Mijn vraag
Kort samen gevat: Ik denk een nieuwe moederbord te moeten kopen. Neem ik wederom de Asus z170 Pro gaming of neem ik beter een andere?
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Na 2 jaar gebruik te hebben gemaakt van mijn zelfbouw pc, ontstonden er problemen.Hij wilde soms opstarten met de melding "overclocking Ram failed" en belande ik in de BIOS en na wat testen wil hij nu niet helemaal niet meer opstarten.De moederbord-LEDjes geven een fout aan bij RAM.
Stappen die ik doorlopen heb:
Op dit moment sta ik op het punt een nieuw moederbord te bestellen, maar ik twijfel nog of ik dezelfde zal bestellen, omdat ik toch ook wel lees dat Crucial DDR4 en Asus z170 niet goed samenwerken. Heb er echter gewoon 2 jaar goed mee gewerkt. Heeft iemand hier advies?
Verdere specs:
CPU: Intel I7-6700 (non-K), Stock fan
Mobo: Asus z170 pro gaming
RAM: Crucial Ballistix sport LT 16GB, BLS2C8G4D240FSB.16FBD 2-8GB DDR4-2400
PSU: Cooler Master GM G650M
Rest hangt los dus heeft verder nu geen invloed.
Kort samen gevat: Ik denk een nieuwe moederbord te moeten kopen. Neem ik wederom de Asus z170 Pro gaming of neem ik beter een andere?
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Na 2 jaar gebruik te hebben gemaakt van mijn zelfbouw pc, ontstonden er problemen.Hij wilde soms opstarten met de melding "overclocking Ram failed" en belande ik in de BIOS en na wat testen wil hij nu niet helemaal niet meer opstarten.De moederbord-LEDjes geven een fout aan bij RAM.
Stappen die ik doorlopen heb:
- De computer start op met foutmelding dat overclocking op ram niet lukt
- In de bios uitgezet en pc start opnieuw
- Na reboot blijft het beeld zwart, geen bios
- Na paar keer rebooten/resetten kom ik toch weer in bios en probeer wat te wijzigen
- Stappen 3 & 4 herhalen zich een paar maal
- CMOS batterij verwijderd en vervangen
- Voor de volgende stappen geldt dat ik alleen nog Mobo, RAM en CPU aansluit. De rest heb ik losgehaald.
- Stappen 3 & 4 herhalen zich een paar maal
- PC speaker gevonden: 3 beeps achterelkaar. "3 Beeps - Memory Error (first 64KB)
Reseat/replace memory." - Ram strookjes (dubbel en enkel) verplaatst in de verschillende sloten, geen verbetering
- Inmiddels krijg ik alleen nog maar zwart beeld, geen bios meer
- Ook de hele setup maar ge-breadboard op m'n houten bureau
- CPU eruit en socket gechecked (ook door vrouw
), geen gebogen socket pinnen. Na terugplaatsen is het probleem nog ongewijzigd
- Inmiddels compleet nieuwe ram terug van Crucial RMA, maar zelfde probleem. Ram LED weer aan
- Voeding geleend van collega, ook geen verschil
Op dit moment sta ik op het punt een nieuw moederbord te bestellen, maar ik twijfel nog of ik dezelfde zal bestellen, omdat ik toch ook wel lees dat Crucial DDR4 en Asus z170 niet goed samenwerken. Heb er echter gewoon 2 jaar goed mee gewerkt. Heeft iemand hier advies?
Verdere specs:
CPU: Intel I7-6700 (non-K), Stock fan
Mobo: Asus z170 pro gaming
RAM: Crucial Ballistix sport LT 16GB, BLS2C8G4D240FSB.16FBD 2-8GB DDR4-2400
PSU: Cooler Master GM G650M
Rest hangt los dus heeft verder nu geen invloed.