Linux en Photoshop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 553396

Topicstarter
Hallo, Ik ben een grafische ontwerper en werk op een Linux Kubuntu systeem (Intel i5 derde generatie, 8Ram, 250gb SSD schijf)

Ik werk voornamelijk met Inkscape (een hele goede vervanger van Adobe Illustrator)
Tevens met GIMP ter vervanging van Photoshop.
Echter GIMP kan (nog) niet Photoshop evenaren.

Om die reden probeer ik Photoshop onder Wine te gebruiken.
Maar dan kan ik vele functies niet uitvoeren en hij werkt heel erg traag.
Regelmatig stap ik dan even over naar een Windows PC met Photoshop.
Wat zeer omslachtig en niet wenselijk is.

Nu overweeg ik bijna om terug te keren naar Windows...
Echter de voordelen van een Linux systeem zijn zo groot, dat ik niet naar Windows terug wil.

Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Tja, ik geloof zelf niet in de Linux desktop en draai ondanks dat ik zelf een groot liefhebber van Linux en OSS ben, uitsluitend Windows op mijn desktops.

Wat zijn de voordelen van Linux voor jou waardoor je niet over zou willen stappen op Windows?
The Gimp en Inkscape werken ook op Windows. (Native, zonder emulatie.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Over welke versie van PS hebben we het? En welke Wine-versie gebruik je?

Helaas heb ik ook dezelfde ervaring met PS CS6 onder Wine. Mijn oplossing was destijds een VM draaien met daarin PS. Opzicht ging dat goed, maar ik deed vrij simpele dingen, weet niet hoe dat gaat als je echt met 'heavy' stuff aan de gang gaat. Maar je zou dat eens kunnen proberen.

Verder kan ik goed begrijpen dat je niet wilt terug gaan op Windows. In het ergste geval zou je de volgorde ook kunnen omdraaien en Linux in een VM draaien op Windows.

[ Voor 24% gewijzigd door HollowGamer op 18-03-2018 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:13:

Wat zijn de voordelen van Linux voor jou waardoor je niet over zou willen stappen op Windows?
The Gimp en Inkscape werken ook op Windows. (Native, zonder emulatie.)
De voornaamste voordelen die ik met Linux ervaaar zijn:
1 - Een echt veel snelle opstart en werken onder Linux.
2 - Nooit last van virussen of malware.
3 - Update downloads zijn bij Windows zeer groot en tijdrovend.
4 - Geen hinderlijk wachttijden na nieuwe update installaties.
5 - Linux is gratis en veel stabieler
6 - Privacy onder Linux is gegarandeerd.
7 - Linux bied veel meer gratis software. (hoewel deze open source software vaak ook onder Windows draait)

Er zijn nog wel meer voordelen, maar deze vind ik de belangrijkste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Anoniem: 553396
Hmmm. Als ik heel eerlijk ben ben ik het met het overgrote deel van je punten niet eens. :)

1) Windows 10 start en draait op vergelijkbare hardware net zo snel als een moderne Linux
2) Virussen komen minder voor, malware (rootkits en andere ellende) minstens net zo hard
3) Klopt, Windows updates duren over het algemeen wat langer. Aan de andere kant, dat doe je 1x per maand en dan ga je ff koffie drinken. (Of je doet het als je je PC af sluit en tóch al een tijdje niet gaat gebruiken.)
4) Klopt ook maar als je daar rekening mee houd... PC aanzetten, koffie zetten, na 5 minuten gebruiken. (Vaak is het korter, soms iets langer.)
5) Gratis, ja... Stabieler? Nee. Absoluut niet. Het is vergelijkbaar qua stabiliteit.
6) Niet gegarandeerd helaas. Wel beter dan Windows, maar ook maar tot het moment dat je het internet op gaat. Daarna ben je aan de goden van het internet overgeleverd. De privacy winst van Linux is erg beperkt.
7) Nauwelijks waar. Heel veel Open Source Software word native geport naar Windows.

En qua kosten, Windows Home kost je €114, wat denk ik een fractie is van wat je PC kost. Je gebruikt het letterlijk dagelijks en minstens 3 jaar. Even omgerekend, da's 15 cent per dag, nog niet eens. Iedere dag dat je je PC gebruikt zal je meer geld kosten aan stroom en afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
HollowGamer schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:14:
Over welke versie van PS hebben we het? En welke Wine-versie gebruik je?

