vi editor nieuw toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:45
Ik heb een nieuw toetsenbord gekocht, namelijk de Cooler Master Masterkeys. Prima toetsenbord, maar de vi editor lijkt er niet mee overweg te kunnen.

Als ik insert modus zit, in plaats van dat ik kan scrollen met de pijltjes, worden de de letters A, B, C en D ingevuld.

Iemand enig idee?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Vim installeren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hier is veel info en tips te vinden: https://askubuntu.com/que...s-characters-in-vi-editor, gevonden via de simpele Google-query: vi arrow keys make letters. Volgende keer kun je dat zelf :)

Een voorbeeld van de tips:
To disable printing letters on pressing arrows in edit mode you can do following:

vi $HOME/.exrc

(create file if it does not exist) and then add line set nocompatible to it and save.
Maar ik zou inderdaad adviseren om Vim te installeren, als je die rechten hebt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:45
Room42 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 00:24:
Hier is veel info en tips te vinden: https://askubuntu.com/que...s-characters-in-vi-editor, gevonden via de simpele Google-query: vi arrow keys make letters. Volgende keer kun je dat zelf :)

Een voorbeeld van de tips:

[...]

Maar ik zou inderdaad adviseren om Vim te installeren, als je die rechten hebt.
Bedankt!

Op mijn laptop heb ik uiteraard de rechten, maar ik kan niet op iedere server vim installeren of een wijziging doorvoeren.

Liefst een oplossing wat ik direct op mijn OS oplos, iets met drivers oid?

Ik draai trouwens Ubuntu 16.04.

/edit
Oh, dit lijkt alleen lokaal te spelen. Op 2 remote servers gaat het goed :D

[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 18-03-2018 00:38 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Polat06 Zie mijn Google-voorbeeld én de quote van askubuntu.com. 8)7
Test dat eerst eens en laat dan weten of dat is gelukt of niet. Je reageert nu alleen dat je 'graag een oplossing' wilt zonder eerst te kijken of het met die aanpassing überhaupt werkt. Of je vergeet het te melden, dat kan ook.
Polat06 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 00:35:
[...]

/edit
Oh, dit lijkt alleen lokaal te spelen. Op 2 remote servers gaat het goed :D
Ah, dat is goed nieuws. Dan ben ik ben ik benieuwd of je op de servers wel vi draait of vim (die een alias naar vi maakt). Wat als je gewoon vi start, wat voor versie zie je dan?

[ Voor 114% gewijzigd door Room42 op 18-03-2018 00:43 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De default versie van 'vi' op Debian en Ubuntu is een soort light-versie met compat mode standaard aan. apt-get install vim neemt de normale.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Polat06 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 00:35:
maar ik kan niet op iedere server vim installeren of een wijziging doorvoeren.
Waarom niet? Ik vind vim een van de basis tools die gewoon aanwezig dient te zijn op alle machines. Dat degene die de boel heeft ingericht nog een oude rot is die alleen vi kent en gebruikt wil niet zeggen dat vim er niet naast kan.

Op m'n werk heb ik ook een aantal zaken op alle servers geïnstalleerd en heb deze ook opgenomen in de template die we uitrollen voor nieuwe machines.
Nu ben ik een beheerder en ken jouw rol niet, maar het is iig geen grote change met mega consequenties als vim wordt geïnstalleerd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:05:
[...]

Waarom niet? Ik vind vim een van de basis tools die gewoon aanwezig dient te zijn op alle machines. Dat degene die de boel heeft ingericht nog een oude rot is die alleen vi kent en gebruikt wil niet zeggen dat vim er niet naast kan.
Of erger; iemand die Vim niet 'snapt' en dus maar nano gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Room42 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:09:
[...]
Of erger; iemand die Vim niet 'snapt' en dus maar nano gebruikt.
Ik zie zo iemand eerder als een beginner en Vim nog niet kent, ipv niet snapt. Ben zelf immers ook met nano begonnen omdat ik vim niet snapte. Na wat uitleg ben ik overgestapt.
Vind het nu wel fijn dat nano niet standaard bij CentOS erop staat, maar hekel dan weer wel het feit dat vim er niet standaard op staat, waardoor ik telkens 'command not found' krijg na een minimal installatie. Dat is bij Debian iets beter. Iets maar, aangezien nano de default editor is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Hero of Time schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:05:
[...]

Ook al ben ik het eens met je mening, het is en blijft dat, een mening :P

Ik heb toch echt al een paar klanten gehad waar het installeren van een software pakketje een proces van ~6 maanden was en dan heb je gewoon een probleem in de tussentijd ;)

Dit specifieke probleem moet overigens zonder extra software ook prima op te lossen zijn met wat configuratie. Als het daadwerkelijk te maken heeft met een nieuw toetsenbord dan moet er misschien gewoon wat aan de keymappings veranderd worden.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wolfboy schreef op zondag 18 maart 2018 @ 01:56:
Ik heb toch echt al een paar klanten gehad waar het installeren van een software pakketje een proces van ~6 maanden was en dan heb je gewoon een probleem in de tussentijd ;)

Dit specifieke probleem moet overigens zonder extra software ook prima op te lossen zijn met wat configuratie.
Als de change voor het installeren al zes maanden duurt, hoe lang zal het dan duren voor een configuratie verandering? Zelfs als dit op user niveau is. ;) Want zomaar zelf het erop zetten is tegen de procedures en alles moet vastgelegd worden in geval je een issue hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Hero of Time schreef op zondag 18 maart 2018 @ 02:03:
[...]

Als de change voor het installeren al zes maanden duurt, hoe lang zal het dan duren voor een configuratie verandering? Zelfs als dit op user niveau is. ;) Want zomaar zelf het erop zetten is tegen de procedures en alles moet vastgelegd worden in geval je een issue hebt.
Fair enough, in die gevallen is custom hardware sowieso geen optie dus zal je het probleem ook niet hebben :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1