Luistert mijn telefoon mij af?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CathodioN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09-2024
Gisteravond was ik met een aantal familieleden in mijn woonkamer bij elkaar. Het gesprek ging kort over trapliften en in je huis kunnen blijven wonen als je ouder wordt. Nu zie ik vandaag prominent reclame voor een traplift op verschillende websites. De ad geeft aan dat deze reclame persoonlijk is gericht op mij, maar ik weet zeker dat ik en mijn vrouw niet gegoogled hebben naar trapliften.

Nu is de grote vraag: Luisteren Android apparaten ons af om gerichtere reclame te tonen?

"Never underestimate the power of stupid people in large groups!"

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
Ik vermoed dat iemand in de kamer gezocht heeft op het gespreksonderwerp en dat daarom (hetzelfde IP) jij nu reclame krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 09:34

nexhil

BAM!

MIsschien iemand die op een telefoon via jullie netwerk(ip) naar trapliften heeft gezocht?

wat hij zegt ^ :D

[ Voor 13% gewijzigd door nexhil op 19-03-2018 15:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:32

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik heb dit meerdere malen meegemaakt. Bepaald onderwerp wat werd besproken, wat prompt daarna in reclames en op Facebook voorbij kwam.

Ik vermoedt hetzelfde als met een nieuwe auto: Voorheen zag je hem nooit, maar als je er eenmaal 1 hebt, zie je hem overal.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:32

defiant

Moderator General Chat
Dit is een vraag die beter past in het Privacy & Beveiliging forum.
Move AWM->PB

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Heb je toevallig een Facebook app op je telefoon? http://www.bbc.com/news/technology-41802282
Facebook ontkent het, maar er zijn veel mensen die het tegendeel beweren.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Dat is mij dus ook echt al eens opgevallen. Dat ik iets aan het overleggen ben met een van mijn kameraden en een tijdje later (terwijl er geen internet is gebruikt) er allerlei advertenties over dat subject worden getoond in advertenties.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 12:07
Misschien niet op trapliften specifiek, maar wellicht wel op levensbestendigwonen o.i.d. gezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:06

Roytoch

Nietes

Ik vind dit een bijzonder interessant artikel over de (on)mogelijkheden als het gaat om afluisteren:

https://www.wired.com/sto...ng-smartphone-microphone/

Uiteindelijk is het een beetje Occams Razor dat de kans dat iemand in de kamer gezocht heeft op trapliften.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-05 11:32
Chester schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:56:
Heb je toevallig een Facebook app op je telefoon? http://www.bbc.com/news/technology-41802282
Facebook ontkent het, maar er zijn veel mensen die het tegendeel beweren.
Dit heb ik inderdaad ook wel eens voorbij zien komen (ook met video's), mensen die bijvoorbeeld helemaal geen katten in huis hebben, die even een kwartiertje over kattenvoer gaan praten en (bv. de volgende dag) ineens allemaal kattenvoer advertenties krijgen.
Misschien leuk om als ik tijd heb zelf eens te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:22
YouTube: Facebook iPhone Listening into our Conversations for Advertising TEST
Zou kunnen. Inderdaad de vraag of je de facebook app op je telefoon hebt staan.

Het ip adres verhaal is natuurlijk ook een goede uitleg.

[ Voor 35% gewijzigd door WEBGAMING op 19-03-2018 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16-05 10:01
Misschien is er in het gesprek ergens wel een "OK" en een "GOOGLE" gevallen ;)

Kijk dus ook eens even of er iets in je activiteiten staat via: https://myactivity.google.com/
Daar kun je ook je audio opnames terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 19:50
The Executer schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:51:
Ik vermoedt hetzelfde als met een nieuwe auto: Voorheen zag je hem nooit, maar als je er eenmaal 1 hebt, zie je hem overal.
Bij GTA heb ik dat ook altijd...oh wacht.

Maar zonder gekheid, dit is inderdaad de meest gegeven verklaring voor dit gerucht dat al jaren hardnekkig de ronde doet. Het staat ook wel bekend als het Baader Meinhof fenomeen en treedt meestal op bij bepaalde woorden/namen: je leert een nieuw woord en sindsdien duikt het ineens overal op.

Of het afluisteren plausibel is weet ik niet zo goed. In de docu 'Addicted to my phone' maken ze in Android een app met dezelfde permissies als Facebook en daar wordt duidelijk dat het afluisteren op zichzelf niet zo moeilijk is om te realiseren. Aan de andere kant luisterde ik dit weekend naar de NOSop3 tech podcast, waar ze stelden dat de datastroom die het grootschalig afluisteren teweeg zou brengen, want het moet geanalyseerd worden, totaal onbehapbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Wouterkaas schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:06:
[...]
Aan de andere kant luisterde ik dit weekend naar de NOSop3 tech podcast, waar ze stelden dat de datastroom die het grootschalig afluisteren teweeg zou brengen, want het moet geanalyseerd worden, totaal onbehapbaar is.
Dat is ook weer redelijk makkelijk (gedeeltelijk) op te lossen. De app kan natuurlijk prima naar codewoorden luisteren, en dan pas opnemen. Of zelfs alleen via de gebruikte codewoorden de reclame aanpassen.

