Sommige websites niet bereikbaar met USB Wifi adapter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De wifi-adapter van mijn laptop (ASUS K75VM met Windows 10) doet het regelmatig niet - wifi kan dan niet eens ingeschakeld worden. Alleen door de laptop opnieuw op te starten, werkt de wifi weer. Zodra de laptop in slaapstand komt of uitgeschakeld wordt, kan ik geen gebruik maken van de wifi.

Na verschillende pogingen om dit probleem te verhelpen, besloot ik een externe wifi adapter te kopen (fenvi FV-WN150S) zodat ik niet afhankelijk ben van de wifi adapter van de laptop. Daarbij komt echter het volgende probleem naar voren:
Bij sommige websites krijg ik de melding: "Deze website is niet bereikbaar" met foutcode DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

- websites die onder andere niet werkten: https://nl.wikihow.com/Hoofdpagina en https://blackboard.ru.nl
- websites die onder andere wel werden geladen: gmail.com en https://kassa.bnnvara.nl/

- het probleem speelt alleen bij de externe wifi adapter, na opnieuw opstarten kan ik de websites wel bezoeken via de ingebouwde wifi adapter
- ook als ik het IP adres van een website invoer, kan de website niet geladen worden (bijv. 131.174.57.69 voor blackboard.ru.nl)
- ik kan geen nieuwere driver vinden voor de externe wifi adaptor
- handmatig een DNS server instellen helpt niet
- router opnieuw opstarten helpt niet

Zouden jullie weten wat er aan de hand is, en hoe dit weer opgelost kan worden? Ik zou het ideaal vinden als ik niet elke keer gedwongen wordt mijn laptop opnieuw op te starten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 23:18
Staat er een antivirus met firewall op ?
Zo ja schakel bij wijze van test deze eens uit ?
Sommige Firewall oplossingen maken een profiel per netwerk-adapter.
Kijk ook even naar de Windows firewall.

Worst case, een nieuwe TP-Link USB wifi adapter kost 10 a 12 € dacht ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@floorcleaner Bedankt voor je antwoord!
Ik heb inderdaad Norton antivirus inclusief firewall. Firewall uitschakelen heeft geen effect. Windows defender firewall is niet actief.

De prijs voor zo'n nieuwe adapter is inderdaad niet veel. Maar gaat die niet hetzelfde probleem geven als ik nu heb met de USB wifi adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 23:18
Het zou ook kunnen dat de ontvangst van je externe stickje te wensen over laat, op de plaats waar die nu in steekt. 5 tot 6€ voor een wifi ontvanger is ook wel heel "budget"

Als externe USB ontvanger gebruik ik zelf deze :

pricewatch: TP-Link TL-WN822N

Lelijk ding maar met goede ontvangst, snelheden en reviews, . Je kan hem ook nog een metertje naar links of rechts zetten als de ontvangst daar beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het mischien een idee om je laptop na te laten kijken onder garantie, of anders zelf het klepje open te schroeven en de module eens netjes aan te drukken? Mischien dat je ook iets met drivers moet rommelen voordat het lekker werkt.

Wat er precies met de usb adapter aan de hand is, klinkt als time-outs maar waarom dat selectief gaat is nog een interessant probleem. Kun je het betrouwbaar bij dezelde site wel laten gebeuren en evenzo betrouwbaar bij een andere niet? Als niet, is het mischien gewoon slecht signaal. Als wel, dan nog even verder spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Verwijderd De garantie is er al lang af, maar ik zou het inderdaad zelf nog eens kunnen proberen aan te drukken. Nieuwe driver voor de laptop adapter installeren had ook geen effect.

Ja, het zijn altijd precies dezelfde sites die het wel en niet doen. Daarom had ik er ook een paar als voorbeeld gegeven. Dus ik ben - net als jij - benieuwd hoe dat precies kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste gedachte is een softwareprobleem, ergens. Ik kan een hoop opties bedenken maar het meest voor de hand liggende is dat de usb adapter op d'ene of d'andere manier andere pakketjes genereert. Die dan mischien even verderop geweigerd worden. Wellicht vanwege drivers of een ander pad door de netwerkstack--al ontgaat me even waarom dan, maar het zou kunnen. Je kan eens iets als tcpdump aanzwengelen op je AP ofzo, kijken of je verschillen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de suggestie! tcpdump laten draaien gaat misschien een beetje boven mijn pet... in ieder geval is het probleem niet zo relevant meer, omdat de wifi adapter van de laptop het (met een trucje) weer doet. Toevallig kwam ik erachter dat de wifi adapter geen problemen geeft als ik eerst de vliegtuigmodus aanzet voordat ik de laptop uitschakel of in slaapstand zet. Voorlopig is dat voor mij een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:34
Probeer is een bios update van je laptop? Het lijkt alsof hij niet helemaal lekker uit slaapstand komt. Ik had ook zoiets met een Asus, dat werd opgelost met een bios update.

Wat je ook nog kan doen is even een Ubuntu stickje maken en die starten. Als je daar ook problemen hebt, heb je een software probleem uitgesloten.
Pagina: 1