Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:42
Ik woon al een tijdje in Amsterdam en zoals de meeste van jullie weten zijn de huisprijzen hier erg hoog. Maar de huurprijzen zijn nog erger. Ik wil graag intrekken met een goede maat en een appartement kost al ruim 1400-1600 (Amsterdam west). Ik wil nog verder studeren en blijf dus een hele tijd in Amsterdam.

Mijn vader zou de mogelijkheid hebben om een huis te kopen (300k zonder hypotheek). We zouden dan ieder 500 per maand aan huur betalen (12.000 per jaar totaal). Dus voor zover ik kan zien is dit een goede investering, als de huisprijzen zakken wordt dit opgevangen door de huur die is betaald door ons, en als de huisprijzen stijgen dan verdient mijn vader dubbel.

Ik heb het nog niet voorgelegd maar misschien mis ik iets. Als de liquide middelen er zijn om dit te doen, wat zijn de nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-09 20:24
bulletproof93 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:15:
Ik woon al een tijdje in Amsterdam en zoals de meeste van jullie weten zijn de huisprijzen hier erg hoog. Maar de huurprijzen zijn nog erger. Ik wil graag intrekken met een goede maat en een appartement kost al ruim 1400-1600 (Amsterdam west). Ik wil nog verder studeren en blijf dus een hele tijd in Amsterdam.

Mijn vader zou de mogelijkheid hebben om een huis te kopen (300k zonder hypotheek). We zouden dan ieder 500 per maand aan huur betalen (12.000 per jaar totaal). Dus voor zover ik kan zien is dit een goede investering, als de huisprijzen zakken wordt dit opgevangen door de huur die is betaald door ons, en als de huisprijzen stijgen dan verdient mijn vader dubbel.

Ik heb het nog niet voorgelegd maar misschien mis ik iets. Als de liquide middelen er zijn om dit te doen, wat zijn de nadelen?
Geen, behalve dat het onderhoud ook voor eigen rekening komt itt wanneer je huurt en dat je zelf een andere huurder moet zoeken als je die vriend van je ergens anders heen zou willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En dat je misschien meer rendement kan realiseren op de 300k dan door het in stenen te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
timwijn schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:21:
[...]

Geen, behalve dat het onderhoud ook voor eigen rekening komt itt wanneer je huurt en dat je zelf een andere huurder moet zoeken als je die vriend van je ergens anders heen zou willen.
Klopt, maar gezien de vraag lijkt mij dat geen probleem.
Sethro schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:21:
En dat je misschien meer rendement kan realiseren op de 300k dan door het in stenen te stoppen.
Klopt en dat is ook een beetje waar ik mee zit, de huur die we betalen is net 4%. Rendement zal dan echt uit de markt moeten komen, de 4% is een leuk iets mochten de huisprijzen dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

bulletproof93 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:24:
Klopt en dat is ook een beetje waar ik mee zit, de huur die we betalen is net 4%. Rendement zal dan echt uit de markt moeten komen, de 4% is een leuk iets mochten de huisprijzen dalen.
Een huis van 3 ton verhuren voor (in totaal) 1000 euro per maand levert je geen 4% rendement op hoor. Vaste lasten gaan daar dan nog vanaf, en daarna nog het onderhoud en reserveringen (bv. de tijd tussen twee opeenvolgende huurders). En als je een appartement hebt (grote kans in Amsterdam) nog de VVE / service-kosten.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Daar hou je misschien 2% aan over. Als je dan aanneemt dat lange termijn rendement op aandelen zo'n 5% is dan kost het je pa zo'n 3%, oftewel zo'n 9k / jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:17
Maar als pa anders de huur (mede)betaald bespaart hij ook kosten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
naitsoezn schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:28:
[...]

