Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1053931

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen schooljaar mijn HBO-ICT diploma gehaald en kon meteen parttime aan de slag bij het bedrijf waar ik stage liep. In september ben ik begonnen aan een pre-master. Vanwege mijn HBO-diploma kon ik niet meteen beginnen aan een master, maar moest ik eerst een pre-master volgen. Deze zou een half jaar duren en vervolgens kon ik beginnen aan mijn 2-jarige master. Omdat ik gedurende mijn master ook van plan ben om te blijven werken, zal ik hier minstens 3 jaar mee bezig zijn.
Wegens besluiten van de universiteit en andere omstandigheden (waar ik niet te diep op wil ingaan, omdat het er niet zo heel veel toe doet), kan ik pas in februari 2019 beginnen aan mijn master.

De pre-master bevalt op zich wel goed. Ik hoopte dat wat ik daar zou leren, kon toepassen/gebruiken/herkennen bij mijn baan, maar dit is helaas niet het geval. Het is allemaal heel abstract, theoretisch en erg lastig. Ik heb niet heel veel tijd om te studeren en wanneer ik dit wel heb, kom ik er met moeite doorheen. Vrije tijd heb ik nauwelijks.
Mijn baan bevalt me daarentegen heel goed. Mijn collega's zijn hartstikke leuk, het werk is uitdagend en ik leer elke dag wat nieuws.

Ook wil ik graag het huis uit. Ik ben momenteel 23 en woon nog bij mijn ouders. Ondanks mijn parttime baantje, kan ik een appartementje voor mezelf momenteel niet betalen. Tenzij ik geld ga lenen, wat ik liever niet wil.

Ik twijfel heel erg tussen stoppen met mijn pre-master en fulltime aan de slag gaan bij het bedrijf waar ik nu werk. Als ik fulltime ga werken, kan ik eindelijk op mezelf gaan wonen. Zolang ik studeer is dit niet mogelijk.
Ik ben bang dat ik in de toekomst misschien spijt krijg als ik nu stop met studeren. Iedereen zegt namelijk dat studeren nu nog erg makkelijk is en in de toekomst niet meer.

Ik hoor graag jullie tips en adviezen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 12:11

Releases

Ja maar!

Maak alsjeblieft je opleiding af, nu kan je nog ''eenvoudig'' motivatie opbrengen.
Nog genoeg tijd na je studie om centen te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:29
Als ik jou was zou ik lekker doorstuderen. Werken en geld verdienen kun je later ook nog genoeg. En bovendien heb je aan een master sowieso veel meer kanten op dan een hbo opleiding. Het zou zonde zijn om dit te laten liggen.

Ik snap wel dat je op jezelf zou willen wonen. Kijk anders ook naar anti-kraak of een sociale huurwoning met huursubsidie.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 11:39
Ik geef één tip, en dat is ook je opleiding afmaken. Is het geen alternatief om je opleiding in deeltijd af te ronden? Let wel op dat dit veel discipline en veel van je vrije tijd vergt, kun je deze tijd niet vrijmaken dan wordt een deeltijd opleiding vrijwel onmogelijk. (ik spreek uit ervaring, enkele jaren geleden in de deeltijd mijn HBO gehaald, nu van plan in September of Februari aan een premaster te starten, wederom in de deeltijd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Studeren boven werken wanneer het kan, any time.
van werken terug naar studie is volgens mij een stuk lastiger.

Eventueel op jezelf gaan wonen tijdens de studie is misschien wel verstandig. Geeft je direct wat meer vrijheidsgevoel en levenservaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Lastig.

Als je de opleiding niet leuk vind, is er een kans dat de banen waar je méér voor in aanmerking komt als je die opleiding hebt afgerond ook niet goed bij je passen. Anderzijds, wat @Releases zegt, nú zit je nog in de studeermodus.

Is de premaster die je nu doet vergelijkbaar met de master die je over een jaar wil gaan doen, of is dat dusdanig anders dat die master wél goed aan sluit bij je interesses?

