Glasvezel SFP modules - de verschillen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-07 14:26
Beste Tweakers,

Ik ben diverse offertes aan het doornemen voor de aanleg van een nieuw (zakelijk) netwerk. Echter zie ik veel verschillen wat betreft SFP modules.

Via een centrale SFP-switch dien ik 10 punten via glasvezel te verbinden (tot +/- 500 meter weg van centrale punt).

Het verschil in SFP modules is: 1G of 10 G (SFP en SFP+) . Dat is me duidelijk. We hebben glasvezel lijnen nodig op 10G en 7 op 1G.

Echter zijn er ook verschillen of je 1 ader gebruikt (Simplex) of 2 aders (Duplex). En dan nog Single mode en multi-mode. Wat ik ook lees, het wordt me niet duidelijk wat ik nou nodig heb. Ook de 2 leveranciers vertellen tegenstrijdige dingen.

De vraag is nu simpelweg: Kan ik via een enkele glasvezel ader 10Gb creëren op een afstand van +/- 500 meter (geen hops). Of kan je met een enkele ader geen 2 richting verkeer creëren (upload en download)

Ik kijk nu zelf naar de producten van Ubiquiti :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3AOftV2VY0i2JgulteUqRTmX/full.jpg

Kan iemand mij advies geven wat ik precies nodig heb om de verbindingen te kunnen creëren?

Mijn dank!

Beste antwoord (via glaerox op 20-03-2018 13:04)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

glaerox schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:01:
Bedankt voor je snelle reactie!

Is singlemode of multimode niet afhankelijk van de hoeveelheid fiber kabels?
Nee.
Kan je bijvoorbeeld ook singlemode hebben met een duplex kabel en multimode met een simplex kabel?
Ja. Single- en multimode heeft niks met hoeveelheden te maken.
En is singlemode 1 richtings verkeer en ongeschikt voor switches e.d.?
Nee, dan zou ik je niet aanraden om voor singlemode te gaan bij nieuwe aanleg.
Because simplex fibre optic cable consists of only one fibre link, you should use it for applications that only require one-way data transfer. For instance, an interstate trucking scale that sends the weight of the truck to a monitoring station or an oil line monitor that sends data about oil flow to a central location.
Simplex en Singlemode zijn niet hetzelfde.

Dat stukje is trouwens ook niet waar; BiDi optics doen verkeer twee richtingen op over één fiber.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 20-03-2018 11:05 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Of je singlemode of multimode modules nodig hebt ligt aan je fiber: of dat singlemode of multimode is. 1/10G lijkt me idd duidelijk. Simplex of duplex is of je een of twee fibers nodig hebt. BiDi modules zijn duurder (en je hebt aan twee kanten verschillende nodig) dus meestal wordt gekozen voor duplex modules als er geen specifieke reden is om iets anders te doen.

Als die fiber nieuw aan te leggen is zou ik overigens voor singlemode gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 20-03-2018 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Single mode wordt meestal gebruikt bij "grote" afstanden. Groot betekent meer dan 300 - 500 meter.

En SM is iets duurder dan MM.

In jouw geval zou ik alleen voor SM gaan. Als er een nieuwe kabel moet komen, dan kan je beter een multi CORE (dus bv. 16 aders in één buisje) trekken. Later kan je dat makkelijk uitbreiden etc.... De kosten tussen een 2 voudige of 16 voudige fibre is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox

Kan je bijvoorbeeld ook singlemode hebben met een duplex kabel en multimode met een simplex kabel?

Ik lees bijvoorbeeld dit:

Because simplex fibre optic cable consists of only one fibre link, you should use it for applications that only require one-way data transfer. For instance, an interstate trucking scale that sends the weight of the truck to a monitoring station or an oil line monitor that sends data about oil flow to a central location.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

glaerox schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:01:

Nee.
Ja. Single- en multimode heeft niks met hoeveelheden te maken.
Nee, dan zou ik je niet aanraden om voor singlemode te gaan bij nieuwe aanleg.
Simplex en Singlemode zijn niet hetzelfde.

Dat stukje is trouwens ook niet waar; BiDi optics doen verkeer twee richtingen op over één fiber.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 20-03-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
De glasvezel kabels zijn reeds getrokken. Het is nu dus belangrijk om te weten:

Heb ik 1 of 2 aders beschikbaar per Sfp module.

