peltier noodzakelijk in watercooling?

Pagina: 1
Acties:

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 13:05

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
ik vroeg me af of ze nou eigenlijk noodzakelijk zijn of is het meer van handig omdat de ene kant warm wordt en de andere kant koud.

ennuh ik heb gehoord dat je de peltier op je cpu kan douwen is het niet slimmer om gewoon een koperplokje op de cpu doet :? :?

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-05 14:00
noodzakelijk niet, wel serieus beter

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

zeker niet noodzakelijk. Als je echt super wil gaan overklokken met een echt koude processor, dan is het wel heel handig. Maar gewoon lekker fris (waarschijnlijk kouder dan de beste luchtkoeler, hangt ook van je radiator af) en dus goed te gebruiken zonder peltier. Zo'n ding vreet ook nog behoorlijk wat stroom..

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
in sommige gevallen is het juist niet aan te raden, bij AMD beestjes zou ik er sowieso maar vanaf blijven (van die peltiers dan he, waterkoeling is altijd goed :) )

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Waarom geen peltier met amd :?
die dingen worden juist zo warm...

En volgens mij snapt de topicstarter niet helemaal de werking van zon ding. tenminste zo lijkt het....sorry als ik verkeerd zit...

peltier: ene kant wordt ijskoud, andere kant knoerdheet. die koude kant ram je op je proc, of op een koperen platje die weer op je proc zit(geen ervaring mee) en de andere kant ram je de waterkoeling op. zo'n peltier komt wel onder de nul graden als de warme kant goed gekoeld wordt.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:36

Sharky

Skamn Dippy!

Op zaterdag 14 juli 2001 19:27 schreef killerbolt het volgende:

En volgens mij snapt de topicstarter niet helemaal de werking van zon ding. tenminste zo lijkt het....sorry als ik verkeerd zit...

peltier: ene kant wordt ijskoud, andere kant knoerdheet. die koude kant ram je op je proc, of op een koperen platje die weer op je proc zit(geen ervaring mee) en de andere kant ram je de waterkoeling op. zo'n peltier komt wel onder de nul graden als de warme kant goed gekoeld wordt.
en als je de warme kant niet goed koelt draaien de warme en koude kant om, resultaat: peltier from hell

This too shall pass

• Hielko
  • Laatst online: 21:24
Als je de warme kant niet goed koelt blijft het peltier effect echt nog wel bestaan, en draait er ook niks om...

Als je een hoge belasting op de koude kant zit krijg je wel het probleem dat er warmte komt die niet meer weg kan wat er wel voor kan zorgen dat de "koude" kant warmer wordt dan de "warme kant"...

Verwijderd

Als je de warme kant niet goed koelt, gaat de peltier isoleren toch? Dus dan kan er helemaal geen warmte weg en fikt dus je cpu geheid door.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:36

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op zaterdag 14 juli 2001 19:03 schreef RdB het volgende:
zeker niet noodzakelijk. Als je echt super wil gaan overklokken met een echt koude processor, dan is het wel heel handig. Maar gewoon lekker fris (waarschijnlijk kouder dan de beste luchtkoeler, hangt ook van je radiator af) en dus goed te gebruiken zonder peltier. Zo'n ding vreet ook nog behoorlijk wat stroom..
Zonder peltier kreeg ik met de grootste wil van de wereld mijn proc niet cooler dan de buitenlucht (was namelijk maar paar graden hoger dan buitenlucht, met aircool en water). Zou dus als je niet alleen meer stilte wilt ook peltier doen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
zonder peltier:
cpu wordt nooit kouder dan kamertemp (zit daar een aantal graden boven ... hoeveel? -> geen idee :)

met peltier:
cpu kan kouder worden dan kamertemperatuur, als je het goed doet zelfs ver onder nul :7 ...

MAAR
op het moment dat je onder kamertemperatuur gaat koelen krijg je (of kan je) last van condensatie krijgen, en moet je daar allerlei maatregelen tegen gaan nemen (computer+vocht=no good) ...

Je kan wel eerst een waterkoeling installeren zonder peltier, en die later misschien toevoegen (althans dat ben ik van plan) 8-)

ik heb ook het idee dat je totaal niet weet wat een peltier doet/is ... lees dit 's door :P

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• HitmanWVU
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Je kan ook een mini size koelkastje halen en daar je pompje + reservoir inzetten (radiator is dan nie meer nodig)

Verwijderd

dat is op zich ook wel een idee. Gewon je waterbak in de koelkast zetten. Gewoon zrogen dat het water 1 graden is ofzo

Verwijderd

Op zondag 15 juli 2001 13:10 schreef HitmanWVU het volgende:
Je kan ook een mini size koelkastje halen en daar je pompje + reservoir inzetten (radiator is dan nie meer nodig)
de lol is dat die minisize koelkastjes zelf met een peltier werken en je dus alsnog beter een peltier op je proc kan zetten

• afterburn
  • Laatst online: 14-05 17:06

afterburn

No more...