Is het wellicht een optie om in plaats van een appartementje te huren, op kamers te gaan? Dan ben je ook het huis uit, heb je alle vrijheid die daar bij hoort maar heb je wellicht lagere kosten dan bij een volledig appartement. (Of je moet een voordelig appartement vinden / een appartement delen met vrienden / studiegenoten.)

Andere overweging: Je vind je huidige werk leuk, hebt leuke collega's en kunt daar door groeien. Voordeel wat je zelf al aan geeft is dat je dan ook nog eens binnen afzienbare tijd op jezelf kunt gaan wonen. Qua carrièrekansen zal het elkaar denk ik niet veel ontlopen. Sommige deuren zullen wellicht zonder universitaire studie gesloten blijven maar de vraag is hoe erg dat is. Het gaat er niet om dat er zo veel mogelijk deuren open gaan, het gaat er om dat de juiste deuren open gaan.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrival
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-05 04:50

Irrival

"Dispel the Darkness"

Doorbijten en laten adviseren door je huidige werkgever in het maken van een gedegen planning ;)

PSN & PC: Irrival | Battle.net: Irrival#2692

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:24
Ik snap wel dat je op je 23e alleen wil wonen, maar ik kan je garanderen dat alleen wonen, studeren, en de boel een beetje aan de kant houden en dan de gewone dingen als eten en je kleren wassen nog een pak zwaarder zal zijn.
Geniet nog wat van hotel mama, wees respectvol naar je ouders, maar zorg voor genoeg vrijheid. Met wat afspraken moet dat toch lukken.
Mijn zoon heeft ook nog een tijdje thuis gewoond na zijn studies. Wat die op zijn kamer deed, dat ging me echt niet aan, en die heeft er van geprofiteerd om extra te sparen, en dan ineens iets te kopen ipv huren.

O ja, ZEKER en vast die studies af maken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Anoniem: 1053931 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:42:
In september ben ik begonnen aan een pre-master.
De vraag is met wat voor een doel je een master bent gaan doen, wat hoop je te bereiken ? Ik denk dat die vraag centraal moet staan bij je keuze. Wil je dat doel bereiken en is een master daarin de juiste weg, dan hebt je voldoende argumenten om door te gaan. Zo niet, dan kan je het heroverwegen.
Ik hoopte dat wat ik daar zou leren, kon toepassen/gebruiken/herkennen bij mijn baan, maar dit is helaas niet het geval. Het is allemaal heel abstract, theoretisch en erg lastig
Abstract kunnen denken is ook een algemene vaardigheid die helpt bij je werk. Het is alleen wel zo dat bij veel IT bedrijven de abstracte technische vraagstukken niet dagelijks aan de orde zijn, verdieping op technische niveau zal je moeten opzoeken.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727952

Vrijwel iedereen die ik ken (inclusief ikzelf) kijkt met heimwee terug naar zijn studie. Daartegenover staat dat het inderdaad vrij duur is, en studeren het leukste is als je op kamers woont.

Je zou ook kunnen gaan werken. In dat geval zou ik eerder bij je ouders blijven wonen, omdat je dan toch niet zo vaak thuis zal zijn, en je op die manier enorm veel geld kan besparen.

Voor mij heeft mijn master tot nu toe (in de eerste zes maanden) nog niks opgeleverd qua salaris. Je moet dus ook geen tè hoge verwachtingen van het effect op je carrière hebben; studeren moet je vooral doen omdat je het leuk vindt (en dan bedoel ik nog meer het studentenleven dan je studie, hoewel je natuurlijk wel iets moet doen wat je niet verschrikkelijk vindt).

Je zou natuurlijk altijd nog later kunnen gaan studeren, als je wat geld hebt gespaard. De vraag is wel of je er, als je eenmaal de discipline en regelmaat die bij het arbeidersleven hebt aangeleerd, erop zit te wachten om een studie te beginnen, samen met een horde onverantwoordelijke 21-jarigen die veel te veel bier drinken en niet naar college komen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 727952 op 21-03-2018 18:11 ]

Pagina: 1