Win10: Actieve NTFS partitie de-activeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake1967
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik heb (vind ik) een raar probleem, waar ik niet goed raad mee weet.

In het verleden Windows 10 op een SSD gezet en de oude harde schijf als dataschijf (NTFS) in gebruik genomen. Vanaf dat moment had ik een 'soort van' dual boot optie die na 30 seconden Windows 10 opstartte vanaf de SSD. Omdat ik mijn PC eigenlijk altijd in de sluimerstand zet, zag ik die dual boot amper en had ik er ook geen last van.

Die oude harde schijf is ondertussen volgelopen en ik heb er een nieuwe schijf ingezet en de data vie de verkenner overgepompt. Als ik de oude dataschijf loskoppel en de pc opnieuw opstart (dus vanaf scratch, niet vanuit de sluimerstand), krijg ik een "disk boot failure, insert system disk and press enter" error.

Op zich leek mij dat logisch want die dual boot verwees nog naar die oude dataschijf. Ik heb eerst via de geavanceerde opties van mijn computer die dual boot eruit gehaald. Vervolgens zag ik in BCDedit nog maar één entry staan, maar na loskoppelen oude schijf nog steeds de foutmelding.

Daarna in schijfbeheer gekeken en daar zie ik op die dataschijf een NTFS-partitie staan van 100 MB "Door systeem gereserveerd" met de toevoeging "In orde (Systeem, Actief, Primare partitie)".

Ik heb het vermoeden dat ik die actieve status van die partitie moet halen, maar heb geen idee hoe... Via Diskpart krijg ik de partitie niet gewist en in het Bios staat de oude schijf helemaal achterin de opstartvolgorde (dus na de SSD).

Als ik die oude dataschijf als loze schijf laat zitten werkt de zaak gewoon, maar vind het van de zotte dat het mij niet anders lukt. :(

Jullie nog ideeën? 8)

Beste antwoord (via Pancake1967 op 21-03-2018 21:19)

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Blijkbaar gebruik je BIOS en niet UEFI. En staat de oude schijf met MBR geregistreerd als boot disk.
Oude schijf er uit zodat alleen de SSD er in zit en vervolgens met je Windows 10 CD/USB de boot partitie herstellen lijkt mij de meest logische oplossing.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Blijkbaar gebruik je BIOS en niet UEFI. En staat de oude schijf met MBR geregistreerd als boot disk.
Oude schijf er uit zodat alleen de SSD er in zit en vervolgens met je Windows 10 CD/USB de boot partitie herstellen lijkt mij de meest logische oplossing.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Pancake1967 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:33:
...Ik heb het vermoeden dat ik die actieve status van die partitie moet halen, maar heb geen idee hoe... Via Diskpart krijg ik de partitie niet gewist en in het Bios staat de oude schijf helemaal achterin de opstartvolgorde (dus na de SSD)...
Zou wel een beetje raar zijn, hè? Dat je boot-volgorde bepaald wordt door data die op een niet aangesloten schijf staat. Dus wissen heeft geen zin.

Wat er aan de hand is, is dat je SSD niet bootable is. Dat hoefde hij niet te zijn toen je oude data schijf er nog in zat. Toen bootte je comp vanaf die oude data disk en één van de eerste dingen die er daarna gebeurde is dat je comp een handle naar je SSD kreeg. Maar je SSD kan dat nog niet; die moet eerst bootable gemaakt worden. Dat kan windows-repair voor je doen, zoals @DJMaze zegt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake1967
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Hulde! Heb een opstart-USB aangemaakt en de MBR hersteld (althans, gekozen voor 'herstel opstartopties'; o.i.d.) en binnen een paar minuten draaide de boel weer.

d\Dank!