Een huis van 3 ton verhuren voor (in totaal) 1000 euro per maand levert je geen 4% rendement op hoor. Vaste lasten gaan daar dan nog vanaf, en daarna nog het onderhoud en reserveringen (bv. de tijd tussen twee opeenvolgende huurders). En als je een appartement hebt (grote kans in Amsterdam) nog de VVE / service-kosten.
De tijd tussen huurders als dit zover komt ga ik opvangen met Airbnb, ga er wel vanuit dat we hier lange tijd gaan wonen maar natuurlijk moet hier rekening mee worden gehouden. Kwa servicekosten zijn deze voor onze rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
MrAngry schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:34:
Maar als pa anders de huur (mede)betaald bespaart hij ook kosten.
Klopt, dit is ook wel iets dat ik ben vergeten te vertellen. Hij helpt me nu ook met de huur, dus die 500 euro die hij zou ontvangen van mij per maand is eigenlijk de kosten die hij zelf niet meer gaat betalen (hoe verwend dat ook klinkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

bulletproof93 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:35:
[...]

De tijd tussen huurders als dit zover komt ga ik opvangen met Airbnb, ga er wel vanuit dat we hier lange tijd gaan wonen maar natuurlijk moet hier rekening mee worden gehouden. Kwa servicekosten zijn deze voor onze rekening.
Het punt is dat je met 12000 huuropbrengst per jaar geen 4% rendement haalt voor je woning van 3 ton. Als je daar vervolgens tegenin brengt dat jij als huurder meer dan 12000 / jaar wilt ophoesten, dan kun je misschien richting die 4% rendement gaan, maar als huiseigenaar heb je iig een stuk meer kosten dan enkel de aanschaf van de woning.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:56
Misschien is de conclusie: studeren en wonen in Amsterdam gaan niet echt samen.
De prijzen gieren de pan uit!!

Uiteraard handig dat Pa kan bijspringen met het kopen van een huis.
Nu is op dit moment het kopen van een huis (helemaal in Amsterdam) helemaal geen slechte investering...
De waarde hiervan zal alleen maar stijgen. Groote uitdaging is; probeer een woning te kopen in Amsterdam zonder absurd teveel te betalen. Er zijn veel bieders en weinig aanbod.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danilson
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-07 12:38
Persoonlijk zeg ik: HUREN!!!

Niemand kan in de toekomst kijken en kan met zekerheid zeggen wat de huizenprijzen gaan doen, maar je kan wel naar het heden kijken en constateren dat de huizenprijzen enorm hoog zijn door het grote aanbod van goedkoop krediet.

Een groot aanbod van goedkoop krediet kan wegvallen om verschillende redenen en dit zal direct gevolgen hebben op de huizenprijzen.

Dat is een risico wat ik niet zou willen lopen, zeker niet in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Valandil schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:03:
Misschien is de conclusie: studeren en wonen in Amsterdam gaan niet echt samen.
De prijzen gieren de pan uit!!
Meer dan eens!
Uiteraard handig dat Pa kan bijspringen met het kopen van een huis.
Nu is op dit moment het kopen van een huis (helemaal in Amsterdam) helemaal geen slechte investering...
De waarde hiervan zal alleen maar stijgen. Groote uitdaging is; probeer een woning te kopen in Amsterdam zonder absurd teveel te betalen. Er zijn veel bieders en weinig aanbod.
Ik denk dat je persoonlijk al aan de late kant bent voor een aankoop op dit moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Aan wie heb je het nog niet voorgelegd? Aan je pa (die "effe"300k mag neertellen) of aan die vriend van je?

En tjah, de vraag is natuurlijk, wil pappie dit wel voor je doen. Zomaar eventjes 300k neerleggen om vervolgens (max) 1k / maand terug te krijgen. Dat betekend dat pappie wellicht een aantal dingen niet meer kan doen, omdat hij het geld zelf niet meer ter beschikking heeft.
Daarnaast zal pappie wel alle vast lasten (WOZ-waarde, afvalstoffenheffing, etc.) moeten betalen voor het 2e huis. Ook zal het huis in de box 3 van vermogen worden opgeteld (en dus 1,2% vermogensbelasting moeten betalen). Trek je al die kosten die je pappie zal moeten maken, dan houd hij er bij lange na geen 1k / maand aan over!

