\\nas als netwerkschijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMellema
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-04 14:32
Mijn vraag
ik heb sinds kort een DS214play met 2x 1tb in raid 0

op de nas worden door aantal applicaties automatisch mapen aangemaakt.
zoals van Photo station een map \Photos en van applicatie video station \videos
allen ik wil liever de foto's en video's in een andere map opslaan zodat onze pc's hier gewoon 1 netwerk schijf nodig hebben. allen ik heb geen idee hoe ik de root locatie kan aanpassen van die applicatie's en het is ook niet duidelijk te vinden op internet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
DS214play met 2x 1tb in raid 0
4 windows 10 machines

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
de media-indexering aangepast

Beste antwoord (via JMellema op 20-03-2018 21:16)

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:52
Ik denk niet dat je die zomaar kunt wijzigen, vermoed dat de locaties namelijk hardcoded ingebouwd zit in die apps.

Wat je kunt doen is browsen naar \\nas in Windows Explorer, en als die geladen is, de url vanuit het explorerscherm slepen naar het bureaublad. Dan wordt er een snelkoppeling van gemaakt. Is natuurlijk geen schijfletter, maar wel eenvoudig toegankelijk :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 23:13

DarkSide

theres no place like ::1

Die mappen zijn bedoeld voor DSphoto.
Als je foto's van je zelf wilt opslaan die niet perse in DSphoto hoeven kan je gewoon je eigen mappen aanmaken waar je maar wilt. En daar rechten op geven voor wie je wilt.

Deze standaard mappen zijn, volgens mij, niet te verplaatsen.

Anders kan je ook gewoon \\NAS\ delen. IPV \\NAS\photos en \\NAS\video

Door de rechten die je verdeelt op de mappen zorg je dat mensen geen toegang krijgen tot mappen waar ze niet bij mogen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMellema
DarkSide schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:46:
Die mappen zijn bedoeld voor DSphoto.
Als je foto's van je zelf wilt opslaan die niet perse in DSphoto hoeven kan je gewoon je eigen mappen aanmaken waar je maar wilt. En daar rechten op geven voor wie je wilt.

Deze standaard mappen zijn, volgens mij, niet te verplaatsen.

Anders kan je ook gewoon \\NAS\ delen. IPV \\NAS\photos en \\NAS\video

Door de rechten die je verdeelt op de mappen zorg je dat mensen geen toegang krijgen tot mappen waar ze niet bij mogen
hoe kan ik van \\NAS\ een windows netwerkschijf maken dan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Synology heeft ellenlange tutorials hoe je iets kan sharen op verschillende protocollen en naar verschillende OS'en op een netwerk. Op de site van Synology is hier veel over te vinden.

In ander nieuws; hoe is je backup geregeld? RAID0 is zo ongeveer het minst "veilige" voor een storage-oplossing.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

JMellema schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:50:
[...]

hoe kan ik van \\NAS\ een windows netwerkschijf maken dan ?
Zoals je van elke share een netwerkshijf kunt maken in Windows.

Zorg dat je die goed deelt.
Lees hiervoor de vele instructies van en over Synology.
En zorg dat je de rechten goed indeelt per share en folder.

Voordat je er een drive letter aanhangt kun je kijken of je er op UNC pad bij kunt komen.

En ps bij \\NAS is NAS=naam van je synology.
Dus heet je NAS: SynoNasje wordt het \\SynoNAsje

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Ik kan me sterk vergissen natuurlijk, maar voor zover ik weet is het niet mogelijk om een schijfmapping te maken naar de root, want die is niet geshared. Je shared de mappen (bijv. Photo) waardoor je daar wel een mapping naartoe kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMellema
DarkSide schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:54:
[...]

Zoals je van elke share een netwerkshijf kunt maken in Windows.

Zorg dat je die goed deelt.
Lees hiervoor de vele instructies van en over Synology.
En zorg dat je de rechten goed indeelt per share en folder.

Voordat je er een drive letter aanhangt kun je kijken of je er op UNC pad bij kunt komen.

En ps bij \\NAS is NAS=naam van je synology.
Dus heet je NAS: SynoNasje wordt het \\SynoNAsje
lolgast schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:58:
Ik kan me sterk vergissen natuurlijk, maar voor zover ik weet is het niet mogelijk om een schijfmapping te maken naar de root, want die is niet geshared. Je shared de mappen (bijv. Photo) waardoor je daar wel een mapping naartoe kunt maken.
dat klopt idd ook denk ik allen dan zit ik met "probleem" dat iedereen meerdere netwerkschijven krijgt.
en het liefst heb ik alles op 1 netwerkschijf

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Ik denk niet dat je die zomaar kunt wijzigen, vermoed dat de locaties namelijk hardcoded ingebouwd zit in die apps.

