LED verlichting zoemt en flikkert met dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-06 15:21
Als kado heb ik een hanglamp met 6 fittingen en daarbij 6 led lampen gekregen. Aangezien die lampen samen nog al wat licht opbrengen, iets van 600 lumen per lamp, heb ik een dimmer gekocht. De led lampen zijn volgens de verpakking trouwens dimbaar en verbruiken 6W per lamp.

Na wat onderzoek kwam ik uit op de Busch Jaeger 6523u-102 led dimmer. Met deze dimmer zou je alle lampen kunnen dimmen en met een schakelaar kan je wisselen tussen fase afsnijding en fase aansnijding. En hij heeft een bereik van 2W tot 100W voor Led lampen.

Gister de boel geinstalleerd maar helaas was het resultaat niet helemaal goed. De lampen flikkeren en zoemen. Beide echt goed merkbaar en niet even iets waar je aan went.

Ik heb al tussen de fase aansnijding en afsnijding gewisseld maar dat maakte niets uit. Ik had eigenlijk verwacht dat het bij 1 van de instellingen helemaal niet zou werken. Maar goed, ik ben geen electricien dus het fijne weet ik daar ook niet van.

Hier een voorbeeld van de dimmer:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/u/busch_jaeger_led_dimmer_6523_u-102.jpg

Ik heb de bruine draad in de contact doos aangesloten op de rechter aansluiting op de dimmer en de zwarte draad (sorry ik weet niet precies hoe die draden heten) op die daar links van. Heb ik dit wel goed aangesloten?

Uiteraard ook het 1 en ander geprobeerd door minder lampen aan te sluiten. Daaruit komt dat als er maar 1 lamp aangesloten is het zoemen en flikkeren weg. Met 2 lampen gaan ze gelijk zoemen. Ik heb ook alle lampen individueel getest maar geen van de lampen zoemt of flikkert als ze in hun eentje aangesloten zijn. Het flikkeren lijkt erger te worden naar mate ik meer lampen aansluit hoewel dit lastig te beoordelen is aangezien alleen echt goed merkt door er indirect naar te kijken (perifere visie heeft lagere fps of zoiets :P).

Ik hoop dat er hier iemand is die hier wat ervaring mee heeft en mij wilt helpen om mijn toch wel mooie lamp ook bruikbaar te maken :) . Hopelijk ben ik gewoon dom/onwetend geweest en is de boel verkeerd aangesloten.

Beste antwoord (via Erik070 op 20-03-2018 23:52)

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:22
Erik070 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:08:

Ik heb de bruine draad in de contact doos aangesloten op de rechter aansluiting op de dimmer en de zwarte draad (sorry ik weet niet precies hoe die draden heten) op die daar links van. Heb ik dit wel goed aangesloten?
Uh, is dat golfje met het pijltje er doorheen niet de dimmer uitgang dwz daar moet de zwarte draad op ipv de bruine?

Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/ckrajgbdr/Knipsel.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door leecher op 19-03-2018 21:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06 21:05
Led verlichting icm led dimmers gaan niet altijd feilloos samen.
Je kan proberen een ander merk dimmer te gebruiken maar er is geen garantie dat de eerst beste direct werkt. (Lees: geen zoemgeluid en zonder te flikkeren).

Het is echt specifiek, bij mij werkte Peha beter dan Busch en Jaeger.
Wat voor lampen zijn het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
Heb je naam en rugnummer van de lampen?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Doos van de lamp bevat gek genoeg geen merknaam of iets. Ik ga even bij de gever navragen waar gekocht zijn om te achterhalen welke lamp het is.

En inderdaad had ik al gelezen dat led dimmen lastig kan zijn om goede combinatie dimmer en lamp te vinden. Liever lampen dan dimmer vervangen denk ik wel. Die dimmers kosten een aardige duit. En volgens mij heb ik de dimmer al een maand in huis. Dus terugsturen kan vrees ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Welke fitting is het? Is het wel 230V? En staat er niks op de lampen zelf?

[ Voor 32% gewijzigd door Señor Sjon op 19-03-2018 20:52 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Erik070 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:08:

Uh, is dat golfje met het pijltje er doorheen niet de dimmer uitgang dwz daar moet de zwarte draad op ipv de bruine?

Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/ckrajgbdr/Knipsel.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door leecher op 19-03-2018 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Er staat echt helemaal niets op de lampen qua nummers o.i.d. En het is een E27 fitting en gewoon bedoelt voor 230V. Het is zegmaar zo'n grote bulb met 4 LED staafjes erin, bedoelt om de oude gloeilamp na te bootsen.

@leecher als jij dat zegt zou dat goed kunnen. Ik ben niet echt goed in electra, ik heb geprobeert het schema te begrijpen maar dat is waarschijnlijk niet goed gegaan. Ik ga het morgen na werk en bij daglicht uitproberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Erik070 op 19-03-2018 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
L is de bruine draad, zwart gaat naar de lampen (rondje met een kruis erin).

