Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zelfbouw Ryzen PC, pc blijft aan, beeld gaat op zwart.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Beste Mensen,

Mijn Zelfbouw pc gaat na x-tal minuten zowel intensief als licht gebruik op zwart.
Daarmee bedoel ik dus, Computer blijft aan, maar beeld gaat op zwart en geen HDD activiteit meer.
Dit doet zich voor bij gewoon internet gebruik als bij games zoals FF-XV Windows Edition, FF Online, Minecraft etc.
Casefans, RGB, alles blijft naar behoren werken, enkel is er geen enkel leven meer in te krijgen, zelfs niet met de RESET knop, als pc uit schakelen door de aan/uit knop lang ingedrukt te houden.
PSU schakelaar uit, 10 seconden wachten en pc start en functioneert alsof er niks op deed.

Mijn systeem is als volgt.
*AMD Ryzen 5 1600 met standaard koeler en standaard fabrieks instellingen (om problemen met OC uit te stellen)
*Asus Prime X-370 Pro Moederbord met BIOS instellingen op Default. (laatste Bios Update)
*G.Skill 16GB PC3000 2x 8GB DDR.4 Modules. (standaard nu op 2133MHz)
*Asus Geforce 1060 6G Turbo met Standaard snelheid.
*Samsung 960 EVO 250GB M.2

Als Voeding nu een Thermaltake 550W Toughpower Gold 80plus London, Hiervoor een 450 watt voeding na het uitvallen van de pc dus een nieuw model gekocht.

GPU swap van NV 1060 naar 750Ti 2GB en zelfde probleem.
Na een bepaald moment beeld op zwart en pc reageert helemaal nergens meer op.

SSD 2,5", en 2X 3,5" Verwijderd en Probleem doet zich nog steeds voor.

Ram van G.Skill naar Kingston HyperX Fury Black helpt ook niet, zie probleem boven.

PSU Swap van nieuw naar oud idem zelfde probleem.

Als OS gebruik ik Windows 10 Pro met Steam.
Schone installatie op een ander SSD helpt hier ook niet.

Iemand een idee?

***** Vergeten te vermelden,
Deze pc heb ik nu sinds 6 a 7 maanden, probleem is iets van de laatste week.
Hiervoor dit probleem niet voorgekomen.

Edit.2

CPU = 31.* graden
Moederbord = 36.* graden
GPU = 37.* graden.

PCH=59 graden.... wat is PCH?

Edit:3
Foto's van mijn pc.
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/sDM9uqJj0r04/360.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/kRBgvRqs9Jxd/360.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/k0vPtKlQGZkH/360.jpg

Kabels kunnen mijn inzicht geen probleem zijn m.b.t airflow.
alle kabels zijn weggewerkt achter het moederbord, dus binnen heerst één grote ruimte.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2018 21:19 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 19-03-2018 10:41)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-11 15:23

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Klinkt mij in de oren alsof het bijna zeker het moederbord is. Alle overige zaken heb je al bijna uitgesloten... Denk aan bijvoorbeeld een lekke condensator of een halfgare VRM.

Zoiets hoort niet met zo'n nieuw bord maar het kan altijd gebeuren.

Voor de zekerheid zou ik toch even je temps monitoren met hwinfo oid. Wellicht is er sprake van thermal runaway ergens.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Klinkt mij in de oren alsof het bijna zeker het moederbord is. Alle overige zaken heb je al bijna uitgesloten... Denk aan bijvoorbeeld een lekke condensator of een halfgare VRM.

Voor de zekerheid zou ik toch even je temps monitoren met hwinfo oid. Wellicht is er sprake van thermal runaway ergens.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Verwijderd

Topicstarter
Blaat schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:14:

Heb nog eventueel een MSI B350M Moederbord liggen, Het trekt mij echter niet zo om mijn pc hiervoor uit elkaar te moeten halen ;(
Vreemd is alleen dat je niks ziet of hoort.
Midden in een game, of Internet browser en poef. beeld op zwart.
Heb net de kat een vis gegeven in FF-XV....mauw....beeld zwart....

temperatuur houd ik zowiezo in de gaten, videokaart temps bijvoorbeeld. maar nooit schrikbarend hoog.
FF-XV met een GF 750Ti 2GB....nee dank :X

het erge is echter dat ik met HWinfo als ik de temperaturen wil bekijken na deze incident dat er niks is opgeslagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2018 21:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
ondertussen moederbord voor "oude" Msi B350m bazooka verwisseld. hopen en duimen dus

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2018 @ 23:29:
ondertussen moederbord voor "oude" Msi B350m bazooka verwisseld. hopen en duimen dus
Aangezien ik als beste antwoord ben gemarkeerd ga ik er vanuit dat de black screens weg zijn nu? :)

Verwijderd

Topicstarter
Blaat schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:14:

Het was dus het moederbord, Gisteren avond nog mijn MSI B350M Bazooka moederbord gepak, en de ASUS voor de MSI verwisseld.
Tevens een nog nieuwe HDMI kabel gebruikt omdat de oude mijn monitor niet op stand-by wilde zetten.
Blijkbaar onbewust al die tijd een ''defect'' moederbord gebruikt, gezien de pc weer op volle snelheid werkt.
Kabels wegwerken in de kast doe ik wel van het weekend, ASUS is ATX, MSI is mATX formaat.

Nu alleen de vraag wat doe ik met mijn Windows 10 Pro licentie op de ASUS moederbord??
en bestaat er de mogelijkheid op een downgrade van windows 10 Pro naar 10 Home?
scheelt met downloaden op USB gezien ik enkel ADSL heb :+

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:48:
[...]

Het was dus het moederbord, Gisteren avond nog mijn MSI B350M Bazooka moederbord gepak, en de ASUS voor de MSI verwisseld.
Tevens een nog nieuwe HDMI kabel gebruikt omdat de oude mijn monitor niet op stand-by wilde zetten.
Blijkbaar onbewust al die tijd een ''defect'' moederbord gebruikt, gezien de pc weer op volle snelheid werkt.
Kabels wegwerken in de kast doe ik wel van het weekend, ASUS is ATX, MSI is mATX formaat.

Nu alleen de vraag wat doe ik met mijn Windows 10 Pro licentie op de ASUS moederbord??
en bestaat er de mogelijkheid op een downgrade van windows 10 Pro naar 10 Home?
scheelt met downloaden op USB gezien ik enkel ADSL heb :+
Als het een retail licentie is (geen OEM) kan je die overzetten via je Microsoft account. Moet je die wel in gebruik hebben gehad met je oude bord anders lukt dat niet.

Verwijderd

Topicstarter
Blaat schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:51:
[...]

Als het een retail licentie is (geen OEM) kan je die overzetten via je Microsoft account. Moet je die wel in gebruik hebben gehad met je oude bord anders lukt dat niet.
De oude moederbord had ik Windows 10 Home op draaien, de ander is op de ASUS Win 10 Pro.
Pagina: 1