Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 10:24
[Done]

[ Voor 118% gewijzigd door AFCAjax op 01-05-2020 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-09 18:19
Mag je die rente ook aftrekken?
En vergeet je niet dat het bedrag ook moet worden afgelost?

Desondanks ben je na 10 jaar bijna de eigenaar van de isolatie en de panelen en blijft het voordeel doorlopen.

[ Voor 38% gewijzigd door Leader98 op 18-03-2018 18:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Je vergeet de aflossing van €7.500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Dom dom dom, herberekening maken dus. Dankjewel voor jullie oplettendheid :)

Context aangepast, wat zou jullie advies nu zijn?

Bedankt :)

[ Voor 30% gewijzigd door AFCAjax op 18-03-2018 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Bij panelen denk ik aan zonnepanelen?

Kan je niet alleen een spouwmuurisolatie doen voor 2000 euro? Wat is daar de besparing van?

Het investeringsplan met complete investering lijkt mij niet heel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Klopt, met panelen bedoel ik zonnepanelen.

Als ik alleen spouwmuur zou isoleren, doe ik dit liever met spaargeld. Ik dacht het te combineren met deze lening in het achterhoofd. Gezien panelen ca 20 jaar meegaan + je huis ongeveer de aanschafwaarde meer waard wordt kan het in principe wel uit. Indien de kwh prijs gelijk blijft.

Bedankt voor je mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
AFCAjax schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:08:
Egt euro lenen tegen 1,6% kost me 625 euro over 10 jaar. Na rente aftrek nog maar een kleine 400 euro.
Wat bedoel je hiermee?

7500 euro lenen tegen 1,6% rente kost je over een loop tijd van 10 jaar in totaal 1200 euro. Die rente is uiteraard ook niet aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
upje schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:15:
[...]

Wat bedoel je hiermee?

7500 euro lenen tegen 1,6% rente kost je over een loop tijd van 10 jaar in totaal 1200 euro. Die rente is uiteraard ook niet aftrekbaar.
Die 1200 klopt niet, je lost ook af dus ieder jaar minder rente. En het is zeker aftrekbaar, als het voor je woning wordt gebruikt is geleend geld aftrekbaar. Dat geldt dus ook voor deze vorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Aha, dat je meteen begint met aflossen had ik niet begrepen. Rente is inderdaad wel aftrekbaar, zie Belastingdienst ; dat wist ik niet 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
AFCAjax schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:10:
Klopt, met panelen bedoel ik zonnepanelen.

Als ik alleen spouwmuur zou isoleren, doe ik dit liever met spaargeld. Ik dacht het te combineren met deze lening in het achterhoofd. Gezien panelen ca 20 jaar meegaan + je huis ongeveer de aanschafwaarde meer waard wordt kan het in principe wel uit. Indien de kwh prijs gelijk blijft.

Bedankt voor je mening!
Dat je huis met de aanschafwaarde meer waard wordt zou ik niet vanuit gaan. Je hebt genoeg mensen die ze lelijk vinden, of het gewoon niet interesseert (ja, ook al scheelt het ze maandelijks geld). Je hebt ook mensen die over 3 jaar als je je huis verkoopt ernaar kijken, en direct bedenken dat ze het anders zelf hadden gedaan, en dus ook geen cent extra ervoor over hebben.
Bij gemiddelde huis verwacht ik wel een waardestijging erdoor, maar niet gelijk aan de aanschafwaarde.

En NOFI, maar is een lening hiervoor aangaan een goed idee als je vergeet dat je een lening moet terugbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:08
Gaat dit om de lening die verstrekt wordt via energiebesparingslening.nl? Wij zitten toevallig ook in dit traject. Echter gelukkig heeft de gemeente breda 0% rente. De lening is op basis van annuiteit. Rente wordt dus minder. Deze is wel aftrekbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:34

Yucon

*broem*

Sissors schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:41:
[...]

Dat je huis met de aanschafwaarde meer waard wordt zou ik niet vanuit gaan. Je hebt genoeg mensen die ze lelijk vinden, of het gewoon niet interesseert (ja, ook al scheelt het ze maandelijks geld). Je hebt ook mensen die over 3 jaar als je je huis verkoopt ernaar kijken, en direct bedenken dat ze het anders zelf hadden gedaan, en dus ook geen cent extra ervoor over hebben.
Bij gemiddelde huis verwacht ik wel een waardestijging erdoor, maar niet gelijk aan de aanschafwaarde.

En NOFI, maar is een lening hiervoor aangaan een goed idee als je vergeet dat je een lening moet terugbetalen?
Wat betreft die spouwmuurisolatie zal je het wel in de waarde terugzien. Een slecht geisoleerd huis is over 10-20 jaar niet meer verkoopbaar, ook al omdat je dan moet opboksen tegen nieuw(ere) bouw die dat wel heeft.

Over zonnepanelen ben ik wat sceptisch zolang er geen duidelijkheid over saldering is. Ik ben het wel eens met de mensen die denken dat de terugverdientijd op ca. 7 jaar gehouden zal worden. Maar niet dat dat noodzakelijkerwijs ook geldt voor mensen die vlak ervoor panelen gekocht hebben want die hebben geen prikkel meer nodig. Het kan best op zo'n manier bijgesteld worden dat het voor nieuwe panelen ineens weer op ca 7 jaar zit terwijl panelen van een half jaar oud net buiten de regeling vallen en ineens richting het dubbele gaan.

Als je het geld toch wil uitgeven: heb je wel eens aan vloerverwarming gedacht? Dat valt een beetje in dezelfde hoek.. over 10-20 jaar wordt het denk ik als erg primitief gezien als je dat niet hebt. Dus als het er dan toch van moet komen dan het liefst zo snel mogelijk want dan heb je er zelf ook plezier van.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 18-03-2018 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Voor 3000 euro leg jezelf die panelen, bespaar je al 2000 euro mee.