De app "hoort" op dat je over kattenvoer aan het praten bent, stuurt dat door,(als data) en facebook past zijn advertenties aan. Ze hoeven niet je hele gesprek te horen. Ze hoeven alleen maar te horen dat je over kattenvoer praat.
De rest van dat gesprek is natuurlijk ook niet zo interessant.

[ Voor 21% gewijzigd door WEBGAMING op 19-03-2018 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-05 19:42
WEBGAMING schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:36:
[...]

Dat is ook weer redelijk makkelijk (gedeeltelijk) op te lossen. De app kan natuurlijk prima naar codewoorden luisteren, en dan pas opnemen. Of zelfs alleen via de gebruikte codewoorden de reclame aanpassen.

De app "hoort" op dat je over kattenvoer aan het praten bent, stuurt dat door,(als data) en facebook past zijn advertenties aan. Ze hoeven niet je hele gesprek te horen. Ze hoeven alleen maar te horen dat je over kattenvoer praat.
De rest van dat gesprek is natuurlijk ook niet zo interessant.
De datastroom kan een stuk kleiner worden door gebruik te maken van spraakherkenning/speech recognition. Kan al ingebouwd zitten in het os. Dan is het voor ontwikkelaars makkelijk in een app te gebruiken. Vaak is wel toestemming nodig en zal die over het algemeen ook wel gegeven worden. Een Facebook-app geeft 9 van de 10 mensen toegang tot de microfoon en die weer met de spraak herkennings-api ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 19:50
Maar dan zou de app zelf toch immens veel data in gaan nemen op je telefoon? Het gaat immers om het herkennen van zaken die ze niet uit je surfgedrag kunnen destilleren en zodoende moet de lokale software een enorm spectrum aan codewoorden paraat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-05 19:42
Wouterkaas schreef op maandag 19 maart 2018 @ 18:13:
Maar dan zou de app zelf toch immens veel data in gaan nemen op je telefoon? Het gaat immers om het herkennen van zaken die ze niet uit je surfgedrag kunnen destilleren en zodoende moet de lokale software een enorm spectrum aan codewoorden paraat hebben.
de meeste telefoons hebben al een woordenboek ingebouwd voor de spellingscontrole.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 23:47
Ik heb deze discussie met enkele familieleden ook gehad, ik beweerde dat dit praktisch niet mogelijk was en dat er anders wel een privacywaakhond hierop zou springen. Toen we echter de test deden, en als onderwerp besloten om over tuinhuizen te spreken kreeg mijn schoonzus tegen de avond inderdaad tuinhuizen als reclame tussen haar facebook.

Ik heb geen idee hoe dit mogelijk is, bewust een random onderwerp genomen, bewust niets over opgezocht en TOCH deze gerichte reclame. Vond het in ieder geval erg eng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Vergeet niet dat je gewoon toestemming geeft aan de app om je microfoon kunnen gebruiken. Je stemt er zelf mee in.
Als ze constant mee willen luisteren kunnen ze dat gewoon doen, daar heb je ze zelf toestemming voor gegeven.

Als je dit niet wil moet je gewoon heel voorzichtig zijn wat voor toestemmingen je geeft. Maar dan zal je nog maar weinig apps kunnen installeren. :/

[ Voor 33% gewijzigd door WEBGAMING op 19-03-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:32

The Executer

Lekker belangrijk!

Nu ik dit zo lees, ik had op dat moment ook de Facebook app geïnstalleerd staan. Kan mij overigens herinneren dat er een soortgelijk topic is geweest. Ik ga even zoeken.

Edit: Gevonden: Toeval of afgeluisterd?

[ Voor 16% gewijzigd door The Executer op 19-03-2018 19:30 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:38
Welkom in de wereld van big data.
https://www.vn.nl/big-data-big-brother-big-business-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:06

Roytoch

Nietes

eSCe schreef op maandag 19 maart 2018 @ 18:33:
Ik heb geen idee hoe dit mogelijk is, bewust een random onderwerp genomen, bewust niets over opgezocht en TOCH deze gerichte reclame. Vond het in ieder geval erg eng.
Ja, tuinhuizen, begin lente... heb je het 'klussende tweakers'-topic al gezien? Er wordt druk gebouwd. Dat je met je familie over tuinhuizen begint is echt niet zo willekeurig als je denkt.

Stel dat facebook luistert naar je gesprekken. En allemaal methoden gebruikt als 'alleen triggeren op codewoorden'. En de techniek is stiekem heel veel verder dan de extreem gebrekkige huidige staat van Siri, Alexa, etcetera. En ook nog perfect Nederlands kan verstaan. En de datastromen zo klein mogelijk zijn gemaakt.

Hoe lang kom je daar als commercieel bedrijf mee weg? Als je ziet hoeveel dingen lekken die vanuit een CIA of NSA gebeuren? Je hebt dan een combinatie van technologie die over meerdere talen/landen werkt aan de ene kant, en een groep mensen die er aan werkt die klein genoeg is om lekken tegen te gaan aan de andere kant. Wel heel erg next-level als dat serieus zou gebeuren.

