Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

SSD vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JakeRada
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-02-2021
Mijn vraag

Zelf heb ik nog nooit iets vervangen dus na lang zoeken en vragen heb ik een vervangende SSD kaart gevonden. Hoe krijg ik de bestanden van mijn oude SSD naar mijn nieuwe? als je de kaart vervangt zonder te kopiëren werkt de computer dan nog wel omdat er geen windows meer op staat?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Samsung 960 EVO 500 GB M.2 is de nieuwe kaart die ik erin wil zetten. mijn laptop is de msi GT72 6QD en heeft maar 1 slot dus vervangen noodzakelijk.

Alvast bedankt voor het helpen van deze leek!

Beste antwoord (via JakeRada op 19-03-2018 12:04)

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1, zet alle gebruikersbestanden op een andere schijf (documenten, foto's e.d.
2 maak een lijst van programma's die je gebruikt, om later af te vinken
3 maak m.b.v. de media creator tool een installatie CD of USB voor Windows 10
4 bouw je oude SSD uit en de nieuwe in
5 installeer windows 10
6 installeer alle drivers van de MSI website
7 installeer je programma's
8 zet je data terug

Klaar

Mocht er iets niet (goed) werken, dan kan je altijd je oude SSD terugzetten.

Invoegen doe je zo!

Alle reacties

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-11 23:39

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Dit gaat niet 1 op 1 direct werken, mogelijke opties die je kan doen.

Als je nog een alternatieve manier hebt om het m.2. kaartje uit te lezen doormiddel van bijv USB kan je een directe copy maken.

Anders kan je linux booten en een image maken van je ssd en deze later weer terugschrijven naar je nieuwe ssd.

Als je alleen je bestanden mee wilt nemen zou ik gewoon alle bestanden die belangrijk zijn en (waar je natuurlijk een backup van hebt O-) ) even kopieren naar een andere locatie (usb / netwerk ) en daarna windows installeren op de nieuwe ssd en de bestanden weer terug kopieren.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

OgWok

U.N.C.L.E.

Een mSata naar USB converter is wel erg handig.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81D%2BmdeDYvL._SX355_.jpg

En dan clonen met bv Acronis True Image.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• JakeRada
alvast sorry voor deze domme vraag :D . Dus ik zet windows er pas op nadat ik de nieuwe kaart erin hebt gezet?

Ik heb niet zo'n grote usb waar ik mijn bestanden op kan zetten. Wat bedoelt u met netwerk?

ik heb een HDD die ik niet gebruik zou ik een backup kunnen maken die ik op mijn HDD zet en na het plaatsen van de nieuwe SSD alles over kunnen zetten na de SSD?

• JakeRada
@OgWok Bedankt voor de reactie ik zou alleen graag eerst iets willen proberen wat gratis is aangezien de SSD me ook al aardig wat heeft gekost.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Ik zou zeggen, doe lekker een verse install van windows. Ben je ook eindelijk eens van alle overbodige meuk die je in de loop van de tijd verzameld hebt af.
Is denk ik ook nog minder moeite als die backup regelen.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• JakeRada
@arbraxas Kan er laat maar zeggen niks 'kapot' gaan dus als ik niks over zet? Nieuwe kaart erin en dan fabrieksinstellingen klikken of hoe werkt dat?

• Raverty
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Raverty

rm -rf*

Zelf gebruik ik Macrium Reflect. (https://www.macrium.com/reflectfree) Hiermee kan je een opstartbare USB maken. Zorg dat je ook een externe hard disk heb. Hier schrijf je je image naar weg. Zodra dit klaar is zet je je laptop uit. Schroef je je nieuwe SSD er in. Start je weer op vanaf je USB en schrijf je je image die je gemaakt heb op de SSD. Daarna moet je in schijfbeheer nog je C:\ partitie uitbreiden en dan ben je klaar.

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
@JakeRada

Download dit tooltje: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 (Media Creation Tool)

Hiermee kun je een installatie USB maken van je huidige PC. Kun je lekker schoon beginnen :).

Eventueel belangrijke bestanden die je wilt bewaren van te voren even op een USB/externe HDD zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Randleman op 19-03-2018 11:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Diederik
  • Niet online
1, zet alle gebruikersbestanden op een andere schijf (documenten, foto's e.d.
2 maak een lijst van programma's die je gebruikt, om later af te vinken
3 maak m.b.v. de media creator tool een installatie CD of USB voor Windows 10
4 bouw je oude SSD uit en de nieuwe in
5 installeer windows 10
6 installeer alle drivers van de MSI website
7 installeer je programma's
8 zet je data terug

Klaar

Mocht er iets niet (goed) werken, dan kan je altijd je oude SSD terugzetten.

Invoegen doe je zo!

• JakeRada
@_Diederik Het erin zetten is gelukt! Ik probeer nu alle msi dingen te downloaden maar het lukt niet zo goed want ik weet niet hoe ik met zip bestanden om moet gaan .. weet jij wat ik moet klikken?

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11 14:20
Selecteer de zip file in Windows Explorer en kies Extract?

👉🏻 Blog 👈🏻

• JakeRada
Als ik uitpakken klik dan blijft er een copy zip file kan ik die gewoon verwijderen?

• Diederik
  • Niet online
JakeRada schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:12:
@_Diederik Het erin zetten is gelukt! Ik probeer nu alle msi dingen te downloaden maar het lukt niet zo goed want ik weet niet hoe ik met zip bestanden om moet gaan .. weet jij wat ik moet klikken?
Niet vervelend bedoelt, maar werken met zip bestanden is voor mij basiskennis computergebruik.

Heb je niet iemand in de buurt die hobbymatig of professioneel computers installeert? Die installeert jouw drivers namelijk in 10 minuten.

Wanneer jij met deze stap al vastloopt voorzie ik meer problemen.

[ Voor 0% gewijzigd door Diederik op 20-03-2018 22:21 . Reden: spaties... ]

Invoegen doe je zo!

• JakeRada
Helaas heb ik niemand die veel van computers af weet. De zip bestanden zijn gelukt maar zoals je zei loop ik inderdaad tegen andere problemen aan.

Iedereen hartelijk bedankt voor de moeite.

• Diederik
  • Niet online
JakeRada schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:25:
Helaas heb ik niemand die veel van computers af weet. De zip bestanden zijn gelukt maar zoals je zei loop ik inderdaad tegen andere problemen aan.

Iedereen hartelijk bedankt voor de moeite.
Op zich is het klonen van jouw SSD naar de nieuwe SSD wel een optie, maar daar heb je dan wel eerst een M2-ssd convertor voor nodig die eerder in dit topic genoemd is. Samsung levert volgens mij software mee om te klonen.

Alternatief:

Waarschijnlijk heeft jouw laptop ook ruimte voor een 2,5" SATA SSD, ruil je nieuw gekochte M2 SSD om voor een 2,5" dan kan je klonen zonder convertor of gebruikers data (documenten foto's e.d.) op de SATA SSD zetten en zo ruimte vrij maken.

Invoegen doe je zo!

Pagina: 1