Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Vii
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-05 09:36
Iedereen kent het wellicht wel... er komt een nieuwe medewerker en deze moet ingewerkt worden. Je leidinggevende heeft geen kennis van zaken en je directe collega's zijn zelf pas een half jaar aanboord van het bedrijf.

In deze situatie verkeer ik nu. Ik heb twee directe collega's (nu dus drie) en een dagelijks leidinggevende (Mijn daadwerkelijke leidinggevende die zie ik ongeveer vlug 1x in de week en tijdens mijn beoordelinggesprek). Echter ben ik momenteel de enige die echt kennis van zaken heeft over functionele & technische ICT omgeving van het bedrijf.

Naast de benodigde handleidingen / werkinstructies welke gelukkig allemaal netjes aanwezig zijn is de taak bij mij gedropt om de nieuwe collega in te werken. Met vol goede moet heb ik mijn agenda geruimd om tijd over tijd te hebben om de beste man in te werken...

Echter deze tijd was al vrij snel (Zeg de volgende dag) gevuld met allerlei adhoc verzoeken van zowel de organisatie als mijn dagelijks leidinggevende (die het weer van mijn echte leidinggevende te horen kreeg). Aangegeven dat ik iemand moet inwerken en deze niet zo maar kan los laten binnen de organisatie geef helaas geen gehoor...

En zo zat de beste man op zijn tweede dag een beetje te free-wielen binnen de organisatie vanwege dat ik geen tijd had om hem op te leiden en dat er niemand anders is die het over kan nemen...

Hoe zou ik hier nou het beste mee om kunnen gaan om de beste collega toch goed ingewerkt te krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:09

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je nieuwe collega je laten schaduwen en assisteren terwijl je adhoc dingen oplost zodat hij alsnog leert over hoe dingen er aan toe gaan?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Vaste begeleidingsuren plannen. Afspreken met je leidinggevende en collega's dat verzoeken, ook urgente, tijdens die uren of wel door collega's worden opgepakt of wel enkele uren zullen blijven liggen. Uitleggen dat het even vervelend is, maar dat een goed ingewerkte nieuwe collega op termijn juist extra profijt oplevert. Dus nu even pijn, straks voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:16

Oekol

waka waka hey hey

Is het mogelijk dat wat je nu extra moet doen hij er bij zit en dat je dan niet factor 1 maar factor 1,5 de tijd er voor neemt met inplannen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:47
Ik zou met je leidinggevende in gesprek: de kosten gaan voor de baten uit. Je moet nu dus investeren om iemand goed te kunnen inwerken. Hierbij horen ook de keuze vanuit de organisatie om die tijd te geven (dat wil zeggen dat ad hoc verzoeken langer kunnen blijven liggen). Dat is soms heel erg lastig, maar dat betekent dat je soms even een aantal dagen een "stop" op verzoeken moet zetten zodat je die de dagen daarna met zijn tweeën kan oppakken.

Inwerken is natuurlijk wel enorm afhankelijk van het soort functie (gaat het om systeemkennis, procedures, prcoessen, etc.) waardoor je iemand mogelijk sneller kan "loslaten" en zelf zaken kan laten uitzoeken (al dan niet met collega's). Ad hoc loslaten kan bijv. ook niet vanuit elke functie.

Veel voorkomende ad hoc verzoeken zou je nu al samen met de nieuwe collega kunnen oppakken misschien? Dan kan hij hier ook snel "verlichting" in geven. Uiteindelijk leert iemand het snelst door de organisatie te kennen en werkzaamheden zelf uit te gaan voeren.

[ Voor 15% gewijzigd door Arjan90 op 18-03-2018 09:11 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Allemaal goede tips.

Bij ons bestaat 'inwerken' ook vooral uit mee laten kijken en langzaamaan laten overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik snap dat uitgebreide inwerken ook nooit zo. Ja, even wat procedures en regels uitleggen wellicht, maar je hebt toch een gekwalificeerd iemand binnen gehaald? Die zou je echt niet lang aan het handje moeten houden.
Mijn ervaring is: hier is je bureau, dit is je werk, enjoy en vragen staat vrij.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:58

Croga

The Unreasonable Man

evilution schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:11:
Ik snap dat uitgebreide inwerken ook nooit zo. Ja, even wat procedures en regels uitleggen wellicht, maar je hebt toch een gekwalificeerd iemand binnen gehaald? Die zou je echt niet lang aan het handje moeten houden.
Mijn ervaring is: hier is je bureau, dit is je werk, enjoy en vragen staat vrij.
Werk, alle werk, bestaat voor zo'n 25% uit dingen die je kunt leren, voor 75% uit organisatie-specifieke zaken. Ja, je hebt een gekwalificeerd iemand binnen gehaald. Maar die 75% organisatie-specifiek weet hij echt niet (tenzij je hem van een andere afdeling hebt laten over komen).

