Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen beeld - hulp gevraagd bij vinden van oorzaak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Doubleoz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-10 09:54

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Beste tweakers,

Kunnen jullie mij helpen met onderstaand probleem?

Constateringen:
• Tussentijdse uitval van het systeem waarbij de ventilator van de videokaart (Saphire Radeon 5650) veel
lawaai maakte;
• Dag later ging mijn pc nog wel aan maar had geen beeld.
• Moederbord geeft bij het booten ook geen piep of iets dergelijks.
• CPU leds op moederbord knipperen blauw. Waarbij in de handleiding de volgende toelichting staat
beschreven bij de zogenaamde APS LEDs. 'These APS LEDs indicate the current CPU power phase
mode. Follow the instructions.' (zie https://ibb.co/kuPLhx)

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Bestaande componenten:
• Moederbord: MSI P55-GD65
• CPU: Intel i5 2.4 ghz (1st generatie volgens mij)
• Voeding oud: Zalman 600 watt
• Videokaart oud: Saphire Radeon
• Geheugen: Corsair 8 gb (2x4 GB) 1600mhz DDR3

Nieuwe componenten:
• Videokaart: MSI GeForce GTX 1050ti
• Voeding: Corsair RM550x

Reeds geprobeerde oplossingen (in volg orderlijkheid):
• Nieuwe videokaart aangeschaft (MSI Geforce GTX 1050 Ti) -> pc ging met oude voeding wel aan, maar
nog steeds geen beeld.
• Nieuwe voeding aangeschaft (Corsair RM550x) -> systeem ging helemaal niet meer aan;
• Tweetal geheugenmodules verwijdert en één voor één getest -> geen merkbaar verschil
• Bios reset uitgevoerd -> probleem nog steeds aanwezig

Ik voorzie nog de volgende mogelijke oorzaken van mijn probleem:
1. Mijn Zalman voeding 600 watt had onvoldoende vermogen om mijn bestaande componenten met
nieuwe videokaart aan te sturen;
2. De Corsair voeding RM550x heeft onvoldoende vermogen om mijn bestaande componenten met
nieuwe videokaart aan te sturen. Hierdoor is ook te verklaren dat het systeem helemaal niet aan gaat.
Echter volgens PSU calculator zou 428 watt voldoende moeten zijn: https://outervision.com/b/UvtYYK
3. De Corsair voeding RM550x is DOA;
4. Het moederbord of CPU is waarschijnlijk defect en veroorzaakt het probleem dat ik geen beeld krijg.

Mijn vraag

Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor de hulp!

iRacing Profiel

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Zelfs een voeding van 300w van goede kwaliteit is voldoende voor een systeem met GTX 1050 Ti.

Kom je wel in het bios of ook dat niet?

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Nee, kom echt nergens in. Krijg alleen maar zwart scherm.

iRacing Profiel

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Zit je videokaart er goed in ? Ik heb een paar maanden geleden een nieuw systeem in elkaar gezet, en met mijn jarenlange pc bouw ervaring kreeg het voor elkaar om hem er niet goed in te doen, wat een instabiel systeem opleverde.
En doe eens gek, heb je de videokaart wel van stroom voorzien ?

Mijn andere guess is toch wel dat of mobo of cpu stuk zijn, maar om uit te sluiten dat geen andere componenten stuk zijn, zou ik ze op een ander mobo proberen.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Ik heb de videokaart er meerdere malen in en uit gehaald dus ben er wel van overtuigd dat deze minimaal 1x goed is aangesloten geweest. Stroom ben ik ook niet vergeten.

Ik neig ook steeds meer naar kapot moederbord maar heb helaas geen moederbord hier liggen om het te testen. Zou dan dus mijn systeem moeten wegbrengen om het te laten onderzoeken, waardoor ik extra kosten moet maken. Dan investeer ik dat geld liever in nieuwe onderdelen.

Zou het nog zin hebben om een nieuwe voeding te testen om definitief uit te sluiten dat die Corsair DOA was? Persoonlijk denk ik van niet omdat ik mijn oude voeding weer in het systeem heb teruggezet en er toen wel stroom werd geleverd maar helaas nog wel met zwart scherm.

iRacing Profiel

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Als bij beide voedingen dezelfde symptomen zijn, denk ik niet dat het aan de voeding ligt.

Jays2cents had een tijdje geleden ook zoiets.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dat moederbord is onderhand ook redelijk bejaard. dat zit echt aan het einde van de technische levensduur.

Beter investeer je in een nieuw mb, proc en geheugen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
digifun schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:10:
Dat moederbord is onderhand ook redelijk bejaard. dat zit echt aan het einde van de technische levensduur.

