Bijzonder gedrag centerspeaker.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghorix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 07:41
Mijn vraag
Ik heb een home cinema set en sinds 2 jaar problemen met mijn center speaker. Soms valt het geluid zo goed als weg en klinkt deze oppeens heel zacht. Todat ik het geluid even harder zet dan “popt” hij weer goed.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Denon 1200w
Jbl Studio 230 x 2
Jbl Studio 225c
Jbl Studio 210 x2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Kabel heb ik meerdere malen vervangen.

Ik heb geen andere centerspeaker dus dat nog niet getest. Ik wil vooral weten of de speaker de meest logische is. Want met vervangen van de kabel doet hij het soms een half jaar goed. En daarna weer slechter. Todat ik weer eens de kabel vervang. Al heeft dat soms ook geen effect.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als je dan even de kabeltjes in de receiver omwisselt en een front op de center aansluit, heb je het dan ook?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghorix
Als ik de kabels vervang heb ik er soms tijden geen last van. Dus bij het omwisselen met de front kan het zo maanden duren voor ik “testen” kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kan een relais in je receiver zijn.

Als het gebeurd, til dan eens de voorkant van de receiver op en laat deze voorzichtig even stuiteren. Als hij dan ineens aanspringt is het waarschijnlijk de relais in de receiver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ghorix schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 06:27:
Als ik de kabels vervang heb ik er soms tijden geen last van. Dus bij het omwisselen met de front kan het zo maanden duren voor ik “testen” kan.
Wissel om bij de receiver, niet op speaker terminals. Dan beweeg je de speaker terminals niet en kan je bijna uitsluiten dat die de boosdoener zijn. (of weer lang wachten omdat je die beweegt bij een wissel).

Als dat zo is en de center begint weer vreemd te doen op een ander kanaal, dan is het waarschijnlijk intern, in de center. Misschien bij de aansluitingen op interne het filter of op een driver als men daar schoentjes gebruikt ipv soldeer.

Vertonen alle drivers in de center dit, of alleen de tweeter? Die kan namelijk ook het loodje hebben gelegd.

Als zich na verloop van tijd weer een probleem voordoet op de andere speaker, aangesloten op het center kanaal vd receiver, moet je het in de receiver zoeken. Er vanuit gaande dat je de kabel goed op draadbreuk hebt gecontroleerd (geen huisdieren?).

[ Voor 10% gewijzigd door _XipHiaS_ op 20-03-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghorix
Hartelijk bedankt ik zal met de tips en tricks aan de slag gaan! Als het probleem weer voordoet ga ik op onderzoek uit. Super bedankt!
Pagina: 1