Garagevloer: specifieke wensen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 15:23
Medetweakers, ik open niet vaak een topic, maar als ik dat doe, dan heb ik ook echt een vraagstuk :)

Sinds vorig jaar september zijn we verhuisd naar een nieuwe woning (bouwjaar 2000). Daarbij zit een kantoorruimte, ingericht in wat eigenlijk een aangebouwde garage is. Deze is volledig geïsoleerd, en er is ventilatie en vloerverwarming aanwezig. De ruimte is bijna 9 meter diep en ik wil er mijn hobby-auto in gaan parkeren. De overige ruimte (ca 3,5 meter) wordt een soort bijkeuken, welke we afscheiden van het garagedeel middels nagenoeg plafondhoge kasten. Het gaat nu even over de vloer in het auto-parkeer-gedeelte.

Die vloer die er nu in ligt is eigenlijk gewoon dezelfde plavuizenvloer als in de rest van de woning ligt. Die vloer blijft liggen wat mij betreft. Het eisenpakket is waar het tricky wordt:

- liefst een vloer die over de huidige plavuizen gelegd kan worden;
- die niet definitief onverwijderbaar is: eigenlijk wil ik dus niet die plavuizen onder een of andere cementvloer gaan gieten;
- die geschikt is om een auto op te parkeren (banden, weekmakers enz);
- de auto zal soms wel eens nat binnen gezet worden (niet vaak), of een druppel olie lekken, dat mag er dan liever niet doorheen gaan;
- vloerverwarmings geschikt zijn.

Zelf heb ik al zitten puzzelen met PVC vloeren (eventueel een ondervloer eronder), of iets met rubber of zo. Ook gezien: PVC tegels. Vaak is het echter niet direct op de plavuizen te leggen, of niet specifiek aangegeven dat het geschikt is voor vloerverwarming. Ook heb ik gedacht aan een laminaatvloertje met ondervloer, of domweg een stukje vinyl van de kwantum. Maar ook met die opties krijg ik nog niet alle antwoorden die ik zoek. Iemand tips of ervaring ermee?

Oh ja, de ruimte waar het om gaat (kleuren zijn niet correct, maar het idee is er):
https://imgur.com/a/XqXJd

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Had je al gevraagd bij Duramat of het geschikt is over/met vloerverwarming?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:18

Yucon

*broem*

Het is misschien een beetje onconventioneel, maar wat dacht je van een dun afstandsframe waar je de vloerverwarming in verwerkt met daar overheen traanplaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Zet gewoon je auto op die plavuizen, dat kan toch prima?
Of denk ik te simpel.

Evt in het midden een plastic vloerbeschermer die je normaal onder een bureaustoel doet om je houten vloer te beschermen tegen de druppels olie.

Overigens vraag ik me wel af of die plafondhoge kasten voldoende geur tegenhouden van de auto, kan zijn dat het dan niet zo fijn toeven in de bijkeuken is als de auto vaak benzine lekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:43
Je vraag is eigenlijk hoe je de vloer moet beschermen bij gebruik als garage. Mocht je in de toekomst andere plannen hebben voor die ruimte zodat je de vloer weer kan gebruiken. Lijmen en boren is dus uit den boze.

Veel vloeren vereisen een vlakke ondergrond vanwege de slijtage. Na verloop van tijd ga het tegelpatroon zien in de vloer. Je kunt dit gewoon niet erg vinden en er iets van klik pvc of zeil overheen leggen.

Andere optie die mij te binnen schiet is de groene spaanplaat die ze gebruiken voor daken. Deze zijn glad afgewerkt en redelijk vocht bestendig. Ik heb ooit een paar afvalstukjes een paar weken in de regen gehad in de tuin en daar mankeerde weinig aan. Eventueel zou een dunne osb-plaat met lak ook een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:24
Ik heb ooit een oude tegelvloer gehad in een monumentaal pand, waardoor deze vloer niet verwijderd mocht worden. Maar eigenlijk was die vloer gewoon lelijk :) Direct PVC (zeil) of vloerbedekking erover was geen optie, omdat je dat dan kapot loopt i.v.m. ongelijk liggende tegels.

