220v motor op 12v accu met omvormer??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-09 20:13
Mijn vraag
Ik had een idee om een zogenoemde go kart te maken van een oude skelter die ik nog heb staan.
Een vriend heeft nog een elektromotor staan die op 230 volt draait. Nu wil ik geen snoer erachter hangen maar een accu gebruiken. Hij gebruikt (denk ik) 3,6A op 230v. Nu zijn er geen 230v accu’s die hier voor geschikt zijn ik heb geen honderden euro’s beschikbaar. Kan het eventueel lukken om het volgende te doen.

De skelter zo ombouwen dat er een 12v accu op past een omvormer (12v naar 220v) en die electromotor.
En dan eventueel een raspberry pi erin bouwen met een oude Logitech racing wheel en een 12v driver Shield.
Door die raspberry pi kan je ook van je mobiel of iets dergelijks de motor besturen. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heb je zelf al gezocht? Ik zoek net letterlijk '12V to 220V' en ik heb volgens mij genoeg resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:56
Hoe wil je de snelheid van de motor regelen?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Denk niet dat dat gaat werken. De omvormer stuurt geen echte sinus uit maar die heeft de motor wel nodig. Of je moet een true sine omvormer hebben. En daarnaast, wat voor toeren levert die motor? AC motoren draaien vaak rond de 1000 rpm.

Voor een paar honderd euro zou ik een brushless motor zoeken met een vesc. Zoiets maar dan wat zwaarder:
https://hobbyking.com/nl_...rsion.html?___store=nl_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
Hoeveel vermogen is je elektromotor? En wat voor type elektromotor is het?

Er zijn ruwweg 2 types motoren die direct op 230V wisselstroom werken:
- Inductiemotoren (kooiankermotor, asynchrone draaistroommotor): Robuust en effecient, maar eenfasemotoren zijn niet geweldig qua koppel bij 0 rpm en zijn lastiger in snelheid te regelen. Driefasige motoren zijn dat wel, maar die zijn weer minder in omloop bij consumenten omdat die vaak geen krachtstroom hebben. Hebben vaak een snelheid van ~1350-1450 of ~2700-2900 RPM. Met regelaar kan je ze veel sneller laten draaien, maar wel met minder koppel, tenzij je de spanning mee kan verhogen.
- Seriemotoren (universele motor). Heeft borstels, is vaak gemaakt voor meer toeren. Is minder efficient en de borstels gaan niet oneindig mee. Werkt op AC en DC, en werkt waarschijnlijk ook op goedkopere omvormers. Daarna is deze te PWM'en of met een simpele 'dimmer' in vermogen te regelen.

Heb je geen idee, plaats eens een foto!

Hoe was je de accu's trouwens van plan? Heb je een idee van het vermogen en de energie van de motor en accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:45

Yucon

*broem*

De omvormers die je voor een redelijke prijs kunt kopen hebben te weinig vermogen.

Maar wat dacht je van een startmotor van een auto? Als je een beetje goed zoekt vindt je die wel voorr 25 euro. Werken op 12v en leveren 500-1000 watt. Je zult dan denk ik wel iets met koeling moeten doen. En zoals hierboven al genoemd: aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
Yucon schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:55:
De omvormers die je voor een redelijke prijs kunt kopen hebben te weinig vermogen.

Maar wat dacht je van een startmotor van een auto? Als je een beetje goed zoekt vindt je die wel voorr 25 euro. Werken op 12v en leveren 500-1000 watt. Je zult dan denk ik wel iets met koeling moeten doen. En zoals hierboven al genoemd: aansturing.
Ze zijn alleen rete-inefficient en verbruiken vaak 100'en amperes. Een simpele autoaccu raakt dan leeg in minuten. Je kan natuurlijk accu's parallel gaan zetten om het acceptabel te houden, maar dan nog zul je hele dikke PWM-regelaars moeten gebruiken en zit je nog steeds met de koeling inderdaad. Die motoren zijn vaak gemaakt voor 1 minuut per 10 minuten of iets degelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
828 watt motor
69A (12v) nodig om de maximale belasting aan te kunnen.