Kijk ook eens naar de voorwaarden. Hier in de gemeente kon je ook subsidie krijgen maar dan moest je het wel door een aannemer laten doen. Door te werken met zzp'ers was het een stuk goedkoper zelfs zonder subsidie.

Als je met de gemeente zaken doet gaat er wel een hele berg aan papierwerk bijkomen die veel tijd in beslag neemt. Meer tijd dan dat je dak opklimt en met een valbescherming je panelen erop legt.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Yucon schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:27:
[...]

Wat betreft die spouwmuurisolatie zal je het wel in de waarde terugzien. Een slecht geisoleerd huis is over 10-20 jaar niet meer verkoopbaar, ook al omdat je dan moet opboksen tegen nieuw(ere) bouw die dat wel heeft.

Over zonnepanelen ben ik wat sceptisch zolang er geen duidelijkheid over saldering is. Ik ben het wel eens met de mensen die denken dat de terugverdientijd op ca. 7 jaar gehouden zal worden. Maar niet dat dat noodzakelijkerwijs ook geldt voor mensen die vlak ervoor panelen gekocht hebben want die hebben geen prikkel meer nodig. Het kan best op zo'n manier bijgesteld worden dat het voor nieuwe panelen ineens weer op ca 7 jaar zit terwijl panelen van een half jaar oud net buiten de regeling vallen en ineens richting het dubbele gaan.

Als je het geld toch wil uitgeven: heb je wel eens aan vloerverwarming gedacht? Dat valt een beetje in dezelfde hoek.. over 10-20 jaar wordt het denk ik als erg primitief gezien als je dat niet hebt. Dus als het er dan toch van moet komen dan het liefst zo snel mogelijk want dan heb je er zelf ook plezier van.
Bij zonnepanelen heb ik ook nog twijfel omdat de toekomst niet zeker is wat dat betreft.

Vloerverwarming hebben we naar gekeken, en is ook een optie nadat het huis goed is geïsoleerd en het ook daadwerkelijk meerwaarde heeft. Dit kan echter over 5 jaar ook nog :)

Betreft je laatste alinea, domme rekenfout. Uiteraard wordt begrepen dat geleend geld terug moet.
EHA1337 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:19:
Gaat dit om de lening die verstrekt wordt via energiebesparingslening.nl? Wij zitten toevallig ook in dit traject. Echter gelukkig heeft de gemeente breda 0% rente. De lening is op basis van annuiteit. Rente wordt dus minder. Deze is wel aftrekbaar..
Gaat om SvN duurzaamheidslening, wel via de gemeente. Ook annuiteit en aftrekbaar ja.

Hoe bevalt jullie traject? Ik zie op de site van jullie partij een samenwerking met SvN staan.

[ Voor 17% gewijzigd door AFCAjax op 19-03-2018 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heb je al vloer / kruipruimte isolatie?

Qua terugverdientijd zou dat bij ons minder dan 6 jaar moeten zijn. Geschatte besparing van €350 per jaar, €2000 aan kosten. Dat was een no-brainer. Zonnepanelen verdienen we pas na 8 jaar terug én hebben onderdelen die op termijn vervangen moeten worden, vloerisolatie zit er voor de eeuwigheid onder.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
unezra schreef op maandag 19 maart 2018 @ 06:52:
Heb je al vloer / kruipruimte isolatie?

Qua terugverdientijd zou dat bij ons minder dan 6 jaar moeten zijn. Geschatte besparing van €350 per jaar, €2000 aan kosten. Dat was een no-brainer. Zonnepanelen verdienen we pas na 8 jaar terug én hebben onderdelen die op termijn vervangen moeten worden, vloerisolatie zit er voor de eeuwigheid onder.
Vloerisolatie staat ook op de planning, wist niet dat dit zoveel bespaar, dacht hooguit de helft van wat jij noemt. Zal hier ook eens naar gaan kijken. Bedankt voor je input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

AFCAjax schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:28:
[...]
Vloerisolatie staat ook op de planning, wist niet dat dit zoveel bespaar, dacht hooguit de helft van wat jij noemt. Zal hier ook eens naar gaan kijken. Bedankt voor je input!
Ik wist het ook niet én dacht dat de kosten veel hoger lagen. :)

Nu is het wel zo dat wij een houten vloer hebben en een huis waarvan het oudste deel is gebouwd in 1958. Het huis is dus relatief slecht geisoleerd. Onze kruipruimte is droog, maar wel koud en de vloer voelt altijd koud aan.

Fin, vorig jaar eens laten berekenen, vorige week opnieuw. Bleek het maar nipt meer dan €2000 te kosten en in minder dan 6 jaar terug te verdienen te zijn. Offerte heb ik een uur later getekend. Werkzaamheden worden later dit jaar uitgevoerd. (We willen het combineren met een flinke verbouwing maar de overheid gooit de BTW tarieven binnenkort waarschijnlijk weer omhoog vandaar dat ik direct getekend heb zodat we nog profijt hebben van het lage BTW tarief. Scheelt toch weer geld.)

Oh, qua isolatiebedrijven, er is wat kaf tussen het koren. We hebben d'r een stuk of 3 langs laten komen, 1 daarvan was ronduit vervelend. Diegene die het is geworden is diegene die ook zo nuchter was om te zeggen "spouwmuurisolatie levert je in jullie geval niets op, niet doen". Dat vind ik positief. Deze heren *leven* van het isoleren en als zij zeggen dat het niet nuttig is, heb ik daar dus wel redelijk vertrouwen in. De verkoper probeerde duidelijk niet al zijn maatregelen te verkopen maar alleen datgene dat werkelijk nut heeft. :) (Dus kom ik terug, als ik toch nog een keer wil kijken naar maatregelen die wellicht minder rendabel zijn maar op de eoa manier toch comfortabel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
unezra schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:39:
[...]

