Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratereducer
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Beste mede-tweakers,

Ik ben onlangs begonnen bij een nieuwe werkgever, bij de sollicitatiegesprekken is aangegeven dat ze graag zouden zien dat ik mijn lease auto(Volvo V40 uit 2017) bij mijn oude werkgever achter zou laten, en dat ik dan bij hun een nieuwe auto zou mogen uitkiezen(dit staat ook op papier). Na wat gesteggel bij mijn oude werkgever is dit ook gelukt.

Ik heb sinds ik een leaseauto heb, geen eigen auto meer, dit heb ik ook aangegeven bij mijn nieuwe werkgever.

Nu begint het, op mijn eerste werkdag naar mijn nieuwe werk gebracht door mijn vriendin, er zou daar een voorloopauto klaar staan. Echter nergens een auto te bekennen(waren ze vergeten), dus zelf via de lease maatschappij een huurauto moeten regelen. Tot mijn verbazing kreeg ik na een maand te horen dat ik nu een 5 jaar oude pool-auto die ver onder mijn leasebudget zit verplicht moet gaan rijden en er geen mogelijkheid was om een nieuwe auto te bestellen, ondanks dat dit meermaals, mondeling en schriftelijk is bevestigd dat dit wel een optie was(anders had ik mijn oude auto graag meegenomen). Aangezien ik minimaal 2 uur per dag(vaak veel meer) in de auto zit, voelt dit niet goed.

Kan iemand mij helpen in deze situatie? Wat zijn mijn rechten hierin?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een auto is geen verworven recht (arbeidstechnisch) en valt hierdoor bij de rechter vaak onder "secundaire arbeidsvoorwaarden".

Wat is jouw recht? Dat is lastig; je kan direct opzeggen en weggaan, je kan een gesprek met HR regelen om zsm een oplossing te vinden, of je zet je advocaat erop.

Dat gezegd; welke kleine letters bestaan er over auto's? Het is niet ongewoon dat pool-auto's "op" moeten alvorens nieuwe auto's te bestellen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het lijkt mij een trucje om 'de nieuwe' eerst in pool-auto te laten rijden ipv direct nieuwe 'lease- bak'

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even een flinke knuppel in het hoenderhok gooien:

Dus je komt van een leasebak, gaat naar een andere werkgever die je een andere leasebak beloofd heeft, hebt geen eigen auto en moet in een pool-auto rijden? Wat is nou eigenlijk het probleem? Je rijdt toch op kosten van de zaak? Je bijtelling is in ieder geval een flink stuk minder met die pool-auto.

Lijkt mij een aardig risico voor een bedrijf om voor een nieuwe werknemer meteen een nieuwe leasebak neer te zetten. Laat de nieuwe eerst maar eens z'n proeftijd doorkomen zonder kleerscheuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De leaseauto is onderdeel vd secundaire arbeidsvoorwaarden. Zou je ook zo reageren als een deel van het salaris toch ander blijkt dat beloofd en overeengekomen? ;) En je betaalt via de eigen bijdrage bijtelling gewoon voor de nieuwwaarde van de leaseauto... (edit: :$ dank @Coritchando )

Al doe ik wel een aanname in mijn reactie
ratereducer schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:59:
schriftelijk is bevestigd dat dit wel een optie was
Wat bedoel je daar concreet mee? Staat in het contract dat je een nieuwe leaseauto van budget X krijgt? Of alleen dat je een auto krijgt, en is eerder alleen schriftelijk aangegeven dat een leaseauto een optie is?

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 20-03-2018 11:04 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratereducer
F_J_K schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:48:
De leaseauto is onderdeel vd secundaire arbeidsvoorwaarden. Zou je ook zo reageren als een deel van het salaris toch ander blijkt dat beloofd en overeengekomen? ;) En je betaalt via de eigen bijdrage gewoon voor de nieuwwaarde van de leaseauto... (edit: toch?)

