Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:25
Vanwege ontbreken van lokale HR op het werk ben ik regelmatig bezig met zaken die daarmee verband houden.

In verband met contracten/voorwaarden vraag ik me nu af hoe het precies zit met vakantiegeld. Situatie is een bedrijf zonder CAO waar 13e maand contractueel is vastgelegd.

Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag artikel 6 zegt het volgende:
1 Voor de toepassing van het bij of krachtens deze wet bepaalde worden onder loon verstaan de geldelijke inkomsten uit hoofde van de dienstbetrekking, met uitzondering van:
a. verdiensten uit overwerk;
b. vakantiebijslagen;
c. winstuitkeringen;
d. uitkeringen bij bijzondere gelegenheden;
e. uitkeringen ingevolge aanspraken om na verloop van tijd of onder een voorwaarde één of meer uitkeringen te ontvangen;
f. vergoedingen voor zover zij geacht kunnen worden te strekken tot bestrijding van noodzakelijke kosten, die de werknemer in verband met zijn dienstbetrekking heeft te maken;
g. bijzondere vergoedingen voor kostwinners en gezinshoofden;
h. uitkeringen ingevolge een spaarloonregeling als bedoeld in artikel 32, eerste lid, van de Wet op de loonbelasting 1964.
i. eindejaarsuitkeringen;
j. een werkgeversbijdrage in de premie voor de ziektekostenverzekering van een persoon, bedoeld in artikel 2, tweede lid, onderdeel a, van de Zorgverzekeringswet.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002638/2016-01-01

Het gaat me nu specifiek om punt "i", eindejaarsuitkeringen, mijn vraag is dus of een 13e maand hier onder valt.

Oorzaak zit met name in onderstaande bron:
Verschil 13e maand en eindejaarsuitkering.
Een eindejaarsuitkering en een 13e maand kunnen echter van elkaar verschillen. Een eindejaarsuitkering is vaak afhankelijk van de winst van de organisatie en kan daarom elk jaar anders uitpakken. Een 13e maand is een eenmalige extra betaling ter hoogte van het in de arbeidsovereenkomst vastgestelde bruto maandloon, exclusief vakantietoeslag.
Omdat u vermeldt dat het een 13e maand is, is ook hierover vakantietoeslag verschuldigd.
https://www.hr-kiosk.nl/v...toeslag-over-13e-maand-en

Die stelt dus dat een contractuele vaste 13e maand als looncomponent gezien moet worden en dus mee moet tellen bij berekening van het vakantiegeld.

Echter alle andere bronnen (bijvoorbeeld FNV) geven aan dat een 13e maand niet meetelt. Hiermee kom je op de (mij) welbekende jaarfactor van 13,96 voor deze situatie.

Het lukt me niet echt om jurisprudentie hierover te vinden (ben ik ook niet in thuis). Dus, zit HR kiosk er gewoon naast of hebben ze een punt? Waar zou ik dit eventueel voor kunnen leggen om hier duidelijkheid over te krijgen?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:19
Bij zowel mijn huidige als mijn vorige werkgever kreeg ik in december een 13e maand. Tenminste, zo heet het in de volksmond. Het was echter een gegarandeerde eindejaarsuitkering, zo werd het genoemd en zo werd die ook behandeld in jouw bovenstaande casus.

M.a.w: ik heb niet het idee dat het verschil dat HR-Kiosk (nooit van gehoord overigens) noemt, zo in de praktijk wordt gezien.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een 13e maand is geen eindejaarsuitkering, is gewoon een stukje loon dat toevallig op het einde v/h jaar wordt uitgekeerd. Een eindejaarsuitkering is meer iets als een bonus omdat het dat jaar goed ging bijv., een variabel component. Althans, dat lijkt me ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 20-03-2018 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:31
Heeft het bedrijf geen handboek voor arbeidsvoorwaarden? Bij bedrijven zonder CAO ben ik dat wel eens tegen gekomen. Zelf heb ik wel eens ergens gewerkt waar het vakantiegeld ook over de 13e maand berekend werd, dus deze situatie komt voor.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Patrick_6369 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 08:06:

M.a.w: ik heb niet het idee dat het verschil dat HR-Kiosk (nooit van gehoord overigens) noemt, zo in de praktijk wordt gezien.
Dat idee heb ik inderdaad ook niet. Wel vreemd dat zoiets essentieels onduidelijk kan zijn...
Railgunner schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:08:
Heeft het bedrijf geen handboek voor arbeidsvoorwaarden? Bij bedrijven zonder CAO ben ik dat wel eens tegen gekomen. Zelf heb ik wel eens ergens gewerkt waar het vakantiegeld ook over de 13e maand berekend werd, dus deze situatie komt voor.
Ja er is een handboek maar het updaten daarvan is een van mijn projecten.

Er zitten dus verschillen tussen het handboek en wettelijke bepalingen en contracten. Het handboek kan wel iets zeggen maar als hij niet voldoet aan de wet hebben we daar dus niets aan.

Het gaat me er nu om of de term die we gebruiken in de contracten wel goed is. Doordat we het een 13e maand noemen lijkt het nu dus dat het verplicht zou kunnen zijn.

Wel zou ik dit vreemd vinden, bij mijn vorige werkgever had ik ook een 13e maand en werd daar ook geen vakantiegeld over berekend (en dit lijkt het meest voor te komen).