Ik wist het ook niet én dacht dat de kosten veel hoger lagen. :)

Nu is het wel zo dat wij een houten vloer hebben en een huis waarvan het oudste deel is gebouwd in 1958. Het huis is dus relatief slecht geisoleerd. Onze kruipruimte is droog, maar wel koud en de vloer voelt altijd koud aan.

Fin, vorig jaar eens laten berekenen, vorige week opnieuw. Bleek het maar nipt meer dan €2000 te kosten en in minder dan 6 jaar terug te verdienen te zijn. Offerte heb ik een uur later getekend. Werkzaamheden worden later dit jaar uitgevoerd. (We willen het combineren met een flinke verbouwing maar de overheid gooit de BTW tarieven binnenkort waarschijnlijk weer omhoog vandaar dat ik direct getekend heb zodat we nog profijt hebben van het lage BTW tarief. Scheelt toch weer geld.)

Oh, qua isolatiebedrijven, er is wat kaf tussen het koren. We hebben d'r een stuk of 3 langs laten komen, 1 daarvan was ronduit vervelend. Diegene die het is geworden is diegene die ook zo nuchter was om te zeggen "spouwmuurisolatie levert je in jullie geval niets op, niet doen". Dat vind ik positief. Deze heren *leven* van het isoleren en als zij zeggen dat het niet nuttig is, heb ik daar dus wel redelijk vertrouwen in. De verkoper probeerde duidelijk niet al zijn maatregelen te verkopen maar alleen datgene dat werkelijk nut heeft. :) (Dus kom ik terug, als ik toch nog een keer wil kijken naar maatregelen die wellicht minder rendabel zijn maar op de eoa manier toch comfortabel.)
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Daar heb ik iets aan. Wat betreft het isoleren van de spouw, denk ik dat wij heel veel winst pakken. Vooral op de bovenverdieping merk ik dat heel erg. Als de wind pal op het huis staat (hoekwoning), en het zijn deze temperaturen dan blijf ik stoken tegen de kou (babykamer). Deze heeft voor mij dus wel prio nummer 1. Wat betreft zonnepanelen, was het eventueel een mooie gelegenheid om dat direct mee te nemen, maar geen pré. Vloerisolatie is misschien nog wel een beter alternatief, mocht het mij dezelfde besparing opleveren als de jouwe. Wij hebben een jaren 60 woning, met een betonnen vloer. Maar dan zou ik er niet voor gaan lenen, en voor de volgende winter spouw erin spuiten, en de vloer het jaar erna aanpakken.

Waarom had bij jou de isolatie van de spouw geen zin? Teveel vervuiling in de spouw ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

AFCAjax schreef op maandag 19 maart 2018 @ 08:48:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Daar heb ik iets aan.
Zoals gezegd, we zijn heel druk bezig met kijken wat er mogelijk is. Ik heb wat geld achter de hand waarvan ik een deel wil investeren in energiebesparende of opwekkende maatregelen. Daar stel ik alleen wel een paar eisen. De belangrijkste eis is "terugverdientijd gegarandeerd onder de 10 jaar".

Ik absoluut dat het milieu er beter van word en zou geen maatregelen willen doorvoeren die netto slechter zijn, maar het belangrijkste is wel financieel rendement. (En comfort. Vloerisolatie schijnt bijvoorbeeld naast financieel rendabel, vooral ook heel prettig te zijn. Geen koude voeten meer.)

Daarom heb ik vorig jaar 15 zonnepanelen op het dak laten plaatsen (als we ooit de tuin gaan verbouwen en er een nieuwe schuur komt wil ik een 2e set bij laten plaatsen) en gaan we dit jaar de vloer laten isoleren. Ook ben ik bezig te kijken hoe we alle lampen kunnen vervangen door LED.

Energieonzuinige apparaten zoals koelkast en vaatwasser worden dit jaar met de verbouwing van de keuken vervangen door energiezuiniger apparaten. Wasmachine denken we nog even over na, maar staat ook op de vervanglijst. (De huidige is helaas nog niet "op" dus er is geen noodzaak maar toch denken we er over na deze vervroegd af te schrijven.)
Wat betreft het isoleren van de spouw, denk ik dat wij heel veel winst pakken. Vooral op de bovenverdieping merk ik dat heel erg. Als de wind pal op het huis staat (hoekwoning), en het zijn deze temperaturen dan blijf ik stoken tegen de kou (babykamer). Deze heeft voor mij dus wel prio nummer 1.
Wij hebben een rijtjeshuis en ik meende dat ze zeiden dat we amper spouwmuur hadden. De muur steekt een beetje uit (huizen staan "vertand" opgesteld in de straat) maar dat is het ook wel. Het is wel iets waar ik toch een keer ga vragen wat ook alweer exact de reden is waarom het niet loont. Wie weet dat ik ooit, als de absolute kosten mee vallen en de terugverdientijd langer dan 10 jaar is, ik het toch nog wel een keer doe. Gewoon om die laatste paar € te pakken.