Is het Multi mode fiber of single mode fiber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Vraag dan eerst na WAT er ligt, en hoeveel aders.

Je kan namelijk door één ader twee weg communicatie verkrijgen (dat BiDi verhaal), maar beter is om gewoon twee losse aders te gebruiken. Eentje zend, en eentje ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 718429

glaerox schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:21:
De glasvezel kabels zijn reeds getrokken. Het is nu dus belangrijk om te weten:

Heb ik 1 of 2 aders beschikbaar per Sfp module.

Is het Multi mode fiber of single mode fiber.
Niet om flauw te zijn, maar weten wat de verschillen zijn is wel basiskennis als je netwerkjes gaat aanleggen, dus is de betekenis van de termen opzoeken is nu zeker huiswerk voor jou.

En hoe het met je specifieke installatie zit, dit zijn zaken die je gelijk aan je kabeltrekker vraagt, of eigenlijk, het zijn dingen die je de kabeltrekker vertelt te doen. "Ik wil zoveel aders, deze specificatie glas, naar deze locaties." Dan dient zich dus de vraag op, wie heeft die specificatie gedaan en waarom wordt er iemand anders opgezadeld met het de job afmaken?

Ik verwacht dat je single- of multimode zal hebben afhankelijk van de afstand, want kijk maar naar de lengtespecificaties van bijvoorbeeld de verschillende soorten gigabit ethernet over fiber, zeg op wikipedia, en dat je minstens een, maar waarschijnlijk meer, paren per locatie ter beschikking zal hebben. Maar mischien ook niet, dat ligt er maar net aan hoe de werkopdracht inelkaar zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 718429 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:05:
[...]

Ik verwacht dat je single- of multimode zal hebben
Ja dat zijn de twee opties dus een daarvan moet wel lukken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaerox
@Anoniem: 718429

Ik ben interne systeembeheerder en heb me nog nooit met deze materie bezig hoeven houden. Het management heeft echter een (in mijn ogen ongeschikte) partij in de arm genomen voor advies en aan de hand daarvan is een installatie bedrijf reeds kabels aan het leggen.

Nu komt de advies partij met een offerte voor apparatuur en dien ik dus ook de gekozen SFP modules te beoordelen. Vandaar mijn vraag.

Mijn vermoeden dat e.e.a. niet klopte in de offerte en dat de partij niet kundig genoeg is voor dit soort dingen is bevestigd. Het installatiebedrijf heeft single-mode kabels getrokken (zojuist gebeld en vernomen dat er single-mode 6 aderige kabels zijn gebruikt) en in de offerte zijn multi mode SFP adapters opgenomen. Heel slordig.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Da's hun probleem, als het niet werkt! Laat ze maar "etteren". Ik neem aan dat zij een end to end oplossing bieden?

En ik kan je zeggen: Nee, dit gaat niet werken! MM SFP op een SM kabel..... nee. De SM is veel te "dun" om de verspreide MM signaal te transporteren. Andersom kan wel, op korte afstanden. Maar ideaal is het niet.

SM kabel? Dan SM SFP's.... Klaar, geen discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:19:
Da's hun probleem, als het niet werkt! Laat ze maar "etteren"
Kun je doen, maar dan heb je potentieel weken gezeik terwijl je ze ook gewoon op hun fout kan wijzen en dan gaat 't allemaal een stuk sneller en soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Denk eraan dat het verschil in single mode en multimode niet de prijs van de fibre is maar de prijs van de sfp's.
Voor singke mode fibre heb je sfp's met lasers erin nodig en die sfp's zijn dus een factor 8 tot10 duurder.

Single mode wordt normaal alleen voor lange afstanden (> 300m) of hoge snelheden (40 Gb).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ben(V) schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:36:

Voor singke mode fibre heb je sfp's met lasers erin nodig
Multimode sfp's van meer dan 100Mbps hebben ook lasers. En voor kortere afstanden maakt de prijs niet zo veel meer uit. 1000BASE-LX en 1000BASE-SX scheelt niet zo veel.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 20-03-2018 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:02
Prijsverschil tussen single en multimode optics is niet zo groot. Bij 1Gbit is het minimaal, en met 10Gbit scheelt het een keer een paar 10tjes.

