Trekschakelaars vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
In mijn huis hebben wij nog een heleboel ouderwetse trekschakelaars in het plafond. Die dingen zien er niet uit en gaan regelmatig kapot. (iets met kleine kinderen en met grof geweld aan die dingen trekken..... :( )

Nu kan ik natuurlijk alle kabels in de muur laten leggen en dan een schakelaar erop zetten. Maar dat betekent het halve huis laten stucen en daar heb ik geen zin in.

Nu zat ik te denken aan een klikaan/klikuit systeem, maar het wordt mij nog niet helemaal duidelijk wat ik nu precies nodig heb. Ik heb in het plafond een bruine en zwarte draad zitten. Ik wil eigenlijk alleen maar een schakelaar hebben op de muur die de lamp op het plafond aan en uit kan zetten.

Nu kwam ik een draadloze muurschakelaar tegen.
https://www.klikaanklikui...dloze-wandschakelaar.html

Ik neem aan dat er een inbouwschakelaar bij moet.
https://www.klikaanklikui...ngebouwde-schakelaar.html

Heeft iemand ervaring met dit systeem en is de ACM 1000 makkelijk in te bouwen? Ik neem aan dat deze in een normale inbouwdoos past?

Of is er wellicht een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:27
Highfive95 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:42:
Of is er wellicht een andere oplossing?
Heel low budget: kleine kinderen, kortere touwtjes zodat ze er niet bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 15:07
Kan je er niet gewoon een enkelvoudige afdekraam met blindplaat op monteren?
Ziet het er netter uit in iedergeval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
Pat911 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:13:
[...]

Heel low budget: kleine kinderen, kortere touwtjes zodat ze er niet bij kunnen.
Dat is een optie, maar blijft dat het er niet uit ziet die touwtjes. ;) Vandaar dat ik ze ook wil vervangen.
Evink schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:13:
Kan je er niet gewoon een enkelvoudige afdekraam met blindplaat op monteren?
Ziet het er netter uit in iedergeval
Afdekraam met blindplaat komt er ook op. Gaat mij meer over de werking van het systeem. Volgens mij is dit wel een goede oplossing zonder te stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 11:49
Voor de inbouwschakelaar heb je blauw en bruin nodig in de doos waar je hem inbouwt. Met zwart en bruin gaat het niet zomaar lukken.

De schakelaar heeft permanent stroom nodig om het signaal af te vangen.

Vaak lukt het wel in de plafond doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 20:17

JdM

Humbled

Eerder deze schakelaar nemen dan:
https://www.klikaanklikui...dloze-wandschakelaar.html
Afbeeldingslocatie: https://www.klikaanklikuit.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/295x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/7/0/70075_1.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-07 15:46
IKEA draadloze gloeilamp halen met afstand bediening. De trekschakelaar aanzetten en touw verwijderen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:56
Ik denk dat je deze nodig hebt : https://www.klikaanklikui...uwde-mini-schakelaar.html

deze heeft enkel een fase en een schakeldraad nodig en geen nul.

zelf dit ook aan de hand gehad bij het vervangen van een dimmer voor een klikaanklikuit variant waar ook geen nul in de doos aanwezig was en er ook niet te krijgen is door verlaagde plafonds.

met een handschakelaar zoals hierboven werkt dit goed. ik heb hier geen schakelaars meer maar een ICS-2000 welke de verlichting inschakeld 30 minuten voor zonsondergang en automagisch weer uit na 23:30 uur

edit: zie nu pas dat de ACM-1000 dit ook goed moet kunnen die ik gelinkt heb is enkel een kleinere variant.

[ Voor 29% gewijzigd door jimmya3 op 20-03-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-07 13:19
Misschien nog een optie, ik heb mijne vervangen voor een ir bewegingssensor. Dit was wel alleen in de badkamer.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-07 17:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

worldfastest schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:55:
IKEA draadloze gloeilamp halen met afstand bediening. De trekschakelaar aanzetten en touw verwijderen.
Dit is exact wat ik heb gedaan met Philips Hue. Bediening via app / Google Home commando's en deze schakelaar (kun je gewoon overal opplakken):

Afbeeldingslocatie: https://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/046677458140-APP-global-001?$jpglarge$&hei=500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
worldfastest schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:55:
Maar hoe sluit ik dit aan dan? Neem aan dat de lamp continu spanning moet hebben?

