Advies huur & koop van een WerkBus

Pagina: 1
Acties:

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:42
Goedemiddag tweakers,

Mijn vader is op zoek naar een nieuwe/tweedehandse werkbus alleen de laatste jaren is hij nogal eens teleurgesteld door bedrijven met service en hoge kosten, wat uiteindelijk uitmondde in een afgeschreven bus en te weinig geld voor een nieuwe bus.

Het plan en achtergrond informatie
Hij is 63 en moet dus nog 4 jaar tot zijn pensioen. Daarna wil hij de bus gaan gebruiken voor wat klusjes en de bus ombouwen tot camper. De grootste ergenis van de laatste jaren waren de hoge onderhoudskosten en uit ervaring over de laatste jaren gebeurt het ook nog wel eens dat er wat blikschade word opgelopen. Uit het verhaal van mijn ouders bleek dat ze dit risico heel graag, voor zover mogelijk is, willen wegstrepen i.v.m. onvoorziene kosten.

De volgende punten zijn dus het belangrijkste:
- Budget €8.000 voor een tweedehandse bus en €10.000 als uiterste maximum, maar liever niet.
- Klein risico
- 2x Verhoogde bus waarin je rechtop kunt staan (ivm gezondheidsredenen) en 1x verlengd ivm materiaal. Hiervoor reed hij een renault master.

De volgende opties hebben ze tot nu toe:
- Huur/koop contract waarbij ze dus een x aantal jaar huren voor een x bedrag en na die tijd is de bus van de huurder. Volgens mij had hij een aanbod van een aanbetaling van €10.000 en dan 60 maanden zo'n €450. All risk verzekerd etc.
- Tweedehands bus waar dat risico dus direct al weer bij op loopt.

Mijn vragen tot dusver:
- Zijn er nog andere opties die ze vergeten zijn?
- Wat zijn dingen waar je op moet letten bij een huur-koop contract?
- Zijn er nog andere dingen die ik uit moet zoeken voor ze?

Mijn beeld tot nu toe
Momenteel heb ik weinig tijd om het tot in detail uit te zoeken omdat ik momenteel bezig ben met een huis en een carriere switch, maar ik wil ze wel graag helpen met advies en zie ze niet graag met nog meer van die 'pech gevalletjes' dealen waar je afhankelijk bent van de goedheid van de plaatselijke garage. Dit laatste vind ik tegenwoordig eigenlijk al non-existent als puntje bij paaltje komt.

Mede hierom vind ik een huur-koop contract wel een goede optie, omdat de maandelijkse kosten wel te managen voor mijn ouders, maar om dit moment de totaal prijs niet. Ook het feit dat tijdens het huurcontract je all risk verzekerd bent en dat je niet te maken hebt met de historie van een vorige eigenaar staat mij erg aan.

Zodra ik de 'kleine lettertjes'; gelezen heb komen er vast nog wel meer vragen die ik als ik het zelf niet kan vinden, hier ook zal stellen. Er zijn vast wel tweakers die wat meer kennis hebben opgedaan dan alleen het kopen van 1 motor tot dusver ;)

Alvast bedankt!!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
AZ>>>VV

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Furion2000

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Voor 8000euro koop je geen goede verhoogde bus in nette staat en met een acceptabele km-stand en bouwjaar.

Waar wordt nu mee gereden? Waarschijnlijk is doorrijden voordeliger.

• Furion2000
123RR schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:52:
Voor 8000euro koop je geen goede verhoogde bus in nette staat en met een acceptabele km-stand en bouwjaar.

Waar wordt nu mee gereden? Waarschijnlijk is doorrijden voordeliger.
Ja, dat dacht ik ook al en dan kom je al snel met van die ex-lease bussen waar je als snel weer kosten aan zal maken als je pech hebt.

Nu met een Renault Master, maar doorrijden is niet mogelijk. De startmotor is kapot en de laatste dagen is er met start pilot gestart. Er zal dus een andere bus moeten komen met dus ook weinig opties in het verschiet zoals je hier boven kunt lezen. Daarom zijn ze, ook met de beschreven wensen, wel concreet aan het kijken naar die huur/koop optie.

• Señor Sjon
De startmotor is nou niet het duurste onderdeel van een auto? Die kan je toch gewoon vervangen?

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:33
Is dit budget inclusief of exclusief BTW? ofwel, wordt de bus op de zaak gezet of niet?

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17

Detmer

Professioneel prutser

@Furion2000 Kun je iets meer specificeren wat 'hoge' onderhoudskosten zijn? Ik weet niet hoe of wat met de huidige bus, maar een startmotor (laten) vervangen lijkt me niet zo'n kostenpost?