Wellicht dus even handig om (samen met je pappie) naar de site van de BD te gaan en hier naar te kijken: https://www.belastingdien...jn-huis/verhuur-2e-woning

Verder zullen er wellicht allerlei verzekeringen afgesloten moeten worden. Wie gaat die betalen? Jouw pappie als huurbaas (bijv. tegen vandalisme en afbranden etc) of jullie? En wat als de verzekering moeilijk gaat doen met uitkeren van schade aan het pand. Op wie gaat dat verhaald worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bulletproof93
BastaRhymez schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:20:
[...]

Aan wie heb je het nog niet voorgelegd? Aan je pa (die "effe"300k mag neertellen) of aan die vriend van je?

En tjah, de vraag is natuurlijk, wil pappie dit wel voor je doen. Zomaar eventjes 300k neerleggen om vervolgens (max) 1k / maand terug te krijgen. Dat betekend dat pappie wellicht een aantal dingen niet meer kan doen, omdat hij het geld zelf niet meer ter beschikking heeft.
Daarnaast zal pappie wel alle vast lasten (WOZ-waarde, afvalstoffenheffing, etc.) moeten betalen voor het 2e huis. Ook zal het huis in de box 3 van vermogen worden opgeteld (en dus 1,2% vermogensbelasting moeten betalen). Trek je al die kosten die je pappie zal moeten maken, dan houd hij er bij lange na geen 1k / maand aan over!

Wellicht dus even handig om (samen met je pappie) naar de site van de BD te gaan en hier naar te kijken: https://www.belastingdien...jn-huis/verhuur-2e-woning

Verder zullen er wellicht allerlei verzekeringen afgesloten moeten worden. Wie gaat die betalen? Jouw pappie als huurbaas (bijv. tegen vandalisme en afbranden etc) of jullie? En wat als de verzekering moeilijk gaat doen met uitkeren van schade aan het pand. Op wie gaat dat verhaald worden?
Zoals ik al zei gaat het over een aankoop zonder hypotheek dus je betaalt niks (lees: vermogensbelasting) extra aangezien je vermogen niet direct omhoog gaat.

Ik heb het nog niet voorgelegd aan mijn vader omdat ik weet dat dit een groot verzoek is waar ik al een hele tijd over nadenk maar niet wil voorleggen omdat het juist een groot verzoek is. Verder kun je gewoon vader zeggen en niet pappie, klinkt nogal denigrerend zo.

Wel bedankt voor de info mbt de extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bulletproof93 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:30:
[...]

Zoals ik al zei gaat het over een aankoop zonder hypotheek dus je betaalt niks (lees: vermogensbelasting) extra aangezien je vermogen niet direct omhoog gaat.

Ik heb het nog niet voorgelegd aan mijn vader omdat ik weet dat dit een groot verzoek is waar ik al een hele tijd over nadenk maar niet wil voorleggen omdat het juist een groot verzoek is. Verder kun je gewoon vader zeggen en niet pappie, klinkt nogal denigrerend zo.

Denk dat hij vooral wil zeggen dat de aanname dat vaders wel even 300k neerlegt, zonder dat je het erover hebt gehad, ook enigszins denigrerend overkomt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 22:43
Ik mis een business case. Is Amsterdam de stad van je dromen, of verhuis je als er in Nijmegen een baan voor je is. Wat als het studeren toch niet bevalt, wat zijn de mogelijke opties voor het geld (lichamelijke conditie van je vader wordt slechter, er moet hulp ingehuurd worden oid).

En ik weet niet hoe je vader zijn financiele situatie is, maar ik zou nooit met een 'doordacht' plan aankomen, maar eerst peilen hoe hij erover denkt. Ik neem aan dat jullie het over je woonsituatie hebben. Opper het gewoon eens.

Financieel is het een risico en kan het wat opleveren, maar dat mag nooit de belangrijkste reden zijn om het wel/niet voor je kind te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@bulletproof93 je kan er op twee manieren naar kijken:
1. Liefdadigheid van vader naar zoon door goedkope woonruimte te regelen.
2. Speculeren op stijgende huizenprijzen en ondertussen vaste lasten dekken via huur.