Wel begreep ik dat spouwmuurisolatie nauwelijks geluid dempt en eerder negatief werkt. Dat zou dus een reden zijn om het níet te doen. Bij jullie, met een hoekhuis en buitenmuur, heb je dat aan die kant sowieso niet natuurlijk.
Wat betreft zonnepanelen, was het eventueel een mooie gelegenheid om dat direct mee te nemen, maar geen pré. Vloerisolatie is misschien nog wel een beter alternatief, mocht het mij dezelfde besparing opleveren als de jouwe. Wij hebben een jaren 60 woning, met een betonnen vloer. Maar dan zou ik er niet voor gaan lenen, en voor de volgende winter spouw erin spuiten, en de vloer het jaar erna aanpakken.
Als ik er voor had moeten lenen had ik het niet gedaan of er langer over nagedacht. Bij ons kwam er vrij plots een bedrag vrij en daarmee heb ik versneld een aantal maatregelen doorgevoerd. (Niet alleen energiebesparende maatregelen. We hebben ook de groepenkast laten vervangen én ik heb een aparte geaarde groep en netwerk naar mijn werkkamer laten trekken. Groepenkast was min of meer noodzakelijk omdat we op inductie willen gaan koken en dus die zonnepanelen op het dak hebben laten leggen. Inductie heeft 2x16A nodig, zonnepanelen 1x20A en vrije groepen hadden we niet meer. Dus maar dat hele ding laten vervangen door een moderner exemplaar en meteen de grootste electrische foutjes laten verhelpen.)
Waarom had bij jou de isolatie van de spouw geen zin? Teveel vervuiling in de spouw ofzo?
Als ik het goed heb begrepen dus vooral te weinig spouwmuur. :)

Dakisolatie wil ik nog wel een keer met ze over praten maar dat gaat dacht ik heel duur worden. We hebben een plat dak en om dat goed te isoleren, moeten ze dacht ik behoorlijk in het plafond gaan zitten zagen. Dan is het meteen een vrij dure hobby.

Fin, eerst dus maar eens de verbouwing afwachten en gaandeweg het jaar kijken wat er nog meer mogelijk is. (Ondertussen is het volgend plan ook weer aangebroken: Hypotheek versneld aflossen. De opbrengst van de zonnepanelen en besparing van de vloerisolatie willen we daar voor gaan inzetten samen met de HRA. Die willen we 1x per jaar laten uitbetalen ipv maandelijks waardoor ons uitgavenpatroon volledig gebaseerd raakt op onze bruto lasten en we aan het eind van het jaar een leuk bedrag in 1x in de hypotheek kunnen storten. Over ~28 jaar mag ik met pensioen. Dat is nog ver weg maar het zou leuk zijn als we het huis eerder hypotheekvrij kunnen krijgen. Vandaar dat we daar nu voor het eerst serieus op gaan plannen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Ik heb even een uitgebreidere berekening gemaakt met uitgaven/opbrengsten in beide gevallen (panelen+spouw en vloer+spouw).

Bedragen iets aangepast door meer onderzoek etc.

Nu is het gaval natuurlijk dat bij vloer+spouw de besparing altijd zo zal blijven, mijn vermoeden is dat de gasprijs alleen maar zal stijgen uiteindelijk. De stroom prijs daarentegen ben ik niet zo zeker van, dus dat is in zekere zin een kleine gok.

Zie onder, op en aanmerkingen zijn zeker welkom:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d38oxoE.jpg

Staat nu ook in de startpost. Ik denk dat ik vastrecht nog over het hoofd zie, iemand die weet hoe dit precies in zijn werk steekt?.

[ Voor 8% gewijzigd door AFCAjax op 19-03-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Je berekening is nog steeds wat vreemd. Waarom leen je de BTW-teruggave? Dat is onnodig en door dat gerommel komen je totale kosten uit onder het geleende bedrag; wat erg raar over komt.

6500 tien jaar lenen tegen 1.6 % (bruto) == 7050 aflossen (bruto) == 6830 (netto).

Je panelen kosten 4500 - 650 == 3850. Dan kun je twee dingen doen: minder lenen (maar 5850) of twee extra panelen kopen. Die BTW krijg je toch terug.

Mocht je die BTW echt niet kunnen voorschieten en ook niet kunnen regelen middels een voorlopige teruggave; dan moet je die 650 inderdaad extra lenen. Maar die zou ik dan wel direct aflossen na afloop van het eerste jaar (als je de teruggave ontvangt) en niet gespreid over de tien jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
HuHu schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:54:
Je berekening is nog steeds wat vreemd. Waarom leen je de BTW-teruggave? Dat is onnodig en door dat gerommel komen je totale kosten uit onder het geleende bedrag; wat erg raar over komt.

6500 tien jaar lenen tegen 1.6 % (bruto) == 7050 aflossen (bruto) == 6830 (netto).

Je panelen kosten 4500 - 650 == 3850. Dan kun je twee dingen doen: minder lenen (maar 5850) of twee extra panelen kopen. Die BTW krijg je toch terug.

Mocht je die BTW echt niet kunnen voorschieten en ook niet kunnen regelen middels een voorlopige teruggave; dan moet je die 650 inderdaad extra lenen. Maar die zou ik dan wel direct aflossen na afloop van het eerste jaar (als je de teruggave ontvangt) en niet gespreid over de tien jaren.
De BTW zul je eerst moeten betalen, voor je hem terug kunt vragen zover ik weet. En met de duurzaamheidslening komt het geld in een depot, je krijgt het zelf niet op de rekening gestort. Idee is dus na de teruggave deze gewoon meteen vervroegd af te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
BTW is toch standaard een kwartaalaangifte? Als je dan bijvoorbeeld op een factuur voor je zonnepanelen ontvangt met datum 1-6, dan geeft je die als betaalde voorheffing op in de omzetbelasting over het 2e kwartaal. In de loop van de maand juli wordt deze uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

unezra schreef op maandag 19 maart 2018 @ 06:52:

Zonnepanelen verdienen we pas na 8 jaar terug én hebben onderdelen die op termijn vervangen moeten worden,
@unezra
Dit klopt niet hoor, zonnepanelen hebben geen onderdelen, misschien bedoel je de omvormer, dat klopt wel dat die op termijn vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
JAN-B schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:03:
[...]
@unezra
Dit klopt niet hoor, zonnepanelen hebben geen onderdelen, misschien bedoel je de omvormer, dat klopt wel dat die op termijn vervangen moet worden.
Dit klopt, daarom 1000 euro op de 25 jaar termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

JAN-B schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:03:
[...]
@unezra
Zonnepanelen hebben optimizers en die schijnen kapot te kunnen gaan, daarnaast gaan zonnepanelen na verloop van tijd achteruit. Na 30 jaar leveren ze geen 100% van hun opbrengst meer.

