Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 21:33
Ik heb een hele tijd terug een Sonoff Basic gekocht, en geprobeerd deze op de normale manier te installeren, wat echter niet gelukt is.

Ik heb de volgende stappen gevolgd:
- 230V aansluiten
- Knop op de Sonoff ingedrukt houden tot de LED begint te knipperen
- In de eWelink app op het plusje onder in beeld geklikt
- 'Quick Pairing (Touch)' geselecteerd
- WiFi SSID en wachtwoord gecontroleerd

De app begint dan met "Connecting to device, please wait", en springt dan al snel over naar "Found first generation device ITEAD-xxx..". Hier blijft ie dan enkele minuten op hangen, en daarna krijg ik een error pagina met "Communication process error, please operate by following the instructions".

Ik heb ook de compatible pairing mode geprobeerd, meerdere malen, net als de hierboven beschreven methode, echter allen zonder succes.

Nog enkele dingen die van belang kunnen zijn:
- Het netwerk is beveiligd met WPA2-PSK AES
- Het netwerk bestaat uit een Modem/Router/AP combi, met daarachter 2 oude routers die als AP dienst doen.
- Een pi-hole doet dienst als DNS server, met als fallback servers de DNS servers van Adguard
- De modem/router/AP combi verzorgt de DHCP

Ik heb ook nog geprobeerd om één van de APs op te zetten met een ander SSID, zonder beveiliging, om te zien of hij daarmee wel kon verbinden, maar dat lukte ook niet.

In de veronderstelling dat deze Sonoff op een of andere manier kapot was heb ik contact opgenomen met de verkoper waar ik de Sonoff gekocht heb, deze heeft me nog een exemplaar gestuurd, maar deze heeft exact dezelfde symptomen.

Ik heb ook een ticket ingediend bij itead, waar ik een standaard reactie op kreeg van "als je op iOS zit moet je dit gebruiken, probeer de compatible pairing mode". Hier heb ik weer op gereageerd, maar dat is inmiddels een maand geleden, en nog steeds geen reactie, vandaar dat ik me nu tot Tweakers richt. Aangezien ik een Android toestel gebruik, en alle pairing methodes al meerdere keren geprobeerd heb, had deze reactie helaas weinig toegevoegde waarde.

Uiteindelijk wil ik de Sonoffs gebruiken in combinatie met Domoticz, door Tasmota erop te installeren, het gebruiken van de eWelink app was eigenlijk alleen bedoeld om te controleren of de Sonoffs naar behoren werkten. Nu deze zo al niet meewerken, vraag ik me af of ik dit eerst moet oplossen, of dat ik het kan negeren, aangezien Tasmota andere software is, en het probleem daarbij niet aanwezig zou moeten zijn.

Is er iemand die vergelijkbare problemen heeft ervaren, of werkte het voor jullie allemaal meteen? Ik heb tot nu toe geen enkele vermelding gevonden van iemand die vergelijkbare problemen had, het lijkt bij iedereen meteen goed te werken. Als iemand enige idee heeft waarom beide Sonoffs weigeren mee te werken hoor ik dat graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:53
Je moet inderdaad de ‘tweede’ pairing methode hebben in de ios ewelink app. (Dus de knop waar het lichtje knippert). Voor mij is het alweer een tijdje geleden maar volgens mij maakt hij daarna contact met de wifi ssid van de sonoff en kan je daarna je eigen netwerk/wachtwoord opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 21:33
Dat was inderdaad wel handig geweest van me om te vermelden: Ik gebruik een Android toestel, anders had het antwoord op mijn ticket me natuurlijk al verder geholpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:53
Dan houd mijn kennis op ben ik bang. Enige dat ik dan nog weet is dat het ledje op de sonoff moet branden (+ en - goed aansluiten) anders doet ie het niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1089903

Kun je de app op meerdere toestellen instellen en gebruiken zonder opnieuw in te loggen steeds ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Ver
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb ook problemen gehad met de sonoff basic.
met verschillende ssid aangemeld wat wel lukte.
Had wel verbinding met wifi maar niet met de sonoff site.
Toen met een androit telefoon een mobiele hotspot gemaakt.
Inloggen lukte nu wel en sonoff reageerde als verwacht.
Wat het probleem precies is weet ik nu niet.
Blijkbaar iets met de router instellingen of een verkeerde poort denk ik.
Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adsonoff
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-11-2022
Bij mij ging het als volgt:
1. 6 Sonoff S20 gekocht dit item gaat over de basic versie maar dat is m.i. Identiek.
2. Met iPhone en ewelink ‘gepaird’ bij 4 Devices lukte dat, bij de 2 overige absoluut niet. Dit moet met de ‘compatible pairing mode’
3. Firmware updaten lukte ook niet , bij 90% volgde een time-out.
4. Vervolgens een Android tablet genomen en een NIEUW account bij ewelink aangemaakt. Dus niet hetzelfde account als op de iPhone. Hierin kon ik op de normale mode met de 2 overige Devices ‘pairen’ en vlot de firmware naar V1.8.1 updaten.
5. De Devices in het Android account ‘gedeletet’ .
6. Nu kon ik zonder problemen met de iPhone ‘pairen’ en alles werkend krijgen.