Inwerken zou voor 5% moeten bestaan uit het lezen van documentatie en voor 95% uit het schaduw draaien met anderen. Dat is de enige manier om kennis op een zinvolle manier over te dragen. Idealiter eerst de ervaren kracht het werk laten doen en de nieuweling mee laten kijken, daarna omdraaien en dan los laten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Dit is veel te simplistisch gesteld in complexe organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Vii
Johnny schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:03:
Je nieuwe collega je laten schaduwen en assisteren terwijl je adhoc dingen oplost zodat hij alsnog leert over hoe dingen er aan toe gaan?
Dat is opzich wel een goede inderdaad, het is wel echter zo dat ik echt met 20 dingen te gelijk bezig kan zijn...
CyberMania schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:05:
Vaste begeleidingsuren plannen. Afspreken met je leidinggevende en collega's dat verzoeken, ook urgente, tijdens die uren of wel door collega's worden opgepakt of wel enkele uren zullen blijven liggen. Uitleggen dat het even vervelend is, maar dat een goed ingewerkte nieuwe collega op termijn juist extra profijt oplevert. Dus nu even pijn, straks voordeel.
Dat heb ik al aangegeven en is ook bij de organisatie aangegeven, echter wordt er geen gehoor aangegeven... men ziet dat er een nieuwe collega is en denkt gelijk dat er extra ruimte is om vragen ed. te stellen..
Leoon. schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:07:
Is het mogelijk dat wat je nu extra moet doen hij er bij zit en dat je dan niet factor 1 maar factor 1,5 de tijd er voor neemt met inplannen?
Zou inderdaad kunnen, echter is het meer factor 2.0
Arjan90 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:10:
Ik zou met je leidinggevende in gesprek: de kosten gaan voor de baten uit. Je moet nu dus investeren om iemand goed te kunnen inwerken. Hierbij horen ook de keuze vanuit de organisatie om die tijd te geven (dat wil zeggen dat ad hoc verzoeken langer kunnen blijven liggen). Dat is soms heel erg lastig, maar dat betekent dat je soms even een aantal dagen een "stop" op verzoeken moet zetten zodat je die de dagen daarna met zijn tweeën kan oppakken.

Inwerken is natuurlijk wel enorm afhankelijk van het soort functie (gaat het om systeemkennis, procedures, prcoessen, etc.) waardoor je iemand mogelijk sneller kan "loslaten" en zelf zaken kan laten uitzoeken (al dan niet met collega's). Ad hoc loslaten kan bijv. ook niet vanuit elke functie.

Veel voorkomende ad hoc verzoeken zou je nu al samen met de nieuwe collega kunnen oppakken misschien? Dan kan hij hier ook snel "verlichting" in geven. Uiteindelijk leert iemand het snelst door de organisatie te kennen en werkzaamheden zelf uit te gaan voeren.
De kennis welke de beste man op moet omvat diverse zaken. We hebben hem aangenomen op zijn kennis in programmeren (Web app programming PHP, sql-server, JS etc.) echter werk ik nogal voor de ICT in een niche markt en dat is de deurwaarderswereld naast dat de beste man dus de ICT processen moet kennen moet de beste man ook nog allerlij deurwaarders kennis op doen...
Werkt denk ik bij sommige type mens (zo bij mijzelf wel werken idd..) maar bij het type mens wat ik nu in moet werken vind het fijn om eerst duidelijke uitleg te krijgen ed over hoe de zaken gaan en hoe dit moet gebeuren.

Daarnaast is het vanwege dat het ICT in de deurwaarderij is ook nog eens gebonden on zoveel juridische regels en wetten dat de beste man wel echt een gedegen traject door moet lopen alvorens hij los gelaten mag worden in de organisatie. Voor je het weet zit ik weer met een datalek (En ja... in de deurwaarderij heb je daar al vrij snel mee te maken)...

[ Voor 4% gewijzigd door .Vii op 18-03-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik heb bij alle werkgevers telkens een opdracht gehad wat aan mijn toekomstige werkzaamheden gerelateerd was en dit mocht ik dan zelf uitzoeken hoe het moest. De werkgevers verwachtte dat ik zelf voldoende kennis had om de taken met succes uit te voeren. Inwerken kwam bij mij nooit echt aan de orde ivm tijdgebrek. Dus ik heb mezelf telkens ingewerkt (en met succes).

Dus geef die beste collega een taak wat gerelateerd is aan de werkzaaamheden en laat het hem zelf uitzoeken. Daar leer je immers ook het meeste van. Of geef hem wat van jou taken die een minder hoge prioriteit hebben.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Geef hem gewoon enkele van je eenvoudigere taken die je moet doen. Korte uitleg erbij en als er vragen zijn kan hij het aan je vragen. Een beetje in het diepe laten springen kan geen kwaad.

Uiteraard moet je daarbij opletten dat hij/zij niet verzuipt en tijdig ingrijpen.

Vaak wordt er gedacht 'ik kan het sneller even zelf doen' maar als je dat los laat kan je hem prima inwerken én je werk af krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Croga schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:14:
[...]

Werk, alle werk, bestaat voor zo'n 25% uit dingen die je kunt leren, voor 75% uit organisatie-specifieke zaken. Ja, je hebt een gekwalificeerd iemand binnen gehaald. Maar die 75% organisatie-specifiek weet hij echt niet (tenzij je hem van een andere afdeling hebt laten over komen).

Inwerken zou voor 5% moeten bestaan uit het lezen van documentatie en voor 95% uit het schaduw draaien met anderen. Dat is de enige manier om kennis op een zinvolle manier over te dragen. Idealiter eerst de ervaren kracht het werk laten doen en de nieuweling mee laten kijken, daarna omdraaien en dan los laten.
Nee. Werk bestaat voor het grootste gedeelte uit dingen die je kan. Anders was je namelijk niet ingehuurd. Die dingen kun je met wat bescheiden organisatiespecifieke zaken (dit zijn die regels, procedures en de koffieautomaat) direct uitvoeren.
Ik zou me goed bekocht voelen als ik iemand inhuur die moet vervolgens nog eens voor 95% meelopen :o

In dit geval gaat het om deurwaarderij en dat is wellicht een wat specifieke tak van sport. Maar grosso modo doe je iets fout als je iemand inhuurt die niet binnen een paar dagen zelfstandig aan de gang kan.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Vii
evilution schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:30:
[...]