Hoe dan ook, de panelen zelf zullen het wel redden maar ik begreep dat je optimizers en je omvormer mogelijk wel eerder de geest geven. (Yet, ik heb dat afgekocht. Uit mijn hoofd heb ik 25 jaar garantie op de hele set waardoor ook als na 10 jaar er een onderdeel stuk gaat, dat onder garantie vervangen word.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
unezra schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:59:
[...]

Zonnepanelen hebben optimizers en die schijnen kapot te kunnen gaan, daarnaast gaan zonnepanelen na verloop van tijd achteruit. Na 30 jaar leveren ze geen 100% van hun opbrengst meer.

Hoe dan ook, de panelen zelf zullen het wel redden maar ik begreep dat je optimizers en je omvormer mogelijk wel eerder de geest geven. (Yet, ik heb dat afgekocht. Uit mijn hoofd heb ik 25 jaar garantie op de hele set waardoor ook als na 10 jaar er een onderdeel stuk gaat, dat onder garantie vervangen word.)
Het mooie alleen is, dat je na 8 jaar er al uit bent (met lening 9). En dat als ze na 15 jaar allemaal kapot zouden gaan, je gewoon weer een nieuwe set kunt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

AFCAjax schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:07:
[...]
Het mooie alleen is, dat je na 8 jaar er al uit bent (met lening 9). En dat als ze na 15 jaar allemaal kapot zouden gaan, je gewoon weer een nieuwe set kunt plaatsen.
Tuurlijk, maar dan ben je gedeeltelijk je financieel rendement kwijt als het je omvormer en optimizers zijn, vervang je je hele installatie ben je je volledige financiële rendement kwijt.

Het idee van zonnepanelen op je dak is nu juist dat je d'r een hoger financieel rendement uit haalt dan uit je spaargeld, zonder grote risico's te lopen. (De zon schijnt altijd wel.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:09
een paar punten om aan te denken:
- de meeste PV-installaties hebben juust geen optimisers, vrijwel alleen bij SolarEdge. Enige slijtagedeel is omvormer, en mocht die over 8-10 jaar stuk zijn dan koop je echt voor een prikje een nieuwe (want worden ook elk jaar goedkoper, net als panelen zelf)
- 12 panelen laten leggen, zeg 3200 Wp moet wel kunnen voor ~€4.000 incl.BTW (check alle topics met advies over offertes). Scheelt weer een beetje.
- pas op dat je niet te veel verdiend voor de lening, volgens mij is de bovengrens 70k bruto/jaar voor je huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
unezra schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:16:
[...]

Tuurlijk, maar dan ben je gedeeltelijk je financieel rendement kwijt als het je omvormer en optimizers zijn, vervang je je hele installatie ben je je volledige financiële rendement kwijt.

Het idee van zonnepanelen op je dak is nu juist dat je d'r een hoger financieel rendement uit haalt dan uit je spaargeld, zonder grote risico's te lopen. (De zon schijnt altijd wel.)
Daar ben ik het zeker mee eens! Je leest btw dat over de hele looptijd van 25 jaar je het rendement x0,8 moet doen. In 10 jaar is dit x0,9.

Enige waar ik nog over twijfel na mijn berekening is de toekomst van saldering. Nu is hij nog voordelig, maar dit kan zomaar anders worden.

De berekening in mijn startpost is misschien iets te rooskleurig. Als ik deze iets somberder maak kom ik nog steeds erg goed uit.

Zie onder:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KXvvomg.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@AFCAjax Over die saldering maak ik me niet heel veel zorgen. Zeker in de zomer kun je daar aardig op inspelen door bijvoorbeeld je grootverbruikers te laten draaien als de zon op zijn hoogtepunt is.

Wij zijn daar nu al mee bezig, puur om d'r aan te wennen. De vaatwasser en wasmachine starten we rond een uur of 11 in plaats van 's avonds. Op een donkere dag kun je pech hebben maar op een beetje zonnige dag gooit mijn installatie nu al (maart) 2.6kW naar beneden. Das meer dan vaatwasser en wasmachine tegelijkertijd verbruiken.

Alle energie die je direct verbruikt, passeert niet je meter en is dus ook vrij van welke salderingsregeling dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Fr33z schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:37:
een paar punten om aan te denken:
- de meeste PV-installaties hebben juust geen optimisers, vrijwel alleen bij SolarEdge. Enige slijtagedeel is omvormer, en mocht die over 8-10 jaar stuk zijn dan koop je echt voor een prikje een nieuwe (want worden ook elk jaar goedkoper, net als panelen zelf)
- 12 panelen laten leggen, zeg 3200 Wp moet wel kunnen voor ~€4.000 incl.BTW (check alle topics met advies over offertes). Scheelt weer een beetje.
- pas op dat je niet te veel verdiend voor de lening, volgens mij is de bovengrens 70k bruto/jaar voor je huishouden.
Thanks voor je input! :)

- Omvormer wil je tegen die tijd misschien toch ook vervangen voor een zwaardere als je evt. gasloos gaat.

- Ik kwam zelf met wat Googlen op ca. € 4800, incl installatie voor 12 panelen á 300 Wp. Denk dat dit al erg netjes is. Ik heb me verder nog niet in offertes verdiept.

