Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 23:09
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar bedrijven waar je als een startende/junior IT project leider/manager aan de slag kunt met de mogelijkheid dat ze je zullen begeleiden/coachen.
Je komt als het ware in een programma als traineeship IT project leider/manager terecht waar je bijv door een ervaren IT project leider/manager wordt begeleidt en gecoacht voor het vak IT project management.

Bestaan er zulke bedrijven? Zo, jah, welke kan ik het beste benaderen?
Ik heb reeds gezocht, maar ik heb geen bedrijven kunnen vinden helaas die zo'n programma hebben of aanbieden...

Een betere aanpak zou wellicht zijn dat ik een recruitment bureau in de armen neem en dat ze het voor mij gaan uitzoeken/mij koppelen aan een bedrijf. Deze aanpak heeft mijn voorkeur niet, want dat recruitment bedrijf wil natuurlijk ook wat verdienen wanneer zij mij willen koppelen aan een bedrijf en dat is uiteraard hun recht, maar dit gaat wel impact hebben op mijn salaris....

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
KLM, ProRail, Heineken, of Young capital of YoungOrange, om maar eens wat te noemen. Maar wat belangrijk hierbij is: wat voor opleiding heb je?

[ Voor 7% gewijzigd door absurdsmash op 21-03-2018 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
absurdsmash schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:49:
KLM, ProRail, Heineken, YoungOrange, om maar eens wat te noemen. Maar wat belangrijk hierbij is: wat voor opleiding heb je?
Bedankt voor je reactie!

Ik heb de opleiding SNE aan de HU afgemaakt.

Moet je tussen de 20 en 30 jaar zijn of maakt de leeftijd niet zo veel uit, denk je?

[ Voor 12% gewijzigd door lawkexarib op 21-03-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Calco wellicht?
https://www.calco.nl/

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke regio?
Wij zijn misschien nog wel op zoek naar naar startende PM'ers. (regio Twente)

PM me voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:56
Er zijn genoeg organisaties die dit soort trajecten hebben.
Zoals genoemd Calco, Young Capital...

Maar ook grote IT dienstverleners hebben vaak verschillende starters trajecten zoals bijvoorbeeld Sogeti.
IT kent inmiddels zoveel functies en rollen dat het misschien goed is om je horizon eerst wat te verbreden dan alleen projectleider.

Daarnaast komt bij projectleiderschap ook bepaalde senioriteit kijken. Als "groentje" een team aansturen en coachen vergt veel persoonlijke vaardigheden, inzicht, ervaring en leiderschapsstijlen. Met groentje bedoel ik niet alleen leeftijd, maar ook ervaring binnen de IT.

Een project simpelweg vanuit een excelsheet aansturen gaat niet werken....

Daarnaast is het projectleiderschap ook flink aan het veranderen. Projectleiders ontwikkelen ze zich meer naar scrummasters en product owners. Teams worden vaak meer zelfsturend...

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:59
De goede tips zijn hier wel gegeven (grote detacheerders). Voornamelijk is het belangrijk dat je ook hebt meegedraaid in de techniek en ook snapt wat er gebeurd inclusief de processen / geldzaken die erbij horen. Uiteraard ook je persoonlijke skills (senioriteit) moeten op orde zijn (pro-actief, communicatief). Anders wordt het een lastig verhaal in de ICT. Ook de vraag, wat wil je gaan projectleiden? Nieuwe ontwikkelingen (scrum/agile) of beheer projecten inclusief de bijbehorende certificeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Ik ken deze organisatie niet, maar ik ga zeker kijken naar hun website voor meer info.
Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:50:
Welke regio?
Wij zijn misschien nog wel op zoek naar naar startende PM'ers. (regio Twente)

PM me voor meer info.
Helaas, ik zoek liever in de regio van Midden-Nederland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Valandil schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:15:
Er zijn genoeg organisaties die dit soort trajecten hebben.
Zoals genoemd Calco, Young Capital...

Maar ook grote IT dienstverleners hebben vaak verschillende starters trajecten zoals bijvoorbeeld Sogeti.
IT kent inmiddels zoveel functies en rollen dat het misschien goed is om je horizon eerst wat te verbreden dan alleen projectleider.

