Toon posts:

Kiezen uit lijst maar dan andere waarde noteren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excel Mac 2016, versie 16.11, NL

Ik heb een blad met bedrijven, die ieder een unieke code hebben.
Ik heb een blad met contactpersonen.
Bij een contactpersoon moet een bedrijf gekozen worden, en dan moet het unieke nummer van dat bedrijf worden opgeslagen. Ik wil de gebruiker echter niet uit die unieke nummers laten kiezen, maar uit de bedrijfsnamen.

Dus:
A B
BedrijfA 123
BedrijfB 231
BedrijfC 456

In het blad contactpersonen kan ik een cel valideren met de lijst bedrijven waaruit gekozen moet worden (kolom A), maar als men bijv BedrijfB kies, moet er in die cel 231 komen te staan.
Twee beperkingen:
-ik wil de code er 'hard' inzetten en daarna de bedrijfsnaam opzoeken in de bedrijvenlijst. Niet andersom.
-bij voorkeur met formules doen, maar als het in vba moet, weet dan dat een 'userform' in VBA Excel 2016 Mac niet kan..

Dank voor het meedenken alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Is gegevensvalidatie met een lijst voor het selecteren van de bedrijfsnaam en dan verticaal zoeken (of een index met vergelijken) niet hetgeen wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee... Ik wil namelijk in de validatielijst de naam van het bedrijf zien, maar na de keus niet die naam, maar het bijbehorende id in een cel plaatsen. Want zoeken in een lijst id's is niet zo gebruikersvriendelijk... Ik kan natuurlijk de naam laten kiezen en het id erbij zoeken, maar omdat de naam later kan veranderen, wil ik na de keus die naam opzoeken in de lijst, op basis van het id. Zodat een evt naamsverandering van het bedrijf, ook in het blad contactpersonen doorgevoerd wordt. Dus:

In cel A1 wil ik een id plaatsen, maar de keuze/validatielijst moet een namenlijst zijn. Na klik op de keuze moet er dus geen naam, maar het bijbehorende id geplaatst worden in A1. En in cel B1 komt een vert.zoeken, die met het id uit A1, de naam van het bedrijf opzoekt.

Ik denk zelf dat ik het niet red zonder VBA (maar hoe toon je in een invoerbox een lijst?) of een tussenveld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:13
Kan je het niet beter andersom doen? Bedrijfsnaam opzoeken en het ID er bij zoeken.

wat betreft een bedrijfsnaam die verandert; gewoon de oude bedrijfsnaam laten staan en de eventueel nieuwe bedrijfsnaam toevoegen met bijpassend ID.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:27

P_Tingen

omdat het KAN

Zou je niet verticaal.zoeken moeten gebruiken?

... en gaat over tot de orde van de dag