Nieuwe Windows configureren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 15:43
Hey,

bestaan er tools die me toestaan om een nieuwe installatie van Windows volledig met 1 klik te configureren?
In bedrijven kan je de officiële MS baselines uitrollen of configureren, maar ik denk dat je daar Pro of Enterprise voor nodig hebt. Ik zoek iets voor Home of Pro versies.

Dan denk ik aan allerlei dingen:
- Windows Explorer settings juist zetten: extensies tonen, layout, etc
- Allerlei security settings: SMBv1 uit zetten, ...

Met Chocolatey heb ik binnen de kortste tijd de meeste programma's geïnstalleerd, maar ik zoek dus iets om Windows zelf te configureren.
Liefst dan ook nog iets met goede standaard settings, maar waar ik zelf ook nog wel keuzes kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 17:47
Een hoop digen kan je met GPO's doen en als er geen GPO voor is met powershell welke je ook via een GPO verwerkt.

Wil je het tijdens de installatie kijk dan eens naar MDT+ WDS kunnen je programma's gelijk geinstalleerd worden, Drivers, Powershell command, internet settings. Eigenlijk is alles er wel mee te regelen voor een deployment.

[ Voor 122% gewijzigd door HKLM_ op 20-03-2018 11:39 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Werken die GPO's ook in Home?

Maar dus liefst ook wel op een gebruiksvriendelijke manier en met een goede basisset.
Ik wil een beetje verder bouwen op werk van anderen natuurlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee.
Maar dus liefst ook wel op een gebruiksvriendelijke manier en met een goede basisset.
Je doet nu alsof ICT (en multi-computer beheer thuis) eenduidig en gebruiksvriendelijk is.
Ik wil een beetje verder bouwen op werk van anderen natuurlijk :-)
Daar kunnen we vast bij helpen. Vul je startpost even aan met wat je al gevonden hebt, welke tools/opties je nu gebruikt, waar je vastloopt, welke rare meldingen je niet snapt en in hoeverre je het niet voor elkaar krijgt om bijvoorbeeld een unattend.xml op je USB-stick te krijgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Ik doe dat soort dingen thuis altijd met NTlite...

https://www.ntlite.com/

Met de gratis versie kan je al een hoop instellen, maar bepaalde zaken moet je een betaalde versie voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
MAX3400 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:56:
Daar kunnen we vast bij helpen. Vul je startpost even aan met wat je al gevonden hebt, welke tools/opties je nu gebruikt, waar je vastloopt, welke rare meldingen je niet snapt en in hoeverre je het niet voor elkaar krijgt om bijvoorbeeld een unattend.xml op je USB-stick te krijgen.
Bedankt.
Ik zoek echter iets om eerder een bestaande installatie aan te passen dan aangepaste installers te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
MicGlou schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:05:
Ik doe dat soort dingen thuis altijd met NTlite...

https://www.ntlite.com/

Met de gratis versie kan je al een hoop instellen, maar bepaalde zaken moet je een betaalde versie voor gebruiken.
Ga ik eens bekijken, kende het wel, maar ik dacht dat het alleen software kon installeren en Windows onderdelen strippen. Maar kennelijk ook configuratie settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Chris_147 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:37:
[...]

Bedankt.
Ik zoek echter iets om eerder een bestaande installatie aan te passen dan aangepaste installers te maken.
Zoals @HKLM_ aangeeft; PowerShell kan veel voor je betekenen hierin.

Niet meerdere keren achter elkaar posten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Weet ik, maar dan zoek ik wel een site met duidelijke libraries met scripts.
Ik heb weinig zin om dit allemaal zelf te gaan ontwikkelen.
Als ik dit idee heb, dan hebben al zeker 100 anderen dit gehad.
Maar toch vind ik voornamelijk scripts gericht op admins, niet op home gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Chris_147 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:48:
Weet ik, maar dan zoek ik wel een site met duidelijke libraries met scripts.
https://gallery.technet.microsoft.com/scriptcenter

Sorry maar ik vind je wat kort door de bocht; je geeft niet aan "wat" je wil aanpassen, je geeft niet aan "waarom" een bestaande oplossing teveel voor admins is, je laat niet zien "hoe" je al iets geprobeerd hebt.