Daarnaast komt bij projectleiderschap ook bepaalde senioriteit kijken. Als "groentje" een team aansturen en coachen vergt veel persoonlijke vaardigheden, inzicht, ervaring en leiderschapsstijlen. Met groentje bedoel ik niet alleen leeftijd, maar ook ervaring binnen de IT.

Een project simpelweg vanuit een excelsheet aansturen gaat niet werken....

Daarnaast is het projectleiderschap ook flink aan het veranderen. Projectleiders ontwikkelen ze zich meer naar scrummasters en product owners. Teams worden vaak meer zelfsturend...
De reden dat ik een voorkeur heb voor een IT projectleider functie, omdat ik dit zie als mijn vervolg baan in de ICT. Ik heb reeds 17 jaar in de IT gewerkt en afgelopen 3 jaar heb ik al een IT-management functie vervuld. Verder zie ik het niet zitten om straks met jonge gasten tussen 30 & 20 te gaan concurreren wat betreft salaris, want ik ga het denk ik nooit winnen van hen...Ik weet het eigenlijk bijna zeker, omdat ik verder geen MSCE certificaat heb.

Verder heb je wel gelijk in dat bepaalde senioriteit komt kijken bij een functie als een IT project leider, maar zoals ik zei; ik heb reeds 17 jaar in de IT gewerkt en ik heb dus veel meegemaakt in die jaren. Uiteraard zegt deze jaren natuurlijk per definitie niet veel, want het verschilt p.p. wat je hebt meegemaakt en waar gewerkt.

Je hebt natuurlijk gelijk dat tegenwoordig Scrum/Agile een trend is, maar dit is denk ik meer voor software development en ik wil me graag richten op beheer projecten, dus zeg maar vanaf hardware aanschaf tot het implementatie volledig is uitgevoerd/gerealiseerd is.

Maar goed ik ben eigenlijk benieuwd naar welke functies er zijn en waarop ik me moet gaan richten als je jaren lang een systeembeheerder bent geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:56
MSCE certificaat vs 17 jaar relevante werkervaring...
Certificaten zijn overrated... het is als een rijbewijs. Ja, ja kan rijden maar het maakt je geen goede chauffeur.

Verder moet je ook niet willen concurreren met de gasten van 20/30..... zij missen juist de skills die ik net benoem en zijn vakinhoudelijk geen concurrent van je. Misschien qua salaris, maar ik zou nooit een projectleider aannemen omdat hij jong en goedkoop is. Dan is het project gedoemd te mislukken.
Zou wel zo'n kandidaat zien als deelprojectleider, zeker om dan bij een ervaren PL in de leerschool te gaan.

Wellicht is teamlead / teamcoordinator van een beheerafdeling iets wat beter past? Deels vakinhoudelijk maar ook deels aansturing.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Valandil schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:18:
MSCE certificaat vs 17 jaar relevante werkervaring...
Certificaten zijn overrated... het is als een rijbewijs. Ja, ja kan rijden maar het maakt je geen goede chauffeur.

Verder moet je ook niet willen concurreren met de gasten van 20/30..... zij missen juist de skills die ik net benoem en zijn vakinhoudelijk geen concurrent van je. Misschien qua salaris, maar ik zou nooit een projectleider aannemen omdat hij jong en goedkoop is. Dan is het project gedoemd te mislukken.
Zou wel zo'n kandidaat zien als deelprojectleider, zeker om dan bij een ervaren PL in de leerschool te gaan.

Wellicht is teamlead / teamcoordinator van een beheerafdeling iets wat beter past? Deels vakinhoudelijk maar ook deels aansturing.
Jah precies zoals ik dat zeg; het is totaal niet praktisch en eigenlijk heel ongunstig voor me om te gaan concurreren met de jonge gasten :)
Ik heb reeds gedacht over een functie als een IT-teamleider of een teamcoördinator, maar ik vind dat je dit niet lang moet gaan doen. Omdat je hiermee je eigen carrière eigenlijk kapot maakt. Op een gegeven moment ben je overbodig geworden, doordat jonge gasten ook gaan doorschuiven...En, volgens mij een functie als een IT project manager heeft meer zekerheid voor de toekomst, want een aantal jaar kun je doorschuiven naar een functie als een programmamanager....Dat is hoe nu de markt eruit ziet, maar dat kan over een aantal jaar natuurlijk anders lopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lawkexarib schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:12:
[...]