Nogmaals: spraakopname is helemaal niet nodig - je telefoonnummer is gekoppeld aan je facebook-profiel (vaak), en je opent de app vanaf een IP-adres waar je gesprekspartners ook op verbonden zijn, via die connectie beland je in een lookalike audience (die zijn ontzettend specifiek en goed geworden in de laatste jaren). Zelfs als het technisch gezien mogelijk zou zijn: het is gewoon niet nodig, je gebruikersprofiel is uitgebreid genoeg zonder ook nog je gesprekken op te nemen. Zelfs als niet-facebook gebruiker heb je een 'profiel', enige is dat je iets minder data vrijwillig geeft.

Mobiel traffic is daar ook wel lekker in trouwens - een iets lager gebruik van ghostery/ublock achtige dingen. Aan de andere kant wel weer een stuk moeilijker aan elkaar te stitchen. Wil niet zeggen dat daar geen mogelijkheden in zijn natuurlijk.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sterker nog, je zou ook de andere kant op kunnen redeneren.
Als Facebook (of Google/Android) daadwerkelijk af zou luisteren, dan zouden de targeted ads een stúk beter moeten zijn ;)
En het is, in ieder geval bij mij, behoorlijk hit & miss qua targeted adverteren.

Juist het feit dat het 'opeens' opvalt lijkt me een argument dat het niet zo is.

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 19-03-2018 19:42 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-05 20:16

BCGraaf

BC

Heb hier onderlaatst een stuk over gelezen op iculture zij hebben het weer van The wall street journal

Het kan ook zijn dat je in een andere app hebt gezocht naar iets en dat deze app gebruikt maakt van het Facebook Audience Network hierdoor weet facebook ook wat je uitspookt.

[ Voor 0% gewijzigd door BCGraaf op 19-03-2018 19:47 . Reden: typo ]

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 00:22
Ik denk dat je accu van de telefoon ook wel wat te verduren krijgt als Facebook je 24/7 afluisterd. Als de processing op de telefoon zou gebeuren, dan zou dat erg veel batterij kosten. In het andere geval zal het om veel data gaan en moet Facebook zelf enorm veel processen. Ik geloof er niet in...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Om even kort hier op teug te komen:

Psychologie of niet. Zonet had ik één app open op mijn iPhone (gewoonte om alles te sluiten na gebruik). Een app van Brainium, gewoon een kaartspel, gratis met reclame tussendoor. Ik had in een gesprek met de vrouw één keer de naam van een sieradenwinkel genoemd waarvan ik het bestaan zelf niet wist.

Na 1 potje gedaan te hebben kwam er een reclame van exact die naam die ik genoemd had. Dat lijkt me iets verder gaan dan toeval of psychologie.

Op mijn telefoon zijn in ieder geval geen apps geïnstalleerd van sociale media, dat zal dus niks vandaan komen.

Dus ja, zeg het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

sypie schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 23:23:
Ik had in een gesprek met de vrouw één keer de naam van een sieradenwinkel genoemd waarvan ik het bestaan zelf niet wist.
Hoe wist je de naam dan? :9

Vrouw die het opgezocht heeft?
Je had de advertentie gisteren al gezien maar niet bewust onthouden, maar de naam wel?

Als je maar genoeg reclames ziet in een jaar (wat de gemiddelde Tweaker doet) zul je op een dag een toevalligheid ontdekken, dat is nou eenmaal statistiek. Het zou pas echt eigenaardig zijn als dit soort toevalligheden nooit voorkwamen.

Als ze het echt op zo'n grote schaal deden, dan zou het toch iedere dag wel opvallen. Waarom is het maar eens in het jaar ofzo accuraat. Ik heb nog nooit zo'n moment gehad.

Ga voor de gein eens tellen voor hoeveel verschillende producten je op een dag reclames ziet. En ga dan eens tellen over hoeveel verschillende producten je het hebt op een dag. Dikke kans dat daar aardig wat overlap in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-05 13:09
@Euler212 misschien ben je niet bijzonder genoeg. :) of jij staat niet in hun database

Ik had het van de week ook na een gesprek in de woonkamer.
en de mensen die erbij waren hebben geen smartphone of Google of pc in huis, en ik heb er zelf ook niet naar gezocht.
Het viel mij op, omdat het iets is wat ik niet ken, en het promt aanwezig was een paar keer op de tijdlijn van fb, (ik weet zeker, dat als ik het een keer gezien had voordat het gesprek plaatvond, dan zou ik het zeker ook aangeklikt hebben)

Ze hoeven ook niet elke dag dit soort praktijken te doen, maar het zal vast wel dat het een paar keer voor kan komen, dat het aangezet wordt

[[stel het is ingebouwd, en een schimmig bedrijf of wat dan ook, misbruikt dit, en het triggert in fb de reclame push]]

[ Voor 7% gewijzigd door Mel33 op 26-05-2019 00:14 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Anoniem: 604938 schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 23:43:
[...]
Hoe wist je de naam dan? :9

Vrouw die het opgezocht heeft?
Je had de advertentie gisteren al gezien maar niet bewust onthouden, maar de naam wel?
De naam wist ik omdat ik de creditcard betalingen aan het doornemen was. Toen heb ik de betreffende naam één keer genoemd, de vrouw heeft 'm niet herhaald. Verder doet de vrouw geen spelletjes op haar telefoon en komt ze ook niet aan die van mij, net zo min als ik aan die van haar kom.