Als je gaat omvormen moet je ook nog met eficientie rekening houden, en heel veel hitte.

neem je bijvoorbeeld een accu met 80 ah dan kan je een uurtje rijden.

[ Voor 23% gewijzigd door IplugNplay op 20-03-2018 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
MewBie schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:13:
Hoe wil je de snelheid van de motor regelen?
Ik zat zelf te denken om tussen de 12v accu en de omvormer een dimmer te zetten/motor shield voor de raspberry pi al denk ik dat dit te veel ampere is.
Mr_gadget schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:13:
Denk niet dat dat gaat werken. De omvormer stuurt geen echte sinus uit maar die heeft de motor wel nodig. Of je moet een true sine omvormer hebben. En daarnaast, wat voor toeren levert die motor? AC motoren draaien vaak rond de 1000 rpm.

Voor een paar honderd euro zou ik een brushless motor zoeken met een vesc. Zoiets maar dan wat zwaarder:
https://hobbyking.com/nl_...rsion.html?___store=nl_nl
Ik zal zo een foto toevoegen van de motor.
marcop23 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:23:
Hoeveel vermogen is je elektromotor? En wat voor type elektromotor is het?

Er zijn ruwweg 2 types motoren die direct op 230V wisselstroom werken:
- Inductiemotoren (kooiankermotor, asynchrone draaistroommotor): Robuust en effecient, maar eenfasemotoren zijn niet geweldig qua koppel bij 0 rpm en zijn lastiger in snelheid te regelen. Driefasige motoren zijn dat wel, maar die zijn weer minder in omloop bij consumenten omdat die vaak geen krachtstroom hebben. Hebben vaak een snelheid van ~1350-1450 of ~2700-2900 RPM. Met regelaar kan je ze veel sneller laten draaien, maar wel met minder koppel, tenzij je de spanning mee kan verhogen.
- Seriemotoren (universele motor). Heeft borstels, is vaak gemaakt voor meer toeren. Is minder efficient en de borstels gaan niet oneindig mee. Werkt op AC en DC, en werkt waarschijnlijk ook op goedkopere omvormers. Daarna is deze te PWM'en of met een simpele 'dimmer' in vermogen te regelen.

Heb je geen idee, plaats eens een foto!

Hoe was je de accu's trouwens van plan? Heb je een idee van het vermogen en de energie van de motor en accu?
Oke dat is duidelijk bedankt voor alle info!
Ga zo een foto toevoegen.
Yucon schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:55:

Goed idee maar waarom persee een start motor?
Zijn er geen andere 24v motoren waarbij ik ze op 2 accu's kan aansluiten?
IplugNplay schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 00:28:
828 watt motor

Als je gaat omvormen moet je ook nog met eficientie rekening houden, en heel veel hitte.

Ik vind zelf 1 uur best veel zeker als je nagaat dat je altijd meer accu's kan meenemen etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dn5ewKC3O3b77M8az8ryu1HF/thumb.png

[ Voor 2% gewijzigd door Torac op 20-03-2018 07:44 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:27
Die drie fasen motor kun je vergeten. Je gaat nooit genoeg stroom uit een paar accus krijgen om die aan te laten lopen. Even nummertjes. Stel, hij gebruikt inderdaad 3.6A (0.73pf), dat is dan ~500 Watt. Bij 12V is dat dan ~50 Ampere, en dat is als hij loopt. Hij moet nog aanlopen, en hij moet dan ook nog worden belast, want de motor is 5 kW. (dat is overigens 400 Ampere, met 100% efficiente omvormer)

Daarnaast heb je nog een magisch onderdeel nodig wat van 12V de drie fasen 400V of een fase 230V maakt. En genoeg stroom kan leveren voor om de motor te starten. De meeste campingomvormers hebben al moeite met een koelkast motor.