Verschil is wel een klap groter als je originele vendor-specific optics koopt. Dat is een voorwaarde als je een dikke SLA (smartnet) afneemt bijvoorbeeld, maar technisch werkt een OEM optic net zo goed.

Maar als je twijfelt bij de huidige partij: Informeer eens bij een andere partij?
Glas is niet heel moeilijk, maar als je er geen ervaring mee hebt zijn er teveel variabelen om je 'ff' op in te lezen.

Je kan ook hier posten wat ze nu hebben bedacht, dan kunnen wij erop schieten
- Type switches en optics
- type glasvezel inpandig (+connectoren)
- tekening ontwerp

Met lengtes van 500M verwacht ik dat ze singlemode gelegd hebben, anders ga je wel erg op het randje van multimode, en valt 10gbit al af.
Hoeveel vezels liggen er? Als er weinig vezels liggen kun je (in de verre toekomst) ook nog met kleuren werken en zo een redundant ringetje maken. Lukt je met Multimode niet, dan heb je echt vezels nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door DJSmiley op 20-03-2018 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:16
Single mode (SM) heeft een veel lagere demping per km dan multimode (MM). Per kilometer is dat 1-2db versus 5-7dB per kilometer. In principe heb je met 500 meter de keuze, het ligt eraan wat je power budget is. Als je - zeg - 15dB de ruimte hebt, is 500m prima te doen met MM. Zeg 5dB voor de lengte, 2 keer 3dB voor een patchsnoer dan zit je op 11dB verlies wat moet kunnen.

Speel je op safe, dan doe je SM, maar dan kan je er tegenaan lopen dat de demping op het traject te laag is en moet je wellicht een extra demping toepassen. Over het algemeen is SM apparatuur flink duurder dan MM.

Een linkje voor de lezer over SM en MM.

Met @DJSmiley denk ik ook dat ze gezien de lengte single mode hebben neergelegd. Gezien de geringe lengte zou een LED module genoeg moeten zijn, een Laser is belachelijk duur en voor deze lengte onnodig, die worden gebruikt voor afstanden van vele (tientallen) kilometers. Maar ook hier geldt, wat is je power budget? Dan pas kan je een ontwerp maken en een besluit nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Houtenklaas op 20-03-2018 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:02
Houtenklaas schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:30:
Single mode (SM) heeft een veel lagere demping per km dan multimode (MM). Per kilometer is dat 1-2db versus 5-7dB per kilometer. In principe heb je met 500 meter de keuze, het ligt eraan wat je power budget is. Als je - zeg - 15dB de ruimte hebt, is 500m prima te doen met MM. Zeg 5dB voor de lengte, 2 keer 3dB voor een patchsnoer dan zit je op 11dB verlies wat moet kunnen.

Speel je op safe, dan doe je SM, maar dan kan je er tegenaan lopen dat de demping op het traject te laag is en moet je wellicht een extra demping toepassen. Over het algemeen is SM apparatuur flink duurder dan MM.
Dempers heb je over het algemeen pas nodig bij optics met hogere zendvermogens (40 of 80km of meer). Maar altijd raadzaam om de specs te bekijken.

Wat de dempingen betreft: Dat is maar een deel van je oplossing. Je kan idd prima voldoende powerbudget hebben, maar dat zegt nog niets over de stabiliteit van een verbinding. Een optic voor 10km kan prima 20km overbruggen als je vezels superieur zijn als je puur kijkt naar demping, maar dat zegt niet dat het ook werkt. Licht gedraagt zich anders naar mate de vezellengte langer is. Je hebt ook nog andere factoren zoals dispersie. Dat is gebaseerd op het gedrag van een golflengte over afstand X. Demping is daarin geen factor.

Ik zou daarom ook zeker niet afwijken van de specificaties die men stelt, als je een betrouwbare verbinding wilt hebben. Dan blijf je ook binnen alle specs van een optic, niet alleen kwa powerbudget.

En dan is 550m de max wat je, met 1Gbit, over multimode (OM3/OM4) kan overbruggen. Op 10Gbit houd het op bij 300m (OM3) of 400m (OM4), dus dat ga je al niet redden.