De stoffeerder heeft me toen Jumpax (als ik me de naam goed herinner) geleverd, wat bestaat uit een boven- en onderlaag van een soort hardboard met daartussen een pasta-achtige laag. Zodra de twee lagen elkaar raken trad er een chemische reactie in werking, waardoor de twee lagen muurvast aan elkaar zaten en een stevige ondervloer vormden voor bv. PVC of vloerbedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
Dank voor alle reacties. Klopt @Ikke_niet, ik wil eigenlijk die plavuizen niet permanent verknallen. Zeiltje erop en nu en dan vervangen is ook niet zo'n probleem eigenlijk. Misschien daar eens naar kijken.

Dat Jumpax zal ik ook eens bekijken. Die kunststof tegelvloeren die hierboven veel genoemd worden, heb ik wel gezien. Vaak zijn ze niet vloeistofdicht zonder dat er toch eerst een geëgaliseerde ondergrond is. En hoewel de plavuizen er strak in liggen, heb je het nooit 100% egaal natuurlijk.

Tips of ervaringen blijven welkom!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Even een willekeurige link voor de beeldvorming: http://racedeck.nl/

Dit zijn "speciale" kunstoftegels welke je in verschillende kleuren en vormen kunt krijgen en je hobby garage dus een mooie uistraling kunnen geven.
Naar mijn weten zijn ze ook (nagenoeg) vloeistof dicht.

Misschien iets duurder dan laminaat of PVC, maar wel goed geschikt voor jouw situatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:04:
Vaak is het echter niet direct op de plavuizen te leggen, of niet specifiek aangegeven dat het geschikt is voor vloerverwarming.
Normaal gesproken zou je egaline over je vloer gooien om hem vlak te maken, maar misschien is er wel een materiaal dat er redelijk eenvoudig weer vanaf te halen is, maar ook de vloer beschermt. Dan kun je daarop je zeil leggen.

Voordat je trouwens iets op de vloer legt zou ik de vloer en vooral de voegen goed behandelen met iets dat de vloer beschermd. Want een stuk zeil dat een paar jaar op de vloer ligt kan ook gaan hechten door warmte/druk van de auto/...
Een middel dat een dun laagje was achter laat zorgt er alvast voor dat niet meteen alles aan je tegels/voegen plakt.
Meestal kun je een schoonmaakmiddel voor tegels met was ook onverdund aanbrengen op de vloer, laten drogen en je hebt een klein laagje was.

Ikzelf heb een epoxy vloer aangebracht op een betonnen garagevloer en ik moet toegeven dat dat heerlijk werkt. Ik weet niet of een standaard vinyl vloertje te zacht is. Een assteun snijdt dan gewoon in je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:00
@deepbass909 Heeft volgens mij een vloer gegoten in zijn garage waar hij aan z'n auto klust.

Edit: laat maar, je wil nog weer terug kunnen naar de plavuizen lees ik.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:28

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ThinkPadd schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:22:
@deepbass909 Heeft volgens mij een vloer gegoten in zijn garage waar hij aan z'n auto klust.

Edit: laat maar, je wil nog weer terug kunnen naar de plavuizen lees ik.
In dit geval zou ik die kunststof garagevloertegels aanraden. Die liggen los op de ondervloer, bedoeld om druk te spreiden en bestand tegen chemicaliën, zoals weekmakers in autobanden (onderschat niet hoeveel schade bandenrubber kan veroorzaken) of remvloeistof.
Ik heb zelf ook naar die tegels gekeken, maar voor mij was epoxy op beton toereikend (en een stuk goedkoper).

