Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag ivm aanleg netwerk in nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Ik ben volop bezig met het netwerk voor een nieuwbouwwoning uit te tekenen.
De netwerkverbinding van de provider komt binnen in de garage aan de meterkast, vlakbij de garagepoort. Om alles proper weg te werken, en omdat hier sowieso niet al teveel ruimte (voor bijv. patchkast etc) is dacht ik om het ganse binnennetwerk te verhuizen naar de techniekenruimte (dus alle kabels van de wandcontactdozen laten uitkomen in de techniekenruimte ipv de garage).

Dit zou dan hetvolgende geven:

Modem provider in garage > internet via patchkabel naar mini patchpaneel in garage > via stugge kabel (4 in totaal: 1 voor internet, 3 voor TV) naar patchpaneel in techniekenruimte (op dit patchpaneel komen ook alle stugge kabels die naar de wandcontactdozen lopen) > via patchkabel naar router (DHCP, etc) > via patchkabel naar switch > via patchkabel naar patchpaneel > via stugge kabel naar de WCD > pc/AP/... op WCD

De TV decoders (die rechtstreeks op de modem moeten hangen) worden op het patchpaneel in de techniekenruimte rechtstreeks doorverbonden naar WCD aan TV en passeren dus niet via de router.

Lijkt dit jullie een goede oplossing? Of zien jullie hier problemen mee?
Alle feedback is welkom.
Alvast bedankt!

Alle reacties

Verwijderd

Altijd wel een goed plan om even een plaatje te tekenen.

Zou best kunnen dat externe draad doortrekken naar techniekruimte en CPE daar neer te zetten prima werkt, ligt een beetje aan hoe ver je van centrale cq headend zit.

Met de juiste instellingen op bijvoorbeeld een eigen router en een managed switch, kan je de TV decoders vaak ook gewoon aan een switch hangen. Hoe is wel te vinden.

• h2s
  • Niet online
Schema vind je hier (groen=patchkabel, oranje=stugge kabel):
netwerk

Voor bekabeling naar TV decoders kan idd ook met switch (extra of managed), maar aangezien de kabels nog moeten gelegd worden dacht ik deze ook te voorzien. Dan kan ik nadien nog kiezen hoe ik het doe (heb nog geen managed switch).

[ Voor 4% gewijzigd door h2s op 21-03-2018 09:47 ]

• h2s
  • Niet online
Toevallig nog iemand die graag zijn mening geeft? :)
Bedankt!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Best een aantal reserve naar je garage, denk aan latere uitbreiding...
Tuin, camera’s , elektrische auto, meterkast....
Zo kn je alles beheersbaar houden vanuit je toch ruimte

Verwijderd

Ja, is een beetje overkil. Je kan met een managed switch ook heel ver komen.

• h2s
  • Niet online
Als ik jullie beide suggesties combineer dan kan ik de TV decoders via een managed switch regelen en dan heb ik ineens een paar reserve kabels naar de garage...
En alles staat dan netjes bij elkaar in de technieken ruimte.
Pagina: 1