- Die grens halen wij (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
unezra schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:42:
@AFCAjax Over die saldering maak ik me niet heel veel zorgen. Zeker in de zomer kun je daar aardig op inspelen door bijvoorbeeld je grootverbruikers te laten draaien als de zon op zijn hoogtepunt is.

Wij zijn daar nu al mee bezig, puur om d'r aan te wennen. De vaatwasser en wasmachine starten we rond een uur of 11 in plaats van 's avonds. Op een donkere dag kun je pech hebben maar op een beetje zonnige dag gooit mijn installatie nu al (maart) 2.6kW naar beneden. Das meer dan vaatwasser en wasmachine tegelijkertijd verbruiken.

Alle energie die je direct verbruikt, passeert niet je meter en is dus ook vrij van welke salderingsregeling dan ook.
Geweldige tip! Dit is ook waarom ik er niet zoveel voor voel om dik over mijn verbruik te gaan opwekken.

Zie ik verder nog iets over het hoofd in mijn berekening? Zoals ik het nu zie, ga ik er zelfs maandelijks op vooruit (Besparing energierekening -minus- maandtermijn).

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:21
Het klopt wat er uit je berekening komt. het is redabel vanaf dag 1 dat je de lening hebt en de panelen op het dak liggen en isolatie in de muren zit.

Hier ook dezelfde duurzaamheidslening betalen bruto +/- 60 euro per maand aan lening (aflossing + rente) waarvan de rente ook weer afgetrokken kan worden bij de belasting.

de besparing eerst een voorschot van 180 euro per maand bij Essent nu nog 90 euro en krijgen tot nu toe nog elk jaar geld terug.

We hebben hier 21 X solar frontier 170 wp per stuk in totaal dus 3570wp en heeft afgelopen jaar (2017) opgebracht 3400 Kw/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
jimmya3 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:47:
Het klopt wat er uit je berekening komt. het is redabel vanaf dag 1 dat je de lening hebt en de panelen op het dak liggen en isolatie in de muren zit.

Hier ook dezelfde duurzaamheidslening betalen bruto +/- 60 euro per maand aan lening (aflossing + rente) waarvan de rente ook weer afgetrokken kan worden bij de belasting.

de besparing eerst een voorschot van 180 euro per maand bij Essent nu nog 90 euro en krijgen tot nu toe nog elk jaar geld terug.

We hebben hier 21 X solar frontier 170 wp per stuk in totaal dus 3570wp en heeft opgebracht 3400 Kw/h.
Thanks voor je input! Wat is jouw ervaring met de doorlooptijd etc. bij deze partij? Het begint nu echt wel te kriebelen om dit allemaal aan te pakken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmya3
AFCAjax schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:53:
[...]

Thanks voor je input! Wat is jouw ervaring met de doorlooptijd etc. bij deze partij? Het begint nu echt wel te kriebelen om dit allemaal aan te pakken!
Het heeft best lang geduurd al het papier gedoe. meen iets van 4 maanden voordat de uiteindelijke goedkeuring er lag en de opdracht bij de panelenboer definitief te maken en in te plannen.

Ik heb toen een aantal verschillende een offerte laten maken en bij energie wonen uiteindelijk besteld met als voorwaarde dat de order pas definitief zou worden als de lening goedgekeurd zou zijn.

Ze hebben ook de BTW teruggaaf geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
jimmya3 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:57:
[...]

Het heeft best lang geduurd al het papier gedoe. meen iets van 4 maanden voordat de uiteindelijke goedkeuring er lag en de opdracht bij de panelenboer definitief te maken en in te plannen.

Ik heb toen een aantal verschillende een offerte laten maken en bij energie wonen uiteindelijk besteld met als voorwaarde dat de order pas definitief zou worden als de lening goedgekeurd zou zijn.

Ze hebben ook de BTW teruggaaf geregeld.
Daar was ik al een klein beetje bang voor, reden te meer om binnen een paar weken de keuze te gaan maken voor het winter wordt wil ik de muur geïsoleerd hebben. Energie-wonen is een tussenpartij zoals ik het even snel zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmya3
AFCAjax schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:14:
[...]

Daar was ik al een klein beetje bang voor, reden te meer om binnen een paar weken de keuze te gaan maken voor het winter wordt wil ik de muur geïsoleerd hebben. Energie-wonen is een tussenpartij zoals ik het even snel zie?
Energie wonen heeft hier de Panelen geleverd gemonteerd en aangesloten (zeer netjes te werk gegaan alles achtergelaten zoals het was bij binnenkomst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Neem ook eens contact op met Pluimers. Zij zijn een isolatiebedrijf maar werken samen met een zonnepanelen partij. Achteraf heb ik spijt dat ik niet voor die partij ben gegaan. (Er zijn wat dingen mis gegaan met mijn huidige installateur. Vooralsnog gedeeltelijk wel redelijk opgelost maar het heeft nog een beetje een nare smaak gegeven.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@AFCAjax ik zit ook met een dergelijke aanschaf (zonnepanelen, ramen en bgg.vloer in ons geval)

- We zitten te twisten tussen 12/14 panelen of +4 erbij
- dak is al geisoleerd
- restant aan ramen & voordeur zou mee geisoleerd worden
- vloer word ook geisoleerd + vloerverwarming mee
- kleine meerprijs overige radiator(en)
- we betalen bv 200, p.m (nu) en straks bv nog maar 75,- pm (gas + electra)

* vso denkt dat de volgende gedachten belangrijker zijn
- reken met het geld wat je kan missen (bv 125 "besparing" en houd het dan tussen(bv 100 en 150) per maand
- zonnepanelen zijn leuk maar na 90% voor 10 jaar heb je misschin binnen 6-8 jaar afgelost daarna moet je het de lening in duwen
- zorg dat je extra af kan lossen (erfenis, lotterij of andere meevaller is zeker handig)
je besparing door isoleren (passieve isolatie) en gezond verstand gaat je de meeste winst opleveren.