Zoals ik eerder liet doorschemeren; wat jij leuk/handig vindt om aan te passen, kan voor 99% van de overige Windows-gebruikers echt een vervelende/domme aanpassing zijn. Heb thuis ook nog wel een unattend.xml liggen maar die installeert ook meteen Hyper-V, mikt bepaalde services weg (disabled), zet mijn proxy goed voor IE en later enroll ik mijn machine in de Fast Ring.

Aanpassingen zijn persoonlijk of per organisatie/netwerk specifiek; ga daar iets mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Wat allemaal?
Wel, ik had gehoopt dat zulke tool mij daar ook een beetje bij kon helpen: vinkjes zetten: deze setting wil ik wel, deze niet.

Instellingen Windows:
- verkenner: toon alle bestanden, toon extensies, open folder in linkerpane, view details, ...
- verscheidene beveiligingsinstellingen zoals SMBv1 uitzetten, simple file share uitzetten, ... Waarschijnlijk nog heel wat zaken die ik nu nog niet ken.
- favoriete programma's instellen
- bepaalde programma's deïnstalleren: paint3D, Mail, en andere brol

Zoals gezegd: ik heb de lijst niet helemaal duidelijk omdat ik niet weet wat er allemaal juist in te stellen valt en omdat ik gehoopt had dat zo'n programma mij hierbij zou helpen.

Op die ScriptCenter gallery staan 14966 scripts. Je begrijpt toch ook wel dat ik die niet allemaal ga doorworstelen voor thuisgebruik?

[ Voor 8% gewijzigd door Chris_147 op 20-03-2018 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Chris_147 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:57:
Wat allemaal?
Wel, ik had gehoopt dat zulke tool mij daar ook een beetje bij kon helpen: vinkjes zetten: deze setting wil ik wel, deze niet.

Instellingen Windows:
- verkenner: toon alle bestanden, toon extensies, open folder in linkerpane, view details, ...
- verscheidene beveiligingsinstellingen zoals SMBv1 uitzetten, simple file share uitzetten, ... Waarschijnlijk nog heel wat zaken die ik nu nog niet ken.

Zoals gezegd: ik heb de lijst niet helemaal duidelijk omdat ik niet weet wat er allemaal juist in te stellen valt en omdat ik gehoopt had dat zo'n programma mij hierbij zou helpen.

Op die ScriptCenter gallery staan 14966 scripts. Je begrijpt toch ook wel dat ik die niet allemaal ga doorworstelen voor thuisgebruik?
Zo werkt het niet in de IT daar moet je inzet hebben en zelf je dingen uitzoeken omdat iedere omgeving anders is en er andere wensen zijn. En geen zin hebben om een script te maken tja je wilt toch iets bereiken?

Je moet gewoon per "probleem / Instelling" die je wilt doen zoeken naar de mogelijkheden (Powershell,register, GPO) en dat dan samenvoegen. Is het veel werk Ja heb je er wat aan Ja.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Dat is allemaal mooi om te zeggen, maar:
- 20 jaar geleden zou ik dat inderdaad allemaal gedaan hebben, want toen had ik daar tijd genoeg voor, nu niet meer.
- Nu zal ik daar nog altijd heel wat uit leren, maar dat zijn niet de dingen die ik nu wil leren
- Maken is 1 ding, het onderhouden is een ander. Als er een oplossing bestaat vanuit de community, dan lift ik daar liever op mee, want dan gaat die community dat ook onderhouden. Als ik dat zelf moet doen, dan bespaar ik tijd door iedere keer als ik Windows installeer het manueel uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Chris_147 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:57:
Wat allemaal?

Instellingen Windows:

Ik neem aan dat je ook begrijpt dat niemand het voor je gaat doen als je het zelf niet eens wil voor thuis gebruik?