Helaas heb ik ook dezelfde ervaring met PS CS6 onder Wine. Mijn oplossing was destijds een VM draaien met daarin PS. Opzicht ging dat goed, maar ik deed vrij simpele dingen, weet niet hoe dat gaat als je echt met 'heavy' stuff aan de gang gaat. Maar je zou dat eens kunnen proberen.

Verder kan ik goed begrijpen dat je niet wilt terug gaan op Windows. In het ergste geval zou je de volgorde ook kunnen omdraaien en Linux in een VM draaien op Windows.
Ik heb Photoshop CC 2014 geïnstalleerd onder Wine-versie 3.0

Kan ik evt. met een schone installatie Windows op de C: drive en Linux op de D installeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Anoniem: 553396 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:46:
[...]

Kan ik evt. met een schone installatie Windows op de C: drive en Linux op de D installeren?
Let op dat we in de Linux-wereld niet spreken van een C, D, .. ;)
Zeker kan het, simpelweg de root-partitie verkleinen en dan Windows 10 op de tweede installeren.

Het vervelende is wel dat je dus moet dual-booten, weet niet hoe vaak je PS nodig hebt?
unezra schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:45:
@Anoniem: 553396
Hmmm. Als ik heel eerlijk ben ben ik het met het overgrote deel van je punten niet eens. :)

1) Windows 10 start en draait op vergelijkbare hardware net zo snel als een moderne Linux
2) Virussen komen minder voor, malware (rootkits en andere ellende) minstens net zo hard
3) Klopt, Windows updates duren over het algemeen wat langer. Aan de andere kant, dat doe je 1x per maand en dan ga je ff koffie drinken. (Of je doet het als je je PC af sluit en tóch al een tijdje niet gaat gebruiken.)
4) Klopt ook maar als je daar rekening mee houd... PC aanzetten, koffie zetten, na 5 minuten gebruiken. (Vaak is het korter, soms iets langer.)
5) Gratis, ja... Stabieler? Nee. Absoluut niet. Het is vergelijkbaar qua stabiliteit.
6) Niet gegarandeerd helaas. Wel beter dan Windows, maar ook maar tot het moment dat je het internet op gaat. Daarna ben je aan de goden van het internet overgeleverd. De privacy winst van Linux is erg beperkt.
7) Nauwelijks waar. Heel veel Open Source Software word native geport naar Windows.

En qua kosten, Windows Home kost je €114, wat denk ik een fractie is van wat je PC kost. Je gebruikt het letterlijk dagelijks en minstens 3 jaar. Even omgerekend, da's 15 cent per dag, nog niet eens. Iedere dag dat je je PC gebruikt zal je meer geld kosten aan stroom en afschrijving.
Ik snap eerlijk gezegd je punt niet. Als de gebruiker tevreden is over Kubuntu dan is het misschien goed om eerst hier een oplossing voor te vinden, en als het echt niet anders gaat kan TS weer overstappen op Windows.

[ Voor 60% gewijzigd door HollowGamer op 18-03-2018 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Probeer het anders eens met PlayOnLinux.
https://www.playonlinux.com/nl/supported_apps-6-0.html
Photoshop CS4 en CS6 staan in het supportlijstje.

Editje erbij: Er is iemand die een Adobe CC script heeft gemaakt voor PlayOnLinux:
https://github.com/corbindavenport/creative-cloud-linux

[ Voor 32% gewijzigd door McKaamos op 18-03-2018 11:04 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dual-boot zou ik niet doen. Ik zou dan eerder een virtuele Windows *in* Linux draaien dmv VirtualBox of andersom, Linux in VirtualBox op Windows. https://www.virtualbox.org/

Werkt stiekem best aardig. Ook een leuke:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/wsl/install-win10

Je kunt een native Ubuntu op Windows 10 installeren. :) Werkt ook best aardig. Of het geschikt is voor wat jij er mee wil weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:58

Cyphax

Moderator LNX
Anoniem: 553396 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:46:
[...]

