Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een nieuwe nikon coolpix A900 aangeschaft en ben ik druk aan de slag gegaan om hiermee te fotograferen. Ik maak veel natuur en landschapsfotos alleen kom ik hierbij vaak het probleem tegen dat er lelijke lichtvlekken op de foto tevoorschijn komen. Dit is vooral als de zon in mijn camera schijnt. Zie foto:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/fauced.jpg

Nu ben ik nog een beginner in het fotograferen en ik kan er niet achter komen hoe ik dit moet voorkomen of wat ik er er aan kan doen.

Tips zijn van harte welkom! Alvast bedankt,

Michelle

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-03-2018 17:27)

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 10:32

Acid_Burn

uhuh

Dat zijn reflecties van de zon in de lenselementen van je objectief. Aangezien je bij deze camera geen ander objectief kan plaatsen valt dit niet op te lossen. Alle objectieven hebben hier in meer of mindere mate last van. De objectieven uit het hogere segment hebben speciale coatingen op de lenzen zitten om dit te verminderen.

Om dit te voorkomen moet je geen sterke lichtbronnen (zoals de zon) in je foto hebben.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Zoek eens op "Lens flare voorkomen" ik krijg veel hits op google met goede informatie

Try SCE to Aux

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 10:32

Acid_Burn

uhuh

Dat zijn reflecties van de zon in de lenselementen van je objectief. Aangezien je bij deze camera geen ander objectief kan plaatsen valt dit niet op te lossen. Alle objectieven hebben hier in meer of mindere mate last van. De objectieven uit het hogere segment hebben speciale coatingen op de lenzen zitten om dit te verminderen.

Om dit te voorkomen moet je geen sterke lichtbronnen (zoals de zon) in je foto hebben.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-10 11:39
Ik had hier ook last van, heb een zonnekap gekocht en dat werkt wel goed. Wat je ook kan hoen is spelen met die flare gewoon een beetje creatief zijn ;)

Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:08

DirtyBird

Praktiserend denker

Zonnekap helpt denk ik niet als de zon zo recht in je beeld staat. Bovendien kan er geen kap op deze camera. Als het zonlicht van de zijkant komt en je krijgt het in je foto, kun je je hand ervoor houden om het te blokkeren.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolyo_Lars
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-10 11:39
Als je een beetje rond zoekt kan je van die zonnekappen vinden die je los op de zijkant van je lens kan vast schroeven. Maar je hebt gelijk je kan het ook gewoon met je hand doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Coolyo_Lars op 20-03-2018 08:59 ]

Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal, super fijn zo veel hulp! d:)b

Goed om de officele term te weten en mij in te lezen. Ik kan inderdaad geen zonnekapje op deze camera doen omdat het een compact camera is en de les uitschuift. Ik ga wat proberen door mijn hand te gebruiken en anders is er niets aan te doen en moet ik het creatief gaan inzetten. :)

Ik kan weer lekker aan de slag gaan. (y)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2018 08:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
Een zonnekap gaat je in je voorbeeld foto ook niet helpen, omdat de zon in beeld is. Een zonnekap houdt alleen maar van de zijkant scherend licht tegen.

Bot gezegd, helpt je bij de eerste foto alleen een lensdop, maar dan komt er niks op de foto.

Tegen die flares kun je gewoon niks doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Acid_Burn schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:36:

Er zijn inderdaad moderne lenzen die daar nauwelijks last van hebben:
https://www.dpreview.com/...3-5-56-oss-sample-gallery

Ook het grote zoombereik van de lens speelt mee.
Als je die vlekken dus wilt voorkomen, kan je een andere camera kopen. Met verwisselbare lenzen of een kleiner zoombereik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:08

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:01:
[...]

Er zijn inderdaad moderne lenzen die daar nauwelijks last van hebben:
https://www.dpreview.com/...3-5-56-oss-sample-gallery

Ook het grote zoombereik van de lens speelt mee.
Als je die vlekken dus wilt voorkomen, kan je een andere camera kopen. Met verwisselbare lenzen of een kleiner zoombereik.
En daar kom je pas achter als je een andere camera hebt 8)7
En een kleiner zoombereik is geen garantie getuigen de de 18-135 die je aanhaalt aangezien ik het vaak zat heb/had bij lenzen die maar een 'zoom' van iets meer dan 2x hadden of zelfs primes......

Gabriël AM5

Pagina: 1