Ik had zelf ook last van zoemende dimmers (ook met lampen die zogenaamd goed waren getest met een bepaalde dimmer) en heb uiteindelijk gekozen voor de Shuttle dimmer. Bediening gaat met een (puls)schakelaar wat me aanvankelijk niets leek maar het valt me alles mee. In ieder geval beter dan constant gezoem. Als je het niet voor elkaar krijgt kan je misschien die proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Ik zie nu ook op andere fora en die zeggen idd ook zwarte draad in dat golfje met pijl moet. Voel me een beetje dom....ik twijfelde al met het aansluiten, maar het licht ging aan dus ik dacht dat het goed zat.

En die shuttledimmer is een goede tip. Als ik dat had geweten was ik daarvoor gegaan. Stuk goedkoper ook.

Kan niet wachten om het morgen aan te passen. Misschien maar wat eerder opstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:18
Ipv een dimmer zou je ook voor bv Philips hue lampen kunnen kiezen.
Dimmen dmv een app maar ik denk dat dat nog veel duurder zal zijn.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-06 16:10
Ad de Jong schreef op maandag 19 maart 2018 @ 23:33:
Dat is alleen zinnig als de lamp (het peertje) geen onderdeel is van het design. Ik vind de Hue-lampen zelf niet echt mooi als je de peer ziet.
Erik070 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:59:
Het is zegmaar zo'n grote bulb met 4 LED staafjes erin, bedoelt om de oude gloeilamp na te bootsen.
Het gaat waarschijnlijk om een Filament lamp, dus een andere graad van design dan Hue.

TS, heb je al geprobeerd met de instellingen (op de afbeelding rechtsboven) wat te spelen? Aangezien jouw maximale vermogen dat je probeert te dimmen op 1/3 zit van het maximale vermogen dat de dimmer aankan.

Ik heb in huis ook diverse lampen gedimd, die met een Shuttle dimmer (wel door een electricien geïnstalleerd, aanschaf à € 90 per stuk) dimmen gewoon alles. De draaiknop die ik zelf bij de Hornbach heb gehaald (merk Jung) werkt niet zo lekker en geeft op minimaal vermogen soms flikkeringen. Door met eerdergenoemde afstelling te spelen gaat het minimum vermogen omhoog (minder dimmen) maar vermindert ook de flikkering.

[ Voor 5% gewijzigd door Patrick_6369 op 20-03-2018 08:23 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ad de Jong schreef op maandag 19 maart 2018 @ 23:33:
6 Hue lampen in een armatuur? Duur cadeautje wordt dat dan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 21:18
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:52:
[...]

6 Hue lampen in een armatuur? Duur cadeautje wordt dat dan. :+
Ik zeg ook niet dat het een goedkope oplossing zou kunnen zijn :P :+

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Philips Hue is me inderdaad wat te prijzig en past ook niet echt bij het design inderdaad. Het betreft inderdaaad zo'n filament lamp, dus ziet er wat anders uit dan Hue lampen.

@Patrick_6369 Met de instelling rechtbovenin heb ik inderdaad al gespeeld. Ik kon het flikkeren er wel iets mee verminderen maar niet helemaal voorkomen.

Vanmorgen niet de tijd gehad om de boel al aan te passen. Ga dat einde middag na werk doen. Ben echt benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Patrick_6369 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:22:
[...]

Dat is alleen zinnig als de lamp (het peertje) geen onderdeel is van het design. Ik vind de Hue-lampen zelf niet echt mooi als je de peer ziet.

[...]
Het gaat waarschijnlijk om een Filament lamp, dus een andere graad van design dan Hue.

TS, heb je al geprobeerd met de instellingen (op de afbeelding rechtsboven) wat te spelen? Aangezien jouw maximale vermogen dat je probeert te dimmen op 1/3 zit van het maximale vermogen dat de dimmer aankan.

Ik heb in huis ook diverse lampen gedimd, die met een Shuttle dimmer (wel door een electricien geïnstalleerd, aanschaf à € 90 per stuk) dimmen gewoon alles. De draaiknop die ik zelf bij de Hornbach heb gehaald (merk Jung) werkt niet zo lekker en geeft op minimaal vermogen soms flikkeringen. Door met eerdergenoemde afstelling te spelen gaat het minimum vermogen omhoog (minder dimmen) maar vermindert ook de flikkering.
Dit! Had zelf ook last van flikkerende lampen. Dmv de instellingen kunnen verhelpen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:46
Het kan inderdaad een verkeerde instelling v/d lampen zijn, of lampen die niet compatible zijn met de gebruikte dimmer.