Nee. Werk bestaat voor het grootste gedeelte uit dingen die je kan. Anders was je namelijk niet ingehuurd. Die dingen kun je met wat bescheiden organisatiespecifieke zaken (dit zijn die regels, procedures en de koffieautomaat) direct uitvoeren.
Ik zou me goed bekocht voelen als ik iemand inhuur die moet vervolgens nog eens voor 95% meelopen :o

In dit geval gaat het om deurwaarderij en dat is wellicht een wat specifieke tak van sport. Maar grosso modo doe je iets fout als je iemand inhuurt die niet binnen een paar dagen zelfstandig aan de gang kan.
Mee eens en ook weer niet :-).
Uiteraard zoek je iemand die perfect in het profiel past en die allerlei randzaken ook direct al weet (alle "pre's" in de vacature tekst).

Though aangezien het weer van een werkgever markt naar een werknemer markt aan het gaan is moet je toch wel een heel blitz goed en mooi bedrijf hebben wil je de echte interessante personen binnen trekken. En laten we eerlijk zijn... deurwaarderij staat nu niet echt bekend als een te gek hippe organisatie. (naast de goede naam uiteraard ;))

Wat meerdere mensen hier ook zeggen denk ik dat het inderdaad handig is dat hij voor nu gewoon overal met me meeloopt en dat ik het zo nagelang aan hem uitleg waar uiteraard kan :) en dat ik hem vanuit daar steeds meer werk ga toeschuiven en inderdaad niet in me hoofd zeg "ik doe het zelf wel dat is sneller"

Mijn dank is groot aan iedereen :)! ik heb nu een iets beter zicht op hoe ik het kan oppakken :)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Ik heb dit ook meegemaakt en sta hier wat simpeler in. Ik ben developer, geen planner. Daar hebben we andere mensen voor (lees: de chef of leidinggevende). Dus als ik twee taken krijg (iemand inwerken en mijn eigen werk afmaken) dan moet iemand een keuze maken waar ik mijn tijd aan besteed. Wordt die keuze niet gemaakt dan worden er dus even geen deadlines gehaald. Ik heb geleerd me hier niet druk om te maken, ik kan het prima uitleggen namelijk. Neemt natuurlijk niet weg dat ik helemaal niet meer meedenk. Ik verwacht van een nieuwe werknemer ook wat zelfredzaamheid. Als ik eea heb uitgelegd mag ie daarna zichzelf daarmee vermaken terwijl ik wat tijd spendeer aan andere issues.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:38
[...]

Dat ligt natuurlijk totaal aan welk werk je doet. Er zijn zat beroepen te denken waar je echt wel intensief in moet werken. Ik werk bijvoorbeeld op een lab, en ik mag hopen dat we daar niet iedereen zomaar loslaten en in het diepe laten vallen, dat kan nog gevaarlijk zijn ook.

Dat het bij jouw werk anders is, betekent natuurlijk niet dat dat voor iedereen zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

In de deurwaarderij heb je gelijk (neem ik aan; ik ken niet alle details ;-)). Het werk wat je daar doet is nagenoeg volledig individueel en extern gericht.
In de IT werkt het heel anders. Het werk is daar nagenoeg volledig team-based en intern gericht. Ofwel: Je werk wordt grotendeels bepaald door de organisatie waar je zit en de mensen met wie je samen werkt. Daar is kennis absoluut inferieur aan omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Vii
Croga schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:50:
[...]

In de deurwaarderij heb je gelijk (neem ik aan; ik ken niet alle details ;-)). Het werk wat je daar doet is nagenoeg volledig individueel en extern gericht.
In de IT werkt het heel anders. Het werk is daar nagenoeg volledig team-based en intern gericht. Ofwel: Je werk wordt grotendeels bepaald door de organisatie waar je zit en de mensen met wie je samen werkt. Daar is kennis absoluut inferieur aan omgeving.
Je gaat je nog verbazen hoeveel samenwerking er nodig is om zaken voor elkaar te krijgen en dit is vaak ook met niet IT collega's om processen te mappen en te automatiseren en het correcte briefje op tijd de deur uit te krijgen (Wel uiteraard economisch en maatschappelijk verantwoord :)!)

ICT tak waar je in zit bij een deurwaarderij is dat je helaas niet alleen volledig IT bezig bent maar ook een stuk proces beheer en onderhoud. Dit maakt de job heel erg afwisselend wat ik zelf fantastisch vind maar maakt het ook lastig omdat je van heel veel taken van sport een (medior) kennis nodig hebt om goed mee te kunnen komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

.Vii schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:53:
Je gaat je nog verbazen hoeveel samenwerking er nodig is om zaken voor elkaar te krijgen en dit is vaak ook met niet IT collega's om processen te mappen en te automatiseren en het correcte briefje op tijd de deur uit te krijgen (Wel uiteraard economisch en maatschappelijk verantwoord :)!)

ICT tak waar je in zit bij een deurwaarderij is dat je helaas niet alleen volledig IT bezig bent maar ook een stuk proces beheer en onderhoud. Dit maakt de job heel erg afwisselend wat ik zelf fantastisch vind maar maakt het ook lastig omdat je van heel veel taken van sport een (medior) kennis nodig hebt om goed mee te kunnen komen...
Exact.... Enorme berg organisatie specifieke kennis nodig....

Met mijn 25/75 schatting was ik nog best conservatief. Volgens "De Geleerden" ligt het eerder op 15/85...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Tijd voor maken.
"Sorry leidinggevende, maar inwerken kost tijd. Je verzoeken duren wat langer. Dat lopen we wel weer in als de nieuwe collega zelfstandig kan werken."

De investering in inwerkuren verdien je wel weer terug en je leidinggevende en organisatie moeten er begrip voor hebben dat inwerken tijd kost, maar ook begrijpen dat goed inwerken uiteindelijk netto tijd oplevert.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Het probleem iedere keer weer neerleggen waar het thuis hoort: bij degene die de prioriteiten bepaalt en dat zal je dagelijks leidinggevende zijn. Hij mag zeggen wanneer je tijd krijgt voor inwerken en elke keer als dat niet doorgaat rapporteer je dat per e-mail en vraag je wanneer hij het nu in wil plannen.

