Beste tweakers,
Kunnen jullie mij helpen met onderstaand probleem?
Constateringen:
• Tussentijdse uitval van het systeem waarbij de ventilator van de videokaart (Saphire Radeon 5650) veel
lawaai maakte;
• Dag later ging mijn pc nog wel aan maar had geen beeld.
• Moederbord geeft bij het booten ook geen piep of iets dergelijks.
• CPU leds op moederbord knipperen blauw. Waarbij in de handleiding de volgende toelichting staat
beschreven bij de zogenaamde APS LEDs. 'These APS LEDs indicate the current CPU power phase
mode. Follow the instructions.' (zie https://ibb.co/kuPLhx)
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Bestaande componenten:
• Moederbord: MSI P55-GD65
• CPU: Intel i5 2.4 ghz (1st generatie volgens mij)
• Voeding oud: Zalman 600 watt
• Videokaart oud: Saphire Radeon
• Geheugen: Corsair 8 gb (2x4 GB) 1600mhz DDR3
Nieuwe componenten:
• Videokaart: MSI GeForce GTX 1050ti
• Voeding: Corsair RM550x
Reeds geprobeerde oplossingen (in volg orderlijkheid):
• Nieuwe videokaart aangeschaft (MSI Geforce GTX 1050 Ti) -> pc ging met oude voeding wel aan, maar
nog steeds geen beeld.
• Nieuwe voeding aangeschaft (Corsair RM550x) -> systeem ging helemaal niet meer aan;
• Tweetal geheugenmodules verwijdert en één voor één getest -> geen merkbaar verschil
• Bios reset uitgevoerd -> probleem nog steeds aanwezig
Ik voorzie nog de volgende mogelijke oorzaken van mijn probleem:
1. Mijn Zalman voeding 600 watt had onvoldoende vermogen om mijn bestaande componenten met
nieuwe videokaart aan te sturen;
2. De Corsair voeding RM550x heeft onvoldoende vermogen om mijn bestaande componenten met
nieuwe videokaart aan te sturen. Hierdoor is ook te verklaren dat het systeem helemaal niet aan gaat.
Echter volgens PSU calculator zou 428 watt voldoende moeten zijn: https://outervision.com/b/UvtYYK
3. De Corsair voeding RM550x is DOA;
4. Het moederbord of CPU is waarschijnlijk defect en veroorzaakt het probleem dat ik geen beeld krijg.
Mijn vraag
Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie?
Alvast bedankt voor de hulp!
Kunnen jullie mij helpen met onderstaand probleem?
Constateringen:
• Tussentijdse uitval van het systeem waarbij de ventilator van de videokaart (Saphire Radeon 5650) veel
lawaai maakte;
• Dag later ging mijn pc nog wel aan maar had geen beeld.
• Moederbord geeft bij het booten ook geen piep of iets dergelijks.
• CPU leds op moederbord knipperen blauw. Waarbij in de handleiding de volgende toelichting staat
beschreven bij de zogenaamde APS LEDs. 'These APS LEDs indicate the current CPU power phase
mode. Follow the instructions.' (zie https://ibb.co/kuPLhx)
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Bestaande componenten:
• Moederbord: MSI P55-GD65
• CPU: Intel i5 2.4 ghz (1st generatie volgens mij)
• Voeding oud: Zalman 600 watt
• Videokaart oud: Saphire Radeon
• Geheugen: Corsair 8 gb (2x4 GB) 1600mhz DDR3
Nieuwe componenten:
• Videokaart: MSI GeForce GTX 1050ti
• Voeding: Corsair RM550x
Reeds geprobeerde oplossingen (in volg orderlijkheid):
• Nieuwe videokaart aangeschaft (MSI Geforce GTX 1050 Ti) -> pc ging met oude voeding wel aan, maar
nog steeds geen beeld.
• Nieuwe voeding aangeschaft (Corsair RM550x) -> systeem ging helemaal niet meer aan;
• Tweetal geheugenmodules verwijdert en één voor één getest -> geen merkbaar verschil
• Bios reset uitgevoerd -> probleem nog steeds aanwezig
Ik voorzie nog de volgende mogelijke oorzaken van mijn probleem:
1. Mijn Zalman voeding 600 watt had onvoldoende vermogen om mijn bestaande componenten met
nieuwe videokaart aan te sturen;
2. De Corsair voeding RM550x heeft onvoldoende vermogen om mijn bestaande componenten met
nieuwe videokaart aan te sturen. Hierdoor is ook te verklaren dat het systeem helemaal niet aan gaat.
Echter volgens PSU calculator zou 428 watt voldoende moeten zijn: https://outervision.com/b/UvtYYK
3. De Corsair voeding RM550x is DOA;
4. Het moederbord of CPU is waarschijnlijk defect en veroorzaakt het probleem dat ik geen beeld krijg.
Mijn vraag
Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie?
Alvast bedankt voor de hulp!