Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:45
Eind mei ga ik samen met mijn vrouw onze eerste bruiloft fotograferen en een video van maken. Super veel zin in maar dit brengt wel een gebrek aan apparatuur met zich mee. Wij hebben namelijk maar 1 body en we willen zowel foto's als video's schieten op die dag.

Mijn vrouw zal de video gaan maken met onze eigen camera. (Die snapt ze namelijk, Sony A6000 + diverse lenzen)
Het is de bedoeling dat ik de foto's ga maken met een camera die we gaan huren bij cameratools.nl. Ik heb ervaring met zowel Canon camera's als onze eigen Sony camera.

Ik twijfel tussen 2 combinaties:
1) Sony A7R III + 24-70 f/2.8 lens
+ (iets) goedkoper in de huur
+ kan ook goede video's schieten
+ batterij uitwisselbaar met onze eigen Sony?
- Duurdere borg

2) Canon 5D mark IV + 24-70 f/2.8 lens
+ Makkelijker om de camera te leren?
+ Minder borg
+ Ik heb nog een voor Canon geschikte flitser liggen
- is 1 batterij wel genoeg voor de hele dag?

Misschien kunnen jullie mij helpen in deze keuze?

Daarnaast, en dat is misschien wel mijn grootste zorg, wil ik de camera graag verzekeren. Zoals jullie zien zijn het geen goedkope camera's en als ik de voorwaarden lees moet ik zelf de nieuwwaarde vergoeden als de camera stuk gaat. Iets waar ik niet op zit te wachten :X

Ik heb navraag gedaan bij cameratools en ik kan daar geen verzekering afsluiten. Ik heb zelf een kostbaarheden buitenshuis verzekering maar deze vergoed slechts 1000E per gebeurtenis. Bij lange na niet genoeg dus. Ik ben dus op zoek naar een verzekering voor 1 van de bovenstaande sets voor slechts een paar dagen.

Als ik google kom ik diverse apparatuur verzekeringen tegen maar deze berekenen allemaal premie voor een heel jaar. Terwijl ik de apparatuur slechts een paar dagen in mijn bezit heb. Huren jullie wel eens apparatuur? en hoe regelen jullie dit met de verzekering?

Als 1 van jullie ervaring heeft met een dergelijke situatie leer ik graag van jullie! _/-\o_

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:21
Ik snap 1 ding niet, waarom gaan jullie zelf je eigen bruiloft fotograferen en filmen?

Daar huur je toch iemand voor in die dat voor je doet?

Edit: verkeerd gelezen/begrepen.

Enfin, valt dit niet standaard onder je WA verzekering? Het zijn namelijk niet je eigen spullen.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 19-03-2018 15:15 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:36

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Batterijen van de a7r III zijn ieder geval niet uitwisselbaar met de a6000. Dan zul je moeten kiezen voor de a7r II.

Of 1 batterij voldoende is voor een dag. Ik zou het er niet op wagen. Zorg dat je goed voorbereid bent. Beter iets te veel power bij je dan te weinig.

Bel met je verzekeringsmaatschappij. Die kan je hier vast mee helpen en adviseren. Buitenhuis verzekering kan ook hoger dan die 1000,-. Die van mij staat als goed is op 7000,-

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DutchKel schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:08:
Ik snap 1 ding niet, waarom gaan jullie zelf je eigen bruiloft fotograferen en filmen?
Volgens mij gaan ze samen hun eerste bruiloftsreportage (van anderen die gaan trouwen) maken... Of verwacht je dat ze hun eerste bruiloft (samen trouwen) gaan vastleggen en volgende week hun tweede bruiloft gaan vieren? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 19-03-2018 15:10 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Het is al zijn vrouw, dus ik denk niet dat het om zijn eigen bruiloft gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas

Daar huur je toch iemand voor in die dat voor je doet?

Enfin, valt dit niet standaard onder je WA verzekering? Het zijn namelijk niet je eigen spullen.
Vallen gehuurde spullen ook onder de WA verzekering ja? Dat ga ik zeker even uitzoeken!
En het is inderdaad niet onze eigen bruiloft. :P
Superdaantje schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:08:
Batterijen van de a7r III zijn ieder geval niet uitwisselbaar met de a6000. Dan zul je moeten kiezen voor de a7r II.

Of 1 batterij voldoende is voor een dag. Ik zou het er niet op wagen. Zorg dat je goed voorbereid bent. Beter iets te veel power bij je dan te weinig.

