Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:13
Zo'n 10 jaar geleden ben ik begonnen met wat serieuzere fotografie met de aanschaf van een Canon 400d. De kitlens werd uitgebreid met een telezoom, de kitlens werd ge-upgrade, de body vervangen etc, je weet wel hoe dat gaat. Op een gegeven moment was de collectie voor mijn gebruik (gelukkig voor m'n portemonnee) wel compleet en heb er ook jaren plezier van gehad. Met de komst van kinderen vind ik de boel echter te lomp en zwaar worden en blijft het toestel vaak thuis, alleen op vakantie/weekend uitjes of bijzondere gebeurtenissen neem ik de camera nog mee. Zonde dus en daarom ben ik op zoek naar wat anders.

Momenteel heb ik:
-60d body
-17-55mm f2.8 IS (deze lens wordt nu 95% van de tijd gebruikt)
-70-200mm f4 IS
-10-22mm f3.5-4.5
-100mm f2.8 macro
- 320EX flitser, deze wordt binnen veel gebruikt voor foto's van de kinderen

Qua fotokwaliteit is dit nog altijd meer dan prima, hoewel de body natuurlijk wel oud begint te worden zijn de objectieven erg goed. Video gebruik ik niet en dit heeft ook 0 prioriteit op een ander systeem. Handmatige controle vind ik wel belangrijk maar hoeft niet persé van het niveau van de 60D te zijn. De grootste beer op de weg die ik zie bij het overstappen naar een ander systeem zit in de kwaliteit/prijs van de objectieven en mogelijk wat praktische nadelen die niet meteen uit een review naar voren komen.

Op zoek naar een alternatief systeem vallen de volgende systemen af:
Sony (6xxx camera's): mooie technologie maar bediening niet optimaal. Lens aanbod is karig, vooral gericht op full-frame (maakt het onnodig duur/zwaar/groot op APS-C) en voor de APS-C kant vooral (low) budget geörienteerd.
Canon: recente modellen zijn aardig maar ook hier is het lensaanbod voor EF-M minimaal. Ik zou mijn huidige lenzen natuurlijk kunnen gebruiken met een adapter maar dat wordt wel erg ongebalanceerd...
Olympus/Panasonic: kleinere sensor met bijbehorende nadelen (iets mindere beeldkwaliteit en DoF) vertaald zich niet in compacter systeem.

Blijft over Fuji, en dan met name de x-t20. Genoeg instelmogelijkheden, prima beeldkwaliteit en het lensaanbod voor x-mount is een redelijke match voor mijn huidige set - maar dan een stuk lichter. En natuurlijk goede looks ;)
Ik denk nu aan een x-t20 kit met 18-55 f2.8-4 i.c.m. een 55-200 f3.5-4.8.

Daarnaast hou ik nog de optie open voor een 1" compact zoals de canon G7x II of de panasonic LX15, deze lijken mij qua beeldkwaliteit en scherptediepte nog acceptabel en zijn natuurlijk nog een stuk compacter. Hierbij zou ik dan wel mijn huidige set blijven behouden voor wat serieuzer/specifieker werk.

Twee dingen die ik lastig uit reviews en andere ervaringen kan beoordelen zijn autofocus snelheid bij mindere lichtomstandigheden en opstartsnelheid. De 60d liet ik tijdens gebruik gewoon standby staan, dat kost bijna geen accu en de camera is praktisch instant klaar om een foto te maken. Ik lees dat de fuji wel ruim een seconde doet om op te starten uit standby, hoe ervaren mensen die een vergelijkbare overstap hebben gemaakt dat?