Als ik de trekschakelaar weg haal dan kan ik toch niet zomaar de draden afdoppen? Ja ik heb echt 0 verstand van elektra :) .

Ik zag ook nog deze lamp bij IKEA.
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80338941/Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/tradfri-set-met-bewegingssensor-wit__0427611_PE582983_S4.JPG

Voor de hal is dat wel een optie denk ik. Maar hoe krijg ik dan continu spanning op de lamp?

[ Voor 27% gewijzigd door Highfive95 op 20-03-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:40
laat kaku aub links liggen en ga voor een volwassen oplossing ala Hue of Ikea tradfri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Highfive95 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:09:
[...]

Maar hoe sluit ik dit aan dan? Neem aan dat de lamp continu spanning moet hebben?

Als ik de trekschakelaar weg haal dan kan ik toch niet zomaar de draden afdoppen? Ja ik heb echt 0 verstand van elektra :) .

Ik zag ook nog deze lamp bij IKEA.
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80338941/[afbeelding]

Voor de hal is dat wel een optie denk ik. Maar hoe krijg ik dan continu spanning op de lamp?
De schakelaar vervangen door een kroonsteentje moet genoeg zijn. Er zullen twee traden de schakelaar in gaan en twee draden de schakelaar uit komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06
Tsurany schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:38:
[...]

De schakelaar vervangen door een kroonsteentje moet genoeg zijn. Er zullen twee traden de schakelaar in gaan en twee draden de schakelaar uit komen.
Ik zou ipv een kroonsteentje een goede lasdop pakken. En dan als het goed is krijg je 2 blauwe draden (1 aanvoer en 1 richting de lamp) die je in dezelfde lasdop moet zetten en 1 bruine (aanvoer) + 1 zwarte (richting de lamp) in een 2e lasdop.

Afhankelijk van de trekschakelaar kun je waarschijnlijk ook gewoon de schakelaar aanzetten en de voorkant vervangen door een blindplaat. Dan hoef je helemaal niets aan te passen aan de elektra.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
redwing schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:45:
[...]
Afhankelijk van de trekschakelaar kun je waarschijnlijk ook gewoon de schakelaar aanzetten en de voorkant vervangen door een blindplaat. Dan hoef je helemaal niets aan te passen aan de elektra.
Er zitten nog wat jaren 70 trekschakelaars met een hele mooie bult erop. Dus een blinde plaat gaat helaas niet.

Nu zie ik wel iets in IKEA/HUE systemen. Maar is nog niet helemaal duidelijk wat ik nu nodig heb.

Situatie in de gang is nu twee trekschakelaars bij elkaar. Een voor gang beneden, een voor gang boven. Ik dacht eerst aan een sensor, maar weet niet of dat handig is. Lamp beneden blijft dan wel aan als je naar boven loopt, maar in eerste instantie is boven nog donker. Weet dus niet of lamp boven gevoelig genoeg is.

Als ik de sensor laat vallen heb ik dan twee schakelaars nodig voor gang beneden en gang boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:44

Baggeraar

Wat een gebagger..

Als het goed is dan is die trekschakelaar uiteraard een wisselschakelaar...

Dus dan komt er sowieso 1 blauwe en 1 geelgroene toe, die normaliter al meteen verbonden zijn naar de lamp met een respectievelijke blauwe en geelgroene draad. daar hoef je dus niks aan te wijzigen.
dan komen er 2 draden toe van de andere schakelaar: normaal wit, kan ook roze, paars of zwart zijn. en dan vertrekt er terug een zwarte of bruine draad naar de lamp.
Om de schakelaar te overbruggen moet je dus 1 van de witte schakeldraden verbinden met de zwarte/bruine draad richting de lamp. De andere witte veilig loos afmonteren met een lasdop of steekklem.

Edit: Bovenstaande is dus correct in BE, voor de volledigheid kunnen de kleuren in NL verschillen uiteraard. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Baggeraar op 21-03-2018 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
N1ckk schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:29:
[...]

