Hotelschakeling vervangen door bewegingssensoren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 09:19
Beste allemaal,

Sinds een maand heb ik een heel mooi huis betrokken vlak aan de rand van het centrum van Groningen stad, een geweldig plekje, echter zit er een maar aan... ik moet nadat ik mijn huis instap, eerst 2 trappen omhoog, daarvoor druk ik een schakelaar beneden aan om het trappenhuis te verlichten en als ik 2 trappen hoger ben doe ik deze lamp weer uit met de schakelaar.

Nu vergeet ik zelf vaak de lampen uit te doen, evenals mijn bezoek en daarvoor wil ik graag een simpele maar doeltreffende oplossing (aldus mijzelf :P )

Dus had ik het volgende bedacht om beide schakelaars te vervangen met bewegingssensoren, echter schijnt dit niet te willen ivm het hotelschakel gedeelte, dus vroeg ik mij af, hoe zouden jullie dit aanpakken? Kabels trekken is geen optie (zeer oud huis en geen flauw idee waar alles langs loopt).

Maar ik kan natuurlijk wel het volgende doen, beide lampen voorzien van de sensor en de schakelaars altijd aan laten staan, echter hangt de 2e lamp op het gedeelte waar trap 1 de overloop heeft naar trap 2... dus wil ik vanaf boven naar beneden dan ziet deze sensor mij pas lopen als ik al minimaal halverwege de trap ben (niet handig dus).

Help mij met jullie kennis! zodat ik kan genieten van een iets energie zuinigere woning!

Ps. Ik heb reeds 2 bewegingssensoren aangeschaft (4 draden) en 2 stuks (met 3 draden).

Alvast bedankt voor jullie tijd en energie! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikvanwinsum
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-05 22:55

ikvanwinsum

/dev/null

Je kunt dit in principe prima oplossen met een bewegingssensor. Een hotelschakeling in in feite een dubbele wisselschakelaar. Er lopen dus twee draden van de eerste schakelaar naar de tweede, en vandaar loopt er een schakeldraad naar de lamp. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pnWf0jWayp01QngbStcOGb8R/full.png

Nu kan je die schakelaars natuurlijk prima vervangen door een bewegingsmelder, dat is immers niets meer dan een veredelde schakelaar. Wel wil je waarschijnlijk het schakelschema iets aanpassen, zodat de lamp aangaat als minimaal één bewegingsmelder iets ziet.

Je kunt dan op de plek van de eerste schakelaar de ene schakeldraad schakelen met de bewegingsmelder, en de andere schakeldraad direct aan de fase hangen. Vervolgens kun je op de plek van de tweede schakelaar de andere schakeldraad schakelen, et voila.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cox4d8GlI1j8iB78aQ8qjUGY/full.png

Nu wil het wel dat veel PIR-sensoren ook een nuldraad nodig hebben omdat ze zelf ook wat stroom verbruiken, maar dat terzijde...

U zegt: ‘Alles is toegestaan.’ Zeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:25

tozzke

aka tozzert

Hier hebben ze trappenhuisschakelaars voor uitgevonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Juist, echter zie ik het niet of mis ik het volgende; ik wil namelijk in het trappenhuis (begane grond) een sensor plaatsen en bovenaan (2e verdieping) ook 1. Dat wanneer ik vanaf boven kom (kan de sensor mij van beneden niet zien) en visa versa... het licht altijd aan gaat..

Mis ik wat....

Verder zie ik maar 2 draden naar mijn schakelaar (boven) lopen, daar zit verder geen stroompunt oid..

[ Voor 15% gewijzigd door EricBruggema op 05-04-2018 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Nee, je denkt te moeilijk. Zoals @tozzke al zei: Wikipedia: Trappenhuisautomaat

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Die bewegingssensoren hebben timers neem ik aan? Dan moet je die sensoren parallel aan jouw wisselschakelaar zetten zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pTCxB1Kffuj3Ml9gsPwEGjrd/full.png

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
@evilution; maar ik wil dus geen trappenhuisschakelaar (het idee is echter wel goed hoor ;-))
@Onbekend; yup, instelbaar van 30 seconden tot 30 minuten! en dan moet ik ze bypassen zeg maar ;-) dus meer stroomdraden trekken (want ik neem aan dat de sensoren ook van stroom voorzien moeten worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik snap niet helemaal hoe bovenstaand schema je probleem oplost van 1, als iemand de schakelaars wel gebruikt om het licht aan te doen maar niet meer uit doet blijft je licht evengoed aan en 2, de sensor op een plek moet waar je eerst halverwege de trap op moet eer het licht aan gaat. Of mis ik nu wat?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
evilution schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:16:
Ik snap niet helemaal hoe bovenstaand schema je probleem oplost van 1, als iemand de schakelaars wel gebruikt om het licht aan te doen maar niet meer uit doet blijft je licht evengoed aan en 2, de sensor op een plek moet waar je eerst halverwege de trap op moet eer het licht aan gaat. Of mis ik nu wat?
Nee, ik heb 2 trapopgangen, met een overloop.
Bij binnenkomst zit er een schakelaar en bij aankomst bovenaan zit er ook een schakelaar...
Ik wil beide schakelaars vervangen door bewegingssensoren zodat ik nooit meer de lamp aan hoef te doen (of uit, dus ook nooit meer vergeet ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als iemand met de schakelaar het licht aan zet, dan blijft het licht inderdaad aan. :)
Dus aan wennen om niet meer met de schakelaar de verlichting aan te zetten.
Die sensoren moet je inderdaad van spanning voorzien, dus extra draden moet je alsnog trekken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Potver de potver, dat gaat nog wat worden met 3.6m hoge muren... hmm... maar bedankt, projectje wordt qua tijd en prijs toch wat langer/hoger dan verwacht! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 16:24
Hue motion gebruiken en dan een sensor couple?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-05 16:25
EricBruggema schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:23:
Potver de potver, dat gaat nog wat worden met 3.6m hoge muren... hmm... maar bedankt, projectje wordt qua tijd en prijs toch wat langer/hoger dan verwacht! :P
Ik heb zo'n draadloze sensor op batterij en met z-wave. Dan alleen nog een slimme lamp inbouwen en het geheel koppelen :P Wel kostbaar geintje...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Haha, ja precies, meer dominica in huis... nee dankje meneer de koekoek! :P ik denk dat ik gewoon extra kabels moet gaan trekken... had gehoopt op een simpele oplossing maar die is er niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 20:23
Je kunt ook gewoon lampen met sensor kopen. Google maar eens op “plafondlamp met bewegingssensor”.
De detectie werkt met RF, dus niet zoals traditionele passieve infrarood detectors met een lens die je moet richten. RF werkt zelfs door glas!

