USB 3 op PC trager dan op laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:37

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Wanneer ik dezelfde USB 3 sticks gebruik op mijn desktop vs. mijn laptop krijg ik te maken met verschillende snelheden: 10 mb/s op mijn desktop (en films enzo verzetten bv. 5 minuten duurt), waar dit op mijn laptop stukken sneller gaat (zelfde bestanden overzetten kost ongeveer 1-2 minuten).

Zojuist heb ik al mijn drivers geupdate (zowel via MSI website als device manager), incl. BIOS flash, maar het probleem blijft hetzelfde. Ik gebruik dus telkens dezelfde USB drives waarbij het op mijn desktop vele malen trager is dan op mijn laptop. Beiden hebben USB 3 ondersteuning (MSI B350 Mortar mobo op desktop vs. Lenovo T470).

Wat is een logische volgende stap om te troubleshooten? :)

[ Voor 3% gewijzigd door LankHoar op 18-03-2018 00:40 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

waar steek je hem in op je desktop? front poort van je kast? zeker weten dat dat een 3.0 poort is? (en zo aangesloten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Anoniem: 674295 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 00:41:
waar steek je hem in op je desktop? front poort van je kast? zeker weten dat dat een 3.0 poort is? (en zo aangesloten zijn)
Goed punt. Idd frontport, en het betreft een Fractal Design Mini C TG, welke 3.0 poorten hoort te hebben aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar op je moederbord dan?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Vaak zijn USB3-poorten voorzien van een blauw kleurtje, stop daar je USB-stick in en probeer het. Dan weet je of het daar aan ligt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Hoe bedoel je?
Hahn schreef op zondag 18 maart 2018 @ 00:46:
Vaak zijn USB3-poorten voorzien van een blauw kleurtje, stop daar je USB-stick in en probeer het. Dan weet je of het daar aan ligt.
Er zitten twee poorten aan de voorkant, en beiden zijn USB 3.0 poorten --> ik kan hem dus niet per ongeluk in een USB 2.0 poort hebben gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Op je moederbord heb je zowel USB2- als USB3-connectors dus je moet wel de juiste gebruikt hebben :)
Zie de handleiding.

[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 18-03-2018 00:50 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
LankHoar schreef op zondag 18 maart 2018 @ 00:48:
[...]

Er zitten twee poorten aan de voorkant, en beiden zijn USB 3.0 poorten --> ik kan hem dus niet per ongeluk in een USB 2.0 poort hebben gestoken.
Misschien zijn die poorten intern wel verbonden met de verkeerde poorten. Probeer gewoon een blauwe USB-poort aan de achterkant van je computer, als je het echt wilt uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Aah duidelijk.. Ik ga dat gelijk even bekijken dan! Ik voel me nu alvast knullig :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
LankHoar schreef op zondag 18 maart 2018 @ 00:50:
Aah duidelijk.. Ik ga dat gelijk even bekijken dan! Ik voel me nu alvast knullig :+
Dat doe je dan in ieder geval heel professioneel (knipoog naar je ondertitel) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Room42 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 00:51:
[...]

Dat doe je dan in ieder geval heel professioneel (knipoog naar je ondertitel) :)
:D

Nou, om mijn ondertitel nog meer eer aan te doen; ik weet het zo net nog even nog niet. Zie hier een foto van de boel aan de voorkant:

USB stuff

Met moeite zie je JUSB 1, en JUSB 2, die beiden leeg zijn. De betreffende kabel is dus aangesloten op "JUSB 4" (geen idee waar 3 is). Klopt dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
LankHoar schreef op zondag 18 maart 2018 @ 00:58:
[...]

Met moeite zie je JUSB 1, en JUSB 2, die beiden leeg zijn. De betreffende kabel is dus aangesloten op "JUSB 4" (geen idee waar 3 is). Klopt dit zo?
Onderin zie ik JUSB3 staan :?