Zoek een ~1kW DC Brush motor. Deze kun je ook "eenvoudig" (haalbaar) regelen met lage frequentie PWM. Met speed controller uit een elektrische boot bijvoorbeeld. Voorbeeld. En het blijft enigzins veilig.
Want als je >50V DC nodig hebt moet je de veiligheid in acht nemen, dat is namelijk geen speelgoed meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
jeroen3 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:12:
Die drie fasen motor kun je vergeten. Je gaat nooit genoeg stroom uit een paar accus krijgen om die aan te laten lopen. Even nummertjes. Stel, hij gebruikt inderdaad 3.6A (0.73pf), dat is dan ~500 Watt. Bij 12V is dat dan ~50 Ampere, en dat is als hij loopt. Hij moet nog aanlopen, en hij moet dan ook nog worden belast, want de motor is 5 kW. (dat is overigens 400 Ampere, met 100% efficiente omvormer)

Daarnaast heb je nog een magisch onderdeel nodig wat van 12V de drie fasen 400V of een fase 230V maakt. En genoeg stroom kan leveren voor om de motor te starten. De meeste campingomvormers hebben al moeite met een koelkast motor.

Zoek een ~1kW DC Brush motor. Deze kun je ook "eenvoudig" (haalbaar) regelen met lage frequentie PWM. Met speed controller uit een elektrische boot bijvoorbeeld. Voorbeeld. En het blijft enigzins veilig.
Want als je >50V DC nodig hebt moet je de veiligheid in acht nemen, dat is namelijk geen speelgoed meer.
Zijn die ook goedkoper te krijgen op marktplaats oid?

Ik denk gewoon even in het openbaar hoor. Is het niet iets om die motor op 12v te draaien? Zonder omvormer etc? Geen idee of dit soort dingen kunnen maar denk vraag het toch even. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Torac op 20-03-2018 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:25
Probeer ergens een oude Ebike motor op de kop te tikken, Op de plek van de gaatjes van de spaken kan je wel een tandwiel bevestigen, ze draaien vaak op 36 of 24V dus twee of 3 accu's in serie, en je kan heel goedkoop regelaars uit china krijgen. Kan je zelfs een gashandel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Torac schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:25:
Ik denk gewoon even in het openbaar hoor. Is het niet iets om die motor op 12v te draaien? Zonder omvormer etc? Geen idee of dit soort dingen kunnen maar denk vraag het toch even. _/-\o_
Dat is onmogelijk.

(er zijn een aantal verkopers op marktplaats met 12V borstelmotoren)

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 20-03-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
jctjepkema schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:28:
Probeer ergens een oude Ebike motor op de kop te tikken, Op de plek van de gaatjes van de spaken kan je wel een tandwiel bevestigen, ze draaien vaak op 36 of 24V dus twee of 3 accu's in serie, en je kan heel goedkoop regelaars uit china krijgen. Kan je zelfs een gashandel gebruiken.
Dat is ook nog een goede! Ga ik zeker nog even naar kijken. :P
Dit is ook best goedkoop naar mijn mening wel maar 500W.
https://www.marktplaats.n..._i6pvP1ianCQnCIOZvynfaAWg
jeroen3 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:31:
[...]

Dat is onmogelijk.

Kun je er misschien een paar linken kan ze zelf niet vinden. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:25
Torac schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:35:
[...]

Dat is ook nog een goede! Ga ik zeker nog even naar kijken. :P
Dit is ook best goedkoop naar mijn mening wel maar 500W.
https://www.marktplaats.n..._i6pvP1ianCQnCIOZvynfaAWg
Die je linkt is een DC borstel motor controller. EBike zijn vaak 3 fasen motoren en borstelloos die werken dus niet met deze soort controller

dit werkt wel:
https://nl.aliexpress.com...archText=ebike+controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Torac schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:35:
[..]
Kun je er misschien een paar linken kan ze zelf niet vinden. :o
een, twee
Niet zo krachtig als die van AliExpress. Wellicht dat je op de sloop een oude boot/golfkar/palletwagen kan vinden o.i.d.

Tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
jeroen3 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:31:
[...]

Dat is onmogelijk.

Waarom is dat eigenlijk onmogelijk?
Ik snap wel dat hij dan minder snel/krachtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
Torac schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:38:
[...]
Dan probeer je dat toch even? Met 12 volt een 220 V motor zul je niks vernielen; ik denk dat 'ie niet eens gaat draaien...