Al doe ik wel een aanname in mijn reactie

[...]
Wat bedoel je daar concreet mee? Staat in het contract dat je een nieuwe leaseauto van budget X krijgt? Of alleen dat je een auto krijgt, en is eerder alleen schriftelijk aangegeven dat een leaseauto een optie is?
Klopt inderdaad, de eigen bijdrage moet ik betalen voor de nieuwwaarde. Er staat in het contract dat ik een nieuwe leaseauto naar eigen keuze mag uitzoeken met een budget van X per maand.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan ga je naarje nieuwe manager toe, leg je de zaak voor, zeg je dat wagenparkbeheer mogelijk een foutje begaat en laat het hem regelen.
Snap niet waarom je hier zelf zo induikt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 23:32

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heel simpel;, je kunt ze houden aan het contract. Alleen lijkt het mij wel bijzonder als het letterlijk zo staat beschreven in een contract. In iedergeval wel zo eerlijk aangezien je inderdaad betaald naar nieuwwaarde van de auto, Daarnaast lijkt mij vijf jaar wel een beetje oud voor een leaseauto. De meeste contracten zijn 4 jaar en dan gaan ze er uit.

Precies dit:
The Eagle schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:59:
Dan ga je naarje nieuwe manager toe, leg je de zaak voor, zeg je dat wagenparkbeheer mogelijk een foutje begaat en laat het hem regelen.
Snap niet waarom je hier zelf zo induikt.

[ Voor 30% gewijzigd door _Dune_ op 17-03-2018 23:00 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 22:37

aex351

I am the one

Rare gang van zaken. Waarom accepteer je dan een pool auto als dat niet de afspraak was. Nu kom je heel erg over van, er iets afgesproken, bedrijf komt de afspraak niet na, financieel wordt je benadeeld, je laat het gebeuren, en gaat vervolgens hier op het forum klagen. Waarom ging/ga je niet direct naar je manager toe?

Dit is heel erg een situatie van "Office Space: Milton I believe you have my stapler" :+

[ Voor 6% gewijzigd door aex351 op 17-03-2018 23:23 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 19:58
Een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig (http://www.wetrecht.nl/de-mondelinge-overeenkomst/). Bij een mondelinge overeenkomst geldt wel dat het aanbod direct moet worden aanvaard. Wordt dit niet gedaan, dan vervalt het aanbod.

Om een welles-nietes discussie te vermijden zou ik bewijs verzamelen dat aantoont dat jouw handelingen (zoals het moeizaam achterlaten van je oude lease-auto bij je vorige werkgever) voortkomen uit toezeggingen van jouw nieuwe werkgever.

Mocht het bij een rechter belanden, dan moet jij kunnen aantonen dat de huidige situatie zoals die is geschetst in geen enkel opzicht voordelig is voor jou. Als de basis waarop het contract ondertekend is enkel of grotendeels nadelig is voor jou, waarom zou men dan in de eerste instantie ooit het contract hebben getekend?

Daarnaast heb jij een verklaring van je nieuwe werkgever op papier die de huidige situatie niet ondersteund.

Mocht je nieuwe werkgever zich beroepen op de formaliteit van de verklaring (bijvoorbeeld dat je pas na een bepaalde periode een nieuwe leaseauto mag nemen) terwijl dit niet aangegeven staat, dan zal een rechter niet snel in het voordeel van de werkgever een besluit nemen.

Jouw belang is immers groter dan die van de werkgever.

Als jij dit op een nette, heldere en kalme manier je pleidooi kan overbrengen naar je managers, dan zullen zij ook wel inzien dat ze verkeerd bezig zijn. Mochten zij alsnog tegenwerken dan heb je een sterke juridische basis waarop je kunt handelen. Geen enkel bedrijf zit te wachten op een tijdrovende (tijd = geld) juridische procedure. Al helemaal geen juridische procedure die de publiciteit kan vangen.