Maar heb je nou al de onboard-poorten geprobeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 18-03-2018 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Wat net zo belangrijk is: waar komt de data vandaan? Misschien dat de bronschijf gewoon minder snel is. Met USB mass storage kan het trouwens van alles zijn, het is niet bepaald efficient vergeleken met firewire en thunderbolt etc. om dat het geen DMA kan doen. De CPU, PCH, eventuele PCI apparaten enz. hebben allemaal invloed op de USB performance, net als de load en de connectiviteit (bijv. stel dat je USB 3 poorten op een of andere ASMedia chip zitten die weer via PCIe met een lane switch verbonden is op een of ander gedeeld kanaal).

Om te testen zou je twee USB sticks kunnen gebruiken, een als bron, en een als doel.

[ Voor 71% gewijzigd door johnkeates op 18-03-2018 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:03:
[...]

Onderin zie ik JUSB3 staan :?

Maar heb je nou al de onboard-poorten geprobeerd?
Fixed.

Onboard schommelt ook tussen de 10-15 mb/s.
johnkeates schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:04:
Wat net zo belangrijk is: waar komt de data vandaan? Misschien dat de bronschijf gewoon minder snel is.

<meer tekst>
Een 1TB WD Blue, half jaar oud. Lijkt me niet de bottleneck met 150 MB/S.

Verder snap ik die even niet, hoe kan ik het testen met 2 sticks? Ik gebruik afwisselend 2 USB 3.0 sticks; beiden werken prima snel op mijn laptop, en traag op mijn desktop.

[ Voor 25% gewijzigd door LankHoar op 18-03-2018 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
LankHoar schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:06:
[...]

Fixed.

[...]

Een 1TB WD Blue, half jaar oud. Lijkt me niet de bottleneck met 150 MB/S
Dat lijkt me een prima bottleneck. Meestal haal je op zo'n HDD (want het is een HDD toch? niet een WD Blue SSD?) 30MB/s na dat Windows, NTFS en fragmentatie hun problemen veroorzaakt hebben. In theorie zou een schijf die verder idle is dan een seq read 150MB/s kunnen doen, in de praktijk doe je een gefragmenteerde read terwijl je systeem nog van alles probeert te doen ondertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:09:
[...]

Dat lijkt me een prima bottleneck. Meestal haal je op zo'n HDD (want het is een HDD toch? niet een WD Blue SSD?) 30MB/s na dat Windows, NTFS en fragmentatie hun problemen veroorzaakt hebben. In theorie zou een schijf die verder idle is dan een seq read 150MB/s kunnen doen, in de praktijk doe je een gefragmenteerde read terwijl je systeem nog van alles probeert te doen ondertussen.
Ik dacht, dat test ik even: ik schrijf van mijn HDD naar mijn SSD, en zal dan naar mijn USB schrijven. Resultaat? Zelfde bestand gaat met 150-170 MB/s richting mijn SSD, dus de test met USB lijkt me niet meer nodig. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
LankHoar schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:11:
[...]

Ik dacht, dat test ik even: ik schrijf van mijn HDD naar mijn SSD, en zal dan naar mijn USB schrijven. Resultaat? Zelfde bestand gaat met 150-170 MB/s richting mijn SSD, dus de test met USB lijkt me niet meer nodig. Of mis ik iets?
Da's een best goede performance. Is die HDD toevallig niet je opstartschijf maar gewoon een data bak? Want dan zal die wel lekker draaien. Als je met zo'n fikse snelheid kan lezen, dan zou je verwachten dat dat met USB ook wel kan. Misschien iets met write caching?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:13:
[...]

