kantoorplant voor vochthuishouding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12
Ik heb niet van die groene vingers, maar misschien moest er maar eens een (grote) kantoorplant oid komen.

Ik wil:
een lichtgroene plant
goed voor de vochthuishouding (hydraterend? :?)
oxygen :)

hij krijgt:
veel licht
in de zomer achter een ruit redelijk veel warmte (zit nog wel een enkellaags lichte plisse tussen)

Ik heb geen idee waar ik nou goed aan doe. Ik kom wel sites tegen voor 'kantoorplanten' maar daar richten de assortimenten zich met name op schaduw en weinig zonlicht. Maar dat is dus precies niet mijn situatie...

Welke groene tweakers hebben tips?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Loop de Intratuin binnen en daar hebben ze een hele hoek vol met planten specifiek voor dat wat je zoekt.

1 plant zal je niet genoeg aan hebben schat ik zo. Wat ik zelf heb gedaan in de woonkamer is meerdere kleine planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop een Pachira Aquatica. Komen in all shapes en sizes.
Plant heeft ook weinig water nodig.. Mooie grote groene bladeren.
https://appeltern.nl/nl/t...oe_verzorg_ik_een_pachira

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2018 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:43
Een goudpalm? Je kunt ze zo groot krijgen als je wil en ze zijn goed voor de luchtkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Ik heb zelf diverse potten met Epipremnum aureum staan. Simpele plant welke tegen wat mishandeling kan en bij lage temperaturen/minder licht simpelweg wat langzamer groeit. Deze plant is ook makkelijk te stekken, knip een stengel met twee bladeren af en zet deze in water totdat ze wortelen. Ze groeien zelfs vrolijk in water, grond is niet echt nodig.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:20

vhal

ಠ_ಠ

Zou een Howea Forsteriana kopen oftewel een Kentia.

Hufterproof, groeit zeer langzaam, lijkt op een Goudpalm maar vind de Kentia persoonlijk mooier, kan in de zon (maar let op bij ramen op het zuiden, zou hem niet pal naast het raam zetten), doet het overigens prima in de schaduw en is ook nog eens luchtzuiverend. Verpotten hoeft nauwelijks en eens per tijd een beetje water geven of als je echt lui bent bestaat er ook een hydrocultuur-variant.

Ow, en hij is kat-proof :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dank voor de reacties.

Ik kom zelf steeds op zoiets uit:
https://www.intratuin.nl/...-forsteriana-d-27-cm.html

Maar beetje.. saai ofzo?

edit:
@ hierboven dus :P

Hij komt wel naast een ruit op het zuiden. Niet in de directe zon, maar wel erg licht en dus ook redelijk warm.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 18-03-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:13
Goudpalm, sanseveria, aloë vera, krulvaren, lepelplant. .. Eigenlijk best veel planten die luchtzuiverend zijn (zuurstof verrijkend, duh) en luchtvochtigheid verbeteren.

Google staat er vol mee. En elke fysieke of online plantenzaak zal je antwoord kunnen geven op deze vraag.

Zelf heb ik de eerste 2 in de woon/eetkamer staan en de 3e op de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:24

Fiber

Beaches are for storming.

paQ schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:06:
Dank voor de reacties.

Ik kom zelf steeds op zoiets uit:
https://www.intratuin.nl/...-forsteriana-d-27-cm.html

Maar beetje.. saai ofzo?

[...]
Heb ik zelf ook staan, prima plant en ik vind hem best mooi. Grootste nadeel is dat hij vrij snel bruine/dode bladeren krijgt. (Als je hem niet goed verzorgt...)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:41
vhal schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:06:
[...]
Ow, en hij is kat-proof :+
is idd een mooie plant en makkelijk in onderhoud, maar hier is er 1 kat die hem in minder dan twee weken sloopt, dus zo kat-proof is die ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Wellicht is de https://www.luchtzuiveren...waringin-ficus-benjamina/ wel geschikt.
Kan veel licht, maar niet direct zon - check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
De Spathiphyllum is goed in de lucht zuiveren maar wilt niet de hele tijd in de volle zon staan. Houdt van warmte en licht maar niet van directe zon. Althans die van ons niet en hij slurpt dan ook water. https://www.intratuin.nl/...amerplanten/spathiphyllum

Voordeel aan die plant is dat zijn bladeren gaan hangen als hij een scheut water wilt, dus je kan het nooit makkelijk vergeten :)

Verder ben ik ook fan van de bananenplant. Veel licht, niet de hele tijd direct zonlicht, kan je in de zomer elke dag twee glazen water geven en in de winter 2x per week. Als je een plant (of meer) wilt die goed zijn voor de luchtvochtigheid dan heb je een plant nodig die zelf dus ook goed drinkt en groeit en wat grotere bladeren heeft. Dat betekent dat hij veel vocht verdampt van zijn bladeren wat dus in de ruimte terecht komt. Kan wel erg groot worden maar staat wel gelijk lekker tropisch:
https://www.intratuin.nl/...rf-cavendish-d-27-cm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Caelorum schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:06:
[...]
maar hier is er 1 kat die hem in minder dan twee weken sloopt, dus zo kat-proof is die ook weer niet.
haha, ymmv :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Was vorige maand net op zoek naar hetzelfde. De luchtzuiverende werking valt wat tegen.
https://www.nrc.nl/nieuws...ten-echt-4535771-a1524469
http://www.gardenmyths.co...n-plants-dont-purify-air/

Ik heb een phoenix roebelini gekocht. Maar denk inderdaad dat de Kentiapalm beter is. De goudpalm wordt veel verkocht, maar is erg gevoelig.