@BeQuietAndDrive Ik kan niet anders zeggen dan dat ik flink jaloers ben ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
Thanks @deepbass909 ! Het is inderdaad een luxeprobleem :) Ik ga overigens niet heftig sleutelen. Kleine dingetjes misschien, maar zeker niet met assteunen en zo. En anders doe ik dat wel op de oprit. Het is vooralsnog puur een droge warme plek voor mijn Italiaanse schone :)

Ik ga ermee aan de slag, dank voor alle tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-06 21:41
Ik ben heel benieuwd of die kunststof tegels (racedeck en dergelijke) werken icm vloerverwarming. Ik heb namelijk bijna hetzelfde bij de hand.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-06 13:25
Gietvloer;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Ook heel kwetsbaar. Ik laat wel eens een hamer uit mijn handen vallen. En dan zit er een mooie put in je gietvloer. En bij plavuizen ook, maar dan kun je er in ieder geval nog 1tje uit wurmen en er een nieuwe voor terug leggen.

[ Voor 19% gewijzigd door FragDaddy op 20-03-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

PVC klik tegels. Kan prima over plavuizen, mits er geen enorme diepe voegen in zitten. Als de vloer maar enigszins vlak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
FragDaddy schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:28:
[...]

Ook heel kwetsbaar. Ik laat wel eens een hamer uit mijn handen vallen. En dan zit er een mooie put in je gietvloer. En bij plavuizen ook, maar dan kun je er in ieder geval nog 1tje uit wurmen en er een nieuwe voor terug leggen.
Ligt er maar net aan waar je de gietvloer mee aflakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En gewoon een paar meter vinyl? Zolang je er gewoon netjes vooruit en achteruit in gaat, zonder al te uitbundig sturen zal dit best een tijd goed gaan.

Kost net niks, dus als je toe bent aan een ander design is dat ook zo geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
Wel tof om te zien hoe je het gaat doen!

Zijn er hier mensen die een garage hebben na-isoleren? Dit zou ik ook wel met onze huidige garage willen doen. Die garage is stervens koud op dit moment :X

Het probleem is dat je niet onder de vloer kunt komen (is gewoon op zand gebouwd) Welke oplossingen zijn hiervoor ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
Dat lijkt meer op topickaping. Laten we het op vloeroplossingen houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 20-03-2018 15:00 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Weet je de dikte van je huidige vloer? Ik heb mij er ook eens in verdiept en met standaard vloertegels had je volgens mij in een garage sneller kans op breuk. Het zou zonde zijn als je na gebruik en verwijderen tijdelijke vloer alsnog tegels hebt die stuk zijn gegaan.
Tegels in een garage zijn meestal wat dikker volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-06 20:34

NoFearCreations

3DPrint the world!

Truck/bedliner er overheen? Vocht/olie afstotend, zeer degelijk, en kan je volgens mij ook er weer aftrekken. Weet alleen niet hoe dat gaat werken met vloerverwarming.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-06 18:50

orf

HBM heeft een kunstof vloertegel voor €10 per meter: https://www.hbm-machines....oerbescherming?sqr=vloer&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:28

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

BP14 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:46:
[...]

Ligt er maar net aan waar je de gietvloer mee aflakt :)
Ik heb een dunne betonnen toplaag, die harder is dan een normale gietvloer, maar laat daar een vuistje op vallen van een meter hoogte en er zit toch echt een buts in de vloer. Idem voor de garage zelf, waar zand-cement in ligt (wat nog harder is).
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:53:
Thanks @deepbass909 ! Het is inderdaad een luxeprobleem :) Ik ga overigens niet heftig sleutelen. Kleine dingetjes misschien, maar zeker niet met assteunen en zo. En anders doe ik dat wel op de oprit. Het is vooralsnog puur een droge warme plek voor mijn Italiaanse schone :)

Probleem is dat van alleen het neerzetten alleen al je de vloer kan beschadigen. Het rubber van de banden kan de vloer heel makkelijk aantasten. Ik zie nu al, na een half jaar, in de garage precies waar altijd de wielen staan (epoxy laat iets los), ondanks dat ik een epoxy op de vloer heb gesmeerd die speciaal voor garages bedoeld is en die bestand zou moeten zijn tegen stoffen in het rubber.