De vraag is dus; doet iedereen dit verkeerd of is een 13e maand effectief gelijk aan een winstuitkering.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 20-03-2018 11:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:14:
[...]

De vraag is dus; doet iedereen dit verkeerd of is een 13e maand effectief gelijk aan een winstuitkering.
Ik heb niet alles gelezen, maar ik weet wel dat een 13e maand heel wat anders is dan winstuitkering. Een winstuitkering heeft een relatie met hoe goed het gaat met het bedrijf. Een 13e maand is eigenlijk een stukje loon waarbij iedere maand 1/12e deel apart wordt gezet voor je.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:05
In de CAO jeugdzorg wordt juist de eindejaarsuitkering (8,3%) berekend over het verdiende loon vermeerderd met het vakantiegeld van dat kalenderjaar. Dit is andersom dan TS beschrijft.

Vakantiegeld wordt berekend over de periode 1 juni t/m 31 mei van de voorgaande periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Volgens mij zit het verschil er in of er betaald wordt per maand of per 4 weken. Op het moment dat het salaris per maand wordt uitbetaald is de 13e maand een eindejaarsuitkering. Maar op het moment dat je iedere 4 weken betaald krijgt heb je dus 13 betaal momenten. In dit geval wordt de 13e maand dus ook als normaal salaris gezien en is dus ook onderhevig aan vakantietoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
loeberce schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:53:
In de CAO jeugdzorg wordt juist de eindejaarsuitkering (8,3%) berekend over het verdiende loon vermeerderd met het vakantiegeld van dat kalenderjaar. Dit is andersom dan TS beschrijft.

Vakantiegeld wordt berekend over de periode 1 juni t/m 31 mei van de voorgaande periode.
Maar dat is dus geen probleem, eindejaarsuitkering is optioneel en mag dus ingericht worden zoals je dat zelf wil (wel of niet meetellen vakantiegeld in berekening). Vervolgens is de eindejaarsuitkering genoemd als uitzondering en hoeft dus niet meegenomen te worden in de berekening van het vakantiegeld.

Zojuist gebeld met het info nummer van Rijksoverheid, zij konden mij geen antwoord geven en verwezen me naar "ondernemersplein". Hen geprobeerd te bellen maar nummer werkt niet, nu dus een bericht gestuurd.

Kom er nu ook achter dat sinds 01-01-2018 er een wijziging is dat voor de berekening van vakantiegeld ook overuren meegenomen moeten worden, dat heeft ook nog wel wat gevolgen.
https://www.ondernemersplein.nl/artikel/vakantiegeld/
Wat telt mee voor het vakantiegeld?
Het vakantiegeld is minimaal 8% van het brutoloon. Inclusief overwerk, prestatietoeslagen, provisies, onregelmatigheidstoeslagen en uitbetaalde vakantiedagen. Onkostenvergoedingen en winstuitkering tellen niet mee.
Update, antwoord:
Geachte heer xxxx

Normaliter telt een 13e maand niet mee voor het bepalen van het vakantiegeld. Dit tenzij anders afgesproken is of bijvoorbeeld is vastgelegd in de arbeidsvoorwaarden.

Voor verdere informatie raad ik u aan contact op te nemen met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid via info@minszw.nl
Ik ga er eigenlijk vanuit dat het gewoon een onduidelijke omschrijving is en de 13e maand ook genoemd zou moeten worden als uitzondering.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 20-03-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat staat er precies in je arbeidsovereenkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
In de arbeidsovereenkomst noemen we het een 13e maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

assje schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:14:
[...]

Ja er is een handboek maar het updaten daarvan is een van mijn projecten.

Er zitten dus verschillen tussen het handboek en wettelijke bepalingen en contracten. Het handboek kan wel iets zeggen maar als hij niet voldoet aan de wet hebben we daar dus niets aan.
Zou je zulke klussen niet beter aan een jurist kunnen overlaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Een controle allicht maar dat is voor deze kwestie niet heel relevant.

Het gaat om de vraag of het arbeidscontract dat gebruikt wordt wel goed gaat en dat is nog altijd enigzins onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Update, antwoord:
Geachte heer xxxx

In gevolge artikel 6 van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, wordt een 13e maand tot het loon gerekend ('..alle geldelijke inkomsten uit hoofde van de dienstbetrekking...') en wordt ook niet uitgezonderd van het loonbegrip (zie: http://wetten.overheid.nl...01-01#HoofdstukI_Artikel6). Dit betekent dat de werkgever ook over de 13e maand vakantietoeslag verschuldigd is.

Met vriendelijke groet,

Dhr. xxxx

Afdeling Publiek en Informatie
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Ik kan er niets anders van maken dan dat dit dus een wettelijke bepaling is, hier is dus niet van af te wijken door handboek/contract.

Dit gaat bij ons maar volgens mij dus ontzettend veel bedrijven verkeerd.

In principe wordt de jaarfactor met een 13e maand dan 14,04 i.p.v 13,96 en kan ik dit ook afdwingen bij mijn werkgever (zelfs tot jaren terug).

Ik ga bekijken om in ons standaardcontract in het vervolg te spreken over een eindejaarsuitkering ipv 13e maand.

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 21-03-2018 14:36 ]

Pagina: 1