Beter investeer je in een nieuw mb, proc en geheugen.
Daar kwam ik inmiddels ook achter. Systeem is wat ouder dan ik dacht. Ben me nu langzaam op nieuw systeem aan het oriënteren en heb daar de volgende onderdelen voor elkaar gesteld:

AMD Ryzen 5 1500x 3.5 GHZ CPU
Asus prime B350-plus
Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Corsair vengeance LPX DDR4-2666 8 gb
Seasonic Focus Plus Gold 650 watt
MSI Geforce 1080ti 4gb

Indien nog adviezen dan sta ik hier voor open. Gebruik het systeem o.a. voor werk, hobby en af en toe gaming. Op termijn zou ik er nog 8gb bij willen zetten maar vind de prijs van intern geheugen nu aan de hoge kant.

iRacing Profiel

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Voor "af en toe" gaming is die grafische kaart best overkill. Ikzelf vind dan 300 euro voor een graka meer dan genoeg en kun je ook nog die RM550x blijven gebruiken, als die nog leeft. Graka komt in de buurt van een 1060 gtx.

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Ome Ernst schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:06:
Voor "af en toe" gaming is die grafische kaart best overkill. Ikzelf vind dan 300 euro voor een graka meer dan genoeg en kun je ook nog die RM550x blijven gebruiken, als die nog leeft. Graka komt in de buurt van een 1060 gtx.
Heb me vergist. Ik heb de MSI Geforce GTX 1050Ti Gaming X. Deze past volgens mij beter in het gebruik van "af en toe" gaming. Wil dan in ieder geval de RM550x nog een keer testen. Want als deze niet defect blijkt te zijn dan hoeft die ook niet retour.

iRacing Profiel

• Ome Ernst
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

De RM550x heb ik nog steeds in mijn systeem, en de 1050Ti heb ik er in gehad. Beide ben ik zeer tevreden
over, maar heb die 1050 toch ingeruild voor een RX580 omdat ik freesync wilde, en toen de meerprijs mee viel. Had ik dat niet gewild was ik toch zeer tevreden geweest met een 1050Ti.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Doubleoz schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:53:
[...]

Daar kwam ik inmiddels ook achter. Systeem is wat ouder dan ik dacht. Ben me nu langzaam op nieuw systeem aan het oriënteren en heb daar de volgende onderdelen voor elkaar gesteld:

AMD Ryzen 5 1500x 3.5 GHZ CPU
Asus prime B350-plus
Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Corsair vengeance LPX DDR4-2666 8 gb
Seasonic Focus Plus Gold 650 watt
MSI Geforce 1080ti 4gb

Indien nog adviezen dan sta ik hier voor open. Gebruik het systeem o.a. voor werk, hobby en af en toe gaming. Op termijn zou ik er nog 8gb bij willen zetten maar vind de prijs van intern geheugen nu aan de hoge kant.
Lijkt mij een dood moederbord.

De 1500X is weinig interessant meer sinds er een snellere 2400G is voor dezelfde prijs of voor weinig extra heb je een Ryzen 5 1600.
Neem 3000 of 3200 MHz ram icm Ryzen. De prestatiewinst is significant tov 2666.
Hou het bij de 1050 Ti. prima kaart voor af en toe een game op 1080P.
Het zou uitzonderlijk zijn als de RM550x defect is dus een andere voeding heb je niet nodig.
Alleen een nieuwe cpu, mobo en ram volstaat voor jou.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 167,50€ 167,50
1ASRock AB350 Pro4€ 81,-€ 81,-
1G.Skill Ripjaws 4 F4-3000C15D-8GRK€ 104,95€ 104,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 353,45

Of 16GB als dat nu in het budget past pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C16D-16GTZSW

• Doubleoz

Doubleoz

GoT iRacing coördinator

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Heb inmiddels toch het probleem zelf kunnen oplossen. De Corsair voeding was verkeerd aangesloten (verkeerde installatie instructies gekregen). Ik had doorgekregen dat de ATX kabel die in de voeding moest en uit twee delen bestond, dat daarvan maar 1 deel hoefde te worden aangesloten. Maar dit bleek dus niet zo te zijn.

Desktop lijkt inmiddels weer goed te werken dus heb nu even wat meer tijd om mij op een nieuwe te oriënteren. Ik sla in ieder geval jullie suggesties voor een nieuw systeem op en stap misschien binnenkort toch maar eens over gezien de ouderdom van mijn moederbord en CPU.

Nogmaals dank en zal het topic verder sluiten.

iRacing Profiel

Pagina: 1