Da's een best goede performance. Is die HDD toevallig niet je opstartschijf maar gewoon een data bak? Want dan zal die wel lekker draaien. Als je met zo'n fikse snelheid kan lezen, dan zou je verwachten dat dat met USB ook wel kan. Misschien iets met write caching?
Ik heb een Kingston HyperX 250 GB SSD waarop W10 draait, incl 8 GB HyperX RAM, dan draait er een Ryzen 1300X tezamen met een GTX 520 (ja oud beestje, wil upgraden maar cryptogekte), en dan gebruik ik die 1 TB idd puur voor opslag. Zo, dat is mijn computer :)

Write caching? Wat is dat en hoe test ik dit, of fix ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-03 19:35
Laptop: Laptop 3x USB 3.0, USB 3.1 (Type-C, G2, 10Gb/s)
Desktop: 4x USB 3.1 Gen1 (SuperSpeed USB)

Heb je toevallig je hdd op je laptop op ubs3.1 aangesloten, zo ja, deze is sneller dan je desktop pc.

[leesvoer]
USB 3.0, de standaard uit 2008, bestaat immers niet meer. In plaats daarvan moet je kiezen tussen USB 3.1 Gen 1 en USB 3.1 Gen 2. USB 3.0-connectors met een snelheid van 5 Gbps worden USB 3.1 Gen 1 genoemd. De nieuwere USB 3.1-standaard uit 2013 – die een maximum snelheid heeft van 10 Gbps – wordt daarentegen USB 3.1 Gen 2 genoemd. Ondanks het feit dat beide standaarden de naam USB 3.1 dragen, is er dus een serieus verschil tussen hun transfersnelheden. Laat je niet misleiden door de woorden ‘USB 3.1’, maar kijk steeds goed na welke generatie connector het betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
PE4000 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:31:

Heb je toevallig je hdd op je laptop op ubs3.1 aangesloten, zo ja, deze is sneller dan je desktop pc.

[leesvoer]
USB 3.0, de standaard uit 2008, bestaat immers niet meer. In plaats daarvan moet je kiezen tussen USB 3.1 Gen 1 en USB 3.1 Gen 2. USB 3.0-connectors met een snelheid van 5 Gbps worden USB 3.1 Gen 1 genoemd. De nieuwere USB 3.1-standaard uit 2013 – die een maximum snelheid heeft van 10 Gbps – wordt daarentegen USB 3.1 Gen 2 genoemd. Ondanks het feit dat beide standaarden de naam USB 3.1 dragen, is er dus een serieus verschil tussen hun transfersnelheden. Laat je niet misleiden door de woorden ‘USB 3.1’, maar kijk steeds goed na welke generatie connector het betreft.
Hmhm, beiden zouden van het nieuwere type USB 3.1 moeten zijn (hoewel de behuizing volgens fabrikant USB 3.0 is). Beiden (mobo en behuizing) zijn in 2017 uitgebracht. De laptop trouwens ook. Dat zou toch allemaal compatibel moeten zijn, en allemaal volgens de laatste standaarden? Kan me slecht voorstellen dat Lenovo, MSI en/of AMD/Corsair steken laten vallen op dit gebied.

Overigens staat buiten kijf dat de laptop en USB het prima doen; die zijn heerlijk snel. Het gaat echt om de combo AMD/MSI CPU/mob die in mijn Fractal Design kast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
LankHoar schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:35:
[...]

Hmhm, beiden zouden van het nieuwere type USB 3.1 moeten zijn (hoewel de behuizing volgens fabrikant USB 3.0 is). Beiden (mobo en behuizing) zijn in 2017 uitgebracht. De laptop trouwens ook. Dat zou toch allemaal compatibel moeten zijn, en allemaal volgens de laatste standaarden? Kan me slecht voorstellen dat Lenovo, MSI en/of AMD/Corsair steken laten vallen op dit gebied.
Wat een rare stelling. Je kunt toch nu ook low-end (smart)phones krijgen of simpele auto's zonder allemaal moderne snufjes? Waarom zou dat dan niet met laptops kunnen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:49
PE4000 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:31:

[leesvoer]
Dit verhaal is leuk, theoretisch gezien, maar heeft werkelijk niets met deze case te maken. Maximale doorvoer van USB 3.0 is 5 Gigabit per seconde.
Dat is al genoeg om meer dan 400 MB/s te halen.

https://nl.hardware.info/...tot-supersnel-nieuwe-test

Zelfs USB 2.0 (480 Mbit/s) deed al max 35-40 MB/s.