't is ff afwachten op wat meer info van TS, nu is het verder wat speculeren.
Met @DJSmiley denk ik ook dat ze gezien de lengte single mode hebben neergelegd. Gezien de geringe lengte zou een LED module genoeg moeten zijn, een Laser is belachelijk duur en voor deze lengte onnodig, die worden gebruikt voor afstanden van vele (tientallen) kilometers. Maar ook hier geldt, wat is je power budget? Dan pas kan je een ontwerp maken en een besluit nemen.
Ik hoop idd ook dat het gewoon SM is. Laser duur? Bij mijn weten is 1000base-LX altijd met een laser, en kun je kilometers overbruggen (10km meestal, of natuurlijk meer).

Ik weet niet wat je belachelijk duur vind, maar 1Gbit is bijna gratis. 1000Base-LX is geloof ik 3 euro duurder dan 1000Base-SX bij OEM spul

Op 10Gbit scheelt het wat meer, maar dan nog is het peanuts (ok, SM is 2x zo duur, maar dan nog praat je bij OEM spul over 20 eur prijsverschil)

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 20-03-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:16
DJSmiley schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:23:
[...]
Dempers heb je over het algemeen pas nodig bij optics met hogere zendvermogens (40 of 80km of meer). Maar altijd raadzaam om de specs te bekijken.

Wat de dempingen betreft: Dat is maar een deel van je oplossing. Je kan idd prima voldoende powerbudget hebben, maar dat zegt nog niets over de stabiliteit van een verbinding. Een optic voor 10km kan prima 20km overbruggen als je vezels superieur zijn als je puur kijkt naar demping, maar dat zegt niet dat het ook werkt. Licht gedraagt zich anders naar mate de vezellengte langer is. Je hebt ook nog andere factoren zoals dispersie. Dat is gebaseerd op het gedrag van een golflengte over afstand X. Demping is daarin geen factor.

Ik zou daarom ook zeker niet afwijken van de specificaties die men stelt, als je een betrouwbare verbinding wilt hebben. Dan blijf je ook binnen alle specs van een optic, niet alleen kwa powerbudget.

En dan is 550m de max wat je, met 1Gbit, over multimode (OM3/OM4) kan overbruggen. Op 10Gbit houd het op bij 300m (OM3) of 400m (OM4), dus dat ga je al niet redden.

Op 10Gbit scheelt het wat meer, maar dan nog is het peanuts (ok, SM is 2x zo duur, maar dan nog praat je bij OEM spul over 20 eur prijsverschil)
Allemaal waar, en ik zou ook niet op het randje gaan zitten. De afstand is hier relatief kort, dispersie speelt daar geen enkele een relatief geringe rol. Met een goede vezel, keurig afgemonteerde connectoren is er 10Gb te halen, ook op 500m. Maar dan moet er ook niet veel tegenzitten en blijft het een niet bedrijfszekere oplossing die inderdaad net buiten de specs werkt. Voor thuis prima, maar niet voor een bedrijf waar het een bedrijfsmiddel is.

Daarnaast is een paar dB ruimte ook niet riant, door de tijd wringt zicht toch stof en rommel tussen connectoren waardoor er extra demping ontstaat. Laatste, als je SLA's wilt afsluiten t.a.v. hersteltijden etcetera, is OEM spul vaak geen optie. En dan is het verschil tussen LED en Laser ineens geen paar knaken meer ...

Maar helemaal eens. Geen risico nemen en voor SM spul gaan en persoonlijk zou ik voor OEM spul gaan en een klein voorraadje in de kast houden van spare spullen. Die zijn wel betaalbaar en die modules swappen kan je prima zelf, daar is geen prijzige SLA voor nodig van dat C merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DJSmiley schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:23:
[...]
Bij mijn weten is 1000base-LX altijd met een laser
SX ook. Je kunt LEDs niet snel genoeg moduleren voor GbE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 15:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Neem ook eens contact op met http://www.alturnanetworks.com/producten/?lang=nl
Zij verkopen onder andere Solid Optics. http://solid-optics.com/

Erg tevreden met hun service en expertise tot nu toe. :) We hebben d'r wat optics voor Fortigate, Cisco en HP gekocht, zowel voor korte (meters) als wat langere (80km) afstand.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1