Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Mede-tweakers.

Ik heb jullie hulp nodig!

Ik heb een Eaton Ellipse ECO 800 USB gekocht welke is voorzien van een verse accu.
Ik heb hem werkend gekregen onder windows zonder problemen dus ik kan met redelijke zekerheid zeggen dat de UPS in orde is.

Maar ik wil hem gaan gebruiken op mijn zelfbouw NAS die XPenology draait (versie DSM 5.2-5967 Update 6) dit draait al jaren naar wens.
Tot vandaag dan toen ik deze UPS aansloot de UPS word herkent in de logging staat UPS connected.
Als ik via SSH inlog en het commando cat /proc/bus/usb/devices uitvoer.
Zie ik netjes de EATON ertussen staan.

Maar ik kan onmogelijk op UPS in gebruik nemen in de xpenology (synology) GUI als ik daar het vinkje enable ups support wil aanzetten blijft hij blanco en geeft geheel geen feedback geen error geen vinkje niks!

Ook heb ik het bestand /usr/syno/etc/ups/ups.conf aangepast met de waardes die ik zo kon vinden over mijn UPS en daarbij heb ik handmatig de driver/software (usbhid-ups) gestart wat lijkt te lukken.

Maar ook dit heeft niks geholpen.

De tweaker van wie ik deze UPS heb overgenomen gebruikt een zelfde model nu ook op zijn synology NAS en dat werkt naar behoren.

Ik kan dus tot op heden niks met de UPS in combinatie met XPenology.

Nu wilde ik vragen of er hier onder de tweakers zich mensen bevinden die dit eerder hebben meegemaakt?

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 00:51

HKS-Skyline

Vroooom ?

Wat voor hardware zit er in de NAS? Heb je al ander USB poorten en eventueel legacy USB settings in de bios geprobeerd? Je kan in de handleiding van het moederbord wellicht even kijken welke USB porten op welke controllers zijn aangesloten en dan een usb 2.0 poort gebruiken die geintegreerd zit op de chipset van het bord. Mocht dat niet werken kan je ook eventueel nog een heel basic oud usb 2.0 pci-e kaartje plaatsen als je daar ruimte voor hebt. Ik ga er van uit dat er iets met de usb driver support of de poort configuratie niet in de haak is waardoor de software de UPS niet goed herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
HKS-Skyline schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:44:
Wat voor hardware zit er in de NAS? Heb je al ander USB poorten en eventueel legacy USB settings in de bios geprobeerd? Je kan in de handleiding van het moederbord wellicht even kijken welke USB porten op welke controllers zijn aangesloten en dan een usb 2.0 poort gebruiken die geintegreerd zit op de chipset van het bord. Mocht dat niet werken kan je ook eventueel nog een heel basic oud usb 2.0 pci-e kaartje plaatsen als je daar ruimte voor hebt. Ik ga er van uit dat er iets met de usb driver support of de poort configuratie niet in de haak is waardoor de software de UPS niet goed herkend.
Dankjewel voor je antwoord!

Ik heb meerdere USB poorten gebruikt en de USB staat ingesteld in de bios als ik het goed heb op legacy vanwege ondersteuning van dit soort dingen.

Andere USB devices die ik op dezelfde poorten aansluit zoals een scanner, label printer of externe USB disk werken wel gewoon.

Ook heb ik een los sata + usb3 pcie kaartje erin zitten omdat ik meer sata poorten nodig had.
Maar ook op dit losse kaartje ziet hij de UPS wel gewoon en in de logs is ook te zien dat hij is verbonden maar ik kan hem in de GUI niet inschakelen helaas :(

ik sta op het punt het een beetje op te geven al baal ik daar wel enorm van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 00:51

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik heb vrijwel geen ervaring met XPenology, maar het klinkt als een conflict met een IRQ adres of COM poort. Heb je het ook al getest zonder de andere USB apparaten aangesloten? En eventueel handmatig de COM poort wijzigen. Je zou nog kunnen kijken of hij in een virtual machine op het systeem wel werkend te krijgen is, enkel om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Niet online
HKS-Skyline schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 00:37:
Ik heb vrijwel geen ervaring met XPenology, maar het klinkt als een conflict met een IRQ adres of COM poort. Heb je het ook al getest zonder de andere USB apparaten aangesloten? En eventueel handmatig de COM poort wijzigen. Je zou nog kunnen kijken of hij in een virtual machine op het systeem wel werkend te krijgen is, enkel om te testen.
dat is nog wel een goed idee ik ga proberen dit weekend een vm aan de praat te krijgen om te kijken of hij daarop wel werkt