Wat zijn nog meer zaken om op te letten? Hebben jullie nog een ander alternatief?

tl;dr:
Overstap van canon 60d naar fuji x-t20

Belangrijk:
- Gewicht (en in iets mindere mate formaat)
- Prosumer lens line-up
- Kantelbaar scherm screen
Minder belangrijk:
- (E)VF
- Budget
Niet belangrijk:
- Video
- Draaibaar scherm
- Gimmicks

Overstap naar x-t20 juiste keuze? Waarom wel/niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:08

sapphire

Die-hard pruts0r

Cheezus schreef op maandag 19 maart 2018 @ 21:20:

Blijft over Fuji, en dan met name de x-t20. Genoeg instelmogelijkheden, prima beeldkwaliteit en het lensaanbod voor x-mount is een redelijke match voor mijn huidige set - maar dan een stuk lichter. En natuurlijk goede looks ;)
Ik denk nu aan een x-t20 kit met 18-55 f2.8-4 i.c.m. een 55-200 f3.5-4.8.

Daarnaast hou ik nog de optie open voor een 1" compact zoals de canon G7x II of de panasonic LX15, deze lijken mij qua beeldkwaliteit en scherptediepte nog acceptabel en zijn natuurlijk nog een stuk compacter. Hierbij zou ik dan wel mijn huidige set blijven behouden voor wat serieuzer/specifieker werk.

Twee dingen die ik lastig uit reviews en andere ervaringen kan beoordelen zijn autofocus snelheid bij mindere lichtomstandigheden en opstartsnelheid. De 60d liet ik tijdens gebruik gewoon standby staan, dat kost bijna geen accu en de camera is praktisch instant klaar om een foto te maken. Ik lees dat de fuji wel ruim een seconde doet om op te starten uit standby, hoe ervaren mensen die een vergelijkbare overstap hebben gemaakt dat?

Wat zijn nog meer zaken om op te letten? Hebben jullie nog een ander alternatief?

tl;dr:
Overstap van canon 60d naar fuji x-t20

Belangrijk:
- Gewicht (en in iets mindere mate formaat)
- Prosumer lens line-up
- Kantelbaar scherm screen
Minder belangrijk:
- (E)VF
- Budget
Niet belangrijk:
- Video
- Draaibaar scherm
- Gimmicks

Overstap naar x-t20 juiste keuze? Waarom wel/niet?
Hoe mensen een seconde ervaren? Ja het duurt lang.... :? Hoe ik het ervaar, het is niet anders....

Verder ben ik een maand geleden overgestapt van een 5DII met lenzen naar een X-T2 en dat bevalt tot nu toe goed. Het heeft zijn voor- en nadelen en welke belangrijk is voor jou kun je alleen zelf beslissen.

Grote nadelen tot nu toe van de overstap zijn dat bv. een Lightroom minder goed om kan gaan met de FUJI raws tov. de Canon raws. Het is even wat anders en even wennen maar overkomelijk. .
Accu's zijn zo ongeveer de achilleshiel van het X-systeem. EVF en schermpje trekken gewoon meer stroom dan een OVF en de accu's zijn kleiner. Je camera tweaken qua instellingen en een paar extra accu's ....

Voor mijn zijn de voordelen groter dan de nadelen, vandaar de positieve ervaring.

De set is beduidend lichter, mijn X-T2 is met 18-55, 23mm en Samyang 12mm, 3 accu's en SD kaartjes lichter dan mijn Canon met 35mm lens :+
De AF is misschien niet echt sneller maar wel veelzijdiger, verschillende fasedetectie punten en nog meer contrastdetectie. Ik kan dingen, volgen, tracken, focus peaking, ect.
Stillere sluiter, geen klappende spiegel en elektronische sluiter indien nodig.
Dual SD kaartjes en RAW+JPG zodat ik makkelijk de JPG's via wifi naar vrouwlief kan doorsturen.
Erg fijne JPG output, zeker leuk met de film presets :)
Beeldkwaliteit is prima, wellicht iets minder op hogere ISO's dan een FF camera maar tot nu toe is 3200 prima werkbaar gebleken en ik vind de ruis minder storend dan andere APS-C camera's :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:13
sapphire schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:13:
[...]

