Ventilatieroosters tochten als ze dicht zitten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58
In ons nieuwbouw huis (2015) hebben we Buva Fitstream ventilatieroosters in de ramen in de kamer beneden. Bij wind pal uit het oosten staat deze recht op de ramen aan de voorkant en dan komt er behoorlijk wat tocht naar binnen, ook als de roosters dicht zitten.

Ik vraag me af of de roosters wel goed geïnstalleerd zijn. Als ik namelijk bij de bediening van de roosters kijk kan ik zo naar buiten kijken ook als deze dicht zitten. Hierbij twee foto's van de situatie:

Rooster van buiten gezien:
Afbeeldingslocatie: https://pojp1w.ch.files.1drv.com/y4mLSvXNObu9_fqtDB5bcae7ZTdRPACJGNqLTAbhglzk_w1aZOBCZDN0PIcFwdrtje3oifCoGTNd3wE9ti-Xz8emH2VmqdxXPwiMass1-lDf8IqQ-YmjW3329_IZgP7MWCX1ssqrsADKuKEur08OD-Ug8ZZachLupvXpr4wTWRggNgJHAt9YJs-gvP6fo0kAAMYlMoYuVYAqAsmO_Pb7R5NBA?width=509&height=575&cropmode=none

Rooster van binnen gezien
Afbeeldingslocatie: https://xxrcnq.ch.files.1drv.com/y4mtyXo85PM9pyxB8S7o7q8W5CORBnH22OrFshtJeF9afHiUkTnqbbWZgsHOdnzv3GBo5hf229S0A2fwiwF-xj-DlKq1vbYW03G7GySOYTS8PHDcrRrHi5q-1dr0rcfRgJHzm1P12HqMapRgXi0aKmlkORU8I0r_sn9f948Mj9PBzrvsO0eRWIhrPWE60_Bcjb_ZyMwdv3DjreS0OCtr7PI_w?width=552&height=730&cropmode=none

Zoals op de eerste foto is te zien is de bediening van buiten niet afgedekt ofzo, en op de tweede foto kan ik onder de bediening door naar buiten kijken. Zijn er mensen hier met Buva Fitstream roosters en is het bij hun ook zo of is daar de buitenkant van de bediening wel afgedekt?

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:37

P_Tingen

omdat het KAN

Geen idee wat ik voor rooster heb, maar boven het raam in mijn kamer zit ook een rooster dat altijd tocht. Ik moet op een stoel klimmen om te zien of het nou echt dicht zit of niet. Ik vermoed dat een rooster sowieso een onding is qua tocht en dat je min of meer veroordeeld bent tot een keuze tussen minimaal of maximaal ventileren. Ik heb die van mij nu met de straffe wind afgeplakt met duct-tape trouwens. Scheelt behoorlijk.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:23

Daniel36

vernieuwde formule

Hier van hetzelfde laken een pak met onbekend merk roosters. De wind staat er vol op en dan tocht het toch een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:05

scorpie

Supra Addict

Ik heb volgens mij ventilatieroosters van het merk Duco, maar heb ook precies hetzelfde.. Als je op Google wat plaatjes van ventilatieroosters checkt lijkt het ook wel of alle ventilatieroosterfabrikanten gebruikmaken van bijna hetzelfde binnenwerk, dus ik vrees dat het gewoon 'zo hoort'.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Same here, mijn systeem lijkt er ook erg sterk op (nieuwbouw 2008) en tocht ook iets. Zelfde als de schuifpui die iets kraakt en tocht. Het is ook gewoon echt een rotkoude en sterke wind nu.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Deze roosters zijn erop ontworpen om, zelfs gesloten, een minimale hoeveelheid ventilatie te kunnen bieden. Dus dicht is nog altijd een beetje open.
Wat je zou kunnen doen, is een filter halen, op maat knippen en in het rooster doen. Dit zorgt er ook voor dat er minder stof naar binnen waait. Vergeet dat niet maandelijks het filter te vervangen, wat zeer belangrijk is voor gezonde lucht.

Denk dan aan een rol: bv http://www.topsluchtfilte...-accessoires/filterdoeken

[ Voor 11% gewijzigd door plaspvd op 18-03-2018 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vergeet niet dat je binnen een systeem hebt draaien wat lucht aanzuigt. Die lucht moet ergens vandaan komen... Kennelijk is het rooster de makkelijkste plek. Wanneer je een deur op een andere plek open zou zetten zou dit rooster niet meer mogen tochten, de lucht wordt dan op een andere plaats van buiten gezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb deze vraag ook nog even bij Buva zelf neergelegd. Als het echt zo hoort is dat wel balen, we hebben in de kamer voor namelijk 4 roosters, met elk aan beide kanten bediening waar dus tocht langs komt. Daar hebben we er ook het meeste last van.