De schakelaars laat je dan gewoon aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricBruggema
@jeroen3 idee is goed, echter hangt de 2e lamp op de overloop en niet bovenaan trap 2... dus als je naar beneden gaat gaat dat dus niet werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMfx
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:44
Waarom werken met bewegingssensoren?
Je kan ook het licht laten aangaan bij beweging van de deur (buitendeur voor beneden, appartement deur voor boven), waarna de lamp 90 sec aanblijft.
Daarnaast denk ik dat je het probleem echt aan het overengineeren bent, een trappenhuisschakelaar werkt hier perfect voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
@JMfx laat mij lekker over engineeren ;-) ik vind mijn idee namelijk erg leuk en is uitvoerbaar maar kost wat extra werk... en idd, kan ook kiezen voor andere schakelaars/timers maar kost allemaal extra verleggen van stroomdraden etc... dus pak ik het liever gewoon goed aan (op mijn manier dan) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMfx
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:44
@EricBruggema Jouw huis, jouw feestje 😉

Waarom niet gewoon een bewegingssensor *in* de schakelaar zowel boven én beneden (en vervolgens licht 90 seconden aan houden)?
Voordeel is dat je geen draden hoeft te verleggen, en enkel aan twee schakelaars hoeft te sleutelen.

Zoiets:
https://www.amazon.com/gp...fa613e&pf_rd_i=6291361011

[ Voor 30% gewijzigd door JMfx op 05-04-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
Ik wil de schakelaars vervangen door sensoren ;-) echter heb ik dan wel extra draden nodig voor stroomtoevoer ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wel lachen dat in het "duurzaam" forum voor de oplossing wordt gekozen met de hoogste ecologische afdruk _/-\o_ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 16:24
S0epkip schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:35:
Hue motion gebruiken en dan een sensor couple?
Wat is hier mis mee? Kunnen je bestaande schakelaars blijven zitten. Geen kabels trekken, twee lampjes indraaien en twee sensors ophangen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Ik heb het opgelost met Klik aan Klik uit, geen bewegingsensoren maar gewoon 2 drukknoppen (boven/beneden) die verbonden zijn met dezelfde ontvanger. Op beide knoppen kun je een timer instellen, dat die bv na zoveel minuten zichzelf uitdrukt. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 20:23
evilution schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 07:45:
Wel lachen dat in het "duurzaam" forum voor de oplossing wordt gekozen met de hoogste ecologische afdruk _/-\o_ 8)7
Als er al LED lampen in zitten kun je ook overwegen de lamp gewoon altijd aan te zetten. Dat kost een tientje per jaar, vergeleken met beweingsmelders van gemiddeld vier tientjes.
Dus, je kunt de lamp drie tot vier jaar aan laten voor de prijs van één inbouw bewegingsmelder. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
evilution schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 07:45:
Hoezo? ik had de sensoren al ;-) verder heb ik ook de bekabeling al (lag hier nog in huis).
SYQ schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:25:
Ik heb het opgelost met Klik aan Klik uit, geen bewegingsensoren maar gewoon 2 drukknoppen (boven/beneden) die verbonden zijn met dezelfde ontvanger. Op beide knoppen kun je een timer instellen, dat die bv na zoveel minuten zichzelf uitdrukt. Ideaal.
idee is goed, zo wilde ik het eerst ook maar helaas, daar heb ik even geen $$ voor ;-)
jeroen3 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:32:
[...]

Als er al LED lampen in zitten kun je ook overwegen de lamp gewoon altijd aan te zetten. Dat kost een tientje per jaar, vergeleken met beweingsmelders van gemiddeld vier tientjes.
Dus, je kunt de lamp drie tot vier jaar aan laten voor de prijs van één inbouw bewegingsmelder. :P
Klopt, misschien wel 2 tientjes per jaar... maar nu investeer ik even 25 euro en kost mijn gebruik nog geen 5 euro per jaar... (geschat) dus na 4 jaar maak ik winst :P (grapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arttext
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-04 13:13
Ik heb een (ongeveer) soortgelijke vraag. Ik wil van één schakelaar van een ‘hotelschakeling’ de schakelaar vervangen door een tweedraads beweginssensor, want de andere ‘hotelschakelaar zit achter een kast en wordt nooit gebruikt. Bij het monteren van een tweedraads sensor, voeg ik dan de schakeldraden (boven) samen, of laat er een loos zitten?

Afbeeldingslocatie: https://arttext.com/hotelschakeling.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trimix1970
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-03-2020
ik heb ook een bestaande hotel schakeling en zou graag deze vervangen door schakelaars met pir ingebouwd

zoals ik het lees is dat dus niet mogelijk ??
Pagina: 1