Optie 1 is niks mis mee zolang je vader de risico's duidelijk begrijpt. Vind hij een 20% waardedaling acceptabel als hij jou daar een paar jaar mee heeft gesteund?

Optie 2 betekent dat je risicovol gaat speculeren. Wilt hij het blijven verhuren als jij vertrekt of wilt hij het dan direct verkopen? Kortom, is het een tijdelijk project deels om jou te steunen met als einddoel winst te pakken (met alle risico's van dien) of wordt je vader een lange termijn verhuurder om op die manier winst te pakken?

Bedenk goed dat een daling van 10% betekent dat je drie jaar aan huur inkomsten nodig hebt om dat uberhaupt te kunnen compenseren. En dan hebben we nog niet eens onderhoud en eventuele VVE meegenomen. Bij een daling van 20% in de waarde van de woning moet jij dus vijf jaar lang die huur betalen puur om dat verlies te financieren. Hoe groot is de kans op een daling van 20%? Lastig in te schatten.

Neem daarnaast het risico mee dat die maat van jou na een jaar wellicht weg wilt. Ga jij dan iemand anders zoeken? En hoe denkt jouw vader over een potentiële vreemde huurder? En vergeet ook niet dat een huurder aardig wat rechten heeft en jouw vader dus aardig wat plichten krijgt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
MikeyMan schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:34:
[...]

Denk dat hij vooral wil zeggen dat de aanname dat vaders wel even 300k neerlegt, zonder dat je het erover hebt gehad, ook enigszins denigrerend overkomt ;)
Klopt, omdat ik ook verder niet teveel details wil vrijgeven over waarom ik denk dat hij dat kan. Ik wil gewoon zo goed mogelijk geïnformeerd zijn. Als ik ik zoiets in een gesprek naar boven breng heb ik liever direct alle info beschikbaar. Moet ik eerst de vraag stellen en daarna pas hier een topic openen?
Tsurany schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:42:
@bulletproof93 je kan er op twee manieren naar kijken:
1. Liefdadigheid van vader naar zoon door goedkope woonruimte te regelen.
2. Speculeren op stijgende huizenprijzen en ondertussen vaste lasten dekken via huur.

Optie 1 is niks mis mee zolang je vader de risico's duidelijk begrijpt. Vind hij een 20% waardedaling acceptabel als hij jou daar een paar jaar mee heeft gesteund?

Optie 2 betekent dat je risicovol gaat speculeren. Wilt hij het blijven verhuren als jij vertrekt of wilt hij het dan direct verkopen? Kortom, is het een tijdelijk project deels om jou te steunen met als einddoel winst te pakken (met alle risico's van dien) of wordt je vader een lange termijn verhuurder om op die manier winst te pakken?

Bedenk goed dat een daling van 10% betekent dat je drie jaar aan huur inkomsten nodig hebt om dat uberhaupt te kunnen compenseren. En dan hebben we nog niet eens onderhoud en eventuele VVE meegenomen. Bij een daling van 20% in de waarde van de woning moet jij dus vijf jaar lang die huur betalen puur om dat verlies te financieren. Hoe groot is de kans op een daling van 20%? Lastig in te schatten.

Neem daarnaast het risico mee dat die maat van jou na een jaar wellicht weg wilt. Ga jij dan iemand anders zoeken? En hoe denkt jouw vader over een potentiële vreemde huurder? En vergeet ook niet dat een huurder aardig wat rechten heeft en jouw vader dus aardig wat plichten krijgt.
drfrisbee schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:36:
Ik mis een business case. Is Amsterdam de stad van je dromen, of verhuis je als er in Nijmegen een baan voor je is. Wat als het studeren toch niet bevalt, wat zijn de mogelijke opties voor het geld (lichamelijke conditie van je vader wordt slechter, er moet hulp ingehuurd worden oid).

En ik weet niet hoe je vader zijn financiele situatie is, maar ik zou nooit met een 'doordacht' plan aankomen, maar eerst peilen hoe hij erover denkt. Ik neem aan dat jullie het over je woonsituatie hebben. Opper het gewoon eens.

Financieel is het een risico en kan het wat opleveren, maar dat mag nooit de belangrijkste reden zijn om het wel/niet voor je kind te doen.
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
bulletproof93 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:30:
[...]