[ Voor 38% gewijzigd door Hkuit op 20-03-2018 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Oud elektrisch gereedschap op accu, daar kun je wellicht nog een leuke motor uit slopen. En natuurlijk de scootmobiel. Al werken die doorgaans op 24v.
[...]

Wisselstroom vs gelijkstroom.

[ Voor 44% gewijzigd door _ferry_ op 20-03-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluffy1
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
Op mijn middelbare school had een klas een zeepkist gemaakt dat aangedreven werd door 2 accuboormachines. Het brak geen snelheidsrecords, maar het werkte wel. :-)

Misschien gewoon eentje op ieder wiel zetten in jullie geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
_ferry_ schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:53:
Oud elektrisch gereedschap op accu, daar kun je wellicht nog een leuke motor uit slopen. En natuurlijk de scootmobiel. Al werken die doorgaans op 24v.

[...]

Wisselstroom vs gelijkstroom.
Ah maar als je er dan een invertor op zet?
fluffy1 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:36:
Op mijn middelbare school had een klas een zeepkist gemaakt dat aangedreven werd door 2 accuboormachines. Het brak geen snelheidsrecords, maar het werkte wel. :-)

Misschien gewoon eentje op ieder wiel zetten in jullie geval?
Kan... kan... maar heb je dan wel genoeg kracht? Heeft iemand enig idee hoeveel watt/PK je ongeveer nodig zal hebben om een skelter vooruit te rijden rond de 15km/h?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat ligt nogal aan de weerstand die je hebt, en hoe snel je aan die 15km/uur wil zitten.
Scootmobiel en e-bike zitten rond de 200-350watt. Maar ik had dan vroeger ook een scootmobiel, en met wat draaien aan de potmeters ging hij er op zijn achterwielen vandoor :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
[...]

Op gelijkstroom werkt een kortsluitankermotor (induction motor) sowieso niet. En bij een lage spanning is er niet genoeg stroom door de hoge weerstand van de windingen.

@_ferry_ Een scootmobiel is natuurlijk al van alle elektronica voorzien. Motor, regelaar en accu. (y)

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 20-03-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 18:21

artificial_sun

Mazda Rx7

Probeer een Accu kettingzaag op de kop te tikken. Deze zijn vaak 36V dus 3 accus.

Die 3-fase motor kun je proberen. Je moet van 12V DC naar 230V AC naar 3 face AC. Het kan wel maar je moet dan een frequentie drive hebben die op een 1 fase input werkt. Die zijn op marktplaats wel rond de €50 euro te vinden. Je moet dan alleen nog een omvormer hebben van ongeveer 1000watt die een redelijk nette spanning afgeeft.

Zoiets: https://link.marktplaats.nl/m1266813555
Alleen gaat deze maar tot 0.4KW

[ Voor 9% gewijzigd door artificial_sun op 20-03-2018 15:38 ]

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
jeroen3 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:21:
[...]

een, twee
Niet zo krachtig als die van AliExpress. Wellicht dat je op de sloop een oude boot/golfkar/palletwagen kan vinden o.i.d.

Tip.
Deze motoren gebruiken ze bij ons op school bij WTB bin het eerste jaar ook. Werkt prima op een accu.
Ze gebruiken een motor in een zelf gebouwde soort van gogart. dus best gelijk met wat onze toppic starter wil :)

wil je snelheid regelen zal er nog wel een pwm controller tussen moeten, maar das niet zo moeilijk

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer

Zou dit iets zijn op 24v?

En dan deze met nog 1 andere accu die ik nog niet heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:57
In beginsel gaat het werken. Bekijk voor de grap eens de Sinclair C5, dit is exact dit. De regelunit was toen niet meer dan een magneetcontact (relay) die je botweg aan of uit kon schakelen.

24 Volt is beter dan 12 Volt omdat je bij (een spanning van) 24 Volt minder Ampère (stroom) om je oren krijgt. Nadeel is wel dat de vonkafstand (de ruimte tussen contacten) groter moet zijn. Dit kun je oplossen door meerdere polen van de relay in serie te zetten.