[ Voor 5% gewijzigd door stervis op 18-03-2018 11:46 ]

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

...al is de kans de proeftijd door te komen wat kleiner geworden als je met een rechtszaak dreigt. Maar je wilt inderdaad wel zelf achter het beloofde aan blijven gaan.

Eventueel kan je het belang van de werkgever mee wegen: een auto stil laten staan kost geld, zeker als er tegelijkertijd een nieuwe wordt besteld. Maar omdat de TS er op achteruit gaat, zou dan bijv loonsverhoging / bonus aan de orde mogen zijn..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 19:58
F_J_K schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:55:
...al is de kans de proeftijd door te komen wat kleiner geworden als je met een rechtszaak dreigt. Maar je wilt inderdaad wel zelf achter het beloofde aan blijven gaan.
Je moet je afvragen of je überhaupt bij een werkgever aan de bak wilt die zijn contractuele toezeggingen niet nakomt of pas nakomt wanneer je met een rechtszaak gaat dreigen.

Mijn advies is dan ook niet om met gelijk een rechtszaak te dreigen, maar bewijs te verzamelen dat juridisch overeind blijft staan ter bescherming van jezelf. Je mag in alle netheid je werkgever van deze feiten bewust maken zonder enkele vorm van dreiging :o
Eventueel kan je het belang van de werkgever mee wegen: een auto stil laten staan kost geld, zeker als er tegelijkertijd een nieuwe wordt besteld. Maar omdat de TS er op achteruit gaat, zou dan bijv loonsverhoging / bonus aan de orde mogen zijn..
Dat is ook een werkwijze. Echter zal dit minder zwaar wegen bij een groot bedrijf dan bij een klein bedrijf.

Enerzijds kan dit wel aantonen dat jij op een positieve manier naar een werkbare situatie zoekt voor beide partijen en het contract ook met wederzijds goed vertrouwen is ondertekend.

Naar mijn mening zal de rechter dan verzoeken tot een minnelijke schikking wat vervolgens kan inhouden dat de fout van de werkgever 'door de vingers' wordt gezien met de verwachting dat deze hersteld zal gaan worden.

Het is maar net wat je wilt bereiken. In zulke situaties haal ik liever het onderste uit de kan.

[ Voor 56% gewijzigd door stervis op 18-03-2018 12:08 ]

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:58
titel verduidelijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Paar keer lief aankaarten en als de opzegtermijn is afgelopen keihard je poot stijfhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Het is vrij gebruikelijk dat leasecontracten niet worden overgenomen, omdat leasecontracten bij meerdere leasebedrijven met verschillende voorwaarden en kosten onnodig veel rompslomp is voor een bedrijf. Vaak kan een bestaand contract voor weinig geld worden afgekocht, wat een nieuwe werkgever meestal vergoedt.
Het is ook gebruikelijk dat er in de proefperiode nog geen auto besteld kan worden, omdat zowel de werkgever als werknemer eenzijdig het arbeidscontract kan ontbinden en je wilt dan niet vastzitten aan een nieuw leasecontract met een hoge afkoopsom voor een auto die vaak pas na vele maanden wordt geleverd. In plaats daarvan wordt meestal een huur- of verloopauto ter beschikking gesteld.
Bij de arbeidsovereenkomst hoort ook de leaseautoregeling te zitten waarin dit beschreven staat. Zelfs als je nu tijdelijk een auto hebt horen de voorwaarden beschikbaar te zijn, want ook voor een huur- of leenauto zijn voorwaarden van toepassing over kosten(o.a. bijtelling), brandstof, onderhoud, schade, inleveren en dergelijke. Zorg er dus voor dat je eerst de voorwaarden hebt en kijk wat daar precies beschreven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 10:31
Hackus schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:15:
Het lijkt mij een trucje om 'de nieuwe' eerst in pool-auto te laten rijden ipv direct nieuwe 'lease- bak'
Als de voorgestelde poolauto niet 1 of 2 tredes lager is dan het voorgestelde leasebudget (met bijbehorende auto) kan het bedrijf er ook voor kiezen om voor de aanstaande periode een auto te huren.