Dat kan, maar is wel veel werk. Je had het nog niet met een VM geprobeerd? Dat zou ik zelf eerst proberen. Het is het minst intrusief, je hoeft er niets voor op te offeren in eerste instantie (afgezien van schijfruimte). Ik doe zelf iets vergelijkbaars, maar dan met Visual Studio. Ik heb wel een beetje een overdaad aan RAM, en de SSD maakt dat het qua snelheid niet echt merkbaar is dat het virtueel is. Als dat nou voldoet, dan heb je misschien al een oplossing met niet teveel nadelen. Het is wel een Windowsinstallatie die moet worden onderhouden, maar voor reboots na updates hoef je dan in elk geval niet alles te sluiten. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
HollowGamer schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:49:
[...]

Let op dat we in de Linux-wereld niet spreken van een C, D, .. ;)
Zeker kan het, simpelweg de root-partitie verkleinen en dan Windows 10 op de tweede installeren.

Het vervelende is wel dat je dus moet dual-booten, weet niet hoe vaak je PS nodig hebt?
Ja idd onder Linux kennen we gaan C en D, maar een home en data b.v.
Echter indien ik eerst een Windows moet installeren hebben we wel een C en D ;)

Ik gebruik PS 5x per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:54:
Probeer het anders eens met PlayOnLinux.
https://www.playonlinux.com/nl/supported_apps-6-0.html
Photoshop CS4 en CS6 staan in het supportlijstje.
Ik gebruik PlayOnLinux, en heb PS CC2014 geïnstalleerd. Ik kan dus even overwegen PS6 te instaleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
McKaamos schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:54:

Editje erbij: Er is iemand die een Adobe CC script heeft gemaakt voor PlayOnLinux:
https://github.com/corbindavenport/creative-cloud-linux
Bedankt, maar PS CC2014 draait bij mij goed onder PlayOnLinux, alleen vreselijk traag en complexe bewerkingen kan ik erbij koffie gaan zetten. (zoals de Windows gebruikers gewend zijn :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 553396 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:13:
[...]

Bedankt, maar PS CC2014 draait bij mij goed onder PlayOnLinux, alleen vreselijk traag en complexe bewerkingen kan ik erbij koffie gaan zetten. (zoals de Windows gebruikers gewend zijn :9 )
Windows gebruikers zijn een snelle desktop gewend. :)

Echt, een moderne Linux is niet sneller op vergelijkbare hardware dan Windows 10. Het enige dat je in beide gevallen wilt is een SSD, dat scheelt enorm in snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@unezra Ik begrijp je wel als je een Windows enthousiast bent.

Ik heb een Windows 10 licentie omdat ik vanaf het begin mede gewerkt heb aan de opbouw van Win10 als lid van de insiders-groep.

Toch ben ik erna overgestapt op Linux en heb de vele voordelen ervaren als een grote plus t.o.v. Win10
Dus ik ga niet terug :)

Overigens wil je veilig en met privacy internetten gebruik dan DuckDuckGo i.p.v. Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@unezra

....Je kunt een native Ubuntu op Windows 10 installeren. :) Werkt ook best aardig. Of het geschikt is voor wat jij er mee wil weet ik niet....

Heb jij er ervaring mee? Draait PS er goed onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 553396 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:30:
@unezra Ik begrijp je wel als je een Windows enthousiast bent.

Ik heb een Windows 10 licentie omdat ik vanaf het begin mede gewerkt heb aan de opbouw van Win10 als lid van de insiders-groep.

Toch ben ik erna overgestapt op Linux en heb de vele voordelen ervaren als een grote plus t.o.v. Win10
Dus ik ga niet terug :)

Overigens wil je veilig en met privacy internetten gebruik dan DuckDuckGo i.p.v. Google.
Ik werk sinds pak 'm beet 1996 zowel privé als beroepsmatig met Linux. :) (En ben dus geen Windows enthousiast maar eerder een Linux/OSS enthousiast.)

Alleen, een groot deel van de voordelen van Linux die jij noemt, kloppen niet. Met name op gebied van snelheid en stabiliteit kloppen je beweringen niet. Het is niet sneller of stabieler dan Windows. Als dat dus je voornaamste redenen zijn om met Linux te werken, zou ik je redenen heroverwegen.

Daarbij loop je nu tegen het probleem aan dat een van de applicaties die je nodig hebt, niet (goed) werkt op Linux. Ik zou dan kiezen voor Windows als desktop waarop alle applicaties die je noemt meer dan prima werken, aangevuld met Linux Subsystem voor Windows of VirtualBox op je PC om tóch Linux te draaien als daarin spullen zitten die er niet voor Windows zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:43:
[...]