Bel met je verzekeringsmaatschappij. Die kan je hier vast mee helpen en adviseren. Buitenhuis verzekering kan ook hoger dan die 1000,-. Die van mij staat als goed is op 7000,-
Ah dat is jammer dat de batterijen niet uitwisselbaar zijn. Ik ga zeker zorgen dat er genoeg batterijen zijn voor die dag ;) Zou heel zonde zijn.
Ik ben bij centraal beheer verzekerd en daar kan ik helaas kiezen tussen 0 en 1000. Verder niets. |:(

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Is het voor pecunia of hobby? Voor hobby, dan valt het (vrijwel) altijd onder de WA verzekering. Aangezien je huurt, valt het niet onder de inboedelverzekering.

Edit: Onjuist, huur wordt vrijwel altijd uitgesloten bij WA verzekering. Het kan wellicht juist onder inboedelverzekering vallen, maar dan heb je a) vaak de dagwaarde, b) vaak een lagere limiet voor buitenshuis, en c) eigen schuld niet altijd meeverzekerd.

[ Voor 69% gewijzigd door knakworst op 19-03-2018 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:27

Sick Nick

Drop the top!

Ergens anders huren waar je wel kan verzekeren? Misschien wel wat duurder maar minder/geen gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:36

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ben zelf ook bij CB en jaren terug afgesloten. Kon kiezen. Alleen de premie is dan wat hoger. Bel de verzekeraar en zij kunnen je vast adviseren. En ook aangeven of het onder WA valt.

De batterij van de a7r III is al heel stuk beter dan die van de a7r II. Capaciteit ongeveer x2. Ook hier zou ik er minimaal twee van bij me willen hebben net als bij de Canon. Niks is vervelender dan zonder power zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 19-03-2018 15:17 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Budgetcam heeft wellicht betere voorwaarden?
https://budgetcam.nl/faq

Daar huur ik wel eens wat lenzen. Gelukkig nog nooit iets retour hoeven brengen wat defect is geraakt.
Dus kan je niet uit eigen ervaring vertellen wat ze doen / het kost in geval van dat de spullen defect zijn.

Qua lens zou je eventueel ook nog de 70-200 IS USM II F2.8 kunnen overwegen. Kun je nét even wat meer zoomen zodat je niet dichtbij mensen hoeft te komen voor een foto. Dan zijn ze wat minder 'gemaakt'. Want je staat immers op afstand en hebben mensen je niet zo snel in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
@knakworst In principe voor de hobby maar het bruidspaar vergoed de camerahuur. Als ik snel even google valt het inderdaad niet onder de WA

@Sick Nick @Verwijderd Ergens anders huren kan wel iets niet altijd makkelijk met halen / wegbrengen van de spullen. Cameratools zit bij mij in de buurt.

@Superdaantje Dan ga ik zeker vanavond even bellen met CB. Ook even langs cameratools deze week om te kijken of ik ook accu's e.d. er bij kan krijgen. Eventueel ook nog een extra zoomlens erbij. Alhoewel het dan proppen wordt in mijn tas.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Nou ik heb even een navraag rondje gedaan.

Ten eerste Centraal Beheer gebeld. Na lang zoeken en intern navragen zijn ze tot de conclusie gekomen dat het huren van een camera niet onder de WA verzekering valt en zelfs ook niet onder de "kostenbaarheden buitenshuis" verzekering. Waar valt het dan wel onder? Helemaal nergens, schijnbaar hebben zij geen passende verzekering hiervoor.

Dan maar op zoek naar een camera verhuur bedrijf waar ik wel een verzekering kan afsluiten. Ook dat schijnt moeilijk te vinden te zijn. Budgetcam komt nog het meest in de buurt met een "Beperkt eigen risico" maar ook daar zitten allemaal haken en ogen aan. Andere lokale bedrijven verhuren ook geen spullen met verzekering en ook grotere partijen zoals cameranu en foto konijnenberg bieden geen verzekering aan.

Toch maar weer op zoek naar een passende verzekering dus. Iemand?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Ik denk dat het zal lastig worden daar een verzekering voor te vinden omdat er vaak sprake is van een opzichtuitsluiting op aansprakelijkheidsverzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 18:27
Al overwogen om een tweede Sony A6000 bij te kopen? (eventueel tweedehands), Lenzen heb je daarvoor al in bezit.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Deze reactie klinkt wellicht wat negatief, maar zo is die niet bedoelt. Een bruiloft hoort een feestje te zijn. Voor het bruidspaar is het de dag van hun leven en ook voor jullie zou het een feestje moeten zijn. Bruidsfotografie is echt een vak en doe je niet zomaar (ook niet met profi apparatuur). Met mislukte foto's heb je achteraf een flinke domper.

Ik zou heel goed nadenken of je überhaupt die bruiloft wel wilt fotograferen. Gezien de gear die je hebt verwacht ik niet dat je een professioneel fotograaf bent en dan loop je de hele dag te stressen. Veel van het plezier van de bruiloft gaat voor jullie verloren.