Dit hele voorval was binnen een minuut of 10-15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 08:13

Psychologie of niet. Zonet had ik één app open op mijn iPhone (gewoonte om alles te sluiten na gebruik). Een app van Brainium, gewoon een kaartspel, gratis met reclame tussendoor. Ik had in een gesprek met de vrouw één keer de naam van een sieradenwinkel genoemd waarvan ik het bestaan zelf niet wist.

Na 1 potje gedaan te hebben kwam er een reclame van exact die naam die ik genoemd had. Dat lijkt me iets verder gaan dan toeval of psychologie.

Op mijn telefoon zijn in ieder geval geen apps geïnstalleerd van sociale media, dat zal dus niks vandaan komen.

Dus ja, zeg het maar.
Die reclame was misschien sowieso wel langsgekomen, maar had je normaal niet herkend, omdat je de naam niet kende? ;)

Ik ben wel fan van de uitspraak "once is a chance, twice is a coincidence, three times is a pattern". Tenzij jij (of iemand anders) het 3 keer op rij betrouwbaar kan bewijzen dat het echt gebeurd dat gesprekken afgeluisterd worden, ga ik er vanuit dat het toeval is.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:57
sypie schreef op zondag 26 mei 2019 @ 00:49:
[...]

De naam wist ik omdat ik de creditcard betalingen aan het doornemen was. .
Je vrouw daar online iets gekocht misschien??

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-05 12:59

EnnaN

Toys in the attic

Wouterkaas schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:06:
[...]
Het staat ook wel bekend als het Baader Meinhof fenomeen en treedt meestal op bij bepaalde woorden/namen: je leert een nieuw woord en sindsdien duikt het ineens overal op.
qft, linkje er bij: Wikipedia: Baader–Meinhof effect

Vooropgesteld dat het technisch lachend mogelijk is dat je afgeluisterd wordt is zelfs dan de kans dat dat de oorzaak van deze situatie was niet per definitie de waarschijnlijkste lijkt me.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Mel33 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 00:05:
@Euler212 misschien ben je niet bijzonder genoeg. :) of jij staat niet in hun database
Je bent bijzonder als je denkt bijzonder te zijn ;). Ik ben zeker niet bijzonder in ieder geval. En natuurlijk sta ik in hun database. Ik heb een Google account.
[...]

De naam wist ik omdat ik de creditcard betalingen aan het doornemen was.
Google houdt je aankopen bij. Dat stond van de week nog op Tweakers. Dus de logische conclusie is dat je online iets gekocht hebt daar en Google dat dus weet. In de winkel gekocht? Dan heeft je vrouw misschien opgezocht hoe lang ze open waren of waar ze liggen. Of je hebt je Google Locations aan staan en ze zagen dat je vrouw er lang heeft doorgebracht. Of er is gebeld geweest naar het bedrijf, al weet ik niet zeker of ze belgegevens bijhouden. Misschien heeft je vrouw gemaild met een bekende over het aangekochte product?

Google volgt je op zo ongelooflijk veel manieren die dit gedrag kunnen verklaren. En dan heb je nog de pure toeval. Maar nee, het afluisteren moet de verklaring zijn, het is bijna ongezonde paranoia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dus ja, zeg het maar.
Als je dit niet fijn vind, zou ik eens beginnen met alle Google Apps te verwijderen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 17:11
Ik denk zelf dat redelijk verbazingwekkend is hoeveel informatie men kan halen uit meta-data.

Wat je zegt of typt is veel minder belangrijk en betrouwbaar dan wanneer, met wie, op welke plaats je iets zegt of typt.

En meta-data kan je ook veel moeilijker faken en kan ook gemakkelijker vergeleken worden met de meta-data van andere gebruikers.

Iedereen gebruikt dezelfde tools en ziet dezelfde informatie.
Daardoor lijken mensen steeds meer op elkaar in hun denken en handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-05 14:23
Misschien is dit wel even interessant om te kijken.

YouTube: Is Google always listening: Live Test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-05 16:56
@Jordy_413 precies, ik wilde net hetzelfde posten. Deze man heeft verschillende filmpjes met tests of Google je continu afluistert en de uitkomst is best wel eng te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-05 18:38

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

friggler schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:24:
@Jordy_413 precies, ik wilde net hetzelfde posten. Deze man heeft verschillende filmpjes met tests of Google je continu afluistert en de uitkomst is best wel eng te noemen.
Moeilijk te zeggen of je niet 100% genept wordt door hem.
Waarom naar een andere browser? omdat hij daar met een ander account op werkt? Je kunt niet eens zien of het werkelijk 'live' is, of op alles meteen achter elkaar dezelfde pc......

Vraag jezelf eens af:
Als google me werkelijk afluistert; waarom krijg ik dan zoveel voor mij totaal oninteressante advertenties te zien?

Bovendien dat hele 'gerichte' reclamegebeuren....... Als ik vandaag naar sportsokken zoek (en meteen bestel), dan hoef ik echt niet een hele week sportsokken advertenties te zien omdat ik die vandaag al besteld heb.......

[ Voor 29% gewijzigd door Tens op 26-05-2019 11:47 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Deze zijn fake. Kan even niet zo snel de bron zoeken die ik weet, ik kom er op terug.