Ik werk sinds pak 'm beet 1996 zowel privé als beroepsmatig met Linux. :) (En ben dus geen Windows enthousiast maar eerder een Linux/OSS enthousiast.)

Alleen, een groot deel van de voordelen van Linux die jij noemt, kloppen niet. Met name op gebied van snelheid en stabiliteit kloppen je beweringen niet. Het is niet sneller of stabieler dan Windows. Als dat dus je voornaamste redenen zijn om met Linux te werken, zou ik je redenen heroverwegen.

Daarbij loop je nu tegen het probleem aan dat een van de applicaties die je nodig hebt, niet (goed) werkt op Linux. Ik zou dan kiezen voor Windows als desktop waarop alle applicaties die je noemt meer dan prima werken, aangevuld met Linux Subsystem voor Windows of VirtualBox op je PC om tóch Linux te draaien als daarin spullen zitten die er niet voor Windows zijn.
Ik denk goed met je mee....

Maar wat dan over virussen en malware (aanvallen)? Sinds Ik met Linux werk, heb ik daar geen enkele last meer van. Een Windows anti-virusprogramma maakt dat alles weer vertraagd wordt.

Regelmatig komt mijn vrouw thuis met een Windows systeem van haar werk dat niet meer werkt en kan ik weer aan de slag om dat op te lossen.

Dat ben ik steeds weer blij een Linux te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anoniem: 553396 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:53:
[...]

Ik denk goed met je mee....

Maar wat dan over virussen en malware (aanvallen)? Sinds Ik met Linux werk, heb ik daar geen enkele last meer van. Een Windows anti-virusprogramma maakt dat alles weer vertraagd wordt.

Regelmatig komt mijn vrouw thuis met een Windows systeem van haar werk dat niet meer werkt en kan ik weer aan de slag om dat op te lossen.

Dat ben ik steeds weer blij een Linux te hebben.
Veel rommel tegenwoordig maakt misbruik van zwakheden in browsers. Gezien die zowel onder Widows als Linux draaien en dezelfde codebase hebben bevatten ze vaak ook dezelfde zwakheden. Dus dan ontkom je er niet aan.
Denk aan cryptominers die via advertenties worden ingeladen, of browserhijacking.

Daarbij is Linux in het verleden ook best wel vaak het haasje geweest.
Denk aan beroerde SSL encryptie als je met een Debian server communiceerde (te beperkte Diffie Hellman parameters).
Of ShellShock, waarbij Bash dingen begon uit te voeren die eigenlijk in de logging terecht moesten komen.
Of Heartbleed, wegens een lek in OpenSSL.
Of diverse versies van Samba die vatbaar zijn voor cryptolockers (waar Windows ook last van had een tijdje terug, en NASsen nu actief op ge-exploit worden)
En voor dingen als Metldown en Spectre is niemand veilig, of je nu Windows, Linux of wat dan ook draait.

Kijk ook eens naar de enorme lijsten die je kan vinden op ExploitDB:
https://www.exploit-db.com/platform/?p=Linux

Het is ook niet voor niets dat steeds meer anti-virus fabrikanten hun software uitbrengen voor Linux.
Nu hoor je veel vaker wat over issues met Windows, puur omdat Windows gewoon zo veel meer vertegenwoordigd is in de consumentenmarkt. Hoe meer iets gebruikt wordt, hoe meer je er over hoort en hoeveel meer mensen het impact op heeft als er iets aan de hand is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Anoniem: 553396 Een goed beheerd Windows systeem waar je zorgvuldig mee om springt hoeft de ellende die jij schetst niet te hebben. Ook niet qua traagheid wegens virusscanner.

De risico's van Linux op dat gebied liggen subtiel anders, maar ze zijn er net zo hard en ook daar staat of valt het met goed beheer.

Long story short: Een Windows PC waar je zorgvuldig mee om springt, is vergelijkbaar snel, stabiel en veilig als een Linux PC waar je zorgvuldig mee om springt.

Als je dus een keuze moet maken, zou ik die op bruikbaarheid doen voor de taken die je er mee wilt uitvoeren en niet op basis van valse aannames. :)

Dat is dus waarom ik persoonlijk kies voor Windows op de desktop, maar zowel thuis als op kantoor, behoorlijk veel Linux op de servers en Open Source Software op de desktops gebruik. (Internet Explorer gebruik ik bijvoorbeeld alleen als het écht niet anders kan en in mijn geval is dat specifiek bij 2 applicaties. Een voicelog systeem en de ILO console voor remote beheer van servers.)