Toen ik gedoe had met mijn lease auto (auto moest plots ingeleverd worden, lang verhaal en niet relevant) krijg ik een huur auto die een klasse lager was dan de leaseauto waar ik 'recht' op had. En dat was super opgelost zo. Wel meer kosten voor de werkgever maarja, dat was wel de afspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Geen enkel bedrijf geeft een Lease auto in proefperiode. Financiële risico is veels te groot. Moet er niet aan denken dat je lease auto van keuze krijgt, je in proefperiode alsnog ontslagen wordt en je dan nog even 48 maanden eigen bijdrage in 1 keer moet ophoesten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wim-Bart schreef op zondag 18 maart 2018 @ 18:20:
Geen enkel bedrijf geeft een Lease auto in proefperiode. Financiële risico is veels te groot. Moet er niet aan denken dat je lease auto van keuze krijgt, je in proefperiode alsnog ontslagen wordt en je dan nog even 48 maanden eigen bijdrage in 1 keer moet ophoesten.
Bijzondere constructie maak je ervan als de werknemer direct de eigen bijdrage zou moeten ophoesten. Dat is een contractuele afspraak die werknemer met werkgever maakt over de leaseauto. meeste bedrijven werken in de proeftijd inderdaad met een voorloopauto om het risico te beperken en de meeste geven dit ook netjes aan in de arbeidsvoorwaarden.

Sowieso blijft het altijd oppassen met leaseauto's en de financiële ketting die je om je eigen nek aan het leggen kan zijn, het stuk met eigen bijdrage bijvoorbeeld. Uiteindelijk is dat een afwenteling van het risico van de werkgever op de werknemer en zorgt er in gevallen voor dat je potentieel in een situatie komt waarbij je als werknemer niet zonder financiële consequenties uit dienst kan gaan treden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ORoces
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-04 09:02
Wat een onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Kan mij dat inderdaad niet voorstellen.

https://werkwacht.nl/arti...vereenkomst-en-leaseauto/

Is er ook een bedrag afgesproken? Zonder dat, sta je denk ik wat minder stevig en zul je waarschijnlijk de pool auto moeten accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ratereducer schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 21:59:

Tot mijn verbazing kreeg ik na een week te horen dat ik nu een 5 jaar oude pool-auto die ver onder mijn leasebudget zit verplicht moet gaan rijden en er geen mogelijkheid was om een nieuwe auto te bestellen, ondanks dat dit meermaals, mondeling en schriftelijk is bevestigd dat dit wel een optie was(anders had ik mijn oude auto graag meegenomen).
Wie heeft jou dat verteld? Jouw eigen manager? Of wagenparkbeheer?

Mijn eerste gedachte zou zijn dat een manager jou iets beloofd heeft en dat wagenparkbeheer nu dwars ligt omdat het niet de gebruikelijke gang van zaken is. Dat maak je vaker mee in bedrijven: Een manager belooft iets en iemand op een andere plek in de organisatie gaat dwars liggen. Niet jouw probleem. Jij hebt een contract.

Dus: Van wie heb je dit verhaal gehoord en wat vindt jouw manager ervan? Als dit van jouw manager komt, dan zou ik hem uitleggen wat je ervan vindt, en geen Nee accepteren. Je hebt een contract met een harde afspraak. Er is geen enkele andere optie denkbaar dan dat jouw nieuwe werkgever zich eraan houdt. Zo niet: Dan een advocaat inschakelen. Dit is gewoon contractbreuk.