Hoe mensen een seconde ervaren? Ja het duurt lang.... :? Hoe ik het ervaar, het is niet anders....

Verder ben ik een maand geleden overgestapt van een 5DII met lenzen naar een X-T2 en dat bevalt tot nu toe goed. Het heeft zijn voor- en nadelen en welke belangrijk is voor jou kun je alleen zelf beslissen.
Ik bedoelde meer of dat storend lang duurt als je een dSLR bent gewend. Aan jouw ervaring te lezen in ieder geval niet (y)
Grote nadelen tot nu toe van de overstap zijn dat bv. een Lightroom minder goed om kan gaan met de FUJI raws tov. de Canon raws. Het is even wat anders en even wennen maar overkomelijk. .
Accu's zijn zo ongeveer de achilleshiel van het X-systeem. EVF en schermpje trekken gewoon meer stroom dan een OVF en de accu's zijn kleiner. Je camera tweaken qua instellingen en een paar extra accu's ....
Ik ben ook nog niet helemaal overtuigd van het nut van de x-trans lay-out maar voor mij is dat niet zo'n punt. Ik gebruik voor namelijk out-of-camera JPEGs en daar scoort Fuji goed op. Accu zal even wennen zijn maar met een reserve accu op pad verwacht ik daar weinig problemen mee.
Voor mijn zijn de voordelen groter dan de nadelen, vandaar de positieve ervaring.

De set is beduidend lichter, mijn X-T2 is met 18-55, 23mm en Samyang 12mm, 3 accu's en SD kaartjes lichter dan mijn Canon met 35mm lens :+
De AF is misschien niet echt sneller maar wel veelzijdiger, verschillende fasedetectie punten en nog meer contrastdetectie. Ik kan dingen, volgen, tracken, focus peaking, ect.
AF hoeft ook niet sneller te zijn maar vergelijkbaar met de 60d. De eerste generatie ILC's met contrast detectie konden behoorlijk traag zijn met weinig licht, de huidige met fase-detectie op de sensor lijken mij gelijkwaardig presteren maar dit kan ik ook nergens uit reviews halen..
Stillere sluiter, geen klappende spiegel en elektronische sluiter indien nodig.
Dual SD kaartjes en RAW+JPG zodat ik makkelijk de JPG's via wifi naar vrouwlief kan doorsturen.
Erg fijne JPG output, zeker leuk met de film presets :)
Beeldkwaliteit is prima, wellicht iets minder op hogere ISO's dan een FF camera maar tot nu toe is 3200 prima werkbaar gebleken en ik vind de ruis minder storend dan andere APS-C camera's :)
De beeldkwaliteit maak ik me niet zo'n zorgen over gezien ik van een 7 jaar oude APS-C body kom :) Dat je weinig negatiefs ervaart ten opzicht van je FF dSLR klinkt in ieder geval goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:18

Garyu

WW

Hier ook al een paar jaar terug overgestapt van Nikon naar Sony.

Qua standby-naar-schietklaar in 1 seconde is toch prima? Je pakt je camera en in dezelfde beweging zet je hem aan. Tegen de tijd dat je hem aan je oog hebt: klaar om te schieten.

Qua AF snelheid: dat is (gevoeld) on-par of sneller met de AF van een dSLR.

Qua beeldkwaliteit: geen verschil.

Het grootste voordeel is het gewicht van de set. De limiterende factor is vooral het lensaanbod (danwel de prijs).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:08

sapphire

Die-hard pruts0r

Garyu schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:35:
Qua standby-naar-schietklaar in 1 seconde is toch prima? Je pakt je camera en in dezelfde beweging zet je hem aan. Tegen de tijd dat je hem aan je oog hebt: klaar om te schieten.
Heb je een trage beweging :+, moet toch echt nog even wachten vaak hoor. Klinkt dramatischer dan het is en kan er ook echt niet wakker van liggen maar is wel een dingetje om rekening mee te houden ;)

Gabriël AM5