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Je huis helemaal potdicht stoppen is ook geen goed idee.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Idd, iets wat mensen ook vergeten, wel een huis 100% isoleren en dichtmaken, maar vergeten dat je moet kunnen luchten.

https://www.isolatie.org/ventilatie.htm

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Geen idee welke roosters ik hier heb... maar die sluiten tocht dicht..

ventilatie komt nog wel door andere kieren.. ;)
enige wat mij nog altijd dwars zit is dat het rooster in de slaapkamer altijd nat is van de condens.. zowel bij geopend als gesloten.. terwijl die in de woonkamer gewoon kurk droog blijven :/

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

SMSfreakie schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:48:
Geen idee welke roosters ik hier heb... maar die sluiten tocht dicht..

ventilatie komt nog wel door andere kieren.. ;)
enige wat mij nog altijd dwars zit is dat het rooster in de slaapkamer altijd nat is van de condens.. zowel bij geopend als gesloten.. terwijl die in de woonkamer gewoon kurk droog blijven :/
Ook dat is niet vreemd, in de vaak koele slaapkamer lig je de hele nacht vochtige warme lucht uit te ademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:37

vhal

ಠ_ಠ

Eventueel inbetweens/vitrage ervoor hangen scheelt ook aanzienlijk.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:28
Hier ook vooral als de wind op die kant van de woning staat.
Die kamer had ik eerst als slaapkamer in gebruik maar kon er gewoon niet slapen omdat zelfs met het rooster open nog te benauwd was. Dus dan zou de Noord/Oosten wind wel welkom zijn voor de ventilatie.

Niets tegen te doen, ook via de brievenbus in de deur tocht het dan.

Als je meerdere roosters hebt (4) dan zou je er 2 dicht kunnen maken al zal het een stuk minder worden zodra de temperatuur weer omhoog gaat.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Yucon

*broem*

Hoort hier aan de windkant van het huis niet een of ander kapje aan de buitenkant overheen? Juist om het ventilatieeffect niet al te goed te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
GoldenSample schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 23:11:
[...]

Ook dat is niet vreemd, in de vaak koele slaapkamer lig je de hele nacht vochtige warme lucht uit te ademen.
Dat zou je denken... maar hij is 24/7 zo nat als een dweil.... terwijl ik toch echt niet 24/7 in mn slaapkamer zit ;)
en de deur is ook altijd open...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11

Yucon

*broem*

SMSfreakie schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 08:53:
[...]

Dat zou je denken... maar hij is 24/7 zo nat als een dweil.... terwijl ik toch echt niet 24/7 in mn slaapkamer zit ;)
en de deur is ook altijd open...
Maak je het ooit droog? Als het 's ochtends nat is van de nacht gaat het met dat beetje ventilatie en die lage temperatuur echt niet ineens verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:47:
[...]

Maak je het ooit droog? Als het 's ochtends nat is van de nacht gaat het met dat beetje ventilatie en die lage temperatuur echt niet ineens verdampen.
Yep..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Je kan denken aan een sus-kast plaatsen: http://www.woningchecklis...rvangen-door-suskast.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Hier onbekend merk roosters, nieuwbouw 2016, die ook altijd een beetje tochten. De ene wel meer dan de andere, we hebben twee soorten roosters. Een zit in glas en de ander boven het raam. Is het ook nog een hoekhuis waar de wind standaard al redelijk snel omheen giert. Als het heel erg stormt dan is het niet gezellig, dan fluit de wind door heel het huis. Roosters helemaal open is in de winter te koud, vloerverwarming kan het dan niet op een redelijke temp houden. Helemaal dicht gaat niet. Soms plakken we ze tijdelijk een middag of avond af als we echt gek worden van het geluid :) Maar inderdaad, vanwege het ventilatie systeem moet er altijd ergens verse lucht vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:52

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik plaats die ondingen meer en meer omdat ze verplicht zijn bij renovatie en nieuwbouw.

Maar imo is het echt bullshit, je hebt super isolerende ramen en glas, maar die verluchting sluit af met een dun plastieken latje, als ze al afsluiten :')

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 00:43

dwaas

_

Volgens mij moeten ze altijd lucht doorlaten anders krijg je geen lucht binnen wat nodig is voor je centrale afzuiging. Zeker bij nieuwbouw waar de norm om te isoleren hoog is. Zonder zulke ventilatieroosters krijg je een fluitend geluid onder je voordeur of iets dergelijks.

King for a day,... fool for a lifetime.

Pagina: 1