Disks uit een Freecom Hard Drive XL uitlezen

Pagina: 1
Acties:

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12 01:32
Ik heb een Freecom Hard Drive XL 1 TB pricewatch: Freecom Hard Drive XL 1TB Zilver die er mee opgehouden is. Hierin zitten 2 Samsung HD501LJ (500GB) disks. De disks worden als raw weergegeven in Windows 7. Eén van de disks kan ik uitlezen met https://www.minitool.com/data-recovery.html of met https://www.easeus.com/partition-manager/. De andere schijf is waarschijnlijk nog leeg. Als ik met deze tools de data er echter af wil halen dan gaat mij dat zo'n $70 kosten. Is er geen goedkopere manier om de data van deze schijf te halen?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vergis je je niet ergens? De Freecom waar je naar linkt is volgens mij een gewone USB schijf behuizing, voor een enkele schijf.

Je probleemomschrijving klinkt meer naar een 2-schijfs NAS.

Als het inderdaad een NAS is, kun je de schijven waarschijnlijk prima uitlezen met een willekeurig Linux systeem, en is het onwaarschijnlijk dat de 2e schijf leeg is. Maar mogelijk wel de 2e helft van het filesysteem dat op de eerste schijf begint.

• pacificocean
Mijzelf schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:48:
Vergis je je niet ergens? De Freecom waar je naar linkt is volgens mij een gewone USB schijf behuizing, voor een enkele schijf.

Je probleemomschrijving klinkt meer naar een 2-schijfs NAS.

Als het inderdaad een NAS is, kun je de schijven waarschijnlijk prima uitlezen met een willekeurig Linux systeem, en is het onwaarschijnlijk dat de 2e schijf leeg is. Maar mogelijk wel de 2e helft van het filesysteem dat op de eerste schijf begint.
Nee ik vergis mij niet. Het type nr is hetzelfde. Kijk maar eens naar het formaat. Daar passen precies twee 3.5 disks in. http://uk.rs-online.com/webdocs/0b50/0900766b80b506d2.pdf.

En nee het is geen NAS. Daar zit waarschijnlijk precies het probleem. Ik vermoet dat er slechts één partietabel is voor beide schijven.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-12 20:32

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Er zit een raid controller is op raid 0 als ik mij niet vergis. En dat word dacht ik ook nog eens in belaalde Linux formaat weggeschreven.

Alleen met data recovery software krijg je je data terug. Dus ik vrees dat je de software toch moet kopen. Ik ken zo 1.2.3 geen software pakket dat raid recovery's gratis uitvoert.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als het Linux raid formaat is kun je de array natuurlijk op een Linux systeem assembleren. Maar is dat niet erg veel overhead voor een eenvoudig USB controllertje? Als ik zo'n behuizing moest ontwerpen die via USB twee schijven zich als één moest laten voordoen, zou ik de schijven virtueel achter elkaar plakken, of de schijven met een vaste blokgrootte aan elkaar 'ritsen'. Raid0 dus. Maar een header is overbodig, omdat er geen variatie mogelijk is.

@pacificocean Hoe zeker ben je dat schijf 1 uitgelezen kan worden? Kun je de inhoud van de files zien? Kun je zien of er files ontbreken?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je data je minder dan 70 dollar waard is, kan je er beter meteen mee ophouden. Verder ben ik het eens met een aantal mensen hierboven, dit klinkt als een RAID0 device, je zal beide disks nodig hebben om ook maar 1 bestand intact te recoveren.
Google eens op RAID reconstructor.

• pacificocean
Mijzelf schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:45:
Als het Linux raid formaat is kun je de array natuurlijk op een Linux systeem assembleren. Maar is dat niet erg veel overhead voor een eenvoudig USB controllertje? Als ik zo'n behuizing moest ontwerpen die via USB twee schijven zich als één moest laten voordoen, zou ik de schijven virtueel achter elkaar plakken, of de schijven met een vaste blokgrootte aan elkaar 'ritsen'. Raid0 dus. Maar een header is overbodig, omdat er geen variatie mogelijk is.