[ Voor 3% gewijzigd door Detmer op 20-03-2018 12:28 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:55:
De startmotor is nou niet het duurste onderdeel van een auto? Die kan je toch gewoon vervangen?
Dit, startmotor heb je voor grofweg 100 euro. Komt alleen nog uurloon bij als je t niet zelf kan.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Furion2000
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:55:
Mijn excuus voor de verkeerde uitleg, de startmotor is niet het enige probleem, de kosten om het gehele probleem te laten verhelpen loopt weer op naar 1 a 2000 euro bij een bus waar wegens te weinig geld voor een nieuwe bus in de laatste 5 jaar twee jaarlijks soortgelijke rekeningen voor zijn betaald bij een bus van zo'n 15 jaar oud. Het is dus niet meer te maken, rendabel of zonder risico dat andere dingen wel heel blijven op korte termijn.

Het gegeven is dus een nieuwe bus en het advies waar ik naar op zoek ben is dus waarschijnlijk alleen aangaande een huur/koop contract, omdat een tweedehandse bus niet een goede optie lijkt te zijn en ik nog geen andere opties heb. De vragen die ik heb blijven dus nog staan

Mijn vragen tot dusver:
- Zijn er nog andere opties die ze vergeten zijn?

• Señor Sjon
Hoeveel van die dingen waren onderhoud en hoeveel is echt stuk? Afhankelijk van de jaarkilometrage kan het vrij normaal zijn geweest.

Maar goed, als de Renault Master slecht beviel, kan je Opel en Nissan ook doorstrepen. Usual suspects zijn dan VW Transporter en Ford Transit bijvoorbeeld. Echt ombouwen tot camper zie ik eigenlijk nooit meer?

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Dus 10k + 5 jaar lang 450,- per maand = 37000 in 5 jaar en dan is hij pas eigendom en heb je een bus van 5 jaar oud met de in die periode opgedane schade....

Stel dat je nog 5 jaar doorrijdt en dus 2x 2500,- ?? aan onderhoud kwijt zou zijn aan de oude bus, dan hou je doorrijden minimaal 30k over om iets nieuws te kopen (een kant en klare camper bijv. :))

Ja ik reken nu niet mee dat het zakelijk is, maar toch....aanzienlijk...

Te koop....

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:14
Ik lees dat een full operational lease van een uit de kluiten gewassen bus begint rond de 450,- excl BTW incl verzekering.

https://www.bedrijfswagenleasing.nl/grote-bedrijfswagen

Dan lijkt 450,- per maand met een aanbetaling van 10k (op een bus met een nieuwprijs van pakweg 25k excl BTW/BPM) niet heel interessant.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik lees in je stuk vooral dat je ouders een paar keer onverwachte kosten hebben gehad en dat ze dat nu per se willen voorkomen. Bedenk daarbij goed dat risico's afdekken (veel) geld kost.

In plaats van huurkoop zou je ook kunnen kijken of er geen lening afgesloten kan worden waarmee je een nieuwe bus koopt.

• Furion2000
@albino71
De laatste 5 jaar 10 a 15.000 euro aan rekeningen betaald aan de bus en afgelopen herfst een rekening van 2000 euro en 3 dagen later de hele motor in de soep door een fout van de monteur. Fout erkend en opgelost met een tweedehandse motor met naar zeggen 100k op de teller (dat geloven wij niet) en nu in onderhoud bij een andere bevriende monteur en die ziet allemaal zaken die nooit mogelijk zijn bij een motor van 100k, "eerder 3 a 4 ton" zei hij. Dus in de komende 5 jaar ziet hij ze niet 30.000 euro besparen en adviseerde ons nadrukkelijk om naar andere opties te gaan kijken.

@emnich
Het is dus niet een paar keer geweest in de afgelopen 5 jaar en ik heb wel begrip voor de gedachte "om dan maar wat meer te betalen aan vaste lasten en niet meer met de stress van dat soort onvoorziene kosten". Voor risico verminder betaal je zeker, maar als je daar bewust voor wil kiezen, puur voor je hart, dan snap ik dat wel. Bedrijven doen niet anders met al die detacheer bureaus, betalen voor aanwas en minder risico ;)

@t_captain
De rekensom is volgens mij minder hoog want het totaalbedrag wat ze noemde was een bus van 26.000 en 10.000 aanbetaling (dit weet ik zeker). Ik hoorde ze ook praten over 3 jaar i.v.m. pensioen en 5 jaar (wat het bedrijf in de standaard berekening had), dus dan zou de rekensom weer anders zijn. Ik heb de details nog niet helemaal gezien. Die vragen komen nog ;)

Dus nu heb ik wel een optie erbij: Lening voor een bus bij de bank in plaats van een 'lening' bij het bedrijf waar je de bus koopt.

Mijn vragen tot dusver:
- Voordeel van een lening bij de bank voor een bus in plaats van een huur-koop contract bij een autobedrijf?

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Ga voor een Mercedes busje, die motoren daarin gaan letterlijk niet stuk en ze zijn makkelijk aan te passen.

