Acer Gemstone 8930G vreemd probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniebouwman
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-09 09:54
Mijn vraag
...
iemand ervaring met het volgende:
ik heb een acer gemstone 8930G van rond 2010 (heb ook nog eenzelfde en een 8920g en een 6920G) en die ik het meest gebruikt heb die is niet zo mooi meer maar wel goed, de 8930 heeft vind ik niet zo een mooi beeld en engels toetsenbord dus ik wil van die 3 zeg maar 2 mooie maken.

Maar die ik nu pas heb gekocht heeft een probleem, daarom was ie ook goedkoop: Als je de plug van de stroom in de laptop steekt (of als die er al inzet dan de stekker in het stopcontact) dan start de laptop op (dit doet geen van de anderen) als je dan gewoon opstart en ff gebruikt dan valt ie uit en start weer opnieuw op, ooit na enkele seconden soms minuten en soms ook wel wat langer. In de veilige modus aan de stroom werkt ie 100% op de batterij alleen werkt ie 100%. heb er een nieuwe hd inzitten, en heb ram geheugen gewisseld met een andere. heb speccy gedraaid in de gewone modus en in de veilige modus en geen foutmeldingen, in de eventviewer vind ik ook geen echte fouten (misschien dat ik daar overheen gekeken heb)
Heb eigenlijk al heel internet afgezocht en de ene oplossing zou ram geheugen zijn en op andere lees ik moederbord of een kapotte processor.

Misschien iemand die zoiets ook al eens meegemaakt heeft, dus de symptomen zijn uitval en herstart bij aansluiting op 230v, heb de batterij natuurlijk ook al uitgewisseld met een ander dus de batterij, harddisk en ram geheugen kunnen t niet zijn (denk ik)

Relevante software en hardware die ik gebruik
ofiicieel was dit een vista installatie maar nu zit er een ssd in met windows 10 erop en verder niks, de temperatuur is mooi laag en het probleem komt ook soms meteen na de opstart dus dan is ie zeker niet te heet.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb staat hierboven :)
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moi427
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-09 11:29
Ok, een iets oudere post maar dankzij zoeken naar soortgelijk probleem toch even reageren.

Hier ookeen Acer 8920G met 4GB Ram, draaiend op Win7 64 bit. Hij heeft jaren goed gewerkt met 250 GB SSD als vervanging van de 320GB HDD. Als 2e drive een 2TB HDD.
Op een goed moment onstonden er uitvalproblemen, uiteindelijk is de grafische kaart gerepareerd (niet met hitte maar onderdelen) en werkte alles weer goed.
Nu sinds langere tijd vanzelf rebooten na even werken, wat steeds frequenter werd. Met stroom eraan gelijk een reboot zodra Windows opstart na inloggen, op batterij wordt het meer random na even of iets langer gewoon werken. Een doodenkele keer zelfs gewoon doorwerken. Zit trouwens al een nieuwe accu in, ook de adapter is nieuw en een soortgelijke adapter van andere Acer geeft op deze precies hetzelfde probleem terwijl beide adapters prima werken met andere Acer. Van alles getest met stress testen en temperaturen meten, niets vreemds en kan uren draaien als dat re boot-probleem niet opduikt. Ook ander OS getest, Win8.1 en Linux, zelfde probleem.

Kortom, geen idee meer waar te zoeken en was van plan hem dan maar weg te doen, altijd wel een knappe kop die wél het probleem oplost en ik raak er inmiddels best gefrustreerd van. Wel erg zonde, want 18,2" scherm ideaal voor mijn werk als ik niet op mijn PC werk.

I.v.m. verkoop de oude 320GB HDD er weer ingezet, daar zelfde image Win7 weer opgezet als test m.b.v. TrueImage. En wat is nu het vreemde (althans voor mij)? Met de HDD loopt het prima, geen enkele keer automatisch rebooten! In de serie "schiet mij maar lek", want dat al helemaal niet verwacht, Wel uitermate traag natuurlijk vergeleken met SSD, maar het werkt.
Hierdoor het idee gekregen dat de SSD dan wellicht niet meer goed was, ondanks ook die testen waaruit geen problemen bleken. Maar je (ik) weet het tenslotte niet, dus maar een brandnieuwe SSD gekocht. En ja hoor, precies hetzelfde probleem met stroom eraan. Op accu kan het weer variëren.

Kortom, ik hebal tijden enorm veel gezocht op het web en zo niets kunnen vinden. Jammer genoeg worden bij diverse posts niet altijd de meldingen gegeven als een probleem is opgelost.
Het lijkt me dat als het probleem niét plaatsvindt als de HDD is gemonteerd, maar alleen met de SSD, dat het niet aan de grafische kaart ligt. Nieuwe SSD, dus driver zou m.i. ook niet het probleem mogen zijn?
Ik snap er dus volstrekt niets meer van... :? :?

SolarEdge E7K, 16xSolarwatt 275Wp(ca. Zuid)+SE-P300's, 12xAEG 325Wp(ca. Oost)+SE-P370's, 2xHLK20(ca. West)+300l buffer, Nibe 1255PC-6 warmtepomp met bron (gasloos). Oh ja, 7 Winddelen :-)