Mocht het alleen van wagenparkbeheer komen: Leg het aan je manager voor. Hij lost het maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 09:28
Wat betreft de onzin over 'geen leasewagen aan het begin van het contract'. Daarvoor hebben de leasemaatschappijen zo iets als een aanloopwagen. Een korte termijn contract tot de definitieve wagen er is. De auto kan veelal pas besteld worden na aflopen van de proeftijd. Overigens zijn die korte termijn contracten vaak duurder voor een lagere klasse wagen dan voor de definitieve.

@ratereducer Kan je het verkeerd begrepen hebben en dat je met de poolwagen moet rijden in plaats van een voorloop wagen, tot je nieuwe wagen er is? Dat zou niet onverstandig zijn van je nieuwe werkgever gezien de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-05 13:52
Het is bij ons gebruikelijk dat een nieuwe leaseauto pas besteld wordt na de proefperiode. Tot die tijd wordt er een pool of huurauto geregeld. Dat kan soms wel eens een beetje tegevallen maar het is toch tijdelijk. Het moet wel enigsins functie conform zijn. Geen seniors in een vw up! Oid.

Dus wat er nu bij jou gebeurt is wel een beetje de normale gang van zaken. Echter als er afspraken zijn gemaakt dan kunnen ze je niet voor langere periode afschepen met een veel mindere auto. Lease auto is loon in natura. En daar kan je niet zomaar in korten.

[ Voor 31% gewijzigd door Dekaasboer op 18-03-2018 19:56 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Als je over de rest tevreden bent moet je deze "tegenslag" even verwerken. Als het niet bevald, snel ander werk zoeken. Ik zie dit auto probleem niet als een groot probleem. Misschien ga je even voor schut bij vrienden omdat de auto op een degradatie lijkt. Die kun je gewoon weg lachen bij je vrienden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Onzin, op mijn allereerste werkdag (bij nieuwe werkgever) heb ik mijn gloednieuwe lease auto opgehaald. 2,5 maanden voordat ik bij de werkgever aan het werk ging had ik hem reeds uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als jij in je proeftijd ontslagen wordt en dan toch nog 48 keer je eigen bijdrage moet ophoesten dan heb je echt verkeerde afspraken gemaakt. Toen ik nog een leaseauto had zat daar ook de voorwaarde aan vast dat mijn eigen bijdrage verviel als ik ontslagen werd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-05 19:58
turtles3 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:59:
Misschien ga je even voor schut bij vrienden omdat de auto op een degradatie lijkt. Die kun je gewoon weg lachen bij je vrienden.
Hoezo zou jij je moeten schamen bij je vrienden..... :+ Lijken mij dan geen vrienden toch? :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:27
Hoe lang moet je nog met die auto rijden?

Bij ons is het niet ongebruikelijk dat nieuwe mensen de auto overnemen van hun voorganger als die er nog is.

Wat ook gebeurt is dat je bij afloop van je lease, een auto uit de pool krijgt van iemand die het bedrijf heeft (moeten) verlaten.
In de mate van het mogelijk wordt er rekening gehouden met je voorkeuren (bv break of bepaalde opties), maar die kan wel een categorie hoger of lager zijn.

Ik rij nu ongevraagd met een auto in een hogere cat, en dat kost me va 50€ extra per maand, maar het is slechts voor een jaar.

Als je daar moeilijk over doet, wordt je een beetje aanzien als een kleuter die zijn speelgoed niet zelf kan kiezen.

En dus rij ik nu met een BMW ipv van een Audi. Strontbeleid, ik zit elke dag gewoon te mokken in mijn auto }:O 8)7

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
downtime schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:38:
[...]