Voor iets meer dan 10k heb je een sprinter (zowat de beste bus, ik spreek uit ervaring vanuit het bouwbedrijf) met amper 150k op de teller.

Consultant - Autogek

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-10 18:32
Dieselmotoren van Mercedes zijn inderdaad behoorlijk goed. Zwakke punten per motor kan je hier vinden: http://tikobv.nl/Engines.html Alleen moet je wel opletten met roest, Sprinters kunnen bij beschadigde carrosserie hard roesten denk ik, als ik bekijk wat er soms rondrijdt...

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Mylan Piron schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:26:
Dieselmotoren van Mercedes zijn inderdaad behoorlijk goed. Zwakke punten per motor kan je hier vinden: http://tikobv.nl/Engines.html Alleen moet je wel opletten met roest, Sprinters kunnen bij beschadigde carrosserie hard roesten denk ik, als ik bekijk wat er soms rondrijdt...
Ze roesten zo hard omdat ze zoveel km maken en helemaal afgeragd worden. Ze kunnen het wel hebben. Ter vergelijking; hier staat een iveco daily die naast alle elektrische issues ook nog eens roest heeft bij de deuren ondanks de leeftijd (3 jaar) en de veel minder erge beschadigingen dan de Mercedes van 30 jaar oud.

Consultant - Autogek

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Iveco Daily hebben inderdaad veel elektrische problemen en de scharnieren van de achterdeuren zijn gewoon ruk en die gaan om de haverklap kapot.

Dat gezegd hebbende zijn de motoren nog beter dan van Mercedes, echt onverwoestbare werkpaarden zijn het. Maar een Daily is precies dat, een werkpaard. Gebouwd om zware aanhangers te trekken. het zijn geen fijne bussen vind ik om veel kilometers mee te maken, weinig verfijning en veel herrie.

• Furion2000
Even terugkomend op wat er hier vorige week besproken is.

Er word deze week waarschijnlijk een Fiat Ducato besteld (bij de IVECO/FIAT dealer) die op dit moment in de aanbieding is voor een contract van 48 maanden voor zo'n 300 per maand met een aanbetaling van 10.000. Ze noemen het financial lease, maar ik zie het meer als een financiering voor een nieuwe bus, want het heeft weinig tot niets met lease te maken omdat de bus na 48 maanden van jou is.

Voor de tweedehands motor die er een jaar geleden in de Renault Master is ingezet, bleek dat dat op goed vertrouwen met de plaatselijke garage is gebeurd en dat mijn vader 'verteld was' dat het om een motor ging met 100k op de teller. Ik ben verhaal gaan halen over de gang van zaken van dat moment en tot de conclusie gekomen dat vertrouwen in je plaatselijke garage niet meer mogelijk is. Er was veel vaag geregeld en de werkbonnen klopte van geen kanten, onder het mom van 'we hebben het beste met jou vader voor gehad' alleen was de conclusie meer 'we hebben alles kunnen verhalen op de verzekering voor onszelf en hebben het zo goedkoop mogelijk gehouden om onze kosten te dekken'.

Op een nette manier gezegd dat ik teleurgesteld was met dit en dat ze misbruik gemaakt hebben van het goede vertrouwen van een klant die ze al 30 jaar hadden in een dorp van nog geen 1000 inwoners. Wetende dat je toch allemaal 'eieren na Pasen' is en je er niets meer aan kunt veranderen. Alles wat je dan nog kunt is laten weten hoe je er over denkt en hen toch laten nadenken over naamsbekendheid binnen een klein dorpje.

Mijn vader is wat dat betreft misschien van de oude dorpse stempel en word dat tegenwoordig als naïef bestempeld. Gelukkig ziet hij dit nu ook zo alleen begrijpelijk wel erg teleurgesteld in deze nieuwe realiteit ;).

Mijn laatste vraag is, bij een aankoop van zo'n 25k, wat durven jullie erbij te vragen?
Een vriend van mij zei "ik vraag er altijd een trekhaak erbij" en hij koopt meestal een auto van rond de 10-15k, dus ik vraag mij af wat een beetje normaal is om erbij te onderhandelen?

Een trekhaak vind ik op zich wel een goede, maar misschien vragen jullie bij nieuwe voertuigen wel wat anders of meer?

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-10 18:32
Wat kleine maar toch handige opties? Bekijk de optielijst eens en zoek naar een leuke optie van pakweg € 200 of 300? Bijvoorbeeld zetelverwarming is toch een aangename optie in de koude wintermaanden, en dat zal niet zo hoog oplopen qua prijs en is dus waarschijnlijk onderhandelbaar.
Bij vrachtwagens (nieuwprijs daarvan gaat toch richting € 100 000) wordt ook al wel eens gevraagd om hem volledig afgetankt te leveren (vrachtwagens hebben zo'n 1000 à 1500 liter diesel aan boord). Maar daar heb je achteraf niet veel meer aan.
Pagina: 1