Alternatief Neostrada/Vimexx/Versio met Hetzner en MXroute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Anoniem: 604938 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:43:
Google houdt je aankopen bij. Dat stond van de week nog op Tweakers. Dus de logische conclusie is dat je online iets gekocht hebt daar en Google dat dus weet.
Ik was in de app van de bank aan het kijken, dat gaat geheel buiten Google om. Daarnaast krijg ik van de bank geen inhoudelijke mail via mijn Gmail-adres, alleen maar het bericht dat er een creditcard overzicht klaar staat in de digitale omgeving. Deze verklaring gaat dus niet op.
In de winkel gekocht? Dan heeft je vrouw misschien opgezocht hoe lang ze open waren of waar ze liggen.
In de winkel gekocht. Mijn vrouw weet waar die winkels zitten. Ik heb haar net gevraagd maar ze heeft er niet op gezocht. Daarnaast heeft zij haar telefoon met haar iCloud, haar Google dingetjes (weet ik veel wat ze er allemaal op heeft) en niks op haar telefoon staat op mijn account.
Of je hebt je Google Locations aan staan en ze zagen dat je vrouw er lang heeft doorgebracht.
Apple locaties misschien, maar zoals ik net al schreef is dat een heel ander iCloud account dan die van mij.
Of er is gebeld geweest naar het bedrijf, al weet ik niet zeker of ze belgegevens bijhouden. Misschien heeft je vrouw gemaild met een bekende over het aangekochte product?
De vrouw heeft niet gebeld of gemaild met het bedrijf noch met bekenden daarover, zeker niet in de afgelopen week en al helemaal niet met mij.
Google volgt je op zo ongelooflijk veel manieren die dit gedrag kunnen verklaren. En dan heb je nog de pure toeval. Maar nee, het afluisteren moet de verklaring zijn, het is bijna ongezonde paranoia.
Klopt. Ik wordt er niet paranoia van maar je zoekt op een bepaald moment wel naar een verklaring. De betreffende app is in ieder geval van mijn telefoon geknikkerd, ik hoef niet ten koste van mijn privacy een spelletje te spelen.
Hackus schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:48:
[...]
Als je dit niet fijn vind, zou ik eens beginnen met alle Google Apps te verwijderen.
Als ik me niet vergis draaien apps op een iPhone in een sandbox en kunnen ze niet bij elkaar komen. Daarnaast had ik alle openstaande apps afgesloten en alleen mijn bank-app en spelletje open staan toen dit besproken werd. Verder heb ik alleen Google Maps en Google Authenticator op mijn telefoon staan.

[ Voor 9% gewijzigd door sypie op 26-05-2019 16:16 . Reden: quotes even goed gezet. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
sypie schreef op zondag 26 mei 2019 @ 16:12:
[...]
Ik was in de app van de bank aan het kijken, dat gaat geheel buiten Google om. Daarnaast krijg ik van de bank geen inhoudelijke mail via mijn Gmail-adres, alleen maar het bericht dat er een creditcard overzicht klaar staat in de digitale omgeving. Deze verklaring gaat dus niet op.

[...]
In de winkel gekocht. Mijn vrouw weet waar die winkels zitten. Ik heb haar net gevraagd maar ze heeft er niet op gezocht. Daarnaast heeft zij haar telefoon met haar iCloud, haar Google dingetjes (weet ik veel wat ze er allemaal op heeft) en niks op haar telefoon staat op mijn account.

[...]
Apple locaties misschien, maar zoals ik net al schreef is dat een heel ander iCloud account dan die van mij.

[...]
De vrouw heeft niet gebeld of gemaild met het bedrijf noch met bekenden daarover, zeker niet in de afgelopen week en al helemaal niet met mij.

[...]
Klopt. Ik wordt er niet paranoia van maar je zoekt op een bepaald moment wel naar een verklaring. De betreffende app is in ieder geval van mijn telefoon geknikkerd, ik hoef niet ten koste van mijn privacy een spelletje te spelen.

[...]

Als ik me niet vergis draaien apps op een iPhone in een sandbox en kunnen ze niet bij elkaar komen. Daarnaast had ik alle openstaande apps afgesloten en alleen mijn bank-app en spelletje open staan toen dit besproken werd. Verder heb ik alleen Google Maps en Google Authenticator op mijn telefoon staan.
Spelletjes geef ik geen wifi/data toegang, zo kunnen ze ook geen (meta)data doorgeven. Geen idee of dit mogelijk is op iPhone, wel op een Android (9.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Mijn telefoon ligt altijd binnen handbereik, Zowel thuis als op het werk. Dat zou tot genoeg data moeten leiden om me redelijk exact te targetten. Tot op heden is dat Google nog niet gelukt met de reut die ze als in-app advertenties aanbieden. In mijn browser(s) heb ik altijd een adblocker actief.

Mijn PC thuis heeft alleen een microfoon aangesloten wanneer dat nodig is, en mijn laptop (die ik voor werk gebruik) heeft in potentie de mogelijkheid om mee te luisteren, maar ook daar kom ik geen targetted advertenties tegen.
Nou moet ik daarbij zeggen dat ik Google vriendelijk heb verzocht om me geen gerichtte advertenties aan te bieden, en tot op heden gaat dat goed ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerlinNoise
  • Niet online
Waarom Google niet afluistert en welke methodes beter werken dan afluisteren:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:48

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

[...]

