Nieuwe speakers op boot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 23:09
Ik ben momenteel aan het klussen op de boot.
De huidige situatie is dat bij het roer in de stuurhut alle elektra bij elkaar komt. Hier heeft de vorige eigenaar een autoradio neergezet. Via deze autoradio zijn 4 speakers verbonden. 2 Speakers staan in de kajuit,

Een uit zijn verband geraakte plattegrond van de boot:
Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.cc/nbemwmg1t/plategrond.jpg
In het rood de speakers, blauw is de radio.

De speakers in de stuurhut:
Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.cc/cgaxph3ch/IMG_20170708_140354.jpg

Speakers achter het gordijn:
Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.cc/8dfbcnju9/IMG_20170708_140245.jpg

De speakers hebben en schuine achterkant waardoor ze mooi onder de ramen kunnen staan.
Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.cc/dqv09r65d/IMG_20180311_120034.jpg

Nu wil ik dit graag gaan moderniseren.
Ik kan ervoor kiezen om ze te verwijderen en bijvoorbeeld een Harmon Kardon Go + Play kopen. Deze kan op accu en op netstroom en is via de smartphone te bedienen.

Of ik ga kijken naar 4 speakers via wifi:
- bedienbaar via smartphone op wifi (kan dit via direct wifi? Aangezien ik aan boord een accesspoint heb)
- compact formaat (maximaal 12cm hoog schat ik)
- ik noem het even 'auto opstelling', 4 speakers die hetzelfde afspelen
- niet te hoog stroomverbruik i.v.m. accu van de boot, ik heb walstroom maar lig niet altijd in de haven
- Ze hoeven niet hel hard te kunnen, dat anderen ervan kunnen meegenieten. Het meest staan ze aan tijdens het varen.

Optioneel: er hangt ook een TV waar ik een klein mediaspeler op aansluiten, voor iets meer beleving zou ik de 2 achterste speaker kunnen gebruiken als ik boven de tv een kleine soundbar plaats. Het stroom hiervoor zit direct achter een wandje van de stuurkolom (bedieningspaneel).

Kan ik de bestaande kabels gebruiken om de speakers te voeden? Want nieuwe kabels trekken is niet echt een optie.
De speakers staan altijd droog, hoeven geen speciale waterdichte speakers te zijn. Ik weet alleen niet wat voor set speakers hier nu het beste kan staan. Iemand advies?

[ Voor 0% gewijzigd door Binnetie op 21-06-2018 10:06 . Reden: Afbeeldingen hersteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:18
Als de speakers zelf nog bevallen kun je ook nog de autoradio vervangen door een model met bluetooth en usb.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Mwah deze erg oud en er kom een oppervlakkig geluid uit. Alsof je naar een laptopspeaker luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
https://www.pimtensen.nl/...ers/358l-opbouw-speakers/
Gewoon nieuwe opbouw speakers kopen?
Heel erg high end zal het alleen nooit worden met dat soort speakertjes.

Je zou ook kunnen kijken naar lege behuizingen voor 6x9 speakers en daar een leuk setje in schroeven.
https://www.pimtensen.nl/...9-039-039-lege-behuizing/

[ Voor 18% gewijzigd door MewBie op 20-03-2018 13:59 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
MewBie schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:57:
https://www.pimtensen.nl/...ers/358l-opbouw-speakers/
Gewoon nieuwe opbouw speakers kopen?
Heel erg high end zal het alleen nooit worden met dat soort speakertjes.

Je zou ook kunnen kijken naar lege behuizingen voor 6x9 speakers en daar een leuk setje in schroeven.
https://www.pimtensen.nl/...9-039-039-lege-behuizing/
Deze speakers noem je opbouwspeakers! Dank!
Ik heb ook wel eens iets gezien waar je bestaande speakers op aansluit om ze zo draadloos te bedienen. Dan kan je met een smartphone ook je muziek afspelen. Bluetooth heeft een mindere kwaliteit dan wifi schijnt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:28
Binnetie schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:23:
[...]

Deze speakers noem je opbouwspeakers! Dank!
Ik heb ook wel eens iets gezien waar je bestaande speakers op aansluit om ze zo draadloos te bedienen. Dan kan je met een smartphone ook je muziek afspelen. Bluetooth heeft een mindere kwaliteit dan wifi schijnt het.
Waarschijnlijk bedoel je een Chrome audio cast, die kan je gebruiken in combinatie met zo'n beetje alle bekende muziekdiensten.

Ik zou zelf overigens mits je 230v aan boord hebt, kijken voor een Denon Heos speaker of een gelijkwaardige speaker van een ander fabrikaat , alles in 1, acceptabel geluid en je kan hem ook op andere plekken gebruiken.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
DjaRoel schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:16:
[...]

Waarschijnlijk bedoel je een Chrome audio cast, die kan je gebruiken in combinatie met zo'n beetje alle bekende muziekdiensten.

Ik zou zelf overigens mits je 230v aan boord hebt, kijken voor een Denon Heos speaker of een gelijkwaardige speaker van een ander fabrikaat , alles in 1, acceptabel geluid en je kan hem ook op andere plekken gebruiken.
Zijn deze koppelbaar? Rond geluid van 4 speakers is wel fijn. Ik kan beginnen met eerst 2 natuurlijk. Lastige is dat ik een deel van de speakers geen 230V in de buurt heb, heb 12V en 220V stopcontacten.