Leg vast dat jij je bewust bent van de noodzaak maar structureel niet de gelegenheid krijgt om het uit te voeren. Zodra men begint te zeuren neem je een hogere leidinggevende op in de mail loop. De heren vechten het dan fijn onderling maar uit.

Mijn vorige inwerkperiode ging zo:
- dat is je stoel
- die pc onder het bureau is van jou
- hier zijn de credentials voor je gebruikersaccount en je admin account
- telefoon kun je bestellen via <<collega X>>
- er is geen echt nuttige documentatie en wat er is is verouderd
- de rest komt vanzelf wel

Het geeft wel vrijheid en tot nu toe gaat het prima.

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 18-03-2018 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

Nee. Werk bestaat voor het grootste gedeelte uit dingen die je kan. Anders was je namelijk niet ingehuurd.
In de IT sector kan de inhoud van het werk nogal breed zijn.

Even simpel, ik ben software programmeur en heb bij 3 bedrijven gewerkt in totaal. Dan kun je denken het werk is programmeren en klaar.

Maar zo werkt het niet.

Bij werkgever 1 programmeerde ik technische software voor een ingenieursbureau. Zo schreef ik code die AutoCAD scripts genereerde om automatisch allerlei technische tekeningen op te bouwen van brandwerende deuren.

Kortom, dit vereiste de nodige kennis van brandwerende deuren en welke aspecten daarbij belangrijk zijn.

Anders kun je geen regel er aan programmeren.

Op naar baan 2 als programmeur, waar ik aan een premium SMS en WAPPUSH contentsysteem werkte. Ineens had ik allerlei kennis nodig van hoe SMS platformen in elkaar zitten, inclusief terminologie en billing systemen.

Ik werkte aan het core systeem, dus mij inwerken met randprojecten had geen zin. Ik moest echt leren hoe het hele systeem in elkaar zat.

En dan mijn huidige baan in de automotive sector. Ik was de enige op de zaak met weinig verstand van auto's en automaterialen. Ik wist niet eens wat een grossier allemaal deed.

Oftewel, ik kon eerst gaan leren hoe de keten in elkaar zat van groothandel tot garage en alle softwaresystemen die daarbij door ons zijn ontwikkeld, elk met hun eigen insteek en kritieke succesfactoren.

Ook heb ik iig in grote lijnen geleerd welke onderdelen in een auto zitten en wat een garagist belangrijk vindt wanneer hij een auto binnen krijgt.

Enige kennis van boekhouden is ook nodig als je aan de boekhoudsoftware werkt.

...

Tsja, als programmeur moet je altijd veel leren over de doelstelling van de software die je maakt en wat daarbij komt kijken.

Daar groei je wel in natuurlijk, maar volop meedraaien vanaf dag 1 kan je meestal vergeten.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Anoniem: 39993 Tja, inwerken kan op allerlei manieren maar of het altijd de juiste is...
Mijn inwerkperiode ging ongeveer zo:

- Hier heb je een kale PC
- Daar heb je een stoel
- DIt is het domain admin password
- Zo maak je een gebruiker aan
- Hier heb je de sleutels van het serverhok
- "Doei! Ik werk hier niet meer."

Ik ben in minder dan 5 dagen "ingewerkt" en heb daarna 2 maanden lang 2 banen naast elkaar gehad. Mijn oude en mijn nieuwe, waarbij ik mijn nieuwe bijna volledig in mijn vrije tijd deed. (4 uur per week werktijd, minstens 4 uur per week vrije tijd.)

Inwerken heb ik effectief een jaar, 2 jaar over gedaan voordat ik écht het gevoel had dat ik een beetje lekker mijn draai had gevonden. Nevertheless werk ik er 5 jaar en 7 maanden later nog steeds en heb ik inmiddels 2 collega's ingewerkt.

Ideaal? Nee.
Werkt het? Voor mij wel, maar da's ook vooral omdat ik gelukkig word van chaos, in het diepe gesmeten worden en totale vrijheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
.Vii schreef op zondag 18 maart 2018 @ 09:00:
Naast de benodigde handleidingen / werkinstructies welke gelukkig allemaal netjes aanwezig zijn is de taak bij mij gedropt om de nieuwe collega in te werken. Met vol goede moet heb ik mijn agenda geruimd om tijd over tijd te hebben om de beste man in te werken...
Misschien bedoel je hem niet zo letterlijk hoor, maar ik lees hierin dat je je agenda hebt leeggemaakt om hem in te werken. Maar een lege agenda is een aantrekkingskracht voor sommige mensen zoals je ziet, dus dan altijd je agenda blokkeren zodat niet iemand anders meetings kan inschieten.

Overigens collega's die er een half jaar werken moeten toch wel de basis aan een nieuwe medewerker kunnen uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

unezra schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:52:
@Anoniem: 39993 Tja, inwerken kan op allerlei manieren maar of het altijd de juiste is...
Mijn inwerkperiode ging ongeveer zo:

- Hier heb je een kale PC
- Daar heb je een stoel
- DIt is het domain admin password
- Zo maak je een gebruiker aan
- Hier heb je de sleutels van het serverhok
- "Doei! Ik werk hier niet meer."

Ik ben in minder dan 5 dagen "ingewerkt" en heb daarna 2 maanden lang 2 banen naast elkaar gehad. Mijn oude en mijn nieuwe, waarbij ik mijn nieuwe bijna volledig in mijn vrije tijd deed. (4 uur per week werktijd, minstens 4 uur per week vrije tijd.)