De naam wist ik omdat ik de creditcard betalingen aan het doornemen was. Toen heb ik de betreffende naam één keer genoemd, de vrouw heeft 'm niet herhaald. Verder doet de vrouw geen spelletjes op haar telefoon en komt ze ook niet aan die van mij, net zo min als ik aan die van haar kom.

Dit hele voorval was binnen een minuut of 10-15.
Was de aankoop toevallig in dezelfde periode (maand) als dat je het er over had?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Dwarlorf Ja. Aankoop was de eerste week van mei, het gesprek en de advertentie was op zaterdag de 25e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:48

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

sypie schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:45:
@Dwarlorf Ja. Aankoop was de eerste week van mei, het gesprek en de advertentie was op zaterdag de 25e.
Dan lijkt me dat niet dat je dat op afluisteren kan gooien. Zelfs al was het in een ander jaar geweest dan zou het me niks verbazen dat een reclame het volgende jaar in dezelfde periode terug komt. We kopen met regelmaat dezelfde dingen in dezelfde periodes op ongeveer dezelfde tijdstippen.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05 14:54
Al jaren gebruik ik Google en dat blijf ik voorlopig nog wel even doen, maar dit was wel een rare ervaring die ik gisteren met mijn phone had.

In Google settings heb ik alles zoveel mogelijk op PAUZE staan qua volgen op diverse terreinen, zelfs dat Hey Google etc staat uit en persoonlijke gerichte reclames staan ook uit.

Maar toch terwijl de phone op stand by staat luistert de phone mee naar gesprekken die ik voer in de buurt van de phone en kom ik kern woorden van die gesprekken terug tegen in Google Maps waar het mij gewoon er om vroeg, en later in de zoek resultaten in de Chrome browser op de phone.

Ik kwam hier bij toeval achter nadat ik iets besprak met mijn partner over "OMEGA visolie" binnen in een Belgische supermarkt. Dit was de enige keer dat ik dit besproken had met mijn partner en echt nergens nooit heb ik hier naar gezocht online op welke device dan ook.

Hier op vakantie gebruik ik Google Maps en zo vonden wij deze supermarkt ook. Ik geef dan ook regelmatig feedback als locale (Google) tourguide over bestemmingen zoals de supermarkt waar wij toen waren.

Nadat wij daar geweest waren kreeg ik van Google maps vragen over de supermarkt bestemming. De eerste vraag was of ik daar in de supermarkt producten van het merk OMEGA kon kopen. Een serieus wtf momentje was het gevolg. Als antwoord maar gegeven "Not sure". De tweede en andere vragen waren over of er gehandicapte parkeerplaatsen waren en of men met een rolstoel de supermarkt binnen kan komen, normale vragen.

Na deze nogal vreemde ervaring ben ik gaan zoeken op het net met een andere browser en zoekmachine (duckduckgo gebruik ik altijd) wat dit was, en ik kwam toen dit tegen wat er heel erg op lijkt:

https://www.wotdahelldat....ing-to-conversations/amp/

Hier het filmpje die daar ^ genoemd word:

YouTube: WTF?

Het is precies hetzelfde als daar maar dan met mijn samsung galaxy a8 2018 phone met Android 9.

Erg vreemd dacht ik, dit kan toch niet waar zijn. De phone staat stand by en dan pikt het je gesprekken op?

Dit moest ik testen net zoals in die links hierboven.

Telefoon naast mij gelegd in stand by en voorgenomen dat ik een fictief gesprek ging voeren met iemand over de "BULL DOG" hondenras. Wij hebben geen honden en wij hebben er nog nooit niet opgezocht of naar gekeken en al zeker niet naar dat hondenras.

Tijdens het fictieve Engelse gesprek met een fictief persoon prees ik het hondenras om van alles en nog wat (geen idee of het feitelijke klopte). Dit net zoals de in dat youtube filmpje hierboven gedaan voor ongeveer een minuut.

Phone van stand by en Chrome geopend. Google search: DOGS. En wat stond er boven als eerste links en als Google image en Video's?

Bull dogs :/

Ik heb toch echt dacht ik alles qua privacy instellingen zo staan dat Google niet mij volgt (zover je dat kan instellen) of heb ik dan toch iets over het hoofd gezien?

Nergens kan ik iets vinden waar ik dit kan uitzetten en ook nergens kan zien dat dit echt een feature is van Android 9.

Nu zijn wij mijn partner en onze kleine geen criminelen, maar toch, het is niet erg fijn om te weten dat mijn phone alles mee luistert.

Kunnen anderen dit her produceren op hun Google based phone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KDL
  • Laatst online: 09-05 23:50

KDL

Hoeveel anonieme bestelwagens staan er bij jou in de straat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 17:00

Barrycade

Through the...

Je kijkt een YouTube over dit feit met een bull dog en nu vindt je het vreemd dat er honden suggesties worden gedaan?

Really?

Je kan beter een ander voorbeeld zoeken dat je niet eerst bekeken heb op je phone.