Achteraf denk ik niet dat een palm de goede keuze is geweest. Het is 's winters erg droog hier in huis. Nu is dat ook precies de rustperiode van de palm. Hij verbruikt dan dus weinig vocht (en geeft dus ook weinig af). Daar zou ik dus even goed naar kijken als ik jou was.

Tip voor de pot: Lechuza bevalt mij erg goed, je kunt de pot vullen met water zodat je niet zovaak water hoeft te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
LV in kantoor is momenteel 19% :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paQ schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:45:
Ja, hier is het ook erg laag. 23%. Het is koud en droog weer, de kachel staat de hele dag aan. Wij hangen tegenwoordig natte was (centrifugeren op 1000 toeren ipv 1600) op in huis. Vanuit mijn ervaring heb ik twijfels of een kamerplant genoeg verschil zal brengen, maar goed onze palm is nu in de rustfase. Misschien helpt een andere plant beter. Je zou ook bij een luchtbevochtiger kunnen kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2018 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:51:
[...]

Ja, hier is het ook erg laag. 23%. Het is koud en droog weer, de kachel staat de hele dag aan. Wij hangen tegenwoordig natte was (centrifugeren op 1000 toeren ipv 1600) op in huis. Vanuit mijn ervaring heb ik twijfels of een kamerplant genoeg verschil zal brengen, maar goed onze palm is nu in de rustfase. Misschien helpt een andere plant beter. Je zou ook bij een luchtbevochtiger kunnen kijken.
Ik heb al genoeg apparaten en machines hier staan :P
Liever niet dus
Momenteel buiten LV 47%. Is ook niet bepaald hoog te noemen.

Ik zal nog eens naar Intratuin rijden om eens te neuzen daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:13
@Verwijderd

Goudpalm met een Lechuza, check.
Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/5nwgiyrj7/IMG_20180312_170311.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

paQ schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:45:
WTF...60% zou normaal moeten zijn. Leuk als je lenzen draagt, die vallen er dan gewoon uit :/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
vhal schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:53:
[...]

WTF...60% zou normaal moeten zijn. Leuk als je lenzen draagt, die vallen er dan gewoon uit :/
nah, daar nog geen last van ;). Het plakt wat meer, maar verder niet.
Maar het is buiten ook kurkdroog hoor, dus ik kijk er niet van op op een koude droge winderige winterse dag.
Momenteel slechts 40%, dus het binnen nu 60 krijgen zonder bevochtigers is niet echt realistisch..

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 19-03-2018 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

paQ schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:07:
[...]

Maar het is buiten ook kurkdroog hoor, dus ik kijk er niet van op op een koude droge winderige winterse dag.
Momenteel slechts 40%, dus het binnen nu 60 krijgen zonder bevochtigers is niet echt realistisch..
Of je moet in een nieuwbouwhuis van 1 jaar oud gaan zitten, onder de 65% is de hygrometer nog niet geweest 8)7

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
je kan toch gewoon een bakje water aan de radiator hangen? Als je geen groene vingers hebt en je geeft zo'n plant geen water heb je nog geen vocht in de lucht namelijk, bijvoorbeeld cactussen en bepaalde vetplanten drinken het alleen maar op. Je zou dé klassieker kunnen proberen, de sansevieria, ook verkrijgbaar in diverse modellen, met blad of met stengels in verschillende tinten groen. Die kan je iig direct achter die plissé zetten op de vensterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n bakje water aan de radiator doet echt helemaal niets voor je luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
vhal schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:09:
[...]

Of je moet in een nieuwbouwhuis van 1 jaar oud gaan zitten, onder de 65% is de hygrometer nog niet geweest 8)7
Klopt, maar als het straks droog is en je hebt bijvoorbeeld WTW ventilatie dan zit je tegen 30% aan te kijken :X

Dit topic inspireerde mij meteen tot aanschaf van twee grote kamerplanten, wat eigenlijk al maanden op de wensenlijst stond. Een grote Kentia palm en een ficus variant. Of het de luchtkwaliteit gaat verbeteren weet ik niet maar we hebben in ieder geval eindelijk wat leven in de woonkamer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:17

A13X

Dude

paQ schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:07:
[...]

40% bij een paar graad boven nul, de relatieve luchtvochtigheid is t.o.v. de temperatuur. Gaat alleen de temperatuur omhoog en blijft het vochtgehalte hetzelfde dan zakt de relatieve luchtvochtigheid. De hele reden dat je op 20% binnen zit, omdat buiten de lucht ook kurkdroog is.

Hier ook overigens onder de 20% op kantoor, met plant, een luchtbevochtiger en een schaal met water krijgen we het op het moment niet omhoog. Maar goed, dit kantoor (in deel van een hal) is dan ook niet zo geweldig gebouwd.

Awesome

Pagina: 1