Inwerken heb ik effectief een jaar, 2 jaar over gedaan voordat ik écht het gevoel had dat ik een beetje lekker mijn draai had gevonden. Nevertheless werk ik er 5 jaar en 7 maanden later nog steeds en heb ik inmiddels 2 collega's ingewerkt.

Ideaal? Nee.
Werkt het? Voor mij wel, maar da's ook vooral omdat ik gelukkig word van chaos, in het diepe gesmeten worden en totale vrijheid. :)
Zoiets ooit ook meegemaakt. Ik kwam binnen op het moment dat mijn leidinggevende 2 maanden in dienst was en de junior 4 maanden. "Waar is dr rest?" "Weg, collectief ontslag genomen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 39993 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:05:
[...]

Zoiets ooit ook meegemaakt. Ik kwam binnen op het moment dat mijn leidinggevende 2 maanden in dienst was en de junior 4 maanden. "Waar is dr rest?" "Weg, collectief ontslag genomen."
Yep. Hier was het ook het gevolg van een reorganisatie.
De laatste beheerder had net zelf ontslag genomen. Ik was de enige beheerder. (Zonder ICTer werd het toch ook wat lastig voor ze...)

Fin, ik vind dat leuk maar voor veel mensen is het de hel of op zijn minst niet idaal. :)

Terug naar TS:
Diegene die je in werkt wil je ook een fijn gevoel geven. Diegene moet zich welkom voelen en het gevoel krijgen dat er aandacht aan hem of haar word besteed. Ik zou dus zeker ook met diegene in gesprek gaan om te vragen hoe hij/zij ingewerkt wil worden (de een heeft meer behoefte aan vrijheid en beperkte inwerk dan de ander) en daar je inwerkplan op afstemmen.

Zoals gezegd, ik zou daarin ook duidelijk zijn naar je leidinggevenden. Inwerken kost tijd. Krijg je die tijd niet, loop je het risico dat diegene na een paar maanden zelf zegt "hier heb ik geen zin in" maar hoe dan ook dat het langer duurt voordat diegene zelfstandig productief kan zijn én waarschijnlijk blijf je nog lang kwaliteitsproblemen zien. (Of krijg je van die situaties dat diegene een oplossing heeft bedacht die technisch prima is maar totaal niet past binnen hoe jullie normaliter zaken doen en waar je daarna óf met en broodje speciaal zit óf het werk opnieuw kunt doen. Da's vervelend en kan ook nog eens de nodige spanningen tussen je nieuwe collega en jou/je bestaande collega's opleveren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Vii
unezra schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:10:
[...]

Yep. Hier was het ook het gevolg van een reorganisatie.
De laatste beheerder had net zelf ontslag genomen. Ik was de enige beheerder. (Zonder ICTer werd het toch ook wat lastig voor ze...)

Fin, ik vind dat leuk maar voor veel mensen is het de hel of op zijn minst niet idaal. :)

Terug naar TS:
Diegene die je in werkt wil je ook een fijn gevoel geven. Diegene moet zich welkom voelen en het gevoel krijgen dat er aandacht aan hem of haar word besteed. Ik zou dus zeker ook met diegene in gesprek gaan om te vragen hoe hij/zij ingewerkt wil worden (de een heeft meer behoefte aan vrijheid en beperkte inwerk dan de ander) en daar je inwerkplan op afstemmen.

Zoals gezegd, ik zou daarin ook duidelijk zijn naar je leidinggevenden. Inwerken kost tijd. Krijg je die tijd niet, loop je het risico dat diegene na een paar maanden zelf zegt "hier heb ik geen zin in" maar hoe dan ook dat het langer duurt voordat diegene zelfstandig productief kan zijn én waarschijnlijk blijf je nog lang kwaliteitsproblemen zien. (Of krijg je van die situaties dat diegene een oplossing heeft bedacht die technisch prima is maar totaal niet past binnen hoe jullie normaliter zaken doen en waar je daarna óf met en broodje speciaal zit óf het werk opnieuw kunt doen. Da's vervelend en kan ook nog eens de nodige spanningen tussen je nieuwe collega en jou/je bestaande collega's opleveren.)
Je zou het denken he dat ze er tijd voor vrij maken en snappen dat het tijd kost, echter dit snappen ze niet en als ik het aangeef dan geeft mijn dagelijks leidinggevende ook aan "ik kan ook niks anders doen dan er naartoe lopen en zeggen". Mijn daadwerkelijke leidinggevende is iemand die 0 kennis van ICT heeft en alles heel simpel ziet... (Vreselijk irritant)...
Sissors schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:59:
[...]

Misschien bedoel je hem niet zo letterlijk hoor, maar ik lees hierin dat je je agenda hebt leeggemaakt om hem in te werken. Maar een lege agenda is een aantrekkingskracht voor sommige mensen zoals je ziet, dus dan altijd je agenda blokkeren zodat niet iemand anders meetings kan inschieten.

Overigens collega's die er een half jaar werken moeten toch wel de basis aan een nieuwe medewerker kunnen uitleggen?
De overige collega's zijn niet door mij ingewerkt. Daarnaast hebben we de nieuwe collega aangekomen naast de algemene tak ook voor een specifieke tak beheer binnen de organisatie. (1 man failure is dat momenteel waar zelf de ene man ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Maar wat gebeurt er als je gewoon zegt "ik máák tijd voor het inwerken van die collega, of je het nu leuk vind of niet"? Sta je sterk genoeg in de organisatie om daar mee weg te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Vii
unezra schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:22:
Maar wat gebeurt er als je gewoon zegt "ik máák tijd voor het inwerken van die collega, of je het nu leuk vind of niet"? Sta je sterk genoeg in de organisatie om daar mee weg te komen?
Yes, dat kan ik doen, daarvoor sta ik wel sterk genoeg in mijn schoenen. Echter ben ik zelf zulke bedrijfs cruciale trajecten bezig (welke wel in afrondende fase zitten) dat wanneer ik dat doe dat de algemeen directeur me gaat overrullen. En nu wil ik best managers etc. aangeven dat ik het toch anders gaat doen...