Maar vooral je eigen leefcomfort gaat er op vooruit, en daar doe je het voor niet voor de extra waarde.
een huis zonder keuken is minder waard dan met keuken.. maar voor de keuken krijg je maar 5.000 extra waarde. ook al kost de keuken 75.000 euro het huis is er niet 70.000 euro meer waard van geworden.

Bedenk zo de isolatie die je er nu in stopt = goedkoper per maand, en kan je huis een sterke + punt geven bij verkoop als men moet kiezen. Zolang je prettig leeft en je vind het zelf waard .. gewoon doen (niet te veel berekenen)

* vso zegt niet te veel berekenen .. lol ik reken ook alles door

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
vso schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:12:
@AFCAjax ik zit ook met een dergelijke aanschaf (zonnepanelen, ramen en bgg.vloer in ons geval)

- We zitten te twisten tussen 12/14 panelen of +4 erbij
- dak is al geisoleerd
- restant aan ramen & voordeur zou mee geisoleerd worden
- vloer word ook geisoleerd + vloerverwarming mee
- kleine meerprijs overige radiator(en)
- we betalen bv 200, p.m (nu) en straks bv nog maar 75,- pm (gas + electra)

* vso denkt dat de volgende gedachten belangrijker zijn
- reken met het geld wat je kan missen (bv 125 "besparing" en houd het dan tussen(bv 100 en 150) per maand
- zonnepanelen zijn leuk maar na 90% voor 10 jaar heb je misschin binnen 6-8 jaar afgelost daarna moet je het de lening in duwen
- zorg dat je extra af kan lossen (erfenis, lotterij of andere meevaller is zeker handig)
je besparing door isoleren (passieve isolatie) en gezond verstand gaat je de meeste winst opleveren.

Maar vooral je eigen leefcomfort gaat er op vooruit, en daar doe je het voor niet voor de extra waarde.
een huis zonder keuken is minder waard dan met keuken.. maar voor de keuken krijg je maar 5.000 extra waarde. ook al kost de keuken 75.000 euro het huis is er niet 70.000 euro meer waard van geworden.

Bedenk zo de isolatie die je er nu in stopt = goedkoper per maand, en kan je huis een sterke + punt geven bij verkoop als men moet kiezen. Zolang je prettig leeft en je vind het zelf waard .. gewoon doen (niet te veel berekenen)

* vso zegt niet te veel berekenen .. lol ik reken ook alles door
Wat je zegt klopt helemaal, ik ben het volledig eens met alle punten die jij aangeeft.

Tevens vind ik het ook mooi om zelf mijn energie op te wekken, en uiteindelijk is het ook gewoon een goede stap voor een betere wereld. Uiteindelijk gaan we hopelijk allemaal gasloos leven. Misschien dat ik de isolatie van de vloer ook wel direct laat doen van spaargeld :9. Vloerverwarming wil ik eigenlijk pas doen als de vloer aan vervanging toe is en alles volledig is geïsoleerd zodat ik zonder radiatoren kan beneden.
Neem ook eens contact op met Pluimers. Zij zijn een isolatiebedrijf maar werken samen met een zonnepanelen partij. Achteraf heb ik spijt dat ik niet voor die partij ben gegaan. (Er zijn wat dingen mis gegaan met mijn huidige installateur. Vooralsnog gedeeltelijk wel redelijk opgelost maar het heeft nog een beetje een nare smaak gegeven.)
Dank voor je reactie! :) ga zeker eens verder verdiepen!

[ Voor 8% gewijzigd door AFCAjax op 19-03-2018 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

AFCAjax schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:37:
[...]

Wat je zegt klopt helemaal, ik ben het volledig eens met alle punten die jij aangeeft.

Tevens vind ik het ook mooi om zelf mijn energie op te wekken, en uiteindelijk is het ook gewoon een goede stap voor een betere wereld. Uiteindelijk gaan we hopelijk allemaal gasloos leven. Misschien dat ik de isolatie van de vloer ook wel direct laat doen van spaargeld :9. Vloerverwarming wil ik eigenlijk pas doen als de vloer aan vervanging toe is en alles volledig is geïsoleerd zodat ik zonder radiatoren kan beneden.

[...]

Dank voor je reactie! :) ga zeker eens verder verdiepen!
Ik zou eerst kijken wat je zelf kan doen voordat je het uitbesteed..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
vso schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:16:
[...]

Ik zou eerst kijken wat je zelf kan doen voordat je het uitbesteed..
Ik weet zeker dat ik spouwmuurisolatie en panelen niet zelf kan en wil doen. Vloerisolatie en verwarming eventueel wel! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

AFCAjax schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 05:57:
[...]
Ik weet zeker dat ik spouwmuurisolatie en panelen niet zelf kan en wil doen. Vloerisolatie en verwarming eventueel wel! :)
Wij zijn uitgekomen op gespoten schuim en da's spul dat je volgens mij niet zelf aan wil leggen. (Aan de andere kant lig ik niet graag zelf in mijn kruipruimte. Dat ding is misschien 60cm hoog.)

Enige waar ik nu, as we speak, over twijfel is over de dikte. Zij hebben 6cm geadviseerd met een RC waarde van 2,5 terwijl je op diverse plekken leest dat je voor een RC waarde van 3,5 wil gaan.

Even wat verder gegoogled:
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Dus 0,2 - 2,5 levert je 85% van je besparing op en 2,5 - 8 nog maar 15%. Kortom, daarom hebben ze waarschijnlijk gekozen voor 2,5 (6cm) en niet voor 3,5 (8,5cm) omdat de extra kosten niet opwegen tegen de extra besparing. :) (Maar voor de zekerheid ga ik dat toch nog even navragen.)