Je voorbeeld kan trouwens ook komen omdat je blijkbaar toch ergens in die supermarkt getriggerd bent door het woord Omega. Dat zullen meerdere hebben gehad wellicht en wel opgezocht en dusdanig linkt Google dit met deze supermarkt.

Kan ook het effect zijn dat als je in de markt bent voor bv een Toyota Yaris je ze opeens overal ziet tov de tijd dat je nog niet zo op zoek was.

Ik voer op mijn werk veel gesprekken over zaken die ik thuis nooit opzoek / bespreek. Kom ze ook nooit tegen als suggestie.

Wel natuurlijk op mijn werk telefoon, omdat ik daar wel er op zoek en dingen over lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Had je dit draadje al gezien: Luistert mijn telefoon mij af? ?
Of deze: Toeval of afgeluisterd?
En ik weet zeker dat ik met wat extra moeite nog wat van dit soort topics kan vinden.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05 14:54
Erg vervelend dat mensen je direct als paranoïde beschouwen @KDL , wat helemaal niet zo is.

Nogmaals ik ben pro Google ik vind het alleen erg vreemd dat Google er zo mee kwam.

Dit waren geen toevalstreffers.

Ik werd door Google via de maps applicatie als 1e er mee geconfronteerd tijdens de 1e vraag die het mij stelde als locale (Google) tourguide direct na het bezoek aan die supermarkt.

Of ik "OMEGA" producten kon kopen in die supermarkt.

Deze vraag kwam direct nadat wij de winkel uitkwamen en ik verder wou navigeren met maps en week behoorlijk af van de normale vragen zoals over de gehandicapten parkeerplaatsen. Nee wij zijn niet gehandicapt en nee daar hadden wij ook niet over opgezocht, dat zijn normale maps app vragen.

Ik had nog nooit eerder daar opgezocht in Google of in welke device browser dan ook en mijn partner ook niet.

Ook @Barrycade nergens van te voren had ik in YouTube of waar dan ook had ik iets qua honden opgezocht op mijn devices en al zeker niet over het bull dog ras.

Wij hebben niets met honden en dat Google Chrome op mijn phone dan als eerste met het ras Bull Dog uitgelicht komt is zeer bijzonder. Ook omdat ik de Samsung browser doorgaans gebruik met duckduckgo was dit voor mij een complete verassing.

Daarom juist deed ik dat fictief gesprekje over het bull dog ras om zo 100% uit te sluiten dat ik het eerder er over gehad zou kunnen hebben of over gezocht online.

Als je in je Google producten zoekt op een bepaald onderwerp dan mag je er met een redelijke verwachting vanuit gaan dat je dat onderwerp terug vind in de reclames op websites die bezoekt. Dat is normaal gedrag en compleet volgens verwachtingen.

Dit was volstrekt niet volgens hetgeen wat je normaal kan verwachten bij normaal phone gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 13:14
Heb je overwogen dat die supermarkt mogelijk een speciaal Omega-verkooppunt is in die regio?
Waarom denk je, dat je het in die winkel opeens over Omega had? Was je niet onbewust beïnvloed door reclameuitingen? Staat het niet met koeien letters op de gevel?

Is je wel eens opgevallen dat als je een nieuwe auto hebt gekocht je opeens overal datzelfde model ziet rijden?

[ Voor 53% gewijzigd door frickY op 18-08-2019 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

toro schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:34:
Erg vervelend dat mensen je direct als paranoïde beschouwen @KDL , wat helemaal niet zo is.

Nogmaals ik ben pro Google ik vind het alleen erg vreemd dat Google er zo mee kwam.

Ik werd door Google via de maps applicatie als 1e er mee geconfronteerd tijdens de 1e vraag die het mij stelde als locale (Google) tourguide direct na het bezoek aan die supermarkt.

Deze vraag kwam direct nadat wij de winkel uitkwamen en ik verder wou navigeren met maps en week behoorlijk af van de normale vragen zoals over de gehandicapten parkeerplaatsen. Nee wij zijn niet gehandicapt en nee daar hadden wij ook niet over opgezocht, dat zijn normale maps app vragen.

Ik had nog nooit eerder daar opgezocht in Google of in welke device browser dan ook en mijn partner ook niet.

Ook @Barrycade nergens van te voren had ik in YouTube of waar dan ook had ik iets qua honden opgezocht op mijn devices en al zeker niet over het bull dog ras.

Wij hebben niets met honden en dat Google Chrome op mijn phone dan als eerste met het ras Bull Dog uitgelicht komt is zeer bijzonder. Ook omdat ik de Samsung browser doorgaans gebruik met duckduckgo was dit voor mij een complete verassing.

Daarom juist deed ik dat fictief gesprekje over het bull dog ras om zo 100% uit te sluiten dat ik het eerder er over gehad zou kunnen hebben of over gezocht online.

Als je in je Google producten zoekt op een bepaald onderwerp dan mag je er met een redelijke verwachting vanuit gaan dat je dat onderwerp terug vind in de reclames op websites die bezoekt. Dat is normaal gedrag en compleet volgens verwachtingen.