@pacificocean Hoe zeker ben je dat schijf 1 uitgelezen kan worden? Kun je de inhoud van de files zien? Kun je zien of er files ontbreken?
Het lijkt inderdaad geen Linux te zijn. Ik kom in ieder geval met het tool ext2Fsd niet verder. Het is dus waarschijnlijk geen ext2, ext3 of ext4 formaat. Ja ik kan met de eerder beschreven tools gewoon de foto's zien. Het lijkt dus ook geen echte RAID0 te zijn.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:40
heb je recuva al geprobeert, daar heb ik wel eens een nas mee kunnen redden die ook een soort van raid gebruikte, ik had toen per ongeluk een map verwijdert en dacht dat die in de prullenbak belande. https://www.ccleaner.com/recuva. ik heb toen mijn disks wel aan me pc gehangen via sata.

[ Voor 45% gewijzigd door Toerq op 18-03-2018 23:28 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-12 13:44
pacificocean schreef op zondag 18 maart 2018 @ 23:13:
Het lijkt inderdaad geen Linux te zijn.
Dat is ook wel logisch gezien het een USB mass storage device is. Die biedt gewoon ruwe blokken aan de host. Als je 'm met Windows hebt beschreven is het gewoon NTFS.
Ja ik kan met de eerder beschreven tools gewoon de foto's zien. Het lijkt dus ook geen echte RAID0 te zijn.
Het 'gevaarlijke' van die tools is dat ze vrij beperkt zijn in het herkennen van filesystems en RAID-levels (lijkt me, ik ben er niet mee bekend). Zou er sowieso geen geld aan uitgeven, want een tool die files gaat carven is zonde van 't geld in dit geval.

Het feit dát je er hele JPEGs mee kunt zien pleit inderdaad voor de hypothese dat de disks gewoon lineair beschreven worden. Kan me voorstellen dat chunks bouwen voor RAID0 al te 'intelligent' is voor zo'n controller.

Aangenomen dat je een spare 1T disk hebt kun je waarschijnlijk het beste even een Linux live usb booten en de disks achterelkaar naar de spare disk catten (ie. 'cat /dev/sdXX /dev/sdYY > /dev/sdZZ' - nadat je jezelf ervan overuigd hebt dat je de driveletters in de juiste volgorde hebt). 'file -s /dev/sdX' (of fdisk) zou je moeten kunnen vertellen welke disk de partiietabel bevat.

De netste oplossing is een mapping maken met dmsetup, dan hoef je alle data niet eens te kopieëren, maar dat is niet de meest gebruiksvriendelijke oplossing.

• pacificocean
zwerfkater schreef op zondag 18 maart 2018 @ 23:24:
heb je recuva al geprobeert, daar heb ik wel eens een nas mee kunnen redden die ook een soort van raid gebruikte, ik had toen per ongeluk een map verwijdert en dacht dat die in de prullenbak belande. https://www.ccleaner.com/recuva. ik heb toen mijn disks wel aan me pc gehangen via sata.
Recuva geeft aan fat hij het filesysteem niet herkent helaas.
Thralas schreef op maandag 19 maart 2018 @ 07:30:
[...]

Dat is ook wel logisch gezien het een USB mass storage device is. Die biedt gewoon ruwe blokken aan de host. Als je 'm met Windows hebt beschreven is het gewoon NTFS.

[...]

Het 'gevaarlijke' van die tools is dat ze vrij beperkt zijn in het herkennen van filesystems en RAID-levels (lijkt me, ik ben er niet mee bekend). Zou er sowieso geen geld aan uitgeven, want een tool die files gaat carven is zonde van 't geld in dit geval.

Het feit dát je er hele JPEGs mee kunt zien pleit inderdaad voor de hypothese dat de disks gewoon lineair beschreven worden. Kan me voorstellen dat chunks bouwen voor RAID0 al te 'intelligent' is voor zo'n controller.