Er bestaat niet een standaard oplossing voor jouw doel, Je zult dus met de tips die je krijgt zelf een script moeten maken die de instellingen aanpast zodat ze staan zoals jij ze wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Zeg, jullie doen nu zo als ik zeg: "ik verwacht dit te krijgen en wel nu!"
Dat is niet, ik vraag of er een bestaande oplossing is die doet wat ik wil.

Ik verschiet iedere dag hoeveel tooltjes er zijn en bijkomen die het level veel gemakkelijker maken.
Van Chocolatey had ik 5 jaar geleden ook nog niet gehoord (bestond het toen al?)
En zoals gezegd, als ik een idee heb, dan heeft iemand anders dat al jaren geleden had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Chris_147 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:11:
Dat is allemaal mooi om te zeggen, maar:
- 20 jaar geleden zou ik dat inderdaad allemaal gedaan hebben, want toen had ik daar tijd genoeg voor, nu niet meer.
- Nu zal ik daar nog altijd heel wat uit leren, maar dat zijn niet de dingen die ik nu wil leren
- Maken is 1 ding, het onderhouden is een ander. Als er een oplossing bestaat vanuit de community, dan lift ik daar liever op mee, want dan gaat die community dat ook onderhouden. Als ik dat zelf moet doen, dan bespaar ik tijd door iedere keer als ik Windows installeer het manueel uit te voeren.
Onzin je gaat toch niet iedere week je systeem opnieuw installeren? Die powershell command om bijvoorbeeld Paind3D etc te verwijderen zijn dan nog hetzelfde hoor. Deze dingen zijn echt met 1 simele google opdracht te vinden en uit te voeren.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Chris_147 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:14:
Dat is niet, ik vraag of er een bestaande oplossing is die doet wat ik wil.
Er zijn meerdere mogelijkheden inderdaad om, bijvoorbeeld, je Windows Explorer settings aan te passen. Start PowerShell maar eens en voer uit
code:
1
Get-ItemProperty -Path HKCU:\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced

Het is een combi van een PowerShell cmdlet en het querien van een minimaaal gedeelte van je register. Hierna kan je 3 doen doen (eigenlijk 1 en daarna 2).

- je zoekt elke vermelde waarde op via Google wat het doet
- daarna pas je de waarde aan via regedit of via Set-ItemProperty met enige aanvullende syntax.

Sorry, leuker kan ik het niet maken, makkelijker ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Inderdaad, ik ga dat niet iedere week doen.
Maar Microsoft brengt wel veel aanpassingen uit tegenwoordig en dan oeps: ineens werkt mijn scriptje niet meer. En dan ben ik langer bezig met uitzoeken waarom, dan dat ik het manueel zou doen.
Want dat scriptje heb ik al 3 jaar niet meer bekeken.
Of ze doen weer ergens iets nieuw wat ik ook wil aanpassen en dan moet dat ook weer toegevoegd worden.
Dat is mijn ervaring uit +20 jaar IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Chris_147 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:20:
Maar Microsoft brengt wel veel aanpassingen uit tegenwoordig en dan oeps: ineens werkt mijn scriptje niet meer. En dan ben ik langer bezig met uitzoeken waarom, dan dat ik het manueel zou doen.
Of ze doen weer ergens iets nieuw wat ik ook wil aanpassen en dan moet dat ook weer toegevoegd worden.
Sorry maar als je 20+ jaar IT doet dan zou je toch wel beter moeten weten ondertussen :P

