Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin P
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik ben op zoek naar een goede compact camera om ''grote'' foto's te maken van landschappen op mijn trekking en klim tochten.
Eisen:
- Grote foto's kunnen maken (grote panorama's aan de muur etc).
- Compact en licht, elke gram is er 1.
- Liefst een beetje solide.
- Budget tot ca €400.
- Waterdichtheid en stootvast is een pre.
...

Ik heb al een Sony RX100, super ding en twijfel er weer 1 aan te schaffen. Deze is helaas overleden door waterschade.
...

Als jullie tips hebben voor een toestel hoor ik dit graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
Sony rx100 of canon powershot g7x of g9x.

Anders panasonic lx100 of de tz100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
En wat heb je zelf al gevonden en waarom twijfel je tussen die camera's?

Ik mis een beetje eigen inzet. Wat hier op tweakers wel een pre is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je aangeven wat je wel en niet fijn vond aan de RX100? Te groot of te klein? Prettig te bedienen? Kwaliteit voldoende voor je prints? Zoombereik voldoende?
Als je daar blij mee was, is een RX100 (versie afhankelijk van budget, en of je nieuw of 2e hands wilt) een prima koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin P
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik vond de RX100 een super fijn apparaat, hooguit vond ik hem wat fragiel. De kwaliteit was afdoende, maar moet eigenlijk niet lager. Zoombereik zit ik eigenlijk helemaal niet mee, het zijn vooral landschapsfoto's. Misschien dat de bediening ietswat ingewikkeld (lees professioneel) was voor mij.

Het stukje eigen inzet dat er gemist wordt komt vooral omdat ik heel weinig sjoege van camera apparatuur heb, zodoende kan ik ook uit reviews niet heel veel (voor mij nuttige) informatie halen en ben ik eigenlijk door de bomen het bos een beetje kwijt. Ik houd me vooral bezig met het outdoor gebeuren, maar het thuisfront wil er ook wat van zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle camera's in deze klasse hebben een bediening die veel ruimte overlaat voor specifieke wensen van de gebruiker. Het voordeel van een Sony is dat je de bediening al kent; bij een ander merk begin je weer opnieuw.
En aangezien de RX100-familie nog steeds uit heel capabele camera's bestaat, zou ik daar gewoon weer voor gaan.

Mocht je helemaal geen zoomlens nodig hebben, dan zou je nog kunnen kijken naar de Fuji X70, X100S, Ricoh GR (niet GRD/GR digital) of Nikon Coolpix A. Dit zijn compacte camera's met een grote APS-C sensor en een heel scherpe lens, en ze zijn ook wat steviger gebouwd dan een RX100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
Mijn Panasonic Lumix GM5 is lekker compact en heeft een vrij goede panoramastand, zeker in combinatie met de kleine 12-32 kitlens

https://drive.google.com/file/d/1MmCfKSygHKGqNmz_i4r0O4HgH92GxFcQ/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
euchromatic schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:24:
Mijn Panasonic Lumix GM5 is lekker compact en heeft een vrij goede panoramastand, zeker in combinatie met de kleine 12-32 kitlens

https://drive.google.com/file/d/1MmCfKSygHKGqNmz_i4r0O4HgH92GxFcQ/view?usp=sharing
Maar die is niet meer te krijgen en er is helaas ook geen opvolger voor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-10 14:50
PageFault schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:56:
[...]

Maar die is niet meer te krijgen en er is helaas ook geen opvolger voor :(
De GX800 heeft dezelfde panoramastand en is niet heel veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
euchromatic schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 16:08:
[...]

De GX800 heeft dezelfde panoramastand en is niet heel veel groter.
Maar wel iets groter en heeft geen zoeker helaas. Ik was gewoon net te laat met de aanschaf van de GM5...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erwin P schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 17:18:
Ik ben op zoek naar een goede compact camera om ''grote'' foto's te maken van landschappen op mijn trekking en klim tochten.
Eisen:
- Grote foto's kunnen maken (grote panorama's aan de muur etc).
- Compact en licht, elke gram is er 1.
- Liefst een beetje solide.
- Budget tot ca €400.
- Waterdichtheid en stootvast is een pre.
...

Ik heb al een Sony RX100, super ding en twijfel er weer 1 aan te schaffen. Deze is helaas overleden door waterschade.
...

Als jullie tips hebben voor een toestel hoor ik dit graag!
Je vraagt veel bijzondere eigenschappen terwijl je een klein budget aangeeft.

Als het budget omhoog kan, zou ik een Sony RX100 IV kiezen. Die heeft betere beeldkwaliteit en is compact.

Als het wat robuuster moet (niet waterdicht maar "weather sealed"). Dan Sony RX10 II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Sorry , belachelijke aanbevelingen zijn 2 en 3 x zo duur als dat de TS wil uitgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 09:22
Belachelijk gezien het budget, maar niet gezien de eisen...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1