In the end moet je zelf je keuze bepalen, maar ik zou in jou geval kiezen voor Windows op de desktop zodat Photoshop weer zonder problemen flitsend werkt en de nadelen van Windows accepteren en er omheen werken. Die Windows licentie van €114,- zijn de kosten niet. (Zelfs de €195,- voor de Pro versie vind ik wel mee vallen voor een OS dat je dagelijks gebruikt.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:58

Cyphax

Moderator LNX
Laten we wel zorgen dat we niet een Windows vs Linux-draadje laten ontstaan, en de vraag of Linux uberhaupt geschikt is voor desktopgebruik in 2018 hier niet uitvoerig proberen te beantwoorden :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Het beste is om te stoppen met het vergelijken met Photoshop en je meer verdiepen in wat GIMP zelf kan.

GIMP kun je ook heel eenvoudig uitbreiden met GIMP extensions. Die kun je deels zelf installeren met je package manager, op internet zijn er nog veel meer te vinden.

https://www.cyberciti.biz...uginsextensions-on-linux/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@CR2032 ja, misschien heb je daar wel een punt.

Zeker de moeite waard om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:22

houthakker

Poehé

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@houthakker ja, daar heb ik al gekeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 553396 op 18-03-2018 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
En als je PS zakelijk gebruikt dan is het ook nog te overwegen om een 2e desktop neer te zetten met een kvm-switch voor je keyboard video en mouse.

Dan kan je win10 gewoon 100% alleen voor PS gebruiken en die desktop zelfs van inet loskoppelen.

Zakelijk gezien met 52 weken en 5x per week kost het je bijna niets (per gebruik) om gewoon een 2e kast neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:22

houthakker

Poehé

Is de CC 2014 versie de enige die je tot je beschikking hebt?

zie deze guide voor 2018: https://www.reddit.com/r/...otoshop_cc_2018_64bit_on/

Als je winehq bekijkt, lijkt CC 2017 meer 'the way to go'. Je zou ook een trail van crossover kunnen proberen, maar ik heb daar doorgaans geen betere ervaringen mee dan wine; https://www.codeweavers.com/

Wellicht kun je opsommen welke functies niet werken?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Is het misschien een idee om een Mac te gebruiken? Dan heb je een deel van de voordelen van Windows, incl native Photoshop, en een deel van de voordelen van een Unix. Met dat compromis komen natuurlijk ook wel weer wat nadelen. Het ideale desktop OS bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@houthakker Dank voor je tips. Ook deze ga ik bekijken.

De problemen die ik in met PS onder Wine vindt is o.a. dat ik niet van mijn data schijf een file kan openen.
De USB ziet hij wel, dus gebruik ik dat als tussenstation. Met Dolfhin dan heen en weer kopiëren....

En dan de traagheid. Die is echt heel traag. Indien ik in een layer werk b.v. layerstyle, dan zie ik geen resultaat op mijn scherm totdat ik enkele keren in het midden van mijn scherm klik en dan opeens de verandering te zien zijn.

Ik heb PS SC6, CC2014 en CC2015 ter beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@CR2032 Wat ik erg mis in GIMP is "smart objects". Is daar een alternatief voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Anoniem: 553396 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 05:13:
@houthakker Dank voor je tips. Ook deze ga ik bekijken.

De problemen die ik in met PS onder Wine vindt is o.a. dat ik niet van mijn data schijf een file kan openen.
De USB ziet hij wel, dus gebruik ik dat als tussenstation. Met Dolfhin dan heen en weer kopiëren....

En dan de traagheid. Die is echt heel traag. Indien ik in een layer werk b.v. layerstyle, dan zie ik geen resultaat op mijn scherm totdat ik enkele keren in het midden van mijn scherm klik en dan opeens de verandering te zien zijn.

Ik heb PS SC6, CC2014 en CC2015 ter beschikking.
Heb je met winecfg al CSM aangezet? Verder kan het zijn dat je nog wat lib(32) mis van je videokaart.
Is OpenCL beschikbaar (zie about scherm van PS)?

Wat bedoel je precies met schijf openen? Zie je hem wel als je echt via 'root' gaat, bijvoorbeeld: /mnt/usb/..
Kan zijn dat je hem moet mounten via fstab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
HollowGamer schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:03:
[...]