Edit: Ze kunnen per 2 gekoppeld worden voor stereo, maar kunnen ze bijvoorbeeld ook met z'n vieren 1 groep vormen? Ze zijn op accu, dat kan interessant zijn als je tijdens het varen oplaadt en dan 's avonds op de accu kunt gebruiken. Langer dan 6 uur aan 1 stuk luister ik nooit.

[ Voor 17% gewijzigd door Binnetie op 21-03-2018 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Gewoon huisspeakers plaatsen en een mooie kleine versterker die zn spanning van 12-24 volt haalt. Klein computertje erlangs met een touchscreen. Daar je hele muziekcollectie opzetten en je kunt 3x de wereld omvaren en nog geen zelfde nummer aanhoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dat is wel helemaal audio-installatie upgrade 2.0 :) Wil ik in de toekomst nog eens mee bezig. Qua apparatuur is er niet veel ruimte meer om ze handig weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 22:30
Ik zou eigenlijk gewoon voor een bluetooth speaker gaan. Daar komt tegenwoordig echt verrassend goed en mooi geluid uit en kan ook gewoon op de accu gebruikt worden. Daarnaast kunnen deze tegenwoordig ook al aan elkaar gekoppeld worden.

Bijvoorbeeld de product: Sony SRS-XB3

Gewoon lekker makkelijk en simpel op te zetten en goed geluid :*)

[ Voor 9% gewijzigd door Pindakaas op 21-03-2018 12:24 ]

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Binnetie schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:46:
Mwah deze erg oud en er kom een oppervlakkig geluid uit. Alsof je naar een laptopspeaker luistert.
Heeft dat niet te maken met hoe die speakers nu staan? In de stuurhut staan ze naar boven gericht en afhankelijk van hoe je stuurhut nu afgedekt is (hardtop, huik?), reflecteert dat mogelijk niet bepaald goed terug naar beneden. Dan zou het inderdaad wel eens heel slecht kunnen klinken. Kan je ze anders op hun kant zetten zodat ze naar achteren gericht zijn? Dan kan je horen of dat al een verbetering geeft.

Als je dan toch zou vervangen, zou het wellicht een optie kunnen zijn om standaard autospeakers in de houten wand te monteren? Die richten dan ook naar achteren de kuip in.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Binnetie schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:11:
Dat is wel helemaal audio-installatie upgrade 2.0 :) Wil ik in de toekomst nog eens mee bezig. Qua apparatuur is er niet veel ruimte meer om ze handig weg te werken.
Ik zie ruimte genoeg, raspberry en een 7 of 10 inch scherm is er echt wel in weg te werken. Kosten minder of net zoveel dan een andere autoradio. En een versterker als een class D is er ook wel in weg te werken. Die dingen zijn zo klein en geven ondanks een klein vermogen een hoop kabaal.

Je kunt dan ook meteen een gps erop hangen en er zijn genoeg op Openstreetmaps gebaseerde waterkaarten onder linux.

En via de header kun je meteen ook andere dingen aansturen als je daar behoefte aan hebt in de toekomst, of sensoren aan het schip. Ach zalig, het is dat ik maar een klein motorbootje heb, anders had ik t wel geweten allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Mijn hele bericht kwijt pff.

@yodeluxe de overkapping van de stuurhut is van tentdoek, dit laat het geluid gewoon door. Ik heb met posities van de speaker zitten spelen maar krijg hier nauwelijks verbetering in. Ik zit hoog op een stuurstoel en kijk dan precies de speaker in. Via de autoradio heb ik de bass iets meer aanwezig kunnen zijn, maar het blijft heel plat klinken.
De rand in de kuip waar de speakers nu staan kan ik autospeakers inbouwen door vanaf de onderkant een gat te zagen. Bij de overige plekken kijk je altijd tegen de achterkant van de inbouwspeakers aan.

@sugarlee89, je idee is leuk. Ze staat in een loods nu waar ik bezig met met schuren en een nieuw verfsysteem aan het aanbrengen. Een enorme klus in je eentje.
Ik wilde een Xiaomi mediaspeler aanschaffen (goedkoper dan een Pi en speelt x265 materiaal af), maar de Pi zou dan 2 functies hebben. Als audio en mediaspeler. Een schermpje zou op de zijkant kunnen, alhoewel deze schuinaflopen en je altijd onder een kijkhoek op je scherm kijkt, voor bediening is dat niet handig. Maar hij zou wel op de plek van het kompas kunnen, deze is verwijderd. De fishfinder doet dienst als dieptemeter. Waar zou jij het schermpje anders plaatsen? Onder de fishfinder hangt de TV.
Navigeren doe ik met de ANWB Vaarkaarten app via de licentie van mijn ouders.

Van versterking heb ik geen verstand, heb je een voorbeeld van een class D versterker? Hard hoeft het niet i.v.m tentdoek dus iedereen hoort het. Maar voor de TV zou ik graag willen schakelen naar de achterspeakers voor wat geluid.
Pagina: 1