Ik had nog een 7de Device welke wél ‘pairde’ maar niet stabiel online ging. Met bovenstaande methode werkt ook dit apparaatje ok.

Conclusie met IOS initialiseren werkt niet soepel met dit spul.

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik probeer ook een geflashte basic te verbinden met de ewelink app.
Helaas krijg ik het niet voor elkaar.
Geflashed met esptool naar ESP_Easy_mega-20180421_normal_ESP8266_1024.
Bij aansluiten 230v dan gaat lampje branden vervolgens knipperen en na korte tijd hoor ik een klik van de basic.
Ik vind hem niet in mijn wifi, zie geen netwerk verschijnen en kan hem niet pairen met ewelink app.

Wat doe ik niet goed....als ik vervolgens een nieuwe basic pak doet hij het meteen.....

Hoe zet ik de basic weer terug op de factory firmware?

Alvast bedankt voor de reacties

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-05 17:01
Stitchie schreef op woensdag 12 september 2018 @ 20:51:
Ik probeer ook een geflashte basic te verbinden met de ewelink app.
Helaas krijg ik het niet voor elkaar.
Geflashed met esptool naar ESP_Easy_mega-20180421_normal_ESP8266_1024.
Bij aansluiten 230v dan gaat lampje branden vervolgens knipperen en na korte tijd hoor ik een klik van de basic.
Ik vind hem niet in mijn wifi, zie geen netwerk verschijnen en kan hem niet pairen met ewelink app.

Wat doe ik niet goed....als ik vervolgens een nieuwe basic pak doet hij het meteen.....

Hoe zet ik de basic weer terug op de factory firmware?

Alvast bedankt voor de reacties
Als je deze geflashed hebt met espeasy kun je deze niet aan de Ewelink app hangen.
Volgens mij kun je niet terug aangezien je de originele firmware niet meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
Oh, dat is jammer...voor direct gebruik!
Maar hoe zet ik hem terug naar de originele firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honnes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-03 07:38
Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem wat de topicstarter had. Ik heb nu net 3 Sonoff basics binnen (een 1st en 2nd generation, en 1 waar de aan/uit knop van afgevallen is). Ik had verwacht dat het "pairen en gaan" zou zijn, maar niks blijkt voor mij minder waar (i.c.m mijn android toestel).

De '1st generation' editie heb ik met wat trucjes aan de praat gekregen, hoewel hij wel al vaak even uitval in de app toonde in deze eerste avond (verbonden met router Linksys E4200 met DD-WRT op zolder, Upnp en verder geen bijzondere installatie)

Beneden heb ik een 2nd generation editie. Het appraat wil niet automatisch pairen aan m'n WiFi, en via de alternatieve methode wordt het apparaat wel ingesteld, maar wordt de WiFi-verbinding niet gemaakt. Beneden heb ik een kabl modem (wifi uitgeschakeld) en een Netgear R7000 ook met DD-WRT, upnp, en geen gekke dingen er verder op geconfigureerd. De router bevind zich in dezelfde kamer als de sonoff.. Opmerkelijk is dat het wel een paar keer heeft gewerkt, maar na in/uit-schakelen was de schakelaar weer "offline", of deze was al offline voordat ik iets kon doen.

Ga ik echter mijn telefoon als hotspot instellen en dan connecten via de tablet, dan werkt het wel lijkt het, en heb dan ook de firmware kunnen updaten. Zodra ik dan probeer te verbinden via mijn telefoon is het weer mis.

Iemand ideeën waar ik dit ongeveer zou moeten zoeken? De beveiliging van beide wifi signalen (2.4ghz) routers is identiek en staat op WPA2 / AES. Ik dacht eerst aan een corrupte batch omdat 1 stuk is en de ander niet wil, maar via hotspot verbind hij dus vrij vlot.

[ Voor 16% gewijzigd door Honnes op 02-10-2018 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1163364

Knop gedurende 5 seconden indrukken en dit nogmaals herhalen. Je zal zien dat de led dan regelmatig snel gaat knipperen. Dit is na 1 keer drukken zoals in de handleiding staat niet het geval hij knippert wel maar niet regelmatig. Deze oplossing ergens gelezen en werkte bij mij bij alle sonoff switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isie01
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-02-2022
Heb hetzelfde probleem gehad met instellen. Ik kwam erachter ten eerste dat mijn iphone 7 ze niet kan pairen op een of andere manier dus gedaan met android telefoon. Nu is ook mijn netwerk gecombineerd 2.4/5 dus daar werkte het ook niet. Ik heb een tplink accespoint en het is mogelijk om een apart 2.4 aan te maken met een ander ssid en nu werkt alles perfect. Je bent even bezig maar dan heb he wat.
Pagina: 1