Pappie is zeker niet denigrerend bedoeld.
Maar ik vind het wel een beetje vreemde move, om eerst hier te komen (met de aanname dat je pappie vader wel eventjes 300k van zijn eigen vermogen wilt inleggen.

Tuurlijk begrijp ik dat je goed voorbereid het gesprek in wilt gaan. Maar pas ook op, dat je jouw pappie vader niet overrompelt dat jij straks alle "feitjes" voor jezelf op een rijtje hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
BastaRhymez schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:20:
[...]

Pappie is zeker niet denigrerend bedoeld.
Maar ik vind het wel een beetje vreemde move, om eerst hier te komen (met de aanname dat je pappie vader wel eventjes 300k van zijn eigen vermogen wilt inleggen.

Tuurlijk begrijp ik dat je goed voorbereid het gesprek in wilt gaan. Maar pas ook op, dat je jouw pappie vader niet overrompelt dat jij straks alle "feitjes" voor jezelf op een rijtje hebt.
Wil ik ook zeker niet doen, ik ga het natuurlijk rustig bespreken en uit zijn reactie maak ik wel op hoe ik daar op ga reageren. Als het niks wordt dan ben ik wat wijzer geworden op gebied van wonen in Amsterdam en anders heb ik in ieder geval antwoorden op zijn vragen. Ik snap dat 300k veel geld is en dit verzoek bizar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:47

Tazzios

..

Het lijkt mij juist WEL interessant om voor een deel hypotheek nemen om een (rendement) hefboom te creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tazzios schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:25:
Het lijkt mij juist WEL interessant om voor een deel hypotheek nemen om een (rendement) hefboom te creëren.
Wie zou er dan een hypotheek moeten nemen?
TS krijgt die niet ivm geen werk.
Vaders heeft er niet zoveel aan, aangezien er geen aftrek mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:52
Waarschijnlijk moet er ook nog erfpacht betaald worden in Amsterdam...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
TS kan toch prima een hypotheeklening krijgen via een familiebank constructie?

Algemeen, lange termijn trends. Afvlakkende bevolkingsgroei, urbanisatie, vergrijzing en geleidelijk afnemende gezinsrootte. Goed gelegen en levensloopbestendige woningen in grote steden --> kopen!

En koop meteen de erfpacht af. Want uiteindelijk schrijft de opstal af en de grond bij. Je wilt dus het liefst de grond bezitten en de stenen huren. Eigen huis op erfpacht is precies verkeerdom. Eigen huis op eigen grond is okee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Geen idee wat je leeftijd is, ik hoop niet dat de 93 in je leeftijd je geboortejaar 1993 is, maar met koop lever je ook een heleboel flexibiliteit in. Stel jij hebt het niet naar je zin in die straat of buurt, of je wilt stoppen met je studie, dan kun je niet zomaar zeggen, Pap ik stop er mee.

Vanuit investeringsgedachte is dit ongeveer het meest slechte moment. De markt staat extreem hoog en er is weining aanbod (5 jaar geleden was wel een goed moment ;), dus als je vader dit zou willen is dit puur en alleen vanwege liefdadigheid.

Daarnaast weet ik niet of je nog broers of zussen hebt, maar ik kan me indenken dat die ook een beetje raar opkijken. Ik ken wat vrienden van mij die hun beide kinderen bijvoorbeeld een ton hebben gegeven om een appartementje te kopen, maar dan is het gewoon een gift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:47

Tazzios

..

MikeyMan schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:29:
[...]
Wie zou er dan een hypotheek moeten nemen?
TS krijgt die niet ivm geen werk.
Vaders heeft er niet zoveel aan, aangezien er geen aftrek mogelijk is.
De eigenaar vader kan een vastgoed hypotheek nemen.
Er is meer in het leven dan de heilige HRA: https://www.investimmo.be...ele-hefboom-bij-vastgoed/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan allicht ook nog huursubsidie krijgen als je vader de huurprijs een beetje slim uitkiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
Tazzios schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:11:
[...]

