3x 2560x1600 dual link DVI op een 1060

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
Ik heb recent door een goed stuk mazzel drie (!) 2560x1600 30" schermen te pakken gekregen. Het zijn oude beestjes, maar wel echt leuk nog. Ik wil eens kijken of ik het allemaal op mijn arme 1060 (3gb) aangesloten ga krijgen. 8)7

De schermen zijn 1x de Dell 3007WFP, en 2x de HP LP3065. Alledrie hebben ze dus Dual Link DVI nodig.

Voordat ik verder ga... I know. Compleet over the top, niet aan te raden, videokaart is underpowered, yaddayadda. I want it. 8)

De vraag is: kan dit?

De kaart heeft 1x DL-DVI, 1x HDMI, en 3x DP.
Het eerste scherm is dus geen probleem. Het tweede zou eventueel op de HDMI poort kunnen gaan met een verloop, mits ik de goede kabel vind. Het is iig HDMI 1.4, dus dat zou moeten lukken.
De derde wordt dus een DP naar DVI verloop, en ik ben er bang voor dat dit actief moet gaan zijn om de resoluties te halen. Misschien moet dit zelfs 2x actief. Iemand die hier ervaring en/of kennis over heeft?

Hier alvast een screenshot :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gOhVVlsI9r5SP6FQBGt16CRK/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De videokaart is vast niet underpowered, en gewoon wat desktop meuk lukt ook nog wel met een low end GPU. Als je gaat gamen heb je een ander probleem en zal je moeten scalen om het werkbaar te houden (dus alles in 1080 draaien oid). Dikke kans dat je met spelletjes sowieso niet lekker bezig zal kunnen, die oudere schermen hebben nog redelijk wat lag.

Qua aansluitingen zou ik gewoon 2x DL-DVI naar DP pakken plus die ene ingebouwde DL-DVI.

Max res. is 7680x4320@60Hz. Je komt in jouw geval op 2560x3 = 7680 uit qua breedte en de hoogte blijft 1600.

7680x4320 = 33177600 pixels
3x 2560x1600 = 12288000 pixels

[ Voor 27% gewijzigd door johnkeates op 20-03-2018 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Qua aansluitingen zou ik gewoon 2x DL-DVI naar DP pakken plus die ene ingebouwde DL-DVI.
Tsja... maar waar vind je die converters? Alle passieve converter kabels die ik vind zijn rated voor max 1920*1080, en de enige die ik nu kan vinden die 't echt zou kunnen met zekerheid is deze Club3D actieve omvormer van 100+ pepernoten. Beetje extreem niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
idd actieve dp naar dl dvi nodig, ik heb een startech variant van ebay gehaald voor mijn dell 30” ..

wel een hoop vermogen hoor 3 van die oude 30 inchers..

[ Voor 21% gewijzigd door maratropa op 20-03-2018 08:39 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
maratropa schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:29:
idd actieve dp naar dl dvi nodig, ik heb een startech variant van ebay gehaald voor mijn dell 30” ..

wel een hoop vermogen hoor 3 van die oude 30 inchers..
Ik hoor heel graag welk type je gebruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
@Xtrafris volgens mij zijn het allemaal dezelfde type startech en rebrands

https://www.ebay.com/p/Ac...09785389?iid=192464963102

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees030
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-07 16:36
Ik heb een actieve DP»HDMI die UHD aan moet kunnen (zit nu op (W)QHD 2560x1440 scherm. Ook heb ik 2x HDMI»DVI-D DL kabel. Daarmee zou je de oplossing die je zelf beschrijft krijgen, alleen met één extra verloop.

Ik werk zo'n 8km van je postcode dus kan na het werk wel langsrijden om te testen als je interesse hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
oeh, echt wel! Ik stuur je ff een DM om afspraken te maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:17
Kees030 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:32:
Ik heb een actieve DP»HDMI die UHD aan moet kunnen (zit nu op (W)QHD 2560x1440 scherm. Ook heb ik 2x HDMI»DVI-D DL kabel. Daarmee zou je de oplossing die je zelf beschrijft krijgen, alleen met één extra verloop.

Ik werk zo'n 8km van je postcode dus kan na het werk wel langsrijden om te testen als je interesse hebt ;)
Je kunt geen 1440p over een HDMI naar DVI-kabel krijgen.

Alleen een actieve omzetting van HDMI naar DVI-DL kan dit leveren. Anders kom je gewoon uit op 1080p.

Het misverstand ontstaat vaak omdat de kabel wel alle pinnetjes heeft en dus als dual lane wordt aangemerkt, terwijl die helemaal niet verbonden zijn.

