Zoeken in V&A leidt naar Pricewatch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-10 16:15

Daniel

Kapitein NCC-1701
Topicstarter
Geen idee of het by design is, maar ik vind het knap onhandig :)

Als je in V&A zoekt op een bepaald product verschijnen er bovenaan handige shortcuts. Als je hier op klikt leidt dat echter niet naar de advertenties, maar naar de Pricewatch-pagina van hetzelfde product. Vervolgens moet je eerst weer naar de tab Vraag&Aanbod om bij de advertenties uit te komen.
Er staat onder de shortcuts nota bene ook nog de tekst 'X advertenties' maar een doorklik leidt dus niet naar die advertenties.

Zie bijvoorbeeld https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=iphone+x

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UAQPssJCzxgvx4rm5749DPmw/full.jpg

Doorklikken op de bovenste link leidt naar product: Apple iPhone X en dat is niet bepaald logisch. Dit zou direct naar de tab 'Aanbod' (product: Apple iPhone X moeten gaan

Waarom die zoekresultaten zélf hier trouwens op datum gesorteerd zijn - en niet op iets als relevantie - is mij ook niet duidelijk. Er is feitelijk geen optie om op basis van het keyword iPhone X daadwerkelijk direct advertenties voor de iPhone X te tonen. Door de sortering op datum krijg je eerst allerlei andere producten te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel op 20-03-2018 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:29
Ik vind het zelf vrij logisch, maar ik snap je punt.

Aangaande de sortering; ik denk niet dat er iets van relevantie in de resultaten zit; het is een match of niet (gok ik zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 21:30
Het regeltje met "16 advertenties" linkt wel door naar de advertenties.

Maar ik vind het zelf ook logischer als de hele knop plus product naam al doorlinkt naar de advertenties, je zoekt immers binnen Vraag & Aanbod. Dus dat is dan het volgende wat je doet, alsnog op Vraag & Aanbod klikken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-10 13:33

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Er is destijds de keuze gemaakt om producten en andere onderwerpen altijd naar dezelfde locatie te laten verwijzen, en niet contextgevoelig te maken (de search is dat wel, die zoekt in de bestemming waar je op dat moment bent). Voor een product is de pricelisting de standaard tab. Als alternatief kun je op het linkje eronder met het aantal advertenties klikken, maar dat moet je als gebruiker maar net weten.

In de overlay die je krijgt als je trefwoord aan het typen bent vind ik het wel logisch dat iPhone X onder het generieke kopje 'Onderwerpen' naar de standaard tab van de iPhone X-omgeving gaat. De resultaatpagina zelf (zoals screenshot hierboven) suggereert echter wel heel duidelijk dat de resultaten beperkt zijn tot Vraag & Aanbod.

Het zoekalgortime is nogal beperkt in zijn mogelijkheden en kan niet overweg met zoekopdrachten waarin enkele tekens voorkomen zoals de X in iPhone X. Relevantie bepalen kan hij ook niet. Het gaat al een stuk beter als je zoekt op 'iPhone 128GB'.

Dus ja, die twee dingen kunnen beter :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Femme schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:03:
Het zoekalgortime is nogal beperkt in zijn mogelijkheden en kan niet overweg met zoekopdrachten waarin enkele tekens voorkomen zoals de X in iPhone X.
Dat kan ie wel, anders zou bij de onderwerpen de iPhone X ook niet bovenaan staan ;)

Maar die X is wel een lastige omdat het ook in erg veel specificaties en teksten voorkomt. Dus als er iets staat als "Met deze powerbank van 10x8 cm kan je je iphone wel 100x opladen" dan matched dat ook op "iphone x" en mogelijk beter dan "de iphone x is een fantastische telefoon" omdat er zelfs 2x een 'x' in stond (de 10x8 wordt geindexeerd als 10, x, 8 )...

Er zit overigens wel wat functionaliteit om hele zinnen meer gewicht te geven, dus het zou ook kunnen dat dat 2e voorbeeld bovenaan komt :P
Relevantie bepalen kan hij ook niet. Het gaat al een stuk beter als je zoekt op 'iPhone 128GB'.
Dat kan ie wel degelijk... Maar waarom die optie daar niet bestaat is me niet duidelijk, wellicht een keer per ongeluk verwijderd met e.o.a. aanpassing ;)
Dus ja, die twee dingen kunnen beter :) .
Dat relevantie daar mist als keuzeoptie en bovendien niet de default is, is gewoon een bug en waarschijnlijk vrij eenvoudig om te fixen. Daarna werkt het verder zoals verwacht, net als wanneer je nu al de juiste url genereert :)