De eigenaar vader kan een vastgoed hypotheek nemen.
Er is meer in het leven dan de heilige HRA: https://www.investimmo.be...ele-hefboom-bij-vastgoed/
Brilsmurfffje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:18:
Je kan allicht ook nog huursubsidie krijgen als je vader de huurprijs een beetje slim uitkiest.
Bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 22:18
Je kunt ook je vader vragen om jou een onderhandse hypotheek te verlenen. Dan betaal jij hypotheekrente en aflossing aan je vader en is het huis over 30 jaar van jou. Het bedrag aan hypotheekrente en aflossing kan je vader jou ieder jaar schenken. De schenking ieder jaar aangeven bij de belastingdienst en aan de andere kant claim je hypotheekrenteaftrek. Neem even een goede belastingadviseur in de arm om dit verder uit te werken. Het kost jullie dan ieder jaar een beetje geld maar onder de streep is het de beste manier om met de warme hand te schenken. Je kunt ook kiezen voor een gedeelte directe schenking en gedeelte onderhandse hypotheek. Eens in de zoveel tijd is er de mogelijkheid om een groot bedrag belastingvrij te schenken. Mijn advies zou zijn, betaal een belastingadviseur om enkele scenario's uit te werken.

Let bij de aankoop van een woning op de eventuele erfpacht. Soms komt je prachtige panden tegen met een lage koopsom maar waarop een enorme erfpachtcanon rust. Dat maakt zo'n object zo goed als onverkoopbaar. Koop het in dat geval ook niet aan want het gaat je in problemen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 13:12
Laat je Pa de helft van de huur betalen het eerste jaar als hij zo graag wil/kan helpen. Straks krijgt die maat een relatie of een van jullie kapt met de studie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
Sniffels schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:20:
Laat je Pa de helft van de huur betalen het eerste jaar als hij zo graag wil/kan helpen. Straks krijgt die maat een relatie of een van jullie kapt met de studie..
Hij helpt nu al met de huur. Bij een gekocht huis hoeft hij niet te helpen kwa huur en hij krijgt nog een bedrag per maand erbij van die maat van mij. Het zijn risicos als hij weg gaat maar je moest eens weten hoeveel mensen willen huren en dat gaat echt niet stoppen. Ik heb zat huisgenoten gehad in het verleden dus ben erg flexibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:34
Je moet ook nog op deze kosten rekenen:

150 euro VVE bijdrage
100 euro/maand electra + gas
20 euro/maand water
50 euro/maand gemeentebelastingen + waterschap
50 euro internet en tv,
+ verzekeringen en overig klein onderhoud

Als er jaarlijks erfpacht betaald moet worden: reken op een bedrag tussen 1000-5000 euro per jaar. Vaak is dit afgekocht tot een bepaalde datum, daarna moet je per maand betalen.

Moet die 500 euro huur inclusief alles zijn? Dan krijgt je vader een erg slechte deal :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bulletproof93 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:39:
[...]

Hij helpt nu al met de huur. Bij een gekocht huis hoeft hij niet te helpen kwa huur en hij krijgt nog een bedrag per maand erbij van die maat van mij. Het zijn risicos als hij weg gaat maar je moest eens weten hoeveel mensen willen huren en dat gaat echt niet stoppen. Ik heb zat huisgenoten gehad in het verleden dus ben erg flexibel.
De vraag is vooral of jouw pa belast wilt zijn met het verhuren aan voor hem onbekenden. Dat levert hem namelijk ook verplichtingen op zoals tijdig reparaties uitvoeren en onderhoud verrichten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Het kan ook nog dat jij en je maat een willekeurige woning huren waarbij jouw vader voor jou bijspringt in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
stresstak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 17:19:
Het kan ook nog dat jij en je maat een willekeurige woning huren waarbij jouw vader voor jou bijspringt in de kosten.
Hij helpt me nu met huren en zal dat ook doen als ik een andere woning ga huren. De woning waar ik nu woon blijf ik niet langer en iets zoeken voor langere termijn met goede leefomstandigheden is niet te doen. Het gaat erom dat we kosten besparen op de lange termijn, de huur die mijn maat betaald komt daar nog bij als inkomen.
Tsurany schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:46:
[...]

