Vanwege ontbreken van lokale HR op het werk ben ik regelmatig bezig met zaken die daarmee verband houden.
In verband met contracten/voorwaarden vraag ik me nu af hoe het precies zit met vakantiegeld. Situatie is een bedrijf zonder CAO waar 13e maand contractueel is vastgelegd.
Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag artikel 6 zegt het volgende:
Het gaat me nu specifiek om punt "i", eindejaarsuitkeringen, mijn vraag is dus of een 13e maand hier onder valt.
Oorzaak zit met name in onderstaande bron:
Die stelt dus dat een contractuele vaste 13e maand als looncomponent gezien moet worden en dus mee moet tellen bij berekening van het vakantiegeld.
Echter alle andere bronnen (bijvoorbeeld FNV) geven aan dat een 13e maand niet meetelt. Hiermee kom je op de (mij) welbekende jaarfactor van 13,96 voor deze situatie.
Het lukt me niet echt om jurisprudentie hierover te vinden (ben ik ook niet in thuis). Dus, zit HR kiosk er gewoon naast of hebben ze een punt? Waar zou ik dit eventueel voor kunnen leggen om hier duidelijkheid over te krijgen?
In verband met contracten/voorwaarden vraag ik me nu af hoe het precies zit met vakantiegeld. Situatie is een bedrijf zonder CAO waar 13e maand contractueel is vastgelegd.
Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag artikel 6 zegt het volgende:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002638/2016-01-011 Voor de toepassing van het bij of krachtens deze wet bepaalde worden onder loon verstaan de geldelijke inkomsten uit hoofde van de dienstbetrekking, met uitzondering van:
a. verdiensten uit overwerk;
b. vakantiebijslagen;
c. winstuitkeringen;
d. uitkeringen bij bijzondere gelegenheden;
e. uitkeringen ingevolge aanspraken om na verloop van tijd of onder een voorwaarde één of meer uitkeringen te ontvangen;
f. vergoedingen voor zover zij geacht kunnen worden te strekken tot bestrijding van noodzakelijke kosten, die de werknemer in verband met zijn dienstbetrekking heeft te maken;
g. bijzondere vergoedingen voor kostwinners en gezinshoofden;
h. uitkeringen ingevolge een spaarloonregeling als bedoeld in artikel 32, eerste lid, van de Wet op de loonbelasting 1964.
i. eindejaarsuitkeringen;
j. een werkgeversbijdrage in de premie voor de ziektekostenverzekering van een persoon, bedoeld in artikel 2, tweede lid, onderdeel a, van de Zorgverzekeringswet.
Het gaat me nu specifiek om punt "i", eindejaarsuitkeringen, mijn vraag is dus of een 13e maand hier onder valt.
Oorzaak zit met name in onderstaande bron:
https://www.hr-kiosk.nl/v...toeslag-over-13e-maand-enVerschil 13e maand en eindejaarsuitkering.
Een eindejaarsuitkering en een 13e maand kunnen echter van elkaar verschillen. Een eindejaarsuitkering is vaak afhankelijk van de winst van de organisatie en kan daarom elk jaar anders uitpakken. Een 13e maand is een eenmalige extra betaling ter hoogte van het in de arbeidsovereenkomst vastgestelde bruto maandloon, exclusief vakantietoeslag.
Omdat u vermeldt dat het een 13e maand is, is ook hierover vakantietoeslag verschuldigd.
Die stelt dus dat een contractuele vaste 13e maand als looncomponent gezien moet worden en dus mee moet tellen bij berekening van het vakantiegeld.
Echter alle andere bronnen (bijvoorbeeld FNV) geven aan dat een 13e maand niet meetelt. Hiermee kom je op de (mij) welbekende jaarfactor van 13,96 voor deze situatie.
Het lukt me niet echt om jurisprudentie hierover te vinden (ben ik ook niet in thuis). Dus, zit HR kiosk er gewoon naast of hebben ze een punt? Waar zou ik dit eventueel voor kunnen leggen om hier duidelijkheid over te krijgen?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]