Dit is exact wat ik heb gedaan met Philips Hue. Bediening via app / Google Home commando's en deze schakelaar (kun je gewoon overal opplakken):

[afbeelding]
Dat. Ik heb gewoon geen touwtje meer zitten aan de trekschakelaar. Ding zit dus nog wel aan de muur maar valt mij niet op zo, YMMV.

In ieder geval kun je op die manier makkelijk proberen of hue wat voor je is. Mooi wegwerken kan altijd later nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
dragon2 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:46:
[...]
Dat. Ik heb gewoon geen touwtje meer zitten aan de trekschakelaar. Ding zit dus nog wel aan de muur maar valt mij niet op zo, YMMV.
Dat is inderdaad nog wel een optie.

Heb nog even naar de Philips Hue gekeken, maar ik kan niet vinden hoe dit nu gaat werken in mijn situatie. Je kunt met de schakelaar/dimmer 10 apparaten bedienen.

Probleem is dat als ik deze in de gang gang ik deze dus niet meer kan bedienen als ik boven ben. Moet ik dan op iedere verdieping een schakelaar hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Highfive95 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:17:
[...]

Dat is inderdaad nog wel een optie.

Heb nog even naar de Philips Hue gekeken, maar ik kan niet vinden hoe dit nu gaat werken in mijn situatie. Je kunt met de schakelaar/dimmer 10 apparaten bedienen.

Probleem is dat als ik deze in de gang gang ik deze dus niet meer kan bedienen als ik boven ben. Moet ik dan op iedere verdieping een schakelaar hangen?
10 apparaten? Hmz ik heb er hier meer aan een schakelaar hangen hoor :? Je kunt er max 3 kamers/groepen aanhangen, en in 2 van die kamers heb ik nogal wat lampen, samen 25 :$ ).

Je begint het beste met een bridge (tip: nooit los nieuw kopen, mp/tweakers of startset).
Aan die bridge kun je max 50 lampen/smartplugs en max10 dimmers/motionsensors/tap switches hangen.

Voor de hal heb ik zelf een motionsensor en een witte E27. Geen dimmer switches nodig.
Idem voor toilet en badkamer.
Keuken hangt ook aan een motionsensor omdat mensen daar standaard het licht aanlieten ( :| ) dus heb alle keukenverlichting aan die motionsensor gehangen (6 lampen samen).
Voor de slaapkamer en woonkamer heb ik wel dmmerswitches aan de muur.

Verder kun je hue bedienen met je telefoon, en ik heb zelf ook alexa ("Alexa, turn on the lights" "OK.").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 20:17

JdM

Humbled

@Highfive95 is mijn post over het hoofd gezien? Je kunt met deze schakelaar overal op je muur, boven, beneden en waar je maar wil schakelaars plaatsen die 1 lamp of meerdere lampen aansturen. Geen gekloot met draadkleuren en het kost relatief niets. Dat KaKu niet geschikt zou zijn is zeer kort door de bocht en niet waar. Zeker voor verlichting hoef je geen zekerheid te hebben dat het schakelsignaal wel of niet is aangekomen bijvoorbeeld, want je kunt het simpelweg zien of de lamp gaat branden (en anders druk je nog een keer op de knop B) )

Als je naast zo'n schakelaar een lampfitting gebruikt zoals DEZE
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQOnhhjsHCT3g9_HIn5cJ4T3aOrjpPXrPw9XXshZfQVy8m4xfYbQs-FGjCGwcGELNMrOEkCies&usqp=CAc

Hoef je alleen maar de trekschakelaar altijd op "aan" te laten staan en het touwtje te verwijderen. Je draait de lampfitting in de bestaande lampfitting en je paired hem met de eerder genoemde schakelaar en alles functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
  • Nu online
JdM schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:18:
[...]
@Highfive95 is mijn post over het hoofd gezien? Je kunt met deze schakelaar overal op je muur, boven, beneden en waar je maar wil schakelaars plaatsen die 1 lamp of meerdere lampen aansturen.
Had ik wel gezien hoor! ;)

Denk dat het Hue of Ikea gaat worden. KaKu met sensor is een stuk duurder per lichtpunt. Kids laten nu lampen ook lekker aan staan dus met sensor is wel wenselijk.

Alleen voor de woonkamer is een schakelaar nodig. Gang beneden, boven en zonder dan met sensor.
Pagina: 1