Je kunt het zien als een weg. HDMI kan een hogere snelheid aan, maar is smaller dan hdmi.

Dus de eenbaansweg met 100 km/uur wordt aangesloten op een tweebaansweg die maar 50 km/uur aan kan. Zonder actief de autostroom
te splitsen tussen de 2 banen, kun je maar 1 wegdek gebruiken (1080p). Weet je de 100 km/uur om te zetten naar 2 50 km/uur wegen, dan kom je op 1440p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees030
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-07 16:36
@White Feather: je hebt gelijk, helaas :P

Ik heb e.e.a. omgebouwd en geprobeerd en het blijkt inderdaad niet te werken. Altijd gedacht dat HDMI=DVI+audio 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:17
Kees030 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 01:19:
@White Feather: je hebt gelijk, helaas :P

Ik heb e.e.a. omgebouwd en geprobeerd en het blijkt inderdaad niet te werken. Altijd gedacht dat HDMI=DVI+audio 8)7
Dat klopt ook, maar helaas maar tot 1080p/1200p.

Dvi dual lane was de 1e standaard die een hogere resolutie aan kon. Dit was al in 1999. DisplayPort bijvoorbeeld kwam pas in 2006 als nieuwe standaard die dit ook kon. De hdmi-standaard was er in 2002, maar pas in 2006 (versie 1.3), kon hoger dan 1080p/1200p.

Juist doordat de dvi standaard zo oud is en aan alle kanten voorbij gelopen (want geen verdere ontwikkeling meer in), zijn de adapters duur. Want weinig gebruikt.

Goede actie overigens, die praktijktest!
Helaas wordt internet overspoelt door (vooral) Chinese meuk die van alles beloofd, maar met ontbrekende specificaties.

[ Voor 9% gewijzigd door White Feather op 21-03-2018 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
Yup, het is erg lastig om hier betrouwbare info over te vinden.

Ik ben bang dat ik idd veroordeeld ben tot de aanschaf van twéé stuks dure variant startech/club3D/whatever rebrands.

De andere kant van het verhaal is ook érg moeilijk terug te vinden trouwens. HDMI en DVI hebben een identiek signaal over dezelfde pinout, DP is compleet anders. De manier waarop een passieve DP -> HDMI/DVI converter werkt is het uitvragen van een HDMI/DVI signaal over de pins van DP. Dit kan, maar dan moet de VGA wel de hardware hebben om meer van die signalen aan te maken (TDMS clocks als ik mij goed herinner). In de tijd van Eyefinity was dit een ware nachtmerrie om aan klanten uit te leggen (ik werkte toen voor Gigabyte) en documentatie krijgen over wélke kaart hóeveel TDMS clocks kon genereren was zelfs intern erg moeilijk. Los van het feit dat DP (volgens mij) niet voldoende pins heeft om een dual-link DVI signaal door te geven, zouden er dus voor passieve converters zes TDMS clocks aangemaakt moeten worden door de VGA. Lijkt me niet dat deze extra hardware een hoge prio heeft gekregen bij het design van het bord :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snol
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Snol

Swim with me and get wet !

Weet niet of het van toepassing is, maar waar ik aan moest denken, kan je er geen 2de of 3de videokaart bijzetten in je systeem ?

*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
in theorie wel, maar ehm...

Afbeeldingslocatie: https://www.thedailymind.com/wp-content/uploads/2014/11/iStock_000010015899_Small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snol
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Snol

Swim with me and get wet !

Je kan je portomonnee verkopen als die toch leeg is :) Maar serieus, 1060 kan voor zover ik weet zoiezo niet in SLI, maar ik doelde meer op een goedkope PCI kaart met in het gunstigste geval 2x Dual Link DVI als eventuele optie om over na te denken.

*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 19:39
Als je niet de 3 monitoren als "1" wil gebruiken voor gaming, dan is een goedkope tweede videokaart erbij prikken inderdaad een stuk goedkoper dan 2 adapters.

