Gomez12 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:04:
[...]
Eigenlijk zit ik me meer af te vragen waarom je dit nodig zou hebben? Want het is verduvelde ingewikkeld om te achterhalen wat er daadwerkelijk op disk aangepast wordt vanwege alle tussenlagen.
Ik denk dat er wel andere/betere wegen zijn om je doel te bereiken, alleen moet je dan wel even het doel schetsen.
Dat klopt, (ik ben ook bekend met de blockgroote van het filesystem als die van vmware) ik probeerde de vraag zo simpel mogelijk te stellen. Hier onder wat meer duiding.
We maken gebruik van Riverbed Edge servers, een cached datastore op de locatie, storage in een centraal datacenter. Op deze appliance draait VMWare, VMWare maakt via ISCSI gebruik van de Riverbed storage. SChrijf je iets weg naar de datastore dan worden die veranderingen lokaal weggeschreven en naar het datacenter gerepliceerd. Op de locatie draait een enkele file/print server, niet heel spannend verder
Als je data veranderd komt dat dus in een backlog te staan. Stel dat ik 1 file van 100MB iedere 5 minuten volledig overschrijf en dat gedurende 8 uur doe (12x per uur * 8 uur * 100mb) dan staat er dus totaal 9,6gb in de queue.
Met bovenstaande techniek in een normale backup heb je hier weinig last van, die ziet in de dagelijkse backup een file van 100mb staan en zal deze opslaan, de backup voor die file zal dus 100mb zijn ipv 10gb die wij nu zien.
Het probleem is dat ik een gigantische berg van data zie welke gerepliceerd moet worden richting het datacenter. Ik zie bijvoorbeeld dat er gister avond tussen 21:00 en 23:00 8gb aan data is weggeschreven naar de queue (en dat is dan alleen de C drive van een simpele fileserver waar in dat tijdsframe niemand op gewerkt heeft).
Als we de servers op een andere manier backuppen (direct file backup) dan zijn de incrementals maar een paar gig groot, het moet dus wel een proces zijn welke continu dezelfde file overschrijft.
We hebben dus geen enkel idee wat de oorzaak is van deze hoeveelheid data. (Riverbed kan ons geen duidelijkheid verschaffen wat het nu exact repliceert)