Aangezien de 10mb/s 5 min duurt, en op de laptop 1-2, zal de stick max 25-50 MB/s verstouwen, 1/16 tot 1/8 van de snelheid van USB 3.0. De stick is dus de bottleneck, niet de USB 3.0-aansluiting.

Ik zou kijken naar:
-heb ik niet toevallig toch een USB 2.0-aansluiting gebruikt;
-heb ik de meest recente drivers voor de USB-poorten (moederbordfabrikant/chipsetfabrikant)

Er is dan nog de mogelijkheid dat de poorten slecht scoren omdat er erg gebruik wordt gemaakt van powermanagement.
-kijk eens wat er gebeurt als powermanagement in Windows op zijn snelst staat (Performance is de snelste op Engelse varianten en hij staat standaard op Balanced)
-kijk of je in je bios iets van Usb powermanagement kunt vinden.

Succes!

Oh, dat verhaal over writecaching is alleen van belang als je naar een Usb-apparaat schrijft. Omdat je externe apparaten zomaar los kunt trekken (per ongeluk of expres) zet Windows de writecaching uit, om corrupte files en disks te voorkomen. Het heeft geen invloed bij lezen van Usb-sticks en is hier dus niet van belang.

[ Voor 7% gewijzigd door White Feather op 18-03-2018 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Room42 ja inderdaad een verkeerde aanname :) Echter staat er op MSI's website dat dit mobo USB 3.1 Gen. 1 aan boord heeft voor alle beschikbare USB 3.0 poorten, welke dus ruim sneller zou moeten ondersteunen dan momenteel gebeurd.

@White Feather
-heb ik niet toevallig toch een USB 2.0-aansluiting gebruikt;
Nee, aan de voorkant zitten slechts 2 poorten en die zijn alletwee USB 3.1, zowel volgens website fabrikant alsook het "3.0" logootje indiceert.
-heb ik de meest recente drivers voor de USB-poorten (moederbordfabrikant/chipsetfabrikant)
In mijn OP gaf ik aan alle drivers te hebben geupdate die ik kon vinden op de website van MSI. Zijn er specifieke USB poort drivers die ik over het hoofd heb kunnen zien? Hier heb ik alles weggehaald, inclusief BIOS flash.
-kijk eens wat er gebeurt als powermanagement in Windows op zijn snelst staat (Performance is de snelste op Engelse varianten en hij staat standaard op Balanced)
Ik heb deze meteen nadat ik hem gebouwd heb al op high performance gezet.
De stick is dus de bottleneck, niet de USB 3.0-aansluiting.
In theorie zou dat zo moeten zijn, echter heb ik 2 USB 3.0 sticks geprobeerd, en beiden werken met behoorlijke snelheid op mijn laptop, en alleen op mijn desktop traag (zowel in USB poorten aan de voor- als achterkant van mijn desktop). Dit lijkt aan te geven dat het echt ergens bij mijn laptop misgaat.

Het enige wat ik nu zelf nog kan bedenken is dat ik de front poorten verkeerd heb aangesloten (hoewel ik dat nergens uit kan opmaken uit de manual i.c.m. eerder geposte foto). Ook verklaart dat dan nog niet hoe het komt dat de USB 3.1 poorten aan de achterkant van mijn desktop ook een lage snelheid geven.