Wil je een traploos regelbare solid state regeling dan kun je kijken naar een mosfetschakeling met pulsbreedtemodulatie. Let wel op dat je geen elektromagnetische interferentie EMI (ook wel radiostoring genoemd) veroorzaakt met hetgeen je gaat bouwen.

Een 12 Volt batterij met 24 Volt motor gaat inderdaad niet heel erg veel voor elkaar krijgen. De tweede accu is dus wel aan te raden. Het liefst eentje met exact dezelfde specificaties, capaciteit in Ah (Ampère uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
FrankHe schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 23:20:
[...]

In beginsel gaat het werken. Bekijk voor de grap eens de Sinclair C5, dit is exact dit. De regelunit was toen niet meer dan een magneetcontact (relay) die je botweg aan of uit kon schakelen.

24 Volt is beter dan 12 Volt omdat je bij (een spanning van) 24 Volt minder Ampère (stroom) om je oren krijgt. Nadeel is wel dat de vonkafstand (de ruimte tussen contacten) groter moet zijn. Dit kun je oplossen door meerdere polen van de relay in serie te zetten.

Wil je een traploos regelbare solid state regeling dan kun je kijken naar een mosfetschakeling met pulsbreedtemodulatie. Let wel op dat je geen elektromagnetische interferentie EMI (ook wel radiostoring genoemd) veroorzaakt met hetgeen je gaat bouwen.

Een 12 Volt batterij met 24 Volt motor gaat inderdaad niet heel erg veel voor elkaar krijgen. De tweede accu is dus wel aan te raden. Het liefst eentje met exact dezelfde specificaties, capaciteit in Ah (Ampère uur).
Wow gaaf! Zeker als je bedenkt dat dat ook een 250w motor is.

Moet de tweede accu dus van precies het zelfde ampere zijn?
Ik kan niet 1 dure 53 ah en 1 goedkopere 3 ah nemen en die in serie zetten voor 24v.

En een transformator van 12v naar 24v of 48v? Want deze https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer draait op 48v stel dat je hem op 24v draait hoeveel verlies heb je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Waarom niet een dynamo uit een auto gebruiken?
Een startmotor is niet gemaakt om lang te draaien (koeling) maar een dynamo wel.

En er zijn al genoeg mensen die ze hebben omgebouwd, dus volop how-to's en informatie :)

Willekeurig voorbeeldje van YouTube:
YouTube: Converting a Car Alternator into a Go Kart Motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:56
IplugNplay schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 00:28:
828 watt motor

Een startmotor is bedoeld om hoogstens 10-20 seconden vol vermogen te geven, en zijn gebouwd op kracht. Bij hogere toeren is er geen koppel meer en verbruiken ze veel te veel stroom.
Als je die motor 2-3 minuten vermogen laat leveren gaat die smelten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:56
Torac schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 07:48:
[...]

Ik kan niet 1 dure 53 ah en 1 goedkopere 3 ah nemen en die in serie zetten voor 24v.

En een transformator van 12v naar 24v of 48v? Want deze https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer draait op 48v stel dat je hem op 24v draait hoeveel verlies heb je dan?
Je 2 batterijen moeten identiek zijn.

Bij 24V ipv 48V zal je vermogen gedeeld moeten worden door 4.
Als je met 48V wil werken, best 4 kleinere batterijen gebruiken in serie.

Maar je zal altijd een vermogensregelaar moeten hebben.
Meeste transfos zijn gemaakt voor wisselstroom.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Torac schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 07:48:
[...]

Twee accu's van 12 Volt in serie aangesloten levert 24 Volt op. Als je een accu van 53 Ah en 3 Ah neemt en je consumeert bijvoorbeeld 1 ampere dan zit er nog 52 Ah en 2 Ah in. Rij nog een stukje verder en je zit op 50 Ah en 0 Ah. Dat gaan kortom niet werken.

Wanneer je het voltage halveert houd je in het ideale geval een kwart van het vermogen over. Dus geen 250 Watt maar 62,5 Watt. Daarmee gaat je skelter niet heel erg hard vooruit. In de praktijk ga je dat niet eens redden omdat spanning (Voltage) en koppel (de kracht die de motor levert) niet altijd helemaal lineair is.