Wat je kunt doen is browsen naar \\nas in Windows Explorer, en als die geladen is, de url vanuit het explorerscherm slepen naar het bureaublad. Dan wordt er een snelkoppeling van gemaakt. Is natuurlijk geen schijfletter, maar wel eenvoudig toegankelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMellema
lolgast schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:15:

denk dat ik hier wel mee veder kom bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

JMellema schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:16:
[...]

denk dat ik hier wel mee veder kom bedankt iedereen!
Hou je er nu rekening mee dat op elke PC waar je dit kan/doet, iedereen dezelfde permissies heeft op de nieuwe snelkoppeling? Of het nou thuis of op werk is; de manier waarop je bezig bent, is een recipe voor disaster. Op deze manier kan persoon A alles weggooien wat persoon B heeft neergezet. Of zoontje kan de belastingaangifte van pa wijzigen. Of op werk kan medewerker A de salarissen van de directie zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMellema
MAX3400 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:21:
[...]

Hou je er nu rekening mee dat op elke PC waar je dit kan/doet, iedereen dezelfde permissies heeft op de nieuwe snelkoppeling? Of het nou thuis of op werk is; de manier waarop je bezig bent, is een recipe voor disaster. Op deze manier kan persoon A alles weggooien wat persoon B heeft neergezet. Of zoontje kan de belastingaangifte van pa wijzigen. Of op werk kan medewerker A de salarissen van de directie zien.
dit is gewoon voor mij thuis dus dat komt wel goed
bedankt voor mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

En sloop eerst die raid 0 (na je bestanden veilig te hebben gesteld uiteraard!)

Raid 0 heeft geen zin in een NAS en doordat je een volume hebt op 2 schijven is de kans dat het misgaat 2x zo groot! Als een van de 2 er mee ophoudt, heb je niets meer.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
@MAX3400 Hoezo? Je kunt nog steeds met user permissions werken op die manier? Afhankelijk van met welke user je authenticeert, krijg je bijvoorbeeld bepaalde submappen wel of niet te zien. Kun je bestanden wel of niet verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:50:
In ander nieuws; hoe is je backup geregeld? RAID0 is zo ongeveer het minst "veilige" voor een storage-oplossing.
@JMellema, @MAX3400 en @albino71 maken hier een belangrijke notitie m.b.t. je huidige RAID-0 opzet. RAID-1 (mirror) is een veiligere keus. Uiteraard kan RAID-1 ook stuk, maar met RAID-0 vraag je bijna om problemen (ik heb het te vaak mis zien gaan). Of je moet hier bewust voor gekozen hebben, dat kan natuurlijk ook.

RAID is overigens geen backup!

I browse with Vivaldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

lolgast schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:25:
@MAX3400 Hoezo? Je kunt nog steeds met user permissions werken op die manier? Afhankelijk van met welke user je authenticeert, krijg je bijvoorbeeld bepaalde submappen wel of niet te zien. Kun je bestanden wel of niet verwijderen.
Je vertelt 'm net hoe 'ie moet browsen naar ALLE discovered (dus niet shared) mountpoints. Daar zit 1 authenticatie op: root / admin!

Aangezien topicstarter 0 idee heeft hoe een SMB-share aan te maken, vind je het een goed idee om alles en iedereen maar als root/admin te laten connecten?

1 crypto-virus en alle PC's en de NAS kan je bij het grofvuil zetten.

Just my 2 cents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMellema
rlkz schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:30:
[...]

@JMellema, @MAX3400 en @albino71 maken hier een belangrijke notitie m.b.t. je huidige RAID-0 opzet. RAID-1 (mirror) is een veiligere keus. Uiteraard kan RAID-1 ook stuk, maar met RAID-0 vraag je bijna om problemen (ik heb het te vaak mis zien gaan). Of je moet hier bewust voor gekozen hebben, dat kan natuurlijk ook.

RAID is overigens geen backup!
het maakt eigenlijk niet uit als er een keer 1 beide schijven er mee stoppen want wij gebruiken het puur als backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@rlkz

Ik gebruik nooit RAID.

Heb meerdere schijven in mijn NAS, maar niet alles is even belangrijk, dus ik bepaal wat er van Schijf 1 periodiek gekopieerd wordt naar schijf 2, zodat het redundant op de NAS staat.

Verder nog af en toe een kopie naar een externe plaats en dan ben je redelijk veilig.

Simpel, maar daar hou ik meestal van. ;)

@JMellema

En waarom zou je het risico nemen? Wat is voor jou de reden geweest om RAID 0 te kiezen?

[ Voor 14% gewijzigd door albino71 op 20-03-2018 21:34 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

JMellema schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:32:
[...]

het maakt eigenlijk niet uit als er een keer 1 beide schijven er mee stoppen want wij gebruiken het puur als backup
Er hoeft maar 1 schijf stuk te gaan. Dan is al je data weg.

Verder snap ik niet dat je dan dit wilt mounten naar gebruikers, als het je backup is.

Dan wil ik nog zeggen dat je Backup ook goed moet behandelen.
Je PC gaat stuk en net tijdens het terugkopieren van je NAS gaat er 1 disk stuk,

En zorg verder voor je belangrijke data dat je SMB en rechten goed indeelt.
Zodat deze alleen toegankelijk zijn voor gemachtigde accounts.
Voor backup alleen het backup account bijvoorbeeld

Pagina: 1