Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Goedemorgen,

Wij hebben in huis een mix van 230v en 12v halogeen spots en inmiddels de eerste 230v halogeenspots vervangen door LED spots.

Nu wil ik liefst alles vervangen door LED en lijkt een 230v systeem mij het meest aantrekkelijke omdat het gedoe met transformators boven de plafonds uit spaart. (Ofwel: Vervangen is eenvoudiger. Gewoon de heel bende boven het plafond verwijderen, draden d'r overheen gooien en klaar.)

Wat ik heb kunnen vinden is dat je er qua dimmer rekening mee moet houden en niet iedere 230v dimmer geschikt is voor het dimmen van 230v LED én dat niet iedere 230v LED geschikt is om gedimd te worden.

Wat ik níet kan vinden, is of er nog andere redenen zijn om voor 12v LED te kiezen in plaats van voor 230v. Waar ik met name aan zit te denken is: Is 230v LED vergelijkbaar zuinig aan 12v LED of is het door alle ingebouwde electronica in de lamp veel onzuiniger? (Of juist niet, want met een trafo heb je uiteraard ook de nodige electronica die zelf stroom nodig heeft om te werken.)

Ander ding: Waar moet ik rekening mee houden qua bedrading? 12v is niet zo spannend qua brandgevaar maar 230v vind ik toch spannender. Wat voor draad heb ik nodig en wat moet ik doen zodat het boven het plafond allemaal veilig blijft?

NOTE: Ik hoop dat ik het juiste subforum heb gepakt. Ik zat meerdere discussies over LED verlichting in meerdere subtopics en gokte dat, vanwege het doel van energiebesparing, DED het beste subforum was. Zo niet, dan graag een schopje naar het juiste. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Anyone?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:09
Dit is wat ik heb:
CurlyMo in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Bedrading is niet zo'n punt als je al van halogeen komt. Wattage dat door de draden loopt is met LED toch al minder. Gewoon gebruiken wat er nu ligt en wanneer nodig de fittingen vervangen door GU10. Daar zitten de draden al aan vast dus heb je niet veel keus. En die draden zijn ook relatief dun.

12v zal iets zuiniger zijn door wat jij beschrijft, maar het verschil zal in de marge zitten. Als je het zeker wilt weten dan zou ik het eens zelf gaan meten in een lab opstelling.

Mijn reden om voor 220v te kiezen (GU10) was ook het gemak van het lozen van de trafo. Op badkamer daardoor wel armaturen moeten vervangen, maar dat wilde ik toch, omdat ik anders allemaal gaten in het plafond had. Dat is weer niet lekker met het vocht dat erdoor verdwijnt naar zolder. Mijn nieuwe armaturen zijn waterdicht.

[ Voor 31% gewijzigd door CurlyMo op 20-03-2018 08:51 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer