Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wild_dog
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 13:02
ik zit hier een beetje met een vervelend problem.

Ik had een server gebaseerd op een intel s5000pal, met 2 xeon 5130's, en 16GB RAM verdeeld over 4 dimmetjes.
Op een gegeven moment was dit mobo overleden en werd deze vervanen door een neiuwe van het zelfde model.
Deze is volledig factory new, dus de BIOS aanwezig op dit mobo is ook erg outdated.

Het eerste probleem waar ik tegen aan liep was dat het RAM geheugen niet meer geaccepteerd werd.
Dit heb ik opgelost door nieuw ram geheugen te kopen welke expliciet op de compatebiliteits raporten vermeld was.

Nu geven echter de CPU's en de SATA controller nog problemen: de CPU's geven aan dat de pacing niet herkend wordt en de microcode niet geupdate kan worden, en slechts 4 van de 6 SATA schijven worden hetkend door de BIOS.

Mijn pogingen om de BIOS te updaten echter hebben tot nu toe op niets uitgelopen.
BIOS updaten met behulp van de deployment assistant schijf lukt niet; zodra ik deze vanaf een DVD prober te laden krijg ik de foutmelding dat de OEM rebranding niet gekopiëerd kon worden, en dat de CD dus onleesbaar is.
Als ik de DA bootable op een USB stick zet met behulp van ruffus, stopt de DA met de melding dat de boot device niet toegangkelijk is.

Gebruik maken van de One Boot Flash Update Utility heeft tot nu toe ook niets opgeleverd.
Bij gebruik makend van versie 14, build 15 krijg ik de foutmelding dat SDR auto-configuration niet op dit platform ondersteund wordt. dit gaat gepaard met verdere vermelding van error code 1244. Deze lijkt op een authenticatie probleem te duiden, maar de tool wordt wel degelijk als admin uitgevoerd.
gebruikmakend van versie 9.7, build 21 krijg een foutmelding ik dat de moederbord versie niet herkend wordt voor de update.

Ik ben nu zo'n beetje aan het einde van mijn latijn, het enige wat ik kan bedenken is een legacy xeon CPU opduiken die geen pacing issues heeft en het daarmee opnieuw proberen, maar daar heb ik zonder garantie dat dat het probleem is en dat ik daarmee de problemen op kan lossen, niet bepaald zin in. Al helemaal aangezien het doen van de updates juist is om de nieuwere componenten weer volledig compatible te krijgen.

Iemand hier ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

In ieder geval geen geld meer in steken. Dit is een 12 jaar oud platform, niet echt meer bij de tijd.

Wat ik nog niet gezien heb is of je de BIOS al via de DOS utility hebt geflasht. Dat werkt nog altijd het beste. Via Windows is gevaarlijker en mislukt vaker. Of is die one boot flash via DOS?

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 21-03-2018 09:16 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wild_dog
nee, de one boot flash is wanneer een OS zoals Linux of windows draait. kan die idd nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:01

jgj82

Ja, maar = nee

Heb je het oude moederbord nog? Ik heb laatst mijn bios-chip gewoon fysiek getransplanteerd van m'n kapotte Z97 naar de "nieuwe" met overclock en al..

[ Voor 27% gewijzigd door jgj82 op 21-03-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wild_dog
Waarschijnlijk is het de BIOS chip geweest die het begeven had op de oude, was al wat problemen mee waardoor hij op de backup BIOS draaide, viel telkens uit zonder aanwijsbare redden en POST uiteindelijk niet meer.