Jah precies zoals ik dat zeg; het is totaal niet praktisch en eigenlijk heel ongunstig voor me om te gaan concurreren met de jonge gasten :)
Ik heb reeds gedacht over een functie als een IT-teamleider of een teamcoördinator, maar ik vind dat je dit niet lang moet gaan doen. Omdat je hiermee je eigen carrière eigenlijk kapot maakt. Op een gegeven moment ben je overbodig geworden, doordat jonge gasten ook gaan doorschuiven...En, volgens mij een functie als een IT project manager heeft meer zekerheid voor de toekomst, want een aantal jaar kun je doorschuiven naar een functie als een programmamanager....Dat is hoe nu de markt eruit ziet, maar dat kan over een aantal jaar natuurlijk anders lopen....
En bedankt. (Ben nu teamleider na 15 jaar techneut te zijn geweest). :P
Ik zie het juist een stap omhoog, net zoals jij PM ziet, ik ontwikkel me nu op management en leiderschap skills.
Ik doe dit onder de vlag van een "echte" manager, ik draag dus wel de verantwoordelijkheid, maar ben niet 100% eind verantwoordelijk.. Een leuke leerschool moet ik zeggen.

Als ik verder in de toekomst kijk dan zal het of management worden of project/programma management. daar ben ik nog niet over uit. Grote projecten/programma's leiden vergt veel kwaliteiten die ik nu aan het ontwikkelen ben. Maar ik vind management ook weer aantrekkelijk. Dan ben je bezet met de ontwikkeling van het bedrijf..

Maar om nu te zeggen dat je je carriere kapot maakt als je een soort van teamleider wordt. Nee absoluut niet.
*Alles hangt natuurlijk af van de persoon, het bedrijf en welke vrijheden je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:50:
[...]

En bedankt. (Ben nu teamleider na 15 jaar techneut te zijn geweest). :P
Ik zie het juist een stap omhoog, net zoals jij PM ziet, ik ontwikkel me nu op management en leiderschap skills.
Ik doe dit onder de vlag van een "echte" manager, ik draag dus wel de verantwoordelijkheid, maar ben niet 100% eind verantwoordelijk.. Een leuke leerschool moet ik zeggen.

Als ik verder in de toekomst kijk dan zal het of management worden of project/programma management. daar ben ik nog niet over uit. Grote projecten/programma's leiden vergt veel kwaliteiten die ik nu aan het ontwikkelen ben. Maar ik vind management ook weer aantrekkelijk. Dan ben je bezet met de ontwikkeling van het bedrijf..

Maar om nu te zeggen dat je je carriere kapot maakt als je een soort van teamleider wordt. Nee absoluut niet.
*Alles hangt natuurlijk af van de persoon, het bedrijf en welke vrijheden je krijgt.
Haha! Sorry man!
Je hebt natuurlijk gelijk dat het een stap omhoog is en dat het is eigenlijk ook hoor. Ik denk alleen dat er meer toekomst zit in een PM-functie dan een teamleider functie. Ook ontvangt een PM-functie volgens mij meer salaris, wat ook leuk is meegenomen.
Daarnaast moet je als een PMer bepaalde certificaten halen, die je algemene kennis/inzicht verder verbreden zoals de certificaten Prince2, IPMA...
Mag ik je vragen welke kwaliteiten je nu aan het ontwikkelen bent voor een teamleider functie?
Welke cursussen volg je hiervoor?
En wat zijn jouw taken dan precies?
Hoeveel man staan onder jouw verantwoordelijkheid?
Ben je vanuit je vorige functie naar deze nieuwe functie ingerold of ben je nieuw bij je huidige werkgever?
Ben jezelf nog uitvoerend of begeleid je alleen de jonge gasten met hun vragen en plan je hun taken/projecten in?
Als je wil mag je deze vragen ook via PM beantwoorden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:18
Opeenvolgende reacties ajb combineren in een enkele. In het edit scherm kunnen ook quotes toegevoegd worden.
Pagina: 1