Maar de man die elke maand mijn salaris stort ... thats a diffirent story :X.

Ik ga sowieso morgen aan de nieuwe collega vragen wat hij zelf wilt en wat hij het liefst heeft, in het diepe gooien met wat basis uitleg of voor een gedeelte aan het handje meegenomen worden en mij schaduwen met mijn werkzaamheden en simpele zaken alvast uit besteden.

Gelukkig zie ik hier ook wederom weer dat inwerken toch wel een redelijk ondergeschoven kindje is binnen vrijveel organisaties en dat het er bij veel mensen toch het diepe gooien is.

(Voor mij werkt in het diepe gooien ook het beste overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon beter nee leren zeggen.
Ad hoc verzoeken: "vandaag ben ik $collega aan het inwerken, morgen ben je de eerste, zet maar op de mail".
Een goede manager snapt dat en zal er nooit moeijlijk over doen. Een slechte vraagt om het ad hoc verzoek alsnog direct ff uit te voren omdat ie zijn eigen zooi niet goed gepland heeft. Weet je ook genoeg mee.
Krijg je de vraag om het alsnog te doen, zeg hem dat dat ie mag kiezen: inwerken of zijn verzoek. Niet inwerken kost hem dubbel de resources.
Gewoon verwachtingsmanagement toepassen. Zo moeijlijk is het niet :)

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 18-03-2018 11:33 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:27
Ik begrijp dat het nogal operationele zaken zijn.
Dan is het niet zo moeilijk.
Als je geen tijd hebt om echt ‘les’te geven, dan moet die maar een tijdje op je schoot zitten en meekijken.
Probeer meer en meer van jou dingen aan hem te delegeren, en help hem als hij vast zit. En dat gaat dan van simpele dingen naar meer complexe zaken.
Als je de juiste man hebt, dan ziet die werk, en trekt zichzelf zo snel onder je vleugels uit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Vii
The Eagle schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:32:
Gewoon beter nee leren zeggen.
Ad hoc verzoeken: "vandaag ben ik $collega aan het inwerken, morgen ben je de eerste, zet maar op de mail".
Een goede manager snapt dat en zal er nooit moeijlijk over doen. Een slechte vraagt om het ad hoc verzoek alsnog direct ff uit te voren omdat ie zijn eigen zooi niet goed gepland heeft. Weet je ook genoeg mee.
Gewoon verwachtingsmanagement toepassen. Zo moeijlijk is het niet :)
Yeah maar in een organisatie waar haantjes gedrag nogal strek de overhand heeft.

Leuk voorbeeld:
We hebben een projectmanager, doet zijn werk uitstekend regelt alles en als je hem iets vraagt om te regelen doet hij dat ook. Hij werkt echter niet volgens een agile / scrum w/e standaard maar hij is heel effectie.

Twee man van de operatie zijn nu opeens een Scrum cursus begonnen om betere project management in de organisatie te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Tommie12 Operationele zaken kunnen vaak ook wel even wachten. Sure, als de spreekwoordelijke poep de ventilator raakt is er even geen inwerken, dan moet je gewoon de boel fixen. (Hoewel een nieuwe collega daar juist wel weer veel van kan leren door mee te kijken en hand- en spandiensten te verrichten.)

Maar heel veel zaken kunnen prima een paar uur, dagen, weken of zelfs maanden blijven liggen. Ook als je iemand mee laat kijken kost die klus veel meer tijd dan als je 'm zelf uit voert omdat je immers diegene wilt uitleggen wat je doet en waarom. Enkel meekijken leert iemand weinig van. Meekijken en uitleg krijgen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 14:43
.Vii schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:18:
[...]

Je zou het denken he dat ze er tijd voor vrij maken en snappen dat het tijd kost, echter dit snappen ze niet en als ik het aangeef dan geeft mijn dagelijks leidinggevende ook aan "ik kan ook niks anders doen dan er naartoe lopen en zeggen". Mijn daadwerkelijke leidinggevende is iemand die 0 kennis van ICT heeft en alles heel simpel ziet... (Vreselijk irritant)...
Communicatie is key wat mij betreft. Je kunt wel doen wat je zelf denkt dat handig is, maar daarmee loop je het risico je collega's en/of je leidinggevende en/of je nieuwe collega tegen het hoofd te stoten. En je gaat sowieso mensen teleurstellen als ik het zo hoor, maar de keuzes daarin horen bij je dagelijkse leidinggevende te liggen. Als hij je probleem niet snapt dan zou ik het netjes in overleg verder gaan escaleren naar zijn leidingevende, net zolang totdat iemand je de prios en afwegingen kan vertellen. Of jou een ijzerhard mandaat kan geven om zelf die keuzes te mogen maken.

En mocht je dan een mandaat hebben en/of je hebt concrete afspraken over de invulling van het inwerken, stuur dan ook een mailtje rond naar je collega's met de leidinggevende in de cc met het plan of de afspraken, zodat zij niet voor verrassingen komen te staan en weten wat ze aan je hebben.