Op zaterdag 14 juli 2001 19:27 schreef killerbolt het volgende:

Omdat als je een AMD proc hebt en je deze met een peltier op een veilige manier wilt koelen zonder risico om je proc op te blazen, je een 165W peltier moet gebruiken. En deze 1) verbruiken vreselijk veel stroom, 2) je dus op een of andere manier 165W aan warmte van de hot side moet zien af te voeren en 3) erg duur.

Met een standaard 50W peltier op een proc zet die iets van 60-65W warmte produceert, wordt er dus niks gekoeld en zal je peltier erg rap overlijden, en wat een athlon doet zonder koeling is gevoegelijk wel bekend neem ik aan.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Verwijderd

Op zondag 15 juli 2001 15:55 schreef afterburn het volgende:

[..]

Omdat als je een AMD proc hebt en je deze met een peltier op een veilige manier wilt koelen zonder risico om je proc op te blazen, je een 165W peltier moet gebruiken. En deze 1) verbruiken vreselijk veel stroom, 2) je dus op een of andere manier 165W aan warmte van de hot side moet zien af te voeren en 3) erg duur.

Met een standaard 50W peltier op een proc zet die iets van 60-65W warmte produceert, wordt er dus niks gekoeld en zal je peltier erg rap overlijden, en wat een athlon doet zonder koeling is gevoegelijk wel bekend neem ik aan.
ik weet niet waar je bent geweest maar wat 'we' nu doen is TB's coolen met peltiers omdat ze ze klere warm worden, de warmte is makkelijk weg te krijgen met een beetje radiator enige probleem is het voeden van de peltiers, wil nogwel eens moeilijk een voeding voor te vinden zijn, maar daar zijn ook al meerdere oplossingen voor gevonden

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 13:05

ReseTTim

Chocolate addicted

Topicstarter
ik wil een P3 en een P4 dan op mijn waterkooling installatie plaatsen. dus opzich is het dan niet nodig. want de cpu wordt toch niet zow warm als de amd proc.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

men neemt waterkoeling omdat ze een peltier gebruiken ze nemen geen peltier omdat ze waterkoeling gebruiken, jij wil waarschijnlijk gewoon graag waterkoeling en vind het mooi meegenomen dat het ook nog eens goed koelt :) maar als je echt goed wil koelen neem je een peltier en koel je die met je waterkoeling, je hoeft (voor je pIII) geen 172Watt te gebruiken natuurlijk en ik weet niet hoewarm de pIV wordt.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 13:27

mvds

Totally awesome!

Wat zou een goede peltier zijn voor een P3 die niet overclocked word? Ik geloof dat die dingen onder de 30watt aan warmte produceren. Is dan een simpele 60watter voldoende of kan je zelfs minder dan dan?

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:36

Sharky

Skamn Dippy!

Op zaterdag 14 juli 2001 21:35 schreef hielko het volgende:
Als je de warme kant niet goed koelt blijft het peltier effect echt nog wel bestaan, en draait er ook niks om...

Als je een hoge belasting op de koude kant zit krijg je wel het probleem dat er warmte komt die niet meer weg kan wat er wel voor kan zorgen dat de "koude" kant warmer wordt dan de "warme kant"...
goh, iemand die het beter weet dan tientallen slachtoffers die hun leed deelden op de diverse fora van een aantal oc sites. |:(

This too shall pass

Verwijderd

Op zondag 15 juli 2001 19:24 schreef obsidian het volgende:
Wat zou een goede peltier zijn voor een P3 die niet overclocked word? Ik geloof dat die dingen onder de 30watt aan warmte produceren. Is dan een simpele 60watter voldoende of kan je zelfs minder dan dan?
zijn een aantal utils om te bepalen wat nodig is bij wele proc en bij welk voltage/Mhz (ze stonden bij ned-cool), maar Obsidian je gaat me toch niet vertellen dat je je proc niet overclocked hebt ;)

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-05 13:27

mvds

Totally awesome!

Op zondag 15 juli 2001 21:51 schreef Hiro Shima het volgende:

[..]

zijn een aantal utils om te bepalen wat nodig is bij wele proc en bij welk voltage/Mhz (ze stonden bij ned-cool), maar Obsidian je gaat me toch niet vertellen dat je je proc niet overclocked hebt ;)
Ehhhh :+ Jawel....
Pagina: 1