Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Het punt van een 'kolom vullen met de naam van de fkp' snap ik niet.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Groet Dino
1
| =ALS.FOUT(INDEX(B1:f1;1;VERGELIJKEN("FKP";C1:G1;0));"Geen FKP") |
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
Deze methode kan ik niet volgen, ik zie dat ik mijn voorbeeld iets te veel versimpeld hebBoeryepes schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:03:
Helemaal snappen doe ik je niet dus of dit wat ik ga zeggen klopt ... Wellicht geeft t wat inspiratie. Als je kolommen 2 tm 10 concateneert (en daarin lege kolommen als die voorkomen, vervangt door 'xyz' - aanname dat dat uniek is), kun je in de samengevoegde string zoeken dmv substring search MID de hits vinden en bepaalt de gevonden positie in welke kolom de match zit. Als dit meerdere hits geeft dan is nog iets nodig maar zoals gezegd snap ik de vraag niet helemaal. Als er een unieke match is, kan dit denk ik ook met MATCH.
Het punt van een 'kolom vullen met de naam van de fkp' snap ik niet.
In werkelijkheid zijn de andere vakken gevuld met 1 tot 25 karakters, dus ik zie even niet hoe ik daar iets uitkrijg met mid ? Maar de methode met index en vergelijken is wat ik zocht,
Het punt van een 'kolom vullen met de naam van de fkp' snap ik niet. > omdat dat nu net het doel is.
We hebben een excelveld met daarop per klant tientallen gegevens in random volgorde. En mij word gevraagd. lever een lijst aan met alleen het ID en de FKP naam
THNX dit is de truuk inderdaad. (wel -1 bij de vergelijken om de naam te krijgen) !Lustucru schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:43:
index en vergelijken (match) dus. Met vergelijken haal je de positie op van 'FKP' en met index haal de dmv de positie de naam op. Als.fout eromheen voor een defaultwaarde en je bent er.
code:
1 =ALS.FOUT(INDEX(B1:f1;1;VERGELIJKEN("FKP";C1:G1;0));"Geen FKP")
Ik ga hier mee aan de slag.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Dan had je het simpel met horizontaal zoeken kunnen oplossen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
-1 niet nodig: als je goed kijkt zie je dat het bereik van index() één positie anders ligt dan het bereik van vergelijken()heuveltje schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:31:
[...]
THNX dit is de truuk inderdaad. (wel -1 bij de vergelijken om de naam te krijgen) !
Ik ga hier mee aan de slag.
Ik beg to differ: de formule was exact hetzelfde, alleen dan dat het index bereik vast op de kolomheaders had gestaan.Orion84 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:40:
Toont wel weer aan dat gekke data structuren je werk in excel bemoeilijken. [...] Die a,b,c zouden ook gewoon de kolomheaders kunnen zijn, met daaronder de apk/fkp waarde (op basis van hoe je dit voorbeeld nu schetst in elk geval)?
[ Voor 42% gewijzigd door Lustucru op 21-03-2018 19:21 ]
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
Niet mijn ontwerpOrion84 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:40:
Toont wel weer aan dat gekke data structuren je werk in excel bemoeilijken. Wellicht heb je er geen controle over, maar waarom die vreemde datastructuur met die herhaalde a,b,c als label voor de apk/fkp waarde? Die a,b,c zouden ook gewoon de kolomheaders kunnen zijn, met daaronder de apk/fkp waarde (op basis van hoe je dit voorbeeld nu schetst in elk geval)?
Dit is een datadump naar .xls vanuit een applicatie. Wat helaas een woud aan onhandige kolomen oplevert.
Als je de applicatie ziet, dan snap je ongeveer waar de xls kolommen vandaan komt, maar de indeling is nogal onhandig om wat dan ook met excel te doen.
Frusterend genoeg zit dit dus ergens perfect in een database., maar daar mag ik niet aankomen