Wat je in mijn ogen wilt voorkomen is dat je straks te horen krijgt "ja maar als ik dát had geweten.." als bijv je nieuwe collega vetrekt of als er zaken wat meer op de lange baan worden geschoven en er deadlines worden gemist. Het klinkt misschien een beetje als een bijna juridisch-politiek spelletje maar het doel is om openheid en helderheid te verschaffen en de verantwoordelijkheden daar te leggen waar ze horen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:20
Het is lang niet overal zo dat het werk dusdanig standaard IT is dat je zomaar zelfstandig aan de slag kunt. Vaak moet er sowieso een sloot aan rechten, software en toegang geregeld worden. Stel dat ze al helemaal bekend zijn met al die systemen als volledig senior dat ze ook eigenaardige configuraties kunnen doorhebben (Git, SVN, Jenkins, Docker etc). Standaard tools, maar ik heb bij geen enkel bedrijf eenzelfde verbruik gezien.

Dan komt eindelijk het werk waar de beste man/vrouw voor is aangenomen! Yes, in mijn geval de (PL)SQL induiken! En dan zie je een pakket waar 95% scrambled is waar je niet in mag, met een paar exits naar custom packages die bomvol code staan die direct invloed heeft op de inhoud van data. Ohja, en een bom aan configuratie data voor het pakket, waar je eerst moet snappen hoe alles functioneel in elkaar steekt eer je überhaupt meer kan dan als een aapje voorgekauwde SQL statements schrijven, waarbij het vaak sneller is voor een ander het zelf te doen (maar dan leert de persoon weer niks).

Ik heb uiteindelijk voor mijn vertrek een uitgebreide training opgezet voor developers, die je gelijk alle processen en tools liet gebruiken (code management, server beheer, database beheer, deployments, configuraties) en zich vooral focuste op de inhoudelijke kennis. De techniek zit vaak wel goed.
Doorlooptijd was ongeveer 1 maand, en dan wist je gelijk in de proeftijd hoe het zat (fijn voor management), en had men voldoende context kleine dingen op te pakken op basis van designs.

Ik heb hier ruim 3-4 maanden tussendoor aan gewerkt, dus is ook geen quick win, maar ik zou het zo nog een keer doen als ik in eenzelfde situatie terecht kom. Ik heb het zelf ook moeten leren met "hier heb je vage manuals die uitgaan van een hoog niveau van marktkennis en de applicatie, succes!". Dat doe ik niemand meer aan.

Tot die tijd - meenemen, en de tijd ervoor nemen. Alles behalve Prio 1 moet maar wachten, mensen trainen is investeren en maakt jouw leven uiteindelijk ook makkelijker, en ze zullen het bijzonder waarderen. Gaat management zeuren, wijs ze op de feiten, soms mag je best een standpunt innemen. Willen ze toch dat je het anders doet, prima, dat is hun recht als je meerdere, maar dan heb je in ieder geval gedaan wat je kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Inderdaad. En dan gaat het mis omdat blijkt dat de nieuwe collega gelogen heeft op zijn CV. Of zijn eigen kunnen schromelijk overschat. Of voortdurend dingen moet vragen, simpelweg omdat de omgeving te complex is.
In theorie heb je dus gelijk, in de praktijk zijn er legio voorbeelden waarom dat geen goed idee is.

Een beetje bedrijf maakt uren vrij om mensen in te werken. En nee, dat komt nooit uit want personeel wordt niet aangenomen omdat het aanwezige personeel zich zit te vervelen, maar meestal om de enorme werkdruk eens een beetje te verlichten. Maar een goede leidinggevende zal snappen dat goed ingewerkt personeel op termijn veel meer oplevert dan slecht ingewerkt personeel. Maar met een hoge werkdruk en veel ad hoc dingen is het soms lastig hem/haar daarop gefocuste te houden... :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]
Nee. Werk bestaat voor het grootste gedeelte uit dingen die je kan. Anders was je namelijk niet ingehuurd.
Niet in de ICT en niet in de ICT bij vaste krachten.

Als ik externen inhuur, ja, dan verwacht ik inderdaad dat ze wat ik ze vraag al kunnen maar dat zijn dan over het algemeen ook heel specifieke, tevoren bepaalde klussen waar er alsnog een flink deel overleg zit in hoe de klus uitgevoerd moet worden. (Ook zijn het vaak bedrijven waarmee we een langere relatie hebben en die weten hoe onze systemen zijn opgebouwd, waarom bepaalde zaken werken zoals ze werken, etc.)

Intern personeel is dat anders. Als ICTer ben je juist een groot deel van je tijd bezig met zaken waarvan je níet precies weet hoe het werkt en die je nog níet kan. Het is letterlijk vaak leren terwijl je een taak uit voert. Dat maakt de ICT ook zo leuk en uitdagend. Als ik alleen maar bezig zou zijn met zaken die ik al zou kennen, zou ik een ander vak gaan zoeken want dan is voor mij persoonlijk de uitdaging er af. Dan hou je een doodsaaie 9-5 kantoorbaan over zonder verrassingen.
Die dingen kun je met wat bescheiden organisatiespecifieke zaken (dit zijn die regels, procedures en de koffieautomaat) direct uitvoeren.
Ik niet. Sterker nog, als ik een nieuwe collega zou aannemen en die zou na een maand al precies weten hoe alles werkt, zou ik me zorgen gaan maken. Diegene is dan na 6 maanden weer weg omdat hij/zij zich dood verveelt en alleen nog maar standaard werk aan het doen is.
TS is ICTer.

Ik kan me voorstellen dat als deurwaarder het weinig uit maakt of je voor organisatie A of B werkt omdat vrijwel al het werk is vastgelegd in wetten en standaard procedures. Dus ja, dan snap ik je. Maar de ICT is veel onvoorspelbaarder en hoewel op hoofdlijnen er wel overeenkomsten tussen diverse ICT omgevingen te vinden zijn, zijn de afwijkingen tussen diverse bedrijven ook vaak enorm.