@Erik070 Kijk evt. eens hier: https://www.sandervunderi...led-lampen-philips-osram/
daar staan verscheidene lampen (ook E27 filament lampen) die getest zijn met o.a. de door jou aangeschafte dimmer.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Zojuist de draden omgewisseld. Zoemen doen de lampen helaas nog steeds maar volgens mij minder hard. Flikkeren moet ik vanavond even kijken, bij daglicht lijkt het flikkervrij in elk geval. Zal dan ook spelen met de instelling rechtsboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Maak eens een foto van die ledlamp verpakking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Shaggie_NB schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 18:56:
Maak eens een foto van die ledlamp verpakking
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2nuhfgz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/zy9hf.jpg

Flikkeren is nog steeds aanwezig helaas. Al met verschillende instellingen geprobeerd, fase af en aansnijding gewisseld maar flikkeren linkt nog steeds voor te komen. Het gekke is ook dat het niet constant is maar sporadisch heel erg flikkert. Alsof er iets stoort ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Erik070 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:36:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

Flikkeren is nog steeds aanwezig helaas. Al met verschillende instellingen geprobeerd, fase af en aansnijding gewisseld maar flikkeren linkt nog steeds voor te komen. Het gekke is ook dat het niet constant is maar sporadisch heel erg flikkert. Alsof er iets stoort ofzo.
Ik heb dit gehad met de verkeerde lampen, het TF (toonfrequent) signaal stoorde er ook op, altijd op 20:00 en exact op 22:00/22:30 gingen de lampen knipperen.

Ik heb nu bijna alle lampen vervangen voor recentere modellen van Philips, en het probleem is opgelost.

Een paar knipperen/zoemen nog als ik de dimmer op en bepaalde stand zet,maar daar zit nog een goedkope/oude dimmer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Slux schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:48:
[...]

Ik heb dit gehad met de verkeerde lampen, het TF (toonfrequent) signaal stoorde er ook op, altijd op 20:00 en exact op 22:00/22:30 gingen de lampen knipperen.

Ik heb nu bijna alle lampen vervangen voor recentere modellen van Philips, en het probleem is opgelost.

Een paar knipperen/zoemen nog als ik de dimmer op en bepaalde stand zet,maar daar zit nog een goedkope/oude dimmer op
Ik heb namelijk hetzelfde gehad...
Kijk eens naar deze:
https://www.budgetlight.n...27-e27-clear-dimbaar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Ik kijk het nog even aan maar ik denk dat ik maar Philips lampen ga kopen. Heel erg bedankt voor de hulp en alle suggesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik heb een aantal filament lampen van calex (budget merk o.a. bij hornbach, kwantum, leen bakker) en warm glow philips i.c.m. een berker standaar dimmer (niet specifiek voor led) en een 'basic' dimmer van de hornbach.
Geen problemen met brommen/zoemen en flikkeren. Bij led lampen (niet filament) van de ikea had ik dat wel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-06 16:10
Erik070 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:05:
Ik kijk het nog even aan maar ik denk dat ik maar Philips lampen ga kopen. Heel erg bedankt voor de hulp en alle suggesties.
Net zoals @DukeBox gedaan heeft heb ik ook veel Philips WarmGlow. Ik ga niks anders meer kopen als lampen dimbaar zijn, echt een heel mooi licht komt van die ledlampen af. Net zo mooi als een ouderwetse halogeen of zelfs gloeilamp!

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 05:20
Hier in huis ook alleen maar led lampen, maar regelmatig flikkert gewoon alles in sync, af en toe zelfs opeens een hele felle flits.

Al die led lampen vind ik maar bagger, besparing is ook nihil.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
nihil?. 60 watt gloeilamp of 40 watt halogeen die je vervangt door een 4-6 watt led. Ik heb alles philips led warm dimbaar. Nooit problemen met dimmers. gebruik zelfs een ouderwetse halogeendimmer, omdat ik maar 1 dimmer heb, hekel aan meerdere. Dus haal ik het minimale verbruik van 50 watt.

In jouw geval, is je dimmer goed maar de ledlampen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 05:20
Tja geen idee maar het stroomverbruik hier is na alles vervangen te hebben voor LED vrijwel niet afgenomen.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
Zojuist de shuttle dimmer besteld met pulse schakelaar etc. Vind de lampen namelijk wel mooi. Fingers crossed

Update:
Shuttle dimmer geinstalleerd. Werkt erg goed, geen flikkeringen meer. Zoemen doen de lampen nog wel maar je hoort het nauwelijks. Ik vind de bediening van de pulse schakelaar ook wel fijn, hij onthoud de laatste instelling bij uit en aam zetten. Met een draaidimmer heb je dat ook maar daar draai je bij het indrukken soms per ongeluk ook de dimmer. Hierdoor zal je altijd aan het fijnstellen zijn na het aanzetten, hier had ik in elk geval last van.

[ Voor 67% gewijzigd door Erik070 op 30-03-2018 15:10 ]

Pagina: 1