Aangenomen dat je een spare 1T disk hebt kun je waarschijnlijk het beste even een Linux live usb booten en de disks achterelkaar naar de spare disk catten (ie. 'cat /dev/sdXX /dev/sdYY > /dev/sdZZ' - nadat je jezelf ervan overuigd hebt dat je de driveletters in de juiste volgorde hebt). 'file -s /dev/sdX' (of fdisk) zou je moeten kunnen vertellen welke disk de partiietabel bevat.

De netste oplossing is een mapping maken met dmsetup, dan hoef je alle data niet eens te kopieëren, maar dat is niet de meest gebruiksvriendelijke oplossing.
Als ik die cat optie wil gebruiken moet ik volgens mij 3 harddisks tegelijk aansluiten op mijn PC. Ik heb echter alleen een laptop en 2 boxen om een harddisk aan te sluiten dus max 2 harddisks tegelijk. Daarbij heb ik ook geen lege spare disk. Wel een 4TB disk met voldoende lege ruimte.

Als ik dmsetup zou willen gebruiken, zou het dan voldoende zijn om 2 disks tegelijkertijd aan te sluiten? En hoe moet ik de optie dmsetup dan gebruiken? Moet de disk eerst nog gemound worden?
en dan zo iets als: dmsetup create test-linear --table '0 <end sector> linear /dev/loop0 0'?

Maar hoe kom ik dan aan de <end sector>?

En eigenlijk de belangrijkste vraag kan het fout gaan met de optie dmsetup of kan ik gewoon wat proberen?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-12 13:44
pacificocean schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:47:
Als ik die cat optie wil gebruiken moet ik volgens mij 3 harddisks tegelijk aansluiten op mijn PC. Ik heb echter alleen een laptop en 2 boxen om een harddisk aan te sluiten dus max 2 harddisks tegelijk. Daarbij heb ik ook geen lege spare disk. Wel een 4TB disk met voldoende lege ruimte.
Dan doe je het in twee stappen...

cp /dev/sdUSBdisk1 /media/4tbdisk/disk1.img
cp /dev/sdUSBdisk2 /media/4tbdisk/disk2.img
cat /media/4tbdisk/disk1.img /media/4tbdisk/disk2.img > /media/4tbdisk/disk.img

(Of, als je nog wat wilt leren en niet wilt wachten tot hij 2x 500 GB zinloos extra wegschrijft, combineren met de oplossing hieronder door de disk images eerst op een loop device te zetten en daarna een linear mapping aan te maken)
Als ik dmsetup zou willen gebruiken, zou het dan voldoende zijn om 2 disks tegelijkertijd aan te sluiten? En hoe moet ik de optie dmsetup dan gebruiken?
Ja, dat moet dan wel lukken.

Verder, zoals in de handleiding staat: linear.txt. Zie example 2.
Moet de disk eerst nog gemound worden?
Nee. Filesystems mount je. Je hebt momenteel geen kloppend filesystem.
En eigenlijk de belangrijkste vraag kan het fout gaan met de optie dmsetup of kan ik gewoon wat proberen?
Een dmsetup mapping ansich schrijft niets weg, maar alles wat je naar de mapped device schrijft komt natuurlijk uiteindelijk op de onderliggende disks terecht.

Je kunt dus het beste eerste images maken (optie 1) of, als je dmsetup toch gebruikt, als allereerste stap een readonly loop device voor beide disks aanmaken:

losetup -r /dev/loop0 /dev/sdaUSB1
losetup -r /dev/loop1 /dev/sdaUSB2

Als je vervolgens dan /dev/loop{0,1} gebruikt dan kan er in ieder geval nooit naar de onderliggende disks worden geschreven. Volgens mij snapt dmsetup ook wel een 'ro'-vlaggetje bij create, maar dit is veiliger.

EDIT: Ook handig om eerst nog even een sanity check te doen, en met fdisk -l de volgorde van de disk te bepalen (die met de partiietabel zal de eerste zijn) en vast te stellen of de fdisk output inderdaad zegt dat er een 1 TB partitie is.

[ Voor 5% gewijzigd door Thralas op 22-03-2018 18:52 ]

Pagina: 1