MP oplichting via katvanger

Pagina: 1
Acties:
  • 1.166 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:47
Grappig (of eigenlijk niet zo),

Ik heb mijn olympus PEN te koop staan, oa op MP. Krijg ik een whatsappje binnen van een dame. Ze geeft tijdens het contact aan dat ze onlangs is opgelicht en stuurt een foto van haar rijbewijs en bankpasje mee. Of ik hetzelfde wil doen.

Vreemd. Check ff het wereldwijdeweb en dit explodeert van waarschuwingen omtrent dit soort oplichters..... Wat is het toch een irritante honeypot voor oplichters geworden dat MP..... :(

Triestig dat de Politie hier niet tegen optreedt vanwege de enorme hoeveelheid aan aangiftes. Overigens kan ik van deze manier van oplichting geen aangifte doen want er is nog niets gebeurd.

[ Voor 10% gewijzigd door wowly op 20-03-2018 21:31 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Naja, als het niet haar eigen rijbewijs en en bankpas is pleegt ze identiteitsfraude. Maar dat is denk ik lastig vast te stellen. En daar kun je wel aangifte voor doen maar of het helpt is inderdaad twijfelachtig.

[ Voor 30% gewijzigd door Bastien op 20-03-2018 21:37 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:26
Zou even contact opnemen met de bank van het bankpasje en aangeven dat iemand je probeert op te lichten met deze gegevens. Wellicht kunnen ze iig het pasje blokkeren oid.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:49
Ik begrijp niet zo goed wat iemand wil bereiken met het versturen van een bankpas of rijbewijs? Wat moet ik daarmee, als verkoper? Ik wil gewoon poen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:25
Hopen dat je haar verzoek inwilligd en ook een foto van je ID en bankpas opstuurt. Daarmee kunnen ze identiteitsfraude richting andere plegen en die oplichten.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09 22:49

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Apart, ik heb laatste hetzelfde meegemaakt. Ik wilde een game verkopen op Marktplaats en werd door mevrouw via Whatsapp gevraagd om een foto van mijn ID kaart te sturen. Zelf stuurde ze gelijk een foto van haar ID kaart mee.

Ik heb vorige keer een oplichter aangegeven bij Marktplaats en toen werd mijn advertentie 48 uur op de eerste pagina gezet. :D

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Dit is in het verleden te zien geweest bij Opgelicht!. Deze oplichters proberen kopietjes van jouw paspoort/id/rijbewijs te krijgen en gebruiken deze vervolgens om bankrekeningen te openen op jouw naam. Deze worden dan weer gebruikt voor oplichting (kopers storten daar geld op, maar krijgen producten niet geleverd). Mensen trappen hier in want ze denken O, deze persoon stuurt een kopie van zijn gegevens op, die kan ik wel vertrouwen en mijn eigen kopietjes toesturen. Jouw kopietjes worden dan weer misbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Lijkt mij duidelijk dat de foto en rijbewijs van iemand is die er eerder in is getrapt, er hoeft er maar 1 in te trappen en je hebt weer een nieuw profiel om hetzelfde te doen. Dit gaat zo snel, dat is niet te achterhalen. Aangifte doen van dit profiel is dan ook het enige wat je kunt doen bij MP. Met een foto van rijbewijs of ID en bankpas kan je zoveel doen.. 1 slapende medewerker bij x bedrijf en je bent klaar. Bestellingen op jou naam, of alleen al andere slachtoffers via MP. oppassen dus!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ophidian schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:55:
Hopen dat je haar verzoek inwilligd en ook een foto van je ID en bankpas opstuurt. Daarmee kunnen ze identiteitsfraude richting andere plegen en die oplichten.
Wat ik me altijd afvraag is : Hoe kunnen ze dan identiteitsfraude doen?

Op mijn bankpas staan 2 moeilijk te raden dingen : De verloopdatum en het kaartnummer.
Op mijn paspoort staat geen enkel moeilijk te raden ding.

Ik bedoel bankrekeningnr dat wordt toch redelijk zichtbaar als er geld naartoe gestuurd of vanaf verstuurd moet worden.
BSN nr moet je ook geheim houden, maar voor ZZP'ers is het gelijk aan hun BTW nr wat wel weer overal op moet staan :(

En dan zit je nog met dat de echt geheime gegevens (dus de verloopdatum en het kaartnummer) ook niet door organisaties waar ik identiteitsfraude zou willen doen te controleren is.
Ik bedoel identitieitsfraude bij een echte bank, of bij een echte douanepost zou ik sowieso afraden. Maar voor een telefoon abbo af te sluiten heb ik praktisch niet meer dan wat social engineering (ik vind jou zo gaaf, ik wil jou 10 euro doneren wat is jouw bankrekeningnr?) nodig.

Oftewel kan er iemand mij eens uitleggen welke identiteitsfraude er nu daadwerkelijk kan plaatsvinden als je een id + bankpas opstuurt? Want ik zie het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:47
Ik moest ook even denken; hoe komt ie nu aan mijn geld?

in 2015 een item geweest bij kassa:
https://opgelicht.avrotro...plichting-op-marktplaats/

Oplichters maken gebruik van een truc waarmee een mobiel Bankieren App aan de bankrekening van het nietsvermoedende slachtoffer wordt gekoppeld. Een fraudeur benadert je op Marktplaats dat hij geïnteresseerd is in iets wat jij op de website te koop hebt staan. De 'koper' geeft aan bang te zijn voor oplichting en stuurt een foto van een ID-bewijs en bankpas op. Hij vraagt jou hetzelfde te doen.

Nadat jij dit hebt gedaan, zegt de man dat hij een zakelijke rekening heeft en dat het daarom nodig is dat je zijn betaling 'bevestigt'. Je moet je inloggen op je internetbankieren. Tijdens deze bevestiging probeert de oplichter de bevestigingscode te ontfutselen. Vervolgens zet de oplichter een betaling klaar. Alleen in plaats van geld te ontvangen, verlies je als verkoper een flink bedrag.

Zo gaat dat dus.
Toen ik hiervoor aangifte wilde doen via internet was dat niet mogelijk (je kon er niet uit kiezen) en moet je dit doen bij een politie bureau.....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hier iets meer informatie:
https://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/10963/

En een fragment uit het programma waar ik in mijn vorige post over sprak:
https://opgelicht.avrotro...21-11-2017/fragment/2097/

Wat te doen als je slachtoffer bent geworden:
https://opgelicht.avrotro...raag-antwoord/item/10961/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:09

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Ik zie niet direct een discussie waarde. Dit topic krijgt van mij een slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.