Dit was volstrekt niet volgens hetgeen wat je normaal kan verwachten bij normaal phone gebruik.
Kijk nou eens naar de reacties onder die YT die je linkt: gaat er om dat ze vermelden dat die gast blijkbaar Bark ofzo zegt (heb geen geluid hier) en dus gaan er een aantal reacties over honden. Dit is allemaal in het engels en dan dan ben jij verbaast (terwijl je blijkbaar wel gepersonaliseerde ads aan hebt staan(wellicht onbewust) dan je bij Bull dogs uitkomt?

Google kent je beter dan je denkt....

Pak eens iets wat Google niet van je browse / reisgedrag gedrag kan leren (dus niet iets op andere pc's of vanaf je eigen netwerk iets zoeken, maar bijvoorbeeld iets wat je leest in een boek, neem geen krant of lokaal suffertje want dat is al te dichtbij) praat er dan eens over tegen je telefoon.

Onbewust heb je Google al zoveel info gegeven dat je redelijk voorspelbaar bent. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Laatst online: 09-05 23:50

KDL

toro schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:34:

Erg vervelend dat

Ik vind je niet paranoïde.

Om je onderzoek verder te helpen heb ik dogs opgezocht via google (engelstalig ingesteld weliswaar). Kreeg een wiki over honden, 2e hit was afbeelding bull dog, toen dacht ik oh ja, dogs invullen kan ook geïnterpreteerd worden als info over het ras opzoeken, want bull dogs worden vaak wel 'dogs' genoemd als 'rasnaam'..

Omega maakt mooie horloges, gezien in Zwitserland op vakantie, geen intentie om er maar ook 1 euro of dollar aan uit te geven (mocht google meelezen;))

Maar wat ik me afvraag: Geef jij jezelf op als local guide terwijl je op vakantie bent in België, maar je woont in NL? Dat vind ik vreemd en misschien dat jezelf opgeven als guide juist vragen ontlokt over je omgeving door maps, zoals maak eens een foto van een tankstation, en mindervalide parkeerplaats etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Barrycade schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 09:50:
Pak eens iets wat Google niet van je browse / reisgedrag gedrag kan leren (dus niet iets op andere pc's of vanaf je eigen netwerk iets zoeken, maar bijvoorbeeld iets wat je leest in een boek, neem geen krant of lokaal suffertje want dat is al te dichtbij) praat er dan eens over tegen je telefoon.

Onbewust heb je Google al zoveel info gegeven dat je redelijk voorspelbaar bent. :+
Iets volkomen random bedenken is heel moeilijk. Gooi een dart naar een kaart van Afrika / Azië / Zuid Amerika (net het continent nemen waar je nul band mee hebt en nooit overwogen hebt er naar toe te gaan) en praat een tijd over dat land obv wat je er van op de kaart ziet maar dus niets elektronisch opzoeken en ook niet bespreken met kennissen omdat die dan 'natuurlijk' %Mozambique% gaan opzoeken op jouw wifi-netwerk en dan zijn we weer rond :P . Eens zien wat er dan gebeurt bij zoeken op reizen.

Anyway, ik ga Google phone luistert mee naar gesprekken om de phone heen? samenvoegen met Toeval of afgeluisterd? omdat dit vraagstuk inderdaad al langer loopt.

Edit: crap, pas na de merge valt me op dat dat topic in een afgesloten deel staat van het forum 8)7 Excuses, ik zal de replies doorzetten naar Luistert mijn telefoon mij af? ...

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 18-08-2019 10:24 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-05 17:11
Ik had in de vakantie een gelijkaardige ervaring:

Ik was in een park in Berlijn en zag daar een fiets van een bekend merk. Korte tijd later zie ik in facebook een advertentie passeren van exact diezelfde fiets.

Mijn smartphone zat in mijn broekzak.

Ik heb zelf interesse in fietsen maar ik heb helemaal niets met dat specifiek merk. Facebook zal dat ook wel weten of ergens geregistreerd hebben.
Net zo met de eigenaar van die specifieke fiets, mogelijk heeft die de fb-pagina van zijn fiets geliked, net zoals ik gedaan heb met het merk fiets waar ik mee rij.

Kan het zijn dat facebook genoeg heeft aan wat meta-data: die twee smartphones zijn in elkaars buurt geweest en de beide gebruikers hebben interesse in fietsen; dus...

Ben nu ook maar luidop aan het nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Facebook heb ik dezelfde ervaring mee: ik ben op Facebook onder een pseudoniem en alleen maar in bepaalde groepen voor mijn hobby actief. Ik heb daar maar een bepaalde groep Facebook vrienden puur en alleen betrokken met die hobby, dus geen familie of real life vrienden. Kom de meeste ook niet in real life tegen.

Zodra ik bij een van mijn real life vrienden aan het Wifi heb gehangen krijg ik voorstellen tot vrienden maken met zijn real life friends. Die niets met die hobby hebben ik ook niet volg op Facebook.

Dus zeker Facebook knoopt dingen op basis van Ip's / aanwezigheid aan elkaar. Zeer duidelijk, Google is naar mijn ervaring wat minder openlijk in het leggen van verbanden. Maar zij zullen ook zeker verbanden leggen op basis van locatie en IPs die je deelt met mensen.

Vandaar ook het voorstel aan TS om eens iets heel random op te zoeken in de analoge wereld. Want op basis van je digitale bread crumbs kan Google anders al voorspellen wat je Google wilt vragen.
Pagina: 1