Kortom, ik denk niet dat jouw werkgebied en het werkgebied van TS vergelijkbaar zijn. Ik kijk niet raar op van een inwerktijd van 3 maanden tot een jaar. (Wat niet wil zeggen dat iemand niet binnen 1-2 weken al productief kan zijn. Dat lukt vaak prima. Inwerken betekend niet iemand continu aan het handje houden en 0 productiviteit. Geleidelijk word iemand steeds zelfstandiger. Toch is het niet gek als iemand na een jaar pas het gevoel heeft goed en volledig ingewerkt te zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

.Vii schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:34:
[...]

Yeah maar in een organisatie waar haantjes gedrag nogal strek de overhand heeft.
Alles na de maar is gelogen ;)
Nee is nee. Dan word je zelf maar een haantje. Grow some balls. Gewoon leidinggevende de keus geven tussen a of b. Je hebt 100% tijd. Als er 150% van je gevraagd wordt door meerder partijen, mogen die partijen onderling uitvechten wie wat wanneer gaat doen. Niet jouw probleem. Tot je uitsluitsel hebt ga je gewoon door waar jemee bezig was.
Leuk voorbeeld:
We hebben een projectmanager, doet zijn werk uitstekend regelt alles en als je hem iets vraagt om te regelen doet hij dat ook. Hij werkt echter niet volgens een agile / scrum w/e standaard maar hij is heel effectie.

Twee man van de operatie zijn nu opeens een Scrum cursus begonnen om betere project management in de organisatie te krijgen...
Prima. Hoeft niet gerelateerd te zien. Iedere PM is anders. Scrum is de meest recente methode dus als je toch wat meer pm kennis in huis wilt lijkt me dat een juiste keuze voor opleiding van je medewerkers. Kan die andere PM nog steeds op zijn manier blijven managen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Vii
Nogmaals dank iedereen voor de inzichten welke jullie hebben omtrendt het inwerken van nieuwe medewerkers. Er zijn diverse manieren om iemand in te werken en heb er vandaag nog eens goed over nagedacht en denk dat de volgende stappen belangrijk zijn:

- Heel duidelijk richting de organisatie zijn dat er tijd benodigd is voor het opleiden van de beste man. (Zowel technisch als deurwaarderij kennis)
- De nieuwe medewerker zelf vragen wat hij het liefst heeft, constant meekijken of hem "in het diepe gooien" na wat basis uitleg over zaken die logischer wijs nieuw voor hem zijn
- Echt ook de tijd nemen voor het inwerken van deze nieuwe medewerker anders heb ik er achteraf alleen maar last in plaats van dat hij me werk uit handen gaat nemen
- Dagelijks leidinggevende mededelen / vragen om ook mij de tijd te geven om deze medewerker in te werken vanwege het vorige punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-06 20:00
Wij IT'ers zijn dienstverlenend ingesteld, dat is ons aangeleerd, en wij zullen niet snel nee zeggen
.
Momenteel heb ik een nieuwe freelance opdracht aangenomen en dan vind ik dat mij moet worden verteld hoe de procedures en processen verlopen. In mijn vakgebied de onbeschreven processen niet opvolgen is vragen om problemen, zowel binnen het team als binnen de organisatie.

Extra medewerkers/expertise inhuren om werklast te verlagen is altijd een probleemfactor in het inwerken van nieuw personeel. De handleidingen, processen en procedures zijn niet opgeschreven en als ze opgeschreven zijn dan zijn ze vaak niet meer actueel. Voor een nieuwe medewerker is dat zeer vervelend omdat er dan telkens gevraagd moet worden, wat een negatief signaal afgeeft naar het team. "Daar is ie weer!", "Heeft ie geen kennis ofzo?".
Terwijl het veelal niet over de techniek gaat, maar over termen die gebruikt worden in de organisatie of gebruiken zelf waar de nieuwe medewerker kennis van op moet doen. Veel bestaande medewerkers, die er al lang zitten, vinden het doodnaam die gebruiken, maar ze beseffen niet dat als zij ergens anders komen te werken, dat ze alsnog in een gat terecht vallen.

Ik vind het dan ook zeer slecht dat er dan geen tijd voor vrijgemaakt wordt. Het kost namelijk dan veel meer tijd om iemand mee te laten draaien. Voor beide partijen geeft dat een naar gevoel en voor de nieuwe medewerker kan daar nog eens het gevoel bovenop komen dat de betrokkenheid ver te zoeken is. Daar gaan je extra handen, zo de deur uit...

Schaduwen is prima als de nieuwe medewerker daar zich ook fijn bij voelt. Handje vasthouden kan het gevoel opleveren en kan een negatief signaal afgeven.

Overigens denk ik dat veel IT personeel het niet druk hebben, maar zich te druk maken. Het is vaak een issue van timemanagement en dat wordt vaak getriggerd door "ik ben met zoveel dingen tegelijk bezig". Focus is belangrijk en tijd reserveren voor een nieuwe medewerker hoort daar bij. Investeer er in en dan is de inwerktijd korter en heeft iedereen (meer) plezier in het werk.

Managers die dit niet inzien, zijn geen people managers. Het zijn meestal bazen en geen coaches. Jammer.

TS: Het ligt aan je managementlaag en ik denk dat je vaker nee moet zeggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Als ik het zo lees heb je het niet naar je zin bij deze organisatie terwijl je met de beste kennis van die afdeling , volgens jouw, heel veel macht in handen hebt. Je zit eigenlijk op rozen, maar weet daar geen gebruik van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Vii
turtles3 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:52:
Als ik het zo lees heb je het niet naar je zin bij deze organisatie terwijl je met de beste kennis van die afdeling , volgens jouw, heel veel macht in handen hebt. Je zit eigenlijk op rozen, maar weet daar geen gebruik van te maken.
Hoe bedoel je dit dan?
Want ik snap dit echt niet...
Pagina: 1