De vraag is vooral of jouw pa belast wilt zijn met het verhuren aan voor hem onbekenden. Dat levert hem namelijk ook verplichtingen op zoals tijdig reparaties uitvoeren en onderhoud verrichten.
Degene waarmee ik zou wonen ken ik al jaren en is vaker op vakantie geweest met ons dus ze kennen hem al goed. Nieuwe huurders in de toekomst zal een dingetje worden inderdaad. We zijn vrij handig dus hopelijk kunnen we de reparaties zelf uitvoeren voor zover we dat kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wat mij niet helder is; die 500 euro huur die jij gaat betalen, ga jij die ook echt betalen of is dat de 500 euro die je vader niet aan jou hoeft te geven? En is die prijs inclusief g/w/l? Voor wie is het onderhoud? Komt er een huurcontract?
Als jij je vader 500 euro geeft, hij de 500 euro in zijn zak houd én hij 500 euro van die maat van je krijgt begint het er meer op te lijken. Zeker als jij dan ook nog gewoon g/wl/ etc voor je rekening neemt.

Voor onderhoud kan je zo'n 1% van de WOZ per jaar rekenen, die mis ik ook nog in je verhaal.
Inschatting kosten voor je vader:
- 3k onderhoud p.j. - ook als je zelf onderhoud doet kost dit geld, misschien minder, misschien is groot onderhoud nodig...
- 1,5k g/w/l (of betalen jullie dit?)
- 1,5k belastingen
- VVE? Pacht?
- reservering waardedaling? € ???
- misgelopen rendement 3 ton: 6k p.j. (uitgegaan van 2%, dat moet MAKKELIJK lukken, je zou hier ook 15k neer kunnen zetten. En zeggen dat de aandelenmarkten (te) hoog staan zal wel zo zijn, maar dat is met de huizenprijzen net zo... Bij aandelen kan je spreiden, als je een huis koopt in Amsterdam kan dat niet.)

Opbgrengsten:
- 12k p.j. (of 18k i.v.m. geen 6k bijdragen aan jouw huur)
- waardestijging??????

Persoonlijk denk ik niet dat in Amsterdam de prijzen snel / veel zullen dalen, daarvoor is het té populair bij expats. Zeker in de buurt van OV / centrum. Waardedaling & stijging buiten het plaatje gelaten lijkt mij bovenstaande nou niet direct iets waar ik om zou staan te springen - zelfs niet als ik het geld had.

Maar; wel iets om uit te zoeken. Bespreek het eens zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
bulletproof93 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:35:
De tijd tussen huurders als dit zover komt ga ik opvangen met Airbnb
Let je wel op de regels?
https://www.amsterdam.nl/...e-situaties/particuliere/

De gemeente Amsterdam heeft regels voor hoelang je een woning mag doorverhuren via AirBnB. Indien je die overtreed kan je een fikse boete krijgen.

Houdt ook rekening dat een VvE vakantieverhuur van een woning mag verbieden.
Ik wil graag intrekken met een goede maat en een appartement kost al ruim 1400-1600 (Amsterdam west). Ik wil nog verder studeren en blijf dus een hele tijd in Amsterdam.
Hoezo denk je nog een hele tijd in Amsterdam te blijven? Vrijwel alle studies zijn nu vier jaar, dat lijkt misschien lang maar het valt wel mee. Straks krijg je na je studie een prachtige baan in Drenthe aangeboden. Heb je weinig meer aan die koopwoning in Amsterdam.

Waarom wil je zo duur wonen in Amsterdam west? Een stadsdeel als Zuidoost zit nu ook in de lift qua prijzen, maar je kan daar voor aardig wat minder nog een appartement kopen wat prima is voor twee studenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Sethro schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:21:
Kan niet in de knip kijken van zijn vader maar misschien gaat het zijn vader helemaal niet om het rendement maar wil hij gewoon zijn zoon helpen (maar wel rente laten betalen om hem zo "financieel op te voeden").
Pagina: 1