Fin, iets om naar te kijken dus, ook of je het wel of niet zelf wil doen. Ik zou niet graag 1 of 2 dagen op mijn rug onder de vloer willen liggen. (Hell, ik overweeg zelfs om het verleggen van de kabel aansluiting en het aansluiten van 2x ethernet door een installateur te doen, domweg vanwege de ellende van in zo'n krappe ruimte moeten werken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
unezra schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 06:58:
[...]

Wij zijn uitgekomen op gespoten schuim en da's spul dat je volgens mij niet zelf aan wil leggen. (Aan de andere kant lig ik niet graag zelf in mijn kruipruimte. Dat ding is misschien 60cm hoog.)

Enige waar ik nu, as we speak, over twijfel is over de dikte. Zij hebben 6cm geadviseerd met een RC waarde van 2,5 terwijl je op diverse plekken leest dat je voor een RC waarde van 3,5 wil gaan.

Even wat verder gegoogled:
http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

Dus 0,2 - 2,5 levert je 85% van je besparing op en 2,5 - 8 nog maar 15%. Kortom, daarom hebben ze waarschijnlijk gekozen voor 2,5 (6cm) en niet voor 3,5 (8,5cm) omdat de extra kosten niet opwegen tegen de extra besparing. :) (Maar voor de zekerheid ga ik dat toch nog even navragen.)

Fin, iets om naar te kijken dus, ook of je het wel of niet zelf wil doen. Ik zou niet graag 1 of 2 dagen op mijn rug onder de vloer willen liggen. (Hell, ik overweeg zelfs om het verleggen van de kabel aansluiting en het aansluiten van 2x ethernet door een installateur te doen, domweg vanwege de ellende van in zo'n krappe ruimte moeten werken.)
Ik houd er ook niet van haha, misschien als het mij significant veel geld scheelt ik het overweeg. We will see :)

Ik ga nu eerst even wat offertes opvragen, vervolgens dien ik een EPA te laten doen (Energie Bespaar Advies) zodat ik kan aantonen aan de gemeente dat mijn huis minimaal 1 klasse beter wordt.

Dan kan ik de duurzaamheidslening in gang zetten. Als alles dan kwa kosten uitkomt zoals ik berekend heb, zetten we het in gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

AFCAjax schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 07:12:
[...]
Ik houd er ook niet van haha, misschien als het mij significant veel geld scheelt ik het overweeg. We will see :)
Da's ook hier de overweging een beetje. :)
Kruipruimte lijkt me vooral doodeng. Allemaal levende en dode spinnen, levende en dode muizen, etc. *brrrrrrr* (En dan is het ook nog eens daadwerkelijk een kruipruimte, veel hoger dan een centimeter of 60, 70 zal het op veel plekken volgens mij niet zijn.)

Aan de andere kant ben ik ook wel heel nieuwsgierig en zou ik graag willen weten hoe het er onder de vloer uit ziet. (Ook omdat ik wat oude niet opgeruimde en niet nuttige leidingen en andere ellende verwacht.)
Ik ga nu eerst even wat offertes opvragen, vervolgens dien ik een EPA te laten doen (Energie Bespaar Advies) zodat ik kan aantonen aan de gemeente dat mijn huis minimaal 1 klasse beter wordt.

Dan kan ik de duurzaamheidslening in gang zetten. Als alles dan kwa kosten uitkomt zoals ik berekend heb, zetten we het in gang.
Ben benieuwd!

Update je het topic als je verder bent? (Een lening zou ik er zelf niet snel voor willen aanvragen maar ik ben wel heel benieuwd naar je financiële overwegingen. Topics als dit zetten mijzelf ook weer flink aan het denken over besparingsmaatregelen en zinvolle investeringen in onze woning.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
unezra schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 07:18:
[...]

Da's ook hier de overweging een beetje. :)
Kruipruimte lijkt me vooral doodeng. Allemaal levende en dode spinnen, levende en dode muizen, etc. *brrrrrrr* (En dan is het ook nog eens daadwerkelijk een kruipruimte, veel hoger dan een centimeter of 60, 70 zal het op veel plekken volgens mij niet zijn.)

Aan de andere kant ben ik ook wel heel nieuwsgierig en zou ik graag willen weten hoe het er onder de vloer uit ziet. (Ook omdat ik wat oude niet opgeruimde en niet nuttige leidingen en andere ellende verwacht.)

[...]

Ben benieuwd!

Update je het topic als je verder bent? (Een lening zou ik er zelf niet snel voor willen aanvragen maar ik ben wel heel benieuwd naar je financiële overwegingen. Topics als dit zetten mijzelf ook weer flink aan het denken over besparingsmaatregelen en zinvolle investeringen in onze woning.)
Ik houd dit topic zeker bij met alle ontwikkelingen. De komende tijd zal uitwijzen of we de stap(pen) gaan zetten of niet.

Dank iedereen voor alle tips en bevindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@AFCAjax Ik heb het trouwens vanochtend even nagevraagd.
Het is idd een CW waarde van 2.5 en heel specifiek geven ze aan dat vanwege een houten vloer zonder vloerverwarming, een hogere CW waarde geen nut heeft. Je kunt er 3.5 van maken, maar het levert niets extra's op. (Vloerverwarming zit niet in de planning hier. Niet voor de woonkamer.)

Spouwmuur is bij ons beperkt. Buitenmuur is maar 2 meter en de tussenmuur tussen ons en de buren raden ze af. Je verliest iets warmte door 'm niet te isoleren maar je hebt (fors) meer geluidsdoorslag. Ofwel, je huis word gehoriger. Dat willen we niet. Niet dat het héél gehorig is, maar meer geluid hoeft ook niet per sé. :) (Voor de buren waarschijnlijk ook niet, ik speel piano. Onder andere.)

Pagina: 1