De gear kan nog zo goed zijn, maar je moet het wel weten te gebruiken. Wellicht denkt het bruidspaar dat je door het huren van goede apparatuur ook meteen goede foto's maakt. Ik ben zelf van een 40D naar een 5D IV gegaan en ik vond het een flinke overgang en heb aardig wat foto's verklooid, voordat ik kon lezen & schrijven met de 5D. Met onbekende apparatuur is de kans op fouten best groot en dus ook de kans op teleurstelling van het bruidspaar. Je zal niet de eerste zijn die alles op open diafragma schiet en er achteraf achter komt dat veel foto's onscherp zijn. Op het schermpje van de camera lijkt het altijd goed. Zorg in ieder geval dat je de apparatuur van te voren leert kennen. Volgens mij kost een 5D IV + 24-70 f2.8 ongeveer €100 voor 3 dagen, dus dat is wel te overzien.

Verzekeren is lastig. Die combi kost rond de €6.000 (nieuwwaarde), dus vrijwel geen enkele gewone verzekering zal dat dekken. Aan de andere kant is de kans dat het fout gaat erg klein. Ik heb ook deze body en een 24-70 en die kunnen echt wel tegen een stootje. Alleen laten vallen zal wellicht funest zijn, maar als je zorgt dat je de set steeds netjes in een stevige tas doet dan zal er niet veel gebeuren. Ik heb in het verleden meermaals een EF 400 f2.8L IS gehuurd en die ging gewoon in het ruim van het vliegtuig (wel special handling).

Een apparatuurverzekering is volgens mij alleen voor apparatuur dat je zelf in eigendom hebt. Anders zou je daar nog aan kunnen denken.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
@Sato Heb ik overwogen maar lijkt me niet heel handig aangezien ik niet dezelfde lens op 2 apparaten kan gebruiken natuurlijk. Daarnaast zit ik na de bruiloft met een body waar ik eigenlijk niet zo veel aan heb totdat ik weer een keer een bruiloft mag schieten.

@BugBoy Apparatuurverzekering heb ik naar gekeken inderdaad en daar valt gehuurde apparatuur dus niet onder jammer genoeg.

Overigens is het niet zo dat we zomaar opeens bedacht hebben dat we wel een bruiloft kunnen schieten hoor. We zijn allebei al langer bezig met het maken van foto's en video's en hebben nu de kans gekregen om een bruiloft te schieten. Het bruidspaar is naar ons toegekomen omdat ze onze foto's mooi vinden. Ook hebben we een "verlovingsshoot" voor ze gedaan en dat vonden ze prachtig. Ik heb ze zeker niet de illusie gegeven dat dure apparatuur ook gelijk staat aan mooiere foto's (hoop ik).

Nu hebben we inderdaad een a6000 maar dat is puur omdat we een compacte camera wilde hebben die makkelijk mee kan. In het verleden hebben we meerdere Canon camera's gehad dus daar kunnen we ook aardig mee overweg. Uiteraard zal ik de dag er voor wel even de boel uitproberen :)

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 16:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Voor sommige bruidsparen is het ook een financiële keuze. Iedereen moet het leren, dus je moet ergens beginnen. Ik heb ooit een bruiloft geschoten voor alleen reiskostenvergoeding, gewoon omdat het mijn eerste was. Geen garanties, ook mijn eigen spullen (1 body met een paar objectieven en een flitsertje) en als er iets kapot ging, hadden ze pech. Dat besef is belangrijk. Desondanks wilde het bruidspaar dit toch graag omdat ze een professional niet konden betalen. Dan is het de keuze tussen helemaal geen foto's of wel foto's met een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt bij https://www.mijn-verzeker...aratuur&module=snelpremie wel een vezekering afsluiten waarbij je 'niet eigendom' apparatuur meeverzekerd.
Vanaf 1 april 2016 is het mogelijk om de polis uit te breiden met een dekking voor apparatuur niet in eigendom. Deze dekking is bedoeld voor huur- of leenapparatuur. Het is alleen mogelijk voor deze extra dekking te kiezen in combinatie met het verzekeren van eigen apparatuur. Dit is een doorlopende dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

M-ThijZ

Riding on Rails

Wellicht offtopic, maar ga je ook audio opnemen met de a6000?

Ik heb deze camera zelf ook en wil meer met video gaan doen. Een losse audio-opname vanaf mijn telefoon maken en later in edit onder het beeld plakken lijkt mij omslachtig, maar het kan haast niet anders gezien de a6000 geen mic-input jack heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezahir
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 14:38
@Pindakaas Heb je anders al eens aan huren op https://www.disney.com gedacht? Is automatisch alles verzekerd namelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Nomad op 07-06-2018 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
@thezahir Bedankt voor de tip. Standaard verzekerd ziet er goed uit inderdaad. Eens even kijken of daar leuke apparatuur op staat.