Batterijspanning is in beginsel minder gevaarlijk dan de spanning die je op een wandcontactdoos vind. Des al niet te min zijn de stromen behoorlijk hoog. De gevaren zitten in oververhitting en explosie. Het zoutzuur dat in accu's wordt gebruikt is niet iets dat je op je handen of in je ogen wilt krijgen. Kijk dus goed uit. Liever gesloten lood-gel accu's dan conventionele lood-zuur accu's met vloeibaar zoutzuur. Mijn advies is om te kiezen voor 12 of 24 Volt en nog even weg te blijven bij 48 Volt omdat het een spanning is die 'op het randje' veilig is.
Iva_Bigone schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 07:54:
Een startmotor is niet gemaakt om lang te draaien (koeling) maar een dynamo wel.

En er zijn al genoeg mensen die ze hebben omgebouwd, dus volop how-to's en informatie :)

Warmteontwikkeling is inderdaad het grootste probleem bij dit formaat elektromotoren. Langdurig vermogen leveren zorgt voor de nodige uitdagingen rondom koeling. Een goede link. Draaistroom tractie is echter weer een hele andere techniek dan DC. Goede aansturing van een elektromotor vergt de nodige aandacht en er zijn verschillende technieken om dit te doen. Een fijnere en meer efficiënte regeling is doorgaans complexer en duurder. DC is eenvoudiger om te realiseren maar ook veel minder efficiënt. Tsja, je moet ergens beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Iva_Bigone schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 07:54:

Ik wil dus het liefst deze gebruiken op 24v

En dan met 2 accu´s van hetzeflde amperage. Kan dat? Dan heb je toch geen koeling nodig?

Ik zou er 2 van deze kunnen nemen als dat beter is: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

En weet iemand of die 24/48v motor sterk genoeg zal zijn en niet warm zal worden oid?

[ Voor 15% gewijzigd door Torac op 21-03-2018 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Je kunt kijken wat er gebeurt als je die drie accu's gebruikt. Dan zit je op 36 Volt, werkt misschien ook wel. Warm zal die motor wel worden denk ik. Als je hem niet continu gebruikt dan is het best te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
FrankHe schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:01:
Je kunt kijken wat er gebeurt als je die drie accu's gebruikt. Dan zit je op 36 Volt, werkt misschien ook wel. Warm zal die motor wel worden denk ik. Als je hem niet continu gebruikt dan is het best te doen.
Enig idee of die dan wel sterk genoeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:55
even ter inspiratie: dit is hoe je een dynamo ombouwt naar elektromotor en aanstuurt: YouTube: Converting a Car Alternator into a Go Kart Motor
Enige wat je dan moet doen is een dynamo uit een wat zwaardere auto vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Torac schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:02:
[...]

Enig idee of die dan wel sterk genoeg is?
De enige manier om er achter te komen is door het te doen.
sjaakwortel schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:08:
even ter inspiratie: dit is hoe je een dynamo ombouwt naar elektromotor en aanstuurt: YouTube: Converting a Car Alternator into a Go Kart Motor
Enige wat je dan moet doen is een dynamo uit een wat zwaardere auto vinden.
En je hebt een driefase aansturing nodig, maar ik heb het gevoel dat dit vooralsnog buiten het budget valt. Al is draaistroom de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
Heb nu deze gevonden, is dit iets?
http://link.marktplaats.n...tm_content=app_ios_tablet

Alleen kan deze wel op een accu en op hoeveel volt etc en hoeveel watt zou hij verbruiken (zodat ik pk kan berekenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
In de video bouwt hij een dynamo om naar een borstelloze permanent magneet motor. (12V dc op de rotorveld is een statische elektromagneet)

Je hebt nog steeds om een omvormer nodig, alleen dan een voor 12V.
Die zijn gelukkig niet zo duur (voorbeeld).

Je kunt dit setje krijgen bijvoorbeeld. Nadeel is hier de hoge (gevaarlijke) accu spanning.

[ Voor 25% gewijzigd door jeroen3 op 22-03-2018 21:54 ]

Pagina: 1