-EDIT- oke ik kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan! Bij mijn tests deed ik continue het volgende:

USB stick in desktop -> 1 film schrijven van desktop naar USB
USB stick vervolgens in laptop -> dezelfde film schrijven van USB naar desktop

Waar ik er van uit ging is dat de schrijfsnelheid van een USB stick geldig is wanneer er geschreven wordt, ongeacht welke kant dat op ging. Zojuist echter even dit getest:

USB stick in desktop -> 1 film schrijven van USB naar desktop

En toen was er niets aan de hand en haalde ik gewoon ~140 MB/s 8)7 LankHoar heeft weer wat geleerd, en gelukkig doet hij zijn ondertitel weer eer aan dan :+ Excuses voor het gebruiken van uw tijd om een niet bestaand probleem te troubleshooten.

[ Voor 39% gewijzigd door LankHoar op 18-03-2018 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:49
LankHoar schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:34:
@Room42 ja inderdaad een verkeerde aanname :) Echter staat er op MSI's website dat dit mobo USB 3.1 Gen. 1 aan boord heeft voor alle beschikbare USB 3.0 poorten, welke dus ruim sneller zou moeten ondersteunen dan momenteel gebeurd.

@White Feather

[...]

Nee, aan de voorkant zitten slechts 2 poorten en die zijn alletwee USB 3.1, zowel volgens website fabrikant alsook het "3.0" logootje indiceert.

[...]

In mijn OP gaf ik aan alle drivers te hebben geupdate die ik kon vinden op de website van MSI. Zijn er specifieke USB poort drivers die ik over het hoofd heb kunnen zien? Hier heb ik alles weggehaald, inclusief BIOS flash.

[...]

Ik heb deze meteen nadat ik hem gebouwd heb al op high performance gezet.

[...]

In theorie zou dat zo moeten zijn, echter heb ik 2 USB 3.0 sticks geprobeerd, en beiden werken met behoorlijke snelheid op mijn laptop, en alleen op mijn desktop traag (zowel in USB poorten aan de voor- als achterkant van mijn desktop). Dit lijkt aan te geven dat het echt ergens bij mijn laptop misgaat.

Het enige wat ik nu zelf nog kan bedenken is dat ik de front poorten verkeerd heb aangesloten (hoewel ik dat nergens uit kan opmaken uit de manual i.c.m. eerder geposte foto). Ook verklaart dat dan nog niet hoe het komt dat de USB 3.1 poorten aan de achterkant van mijn desktop ook een lage snelheid geven.

-EDIT- oke ik kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan! Bij mijn tests deed ik continue het volgende:

USB stick in desktop -> 1 film schrijven van desktop naar USB
USB stick vervolgens in laptop -> dezelfde film schrijven van USB naar desktop

Waar ik er van uit ging is dat de schrijfsnelheid van een USB stick geldig is wanneer er geschreven wordt, ongeacht welke kant dat op ging. Zojuist echter even dit getest:

USB stick in desktop -> 1 film schrijven van USB naar desktop

En toen was er niets aan de hand en haalde ik gewoon ~140 MB/s 8)7 LankHoar heeft weer wat geleerd, en gelukkig doet hij zijn ondertitel weer eer aan dan :+ Excuses voor het gebruiken van uw tijd om een niet bestaand probleem te troubleshooten.
Haha, er is inderdaad een groot verschil tussen lezen en schrijven, helemaal met Usb-sticks :)

Goed dat het "probleem" "opgelost" is! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Wow... :P Als je iets gaat testen op meerdere platformen, dan moet je het natuurlijk wel op dezelfde manier testen :X Maar goed, hopelijk heb je dat nu geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:59:
Wow... :P Als je iets gaat testen op meerdere platformen, dan moet je het natuurlijk wel op dezelfde manier testen :X Maar goed, hopelijk heb je dat nu geleerd.
Maar ik testte beiden met een USB, is hetzelfde toch.

Ja wrijf het er even in :p gebeurt me geen tweede keer dit! Anderzijds ben ik geen ezel dus misschien wel :+

[ Voor 8% gewijzigd door LankHoar op 18-03-2018 12:51 ]

Pagina: 1