V&A aangeboden: Sapphire Radeon HD2600 Pro :+

[ Voor 29% gewijzigd door Paprika op 21-03-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Xtrafris schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 01:24:
Het tweede zou eventueel op de HDMI poort kunnen gaan met een verloop, mits ik de goede kabel vind. Het is iig HDMI 1.4, dus dat zou moeten lukken.
Dat gaat niet lukken. Hoewel HDMI duallink kan zijn, heb ik in m'n leven het nog nooit daadwerkelijk geïmplementeerd zien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
V&A to the rescue! Er stond al die tijd gewoon een ad open voor twee Bizlinks 8)7

Vrijdag avond hopelijk de werkende opstelling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
update: 1 van de twee Bizlinks die ik gekocht heb is DOA :(.
Het is wél de oplossing. Twee monitoren werken nu op volle resolutie. Update over de derde volgt zodra ik nog een converter vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
geen usb powerrr dus lijkt me niet. In de specs zie je ook DVI-D single link.. "active" yeah right :P
http://www.delock.de/produkt/62599/pdf.html?sprache=en

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 18:50:
[...]

geen usb powerrr dus lijkt me niet. In de specs zie je ook DVI-D single link.. "active" yeah right :P
http://www.delock.de/produkt/62599/pdf.html?sprache=en
Draait hier op 1080 Ti FE zonder DVi en Koreaanse 1440P IPS monitor met alleen DVi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 18:53:
[...]

Draait hier op 1080 Ti FE zonder DVi en Koreaanse 1440P IPS monitor met alleen DVi.
Maar in die converter zit volgens de site een PS171 chip en in de specs staat:
PS171 supports single link (4 TMDS channels) connection to a DVI enabled monitor. The display supports up to a 1920x1200 resolution at 60Hz refresh rate (using standard VESA CVT timing), with 8-bit color mode.
Dus wordt er bij jou niet ge-upscaled of draai je op 30hz ipv 60hz oid? Voorzover ik weet is die res doorgeven zonder echte actieve (met usb power) omzetting anders niet mogelijk?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:24:

Dus wordt er bij jou niet ge-upscaled of draai je op 30hz ipv 60hz oid? Voorzover ik weet is die res doorgeven zonder echte actieve (met usb power) omzetting anders niet mogelijk?
Draait op 60 Hz 2560 x 1440. Standaard resolutie.
Het nVidia verloopkabeltje dat bij videokaart zit ging niet hoger dan 1080p

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 19:53:
[...]

Draait op 60 Hz 2560 x 1440. Standaard resolutie.
Het nVidia verloopkabeltje dat bij videokaart zit ging niet hoger dan 1080p

.
Dat is wel interessant.. Maar bevestigd je monitor die specs? Want wat je in windows ziet hoeft niet te kloppen ivm het actieve omzet-chippie wat er in zit. Single link dvi kan 1440p 60hz niet aan qua doorvoer dus ik vraag me af of die monitor niet sjoemelt ergens ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 20:50:
[...]

Dat is wel interessant.. Maar bevestigd je monitor die specs? Want wat je in windows ziet hoeft niet te kloppen ivm het actieve omzet-chippie wat er in zit. Single link dvi kan 1440p 60hz niet aan qua doorvoer dus ik vraag me af of die monitor niet sjoemelt ergens ;)
nVidia configuratiescherm geeft het aan. Monitor wordt ook herkend.
Met nVidia verloopkabel kreeg ik bios op hele lage resolutie en geen beeld met 1440p
Heb net ook nog even geprobeerd met 1070 die wel DVi heeft, geen enkel verschil te zien tussen Dual link DVi en DisplayPort met verloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 20:59:
[...]
nVidia configuratiescherm geeft het aan. Monitor wordt ook herkend.
Met nVidia verloopkabel kreeg ik bios op hele lage resolutie en geen beeld met 1440p
Heb net ook nog even geprobeerd met 1070 die wel DVi heeft, geen enkel verschil te zien tussen Dual link DVi en DisplayPort met verloop.
Maar heeft de monitor (welk type?) een OSD waarin je inkomende res, hz & bijv pixel clock kunt zien? Ik vraag me af of hij bij jou op 30hz loopt (al merk je dat) of dat bijv de pixel clock hoger is, misschien dat die converter het dvi signaal oc'd ofzo :) (dat kan iig ook met tweaks aan gpu drivers, 1440p is op single link te krijgen daarmee..)

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 24-03-2018 23:08 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maratropa schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 22:18:
[...]

Maar heeft de monitor (welk type?) een OSD waarin je inkomende res, hz & bijv pixel clock kunt zien? Ik vraag me af of hij bij jou op 30hz loopt (al merk je dat) of dat bijv de pixel clock hoger is, misschien dat die converter het dvi signaal oc'd ofzo :) (dat kan iig ook met tweaks aan gpu drivers, 1440p is op single link te krijgen daarmee..)
Ik was zelf ook sceptisch maar voor die 20 Euro was het de moeite om te proberen.
Monitor is een Koreaanse Crossover met ingewikkeld typenummer QHD270QHD270QHD.
OSD is al net zo summier dan aantal aansluitingen.
Pagina: 1