Heb je met winecfg al CSM aangezet? Verder kan het zijn dat je nog wat lib(32) mis van je videokaart.
Is OpenCL beschikbaar (zie about scherm van PS)?

Wat bedoel je precies met schijf openen? Zie je hem wel als je echt via 'root' gaat, bijvoorbeeld: /mnt/usb/..
Kan zijn dat je hem moet mounten via fstab.
Ik bedoel dat in PS bij "file" >> "open" ik niet de data schijf zie. Dat is de schijf waarop ik al mijn bestanden bewaar. Wel zie ik home en de USB schijf.

Ik heb CSM niet kunnen vinden met winecfg. Ook niet OpenCl kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Anoniem: 553396 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:38:
@CR2032 ja, misschien heb je daar wel een punt.

Zeker de moeite waard om te proberen.
Succes. Op internet staan genoeg handleidingen om GIMP flink op te waarderen met extensions en scripts. Ook vertrouwde Photoshop handelingen kun je zo in GIMP toevoegen.
Aardig begin: https://www.rileybrandt.com/2014/03/09/photoshop-to-gimp/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anoniem: 553396 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:40:
[...]

Ik bedoel dat in PS bij "file" >> "open" ik niet de data schijf zie. Dat is de schijf waarop ik al mijn bestanden bewaar. Wel zie ik home en de USB schijf.
Schijfletters naar paden van je Linux omgeving worden via winecfg opgegeven. Als het goed is heb je ook een Z: schijf en die zou aan / gekoppeld moeten zijn. En anders maak je zelf een schijf aan naar waar je wilt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Anoniem: 553396 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:40:
[...]

Ik heb CSM niet kunnen vinden met winecfg. Ook niet OpenCl kunnen vinden.
Oeps! Bedoelde CSMT: https://wine-staging.com/

Als je deze niet hebt staan, dan zou je ook eens kunnen proberen te upgraden naar wine-staging en het install script gebruiken dat al eens eerder is gepost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CR2032 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 15:40:
[...]

Succes. Op internet staan genoeg handleidingen om GIMP flink op te waarderen met extensions en scripts. Ook vertrouwde Photoshop handelingen kun je zo in GIMP toevoegen.
Aardig begin: https://www.rileybrandt.com/2014/03/09/photoshop-to-gimp/
Ja, die was ik al tegengekomen en heb het meeste ook zo gedaan :)

Wat ik nog zoek is smart object of gelijkwaardig voor GIMP.
Dan heb ik Photoshop niet meer nodig.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
*snip, offtopic*
Anoniem: 553396 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 05:39:
Ik kan PS bestanden gewoon openen in GIMP, maar inderdaad niet alle en geen smart objects.
Daarom gebruik ik een VirtualBox met een uitgeklede Windows 7, deze Windows 7 heb ik alles uitgesloopt wat niet nodig is en alleen CS4 zit er in.
Vervolgens heb ik een file share aangemaakt in de VM zodat ik de PS bestanden kan openen.
Betere oplossing heb ik ook niet.

[ Voor 52% gewijzigd door Cyphax op 20-03-2018 12:50 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

*snip, offtopic*

[ Voor 122% gewijzigd door Cyphax op 20-03-2018 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
VirtualBox met virtio drivers voor de Windows VM levert je een goed bruikbare Windows omgeving op die op Linux draait.

Wel is het aan te raden lekker veel geheugen in het systeem te hebben. Photoshop bestanden worden immers vrij groot en dat kan veel van de VM vragen met swapping tot gevolg waardoor je performance verliest.

Zou het eerst uitproberen als ik jou was en daarna de machine eventueel upgraden naar 16GB RAM, zodat je de VM ook 8GB kunt geven.

Tsja, en anders toch echt een Gimp wizard worden :P

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 20-03-2018 21:38 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Anoniem: 553396 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 05:39:
[...]

Ja, die was ik al tegengekomen en heb het meeste ook zo gedaan :)

Bedankt!
Smart objects zit niet in GIMP. Al kun je wel hetzelfde bereiken in GIMP met een omweg door een combinatie met een layout programma zoals Scribus te gebruiken. Handleidingen op Google.

Of slinger de discussie opnieuw aan bij GIMP en wie weet wordt het voor je gebouwd. :)

https://wiki.gimp.org/wiki/Roadmap
Pagina: 1