@M-ThijZ Ik ga geen audio opnemen met de a6000. Alleen eventueel een paar gesprekken via een aparte microfoon.

@Verwijderd Die verzekering had ik ook al gezien ja. Is eventueel ook nog een optie maar de premie vindt ik wel aardig prijzig.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Icephase schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:34:
Voor sommige bruidsparen is het ook een financiële keuze. Iedereen moet het leren, dus je moet ergens beginnen. Ik heb ooit een bruiloft geschoten voor alleen reiskostenvergoeding, gewoon omdat het mijn eerste was. Geen garanties, ook mijn eigen spullen (1 body met een paar objectieven en een flitsertje) en als er iets kapot ging, hadden ze pech. Dat besef is belangrijk. Desondanks wilde het bruidspaar dit toch graag omdat ze een professional niet konden betalen. Dan is het de keuze tussen helemaal geen foto's of wel foto's met een risico.
Dan nog, ik zou het alleen met een camera doen die ik goed ken. Wat BugBoy hierboven zegt, ik ben ook van een 40D naar een 5DII gegaan en dat was flink wennen (lees: veel mislukte foto's). Niet een paar uur, maar meerdere weken voor ik voldoende vertrouwen had. Zelfs foto's die er op het schermpje goed uitzien kunnen op je beeldscherm toch fucked zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pindakaas schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 09:29:
@Verwijderd Die verzekering had ik ook al gezien ja. Is eventueel ook nog een optie maar de premie vindt ik wel aardig prijzig.
Ik vind het nog wel meevallen (vanuit mijn referentiekader). Je krijgt namelijk het verzekerde bedrag daadwerkelijk uitgekeerd bij incidenten. Niks met afschrijving/dagwaarde van je apparatuur etc.
Dus nu een 5D4 kopen a €4k, over 3 jaar wordt ie gejat / laat je em kapot vallen en je krijgt die €4k uitgekeerd.
Dat is mij het wel waard, want je koopt geen nieuwe spullen voor de dagwaarde waarop veel andere verzekering uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 11:05:
[...]

Ik vind het nog wel meevallen (vanuit mijn referentiekader). Je krijgt namelijk het verzekerde bedrag daadwerkelijk uitgekeerd bij incidenten. Niks met afschrijving/dagwaarde van je apparatuur etc.
Dus nu een 5D4 kopen a €4k, over 3 jaar wordt ie gejat / laat je em kapot vallen en je krijgt die €4k uitgekeerd.
Dat is mij het wel waard, want je koopt geen nieuwe spullen voor de dagwaarde waarop veel andere verzekering uitkeren.
Als je inderdaad zulke dure apparatuur hebt dan kan het al snel uit ja. Ik heb slechts een Sony a6000 met een paar lenzen. De nieuwwaarde daarvan is een stuk lager maar de premie blijft schijnbaar onveranderd t.o.v. duurdere spullen.

Als ik mijn eigen camera wil verzekeren + de gehuurde spullen moet ik €222,- per jaar aftikken en heb ik nog een eigen risico van €200. Op het moment is mijn eigen camera al verzekerd dus dan zou ik dit alleen afsluiten voor de apparatuur die ik ga huren. In deze context vind ik dat zeer prijzig. :/

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Even een update.

Via gearbooker een camera geprobeerd te huren maar de meeste camera's moet ik ver weg ophalen. Veel verkopers bieden niet een gehele set aan ook, maar verhuren alleen een body of lens. heel irritant. Ook de "verzekering" lijkt niet alles te dekken maar je moet nog steeds schade betalen.

Via via een goed assurantiekantoor benaderd. Deze heeft voor mij geprobeerd een passende verzekering te vinden maar ook hij kon geen verzekeraar vinden die hiervoor een verzekering aanbied.

verzekering via DSV lijkt de enige oplossing als je het echt goed verzekerd wil hebben en bij een camerawinkel wilt huren. :|

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is heel simpel waarom is iets niet te verzekeren:
Het risico is te groot.
Het risico is vooraf niet goed te bepalen waardoor premie berekening lastig wordt.
Te fraude gevoelig.
Kies je opties waarom het niet lukt, ik denk alle drie.
Anders gezegd als je jezelf niet vertrouwd met de apparatuur en de eventuele vervanging niet kan betalen, zou je je af moeten vragen of je er wel aan moet beginnen.
Bedenk ook dat het onheil wat een ander aanricht ook zijn verantwoordelijkheid is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1