Ons karakter een mix van generaties?

Pagina: 1
Acties:

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik vroeg mij zo eens af.

Iedereen heeft een ander karakter. Ok. Er zijn mensen die bijna hetzelfde karakter hebben, maar dan nog is er wel altijd enig verschil.
Dit karakter dat je hebt komt van een deel van je ouders en ook van hun ouders (zo heb ik bv mijn driftigheid van mijn opa ge-erft terwijl mijn moeder, zijn dochter, helemaal niet driftig is)

Zo heeft iedereen verschillende karakter eigenschappen van zijn/haar ouders en grootouders ge-erft. En die hebben dat ook ee van hun ouders en grootouders, etc.

Is het dan zo dat het karakter dat wij hebben ee mix is van generaties lang? Van bijde ouders. En dat ieder persoon ereen eigen stukje karakter bij ontwikkelt en die dat weer doorgeeft op zijn/haar kinderen zodat ook dat stukje karakter generaties in de familie blijft?

PS: sorry voor mijn wat slordig geformuleerde vraag, maar ik weet ff niet hoe ik het anders moet neerzetten, ik hoop dat het zo ook begrijpbaar is.

Signature

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Het aloude debat van Nature vs. Nurture..

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 18:50 schreef NukeZz het volgende:
Is het dan zo dat het karakter dat wij hebben ee mix is van generaties lang?
Ja.
Van bijde ouders.
Ja.
En dat ieder persoon ereen eigen stukje karakter bij ontwikkelt
Ja.
en die dat weer doorgeeft op zijn/haar kinderen
Nee. Dit stukje "eigen" karakter heb je niet geerfd van je ouders en behoort dus niet tot het genotype (je DNA). Alleen het genotype wordt doorgegeven aan je kinderen.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zaterdag 14 juli 2001 21:12 schreef hybridz het volgende:
Nee. Dit stukje "eigen" karakter heb je niet geerfd van je ouders en behoort dus niet tot het genotype (je DNA). Alleen het genotype wordt doorgegeven aan je kinderen.
Je ouders hebben dan misschien via DNA geen invloed op je karakter maar je leefomgeving waarin je opgroeit en je opvoeding speelt zeker wel mee.

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 21:12 schreef hybridz het volgende:

[..]

maar wie zeg dat dat eigen gevormde stukje karakter ook niet deels voortkomt uit een sliertje dna ?

Verwijderd

Sterker nog, karakter komt deels voort uit je DNA. Natuurlijk is leefomgeving een sterke factor maar iemands DNA zorgt er bijvoorbeeld voor hoe gevoelig iemand reageert op sommige dingen. Iemand die ADHD heeft krijgt dit via zijn DNA, maar dit is wel karakter vormend.

Verwijderd

Je karakter komt van de genen die je van je ouders hebt gekregen en van je opvoeding.

Dat jij een eigenschap van je opa hebt die je moeder niet heeft komt waarschijnlijk door het feit dat de genen die daarvoor zorgen niet tot uitting komen bij je moeder, maar bij jouw weer wel doordat de combinatie van genen bij jouw weer anders is, omdat je ook genen van je vader hebt.
Pagina: 1