Als je zoveel specifieke eisen hebt aan je windows systeem en niet de moeite wilt nemen om even wat in elkaar te knutselen. Ik weet zeker dat het gros van jouw instellingen met een paar google opdrachten ingesteld kunnen worden. Je doet nu net alsof je 2 weken moet zoeken omdat het allemaal zo ingewikkeld is.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
Even om aan te tonen waarom ik liever niet het warm water wil heruitvinden. Onlangs had ik op het werk dat de laptop die voor tests gebruik, van resolutie veranderde wanneer de lid werd gesloten. Gemakkelijk op te lossen? Neen, toch niet. Dingen die ik geprobeerd heb, na heel wat zoeken op het internet:
- change the PrimSurfSize, ActiveSize and DwmClipBox settings in the registry (link)
- remove old monitors: Device Manager > show hidden devices > monitors > uninstall all greyed out monitors (last page of this link)
- go to registry and change values for DefaultSettings.XResolution and YResolution (see link)
- go to registry and change values for LidBehavior (see link)
- go to registry and change Win8dpiScaling (see link)
After all these things failed, I just hooked up the laptop via VGA to my monitor and kept it running like that. Also works when I turn off screen with button on the front.
Hier al een mooie gevonden die de richting uitgaat van wat ik zoek:
https://gist.github.com/alirobe/7f3b34ad89a159e6daa1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Chris_147 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:41:
Even om aan te tonen waarom ik liever niet het warm water wil heruitvinden. Onlangs had ik op het werk dat de laptop die voor tests gebruik, van resolutie veranderde wanneer de lid werd gesloten. Gemakkelijk op te lossen? Neen, toch niet. Dingen die ik geprobeerd heb, na heel wat zoeken op het internet:

[...]

Hier al een mooie gevonden die de richting uitgaat van wat ik zoek:
https://gist.github.com/alirobe/7f3b34ad89a159e6daa1
Dat zijn gewoon powershell commando's die in een groot script zitten je bent langer bezig met uitzoeken welke je nodig hebt dan het zelf ff opzoeken :P Of ga je het script gewoon aftrappen en gebruik je alles.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Chris_147 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:20:
Je handmatige tweaks werken dan net zo hard niet meer en zul je dus ook na moeten lopen. Dus welke manier dan ook, of je past het niet aan of je zal het moeten testen. Kies er een en wees tevreden.
Al je tweaks zijn linksom of rechtsom met PowerShell uit te voeren, pas het in elkaar en je hebt wat je wilt.
Zelf ook gedaan, gaat als een trein en weinig omkijken meer naar. Hoogstens een avondje validatie na een nieuwe release van Windows 10, maar dat weegt echt niet op tegen handmatige al die bloat verwijderen en settings nalopen. Buiten het feit dat je uit het losse handje altijd wel wat vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_147
@Kaalus : is waar, maar zouden we dan niet die scriptjes delen ipv allemaal op ons eentje alles apart uit te zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Chris_147 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:55:
@Kaalus : is waar, maar zouden we dan niet die scriptjes delen ipv allemaal op ons eentje alles apart uit te zoeken?
Dat zou zeker kunnen. Maar delen betekend ook vragen, al dan niet "beter goed gejat dan slecht gemaakt" acties en meer dingen die komen kijken bij het delen van een stuk code.
Daarnaast zit er ook nog een verschil tussen "het werkt" en "het werkt en is onderhoudbaar". Als je bijvoorbeeld het door jou aangehaalde script inkijkt (of meer de bron daarvan) zie je dat alles modulair is opgezet en in functies is gestopt per tweak/actie. Dat vereist natuurlijk veel meer werk dan wat regtweaks en PowerShell AppxPackage commando's onder elkaar plakken en dat uitvoeren.

Bovenstaand, en ook de reden van @MAX3400 hieronder zijn precies de redenen waarom je zelf aan de slag zult moeten.

[ Voor 7% gewijzigd door Kaalus op 20-03-2018 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Chris_147 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:55:
Nogmaals: jouw aanpassing is niet mijn aanpassing.

Ik heb hier stapels met PowerShell-scripts liggen. Het lastige is: als je het niet kan lezen/aanpassen, houdt het op. Als je niet mijn build-nummer van Windows gebruikt, houdt het op. Als je niet mijn eisen/wensen wil accepteren in mijn scripts, houdt het op.

Er is geen universele manier om iets in te richten.

Pagina: 1