Al jaren gebruik ik Google en dat blijf ik voorlopig nog wel even doen, maar dit was wel een rare ervaring die ik gisteren met mijn phone had.
In Google settings heb ik alles zoveel mogelijk op PAUZE staan qua volgen op diverse terreinen, zelfs dat Hey Google etc staat uit en persoonlijke gerichte reclames staan ook uit.
Maar toch terwijl de phone op stand by staat luistert de phone mee naar gesprekken die ik voer in de buurt van de phone en kom ik kern woorden van die gesprekken terug tegen in Google Maps waar het mij gewoon er om vroeg, en later in de zoek resultaten in de Chrome browser op de phone.
Ik kwam hier bij toeval achter nadat ik iets besprak met mijn partner over "OMEGA visolie" binnen in een Belgische supermarkt. Dit was de enige keer dat ik dit besproken had met mijn partner en echt nergens nooit heb ik hier naar gezocht online op welke device dan ook.
Hier op vakantie gebruik ik Google Maps en zo vonden wij deze supermarkt ook. Ik geef dan ook regelmatig feedback als locale (Google) tourguide over bestemmingen zoals de supermarkt waar wij toen waren.
Nadat wij daar geweest waren kreeg ik van Google maps vragen over de supermarkt bestemming. De eerste vraag was of ik daar in de supermarkt producten van het merk OMEGA kon kopen. Een serieus wtf momentje was het gevolg. Als antwoord maar gegeven "Not sure". De tweede en andere vragen waren over of er gehandicapte parkeerplaatsen waren en of men met een rolstoel de supermarkt binnen kan komen, normale vragen.
Na deze nogal vreemde ervaring ben ik gaan zoeken op het net met een andere browser en zoekmachine (duckduckgo gebruik ik altijd) wat dit was, en ik kwam toen dit tegen wat er heel erg op lijkt:
https://www.wotdahelldat....ing-to-conversations/amp/
Hier het filmpje die daar ^ genoemd word:
YouTube: WTF?
Het is precies hetzelfde als daar maar dan met mijn samsung galaxy a8 2018 phone met Android 9.
Erg vreemd dacht ik, dit kan toch niet waar zijn. De phone staat stand by en dan pikt het je gesprekken op?
Dit moest ik testen net zoals in die links hierboven.
Telefoon naast mij gelegd in stand by en voorgenomen dat ik een fictief gesprek ging voeren met iemand over de "BULL DOG" hondenras. Wij hebben geen honden en wij hebben er nog nooit niet opgezocht of naar gekeken en al zeker niet naar dat hondenras.
Tijdens het fictieve Engelse gesprek met een fictief persoon prees ik het hondenras om van alles en nog wat (geen idee of het feitelijke klopte). Dit net zoals de in dat youtube filmpje hierboven gedaan voor ongeveer een minuut.
Phone van stand by en Chrome geopend. Google search: DOGS. En wat stond er boven als eerste links en als Google image en Video's?
Bull dogs
Ik heb toch echt dacht ik alles qua privacy instellingen zo staan dat Google niet mij volgt (zover je dat kan instellen) of heb ik dan toch iets over het hoofd gezien?
Nergens kan ik iets vinden waar ik dit kan uitzetten en ook nergens kan zien dat dit echt een feature is van Android 9.
Nu zijn wij mijn partner en onze kleine geen criminelen, maar toch, het is niet erg fijn om te weten dat mijn phone alles mee luistert.
Kunnen anderen dit her produceren op hun Google based phone?