Homeplug vreemd gedrag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmgvs01
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 25-06-2018
Mijn vraag

Ik maak gebruik van een reeks homeplugs van MSI. In de meterkast gaat datakabel van Ziggo-router naar Homeplug 1. Zo gaan de data het lichtnet van ons huis in.

Overal her en der in huis zit dan een Homeplug 2, 3 etc die via datakabel naar PC, router of whatever loopt.

Dat gaat al jaren goed tot redelijk goed. Alleen af en toe een keer wat zaken herstarten volstaat.

Sinds enkele maanden is er in 1 ruimte wat vaker een probleem. De plug ontvangt geen data meer. Eerst dacht ik dat het aan de plug lag, maar die heb ik al meerder malen vervangen. Ook heb ik al vaker de pluggen opnieuw ingeregeld op elkaar. Uiteindelijk krijg ik het weer aan de gang maar weet niet wat de oorzaak is.

Het gaat om een kamer waar naartoe een aftakking van het 230V netwerk is getrokken. Ik kan dat niet goed volgen want het zit achter kasten en muren buiten zicht. Feit is dat de 230V gewoon overal werkt. Maar de Homeplug in die ruimte dus op zeker moment niet meer (onverwacht). Apart is dat diezelfde homeplug als ik hem naar een andere ruimte breng wél gewoon werkt.

Als ik een stroomverleng haspel pak en vanuit een goed werkend stopcontact even de katrol afrol en zo de hele zaak in die betreffende ruimte op die kabelhaspel aansluit: dan werkt het dus weer.

Dus:
- de homeplug is goed
- 230V is goed doorgetrokken en werkend
- homeplug valt uit, krijgt geen data meer
- als ik vanuit ander stopcontact in andere ruimte stroomkabel trek en daar het spul in stop, van werkt het ook weer

Als ik dan weer een keer regulier probeer (een paar uur later of volgende dag) dan werkt het weer op de oude manier. Rara hoe kan dat?

Vraag is dus wat er tussen die ene kamer en de rest van het huis gebeurt waarbij de stroom (230) het wel gewoon blijft doen maar waarbij dataverkeer op een of andere manier niet meer werkt?

Iemand hier ervaring mee?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Niet software afhankelijk, MSI homepluggen, Ziggo abonnement, Essent stroom
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zie boven.
...

Beste antwoord (via rens-br op 20-03-2018 17:14)

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

OgWok

U.N.C.L.E.

Is er sinds het probleem is ontstaan een nieuw apparaat aangesloten op de 230?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Is er sinds het probleem is ontstaan een nieuw apparaat aangesloten op de 230?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmgvs01
Terechte vraag. Heb ik over nagedacht. Niet dat ik weet. Ja misschien een schemerlamp in een hele andere ruimte. Of ik gebruik soms een laptop met voeding .... Nu ik dit intyp zou het wel eens zo kunnen zijn dat het gebeurt op het moment dat ik de laptop-voeding (zo'n SMPT ding van 19V) gebruikt heb. Zou dat kunnen? Dat die een signaal het net op stuurt of zo?

En stel dat dit de oorzaak is: hoe kan het terug gedraaid worden? Ik zal zo meteen eens de test doen met die laptop voeding. Erin en weer eruit.

[ Voor 16% gewijzigd door rmgvs01 op 20-03-2018 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmgvs01
Krijg nou de rambam! Dank Ogwok voor je vraag die mij aan het denken zette. Ik heb de laptopvoeding erin gestoken op de plek waar ik dat wel vaker doe en hop in die ene ruimte geen dataverkeer meer. Voeding eruit en hop daar is de knipperende data-led weer actief. Dus blijkbaar interfereert zo'n (schakelende) SMPS voeding met het net en data.

Nu nog kijken hoe ik het kan oplossen (ja, laptop niet meer gebruiken of elders opladen, dat werk iig maar hopelijk is er nog een andere manier ....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Soms verlang ik wel weer eens naar die tijd met berevellen en knuppels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23
Misschien dat een ferrietkraal helpt, als deze nog niet aanwezig is in de kabel naar de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rmgvs01 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:58:
Krijg nou de rambam! Dank Ogwok voor je vraag die mij aan het denken zette. Ik heb de laptopvoeding erin gestoken op de plek waar ik dat wel vaker doe en hop in die ene ruimte geen dataverkeer meer. Voeding eruit en hop daar is de knipperende data-led weer actief. Dus blijkbaar interfereert zo'n (schakelende) SMPS voeding met het net en data.
Eh ja, schakelende voedingen, of ze nu van een PC zijn of van een LED-peertje, zijn de #1 oorzaak van verstoring op de lage frequenties op het stroomnet - net waar PLC probeert te werken. Dit ligt dus behoorlijk in lijn der verwachtingen.
Nu nog kijken hoe ik het kan oplossen (ja, laptop niet meer gebruiken of elders opladen, dat werk iig maar hopelijk is er nog een andere manier ....).
Dat hangt af van je apparatuur "MSI homeplug" zegt erg weinig. Exact welke MSI modellen betreft het? En welk homeplug standaard cq welke frequenties gebruiken ze? Ondersteunen ze ook MiMo (dus tweede gegevensstroom over randaarde)?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1