Daarnaast moet je altijd rekening houden met olie, benzine/diesel, koelvloeistof en remvloeistof. Die stoffen kunnen altijd iets uit een auto lekken en de vloer aantasten, zelfs als je niet heftig sleutelt.
Ik heb mijn twijfels bij deze tegels. Het zijn zachte tegels en lijken me niet echt geschikt om langdurig een auto op te zetten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
deepbass909 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:39:
[...]

Ik heb een dunne betonnen toplaag, die harder is dan een normale gietvloer, maar laat daar een vuistje op vallen van een meter hoogte en er zit toch echt een buts in de vloer. Idem voor de garage zelf, waar zand-cement in ligt (wat nog harder is).

een dunne betonvloer toplaag is niet te vergelijken met een harde gietvloer. Er zijn genoeg garages die een gietvloer hebben liggen en af hebben laten laken met een industriële Lak. geeft geen problemen.

[...]

Probleem is dat van alleen het neerzetten alleen al je de vloer kan beschadigen. Het rubber van de banden kan de vloer heel makkelijk aantasten. Ik zie nu al, na een half jaar, in de garage precies waar altijd de wielen staan (epoxy laat iets los), ondanks dat ik een epoxy op de vloer heb gesmeerd die speciaal voor garages bedoeld is en die bestand zou moeten zijn tegen stoffen in het rubber.

Daarnaast moet je altijd rekening houden met olie, benzine/diesel, koelvloeistof en remvloeistof. Die stoffen kunnen altijd iets uit een auto lekken en de vloer aantasten, zelfs als je niet heftig sleutelt.

[...]

Ik heb mijn twijfels bij deze tegels. Het zijn zachte tegels en lijken me niet echt geschikt om langdurig een auto op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:53:

Even uit nieuwschierigheid en omdat ik op het punt sta om een vloer in mijn werkruimte te gaan leggen: Ben je er nog uitgekomen en wat heb je gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
FragDaddy schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:45:
[...]

Even uit nieuwschierigheid en omdat ik op het punt sta om een vloer in mijn werkruimte te gaan leggen: Ben je er nog uitgekomen en wat heb je gedaan?
Andere projecten hebben even voorrang gekregen, dus het moet nog gaan gebeuren. Wel is de algehele consensus: leg geen zachte ondervloer met iets erop, want dat gaat alleen maar verzakken met een auto erbovenop. Het moet dus iets stevigs worden, waarschijnlijk direct op de plavuizen. Ik ben nog voornemens eens te gaan kijken bij Floormaxx in Deventer.

[ Voor 3% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 17-10-2018 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Een flinke kick, maar ik zit met precies dezelfde overwegingen en ben benieuwd hoe TS het uiteindelijk heeft aangepakt :)

De opties zijn:

- Garagevloer van PVC tegels met clicksysteem
- Rubberen mat op rol; ook tegels met clicksysteem mogelijk
- Een quick dry mat van 5.2mx2.2m

Ik wil alleen het deel van de vloer bedekken waar de auto staat. De mat is de simpelste/goedkoopste oplossing maar ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk bevalt. Of het een beetje mooi blijft, snel genoeg droogt, etc.

[ Voor 61% gewijzigd door Exirion op 25-06-2020 11:23 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
Beste kick inderdaad :)

Uiteindelijk PVC tegels van Bofloor gekozen, met stevige antislip eronder van de Gamma :) ligt als een huis en ziet er keurig uit. Vloerverwarming werkt er ook prachtig mee.

Ik heb uiteindelijk deze gekozen vanwege het wateropvang randje, mocht je je auto een keer nat weg moeten zetten. Ik heb de boel niet waterdicht afgekit, maar gewoon geklikt (met rubber hamer doe je dat), gaat heel snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXhnpjrYEshPhIegsa5dabFPwGY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOThNiPfgSz1szfkJUTtEHXr.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQm9QJ6DDsa-Z9wNfR-2nHoWMi8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTNtT3nX4hVjh2HeQpyAbdP4.jpg?f=fotoalbum_small

Pagina: 1