Als jij in je proeftijd ontslagen wordt en dan toch nog 48 keer je eigen bijdrage moet ophoesten dan heb je echt verkeerde afspraken gemaakt. Toen ik nog een leaseauto had zat daar ook de voorwaarde aan vast dat mijn eigen bijdrage verviel als ik ontslagen werd.
Dat moet iets typisch nederlands zijn. In België kan je gewoon opstappen, en al is je auto 3 dagen oud, dat is het probleem van de werkgever.
Heeft iets te maken met de vrijheid van de werknemer, en het vermijden dat je niet kan veranderen van werkgever als daar goede redenen voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 11:36
Staat niet ergens dat je pas na je proeftijd een nieuwe mag bestellen.

Kan mij best voorstellen dat de werkgever niet met een auto wil blijven zitten als de nieuwe werknemer toch niet bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Tommie12 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:01:
[...]

Dat moet iets typisch nederlands zijn. In België kan je gewoon opstappen, en al is je auto 3 dagen oud, dat is het probleem van de werkgever.
Heeft iets te maken met de vrijheid van de werknemer, en het vermijden dat je niet kan veranderen van werkgever als daar goede redenen voor zijn.
Hangt van de werkgever af. Op zich zal een goede werkgever in Nederland hetzelfde doen. Je kunt vertrekken zonder ergens aan vast te zitten (bij mijn eerdere werkgever was dat het geval).

Maar de eigen bijdrage is een verhaal apart. De (vrijwillige) eigen bijdrage betaal je als je in een duurdere auto wilt rijden dan de werkgever wil vergoeden.
Het lijkt me vrij normaal dat de werknemer die zelf betaalt als hij vrijwillig eerder vertrekt omdat hij ook zelf voor die grotere auto (en de eigen bijdrage) heeft gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
downtime schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:17:
[...]

Hangt van de werkgever af. Op zich zal een goede werkgever in Nederland hetzelfde doen. Je kunt vertrekken zonder ergens aan vast te zitten (bij mijn eerdere werkgever was dat het geval).

Maar de eigen bijdrage is een verhaal apart. De (vrijwillige) eigen bijdrage betaal je als je in een duurdere auto wilt rijden dan de werkgever wil vergoeden.
Het lijkt me vrij normaal dat de werknemer die zelf betaalt als hij vrijwillig eerder vertrekt omdat hij ook zelf voor die grotere auto (en de eigen bijdrage) heeft gekozen.
Dat is bij ons gewoon niet toegelaten.
Vroeger wel, maar sinds de belasting betaald wordt volgens de cataloguswaarde staat de werkgever dat niet toe.
Toen moest je ook de meerprijs gewoon direct betalen. Dat werd wel,eens gedaan voor een optie van een paar honderd euro, maar nu niet meer.
Dat gaf ook een probleem als je de auto total loss reed. Het was gewoon ondoenbaar om dan iets terug te eisen. Er zijn er die ooit 1000€ extra betaalden en 3 maanden later een nieuwe auto moesten bestellen en dat nog eens moesten betalen omdat de auto total loss was.

Ik kan alvast niet klagen over onze budgetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Laatst online: 19-05 06:44

WhiteDog

met zwarte hond

Tommie12 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:01:
[...]

Tegen dat je een auto gekozen hebt een daadwerkelijk besteld is ben je natuurlijk al een week of 2 verder. Tegen dat de auto van de band gaat rollen (laat staan geleverd) is een proefperiode doorgaans al lang voorbij. In tussentijd valt de bestelling en het contract nog wel te annuleren. Het is maar wat je werkgever overeen komt met de leasing. Zie overigens niet in waarom dit in NL anders hoeft te zijn.

Werkt best wel motiverend als je een leuk budget krijgt een alvast een bestelling mag plaatsen.

Zou als TS toch even vragen of ze niets anders staan hebben of een andere aanloopwagen kunnen regelen. Of een toezegging dat zodra er een betere poolwagen beschikbaar komt deze voor jou is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazz1980
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Bekend issue.
Het is redelijk gewoon dat je in de proeftijd niet direct een nieuwe auto mag uitzoeken. De ene werkgever gaat daar makkelijker mee om dan de ander. Vaak is het wel een teken van goed vertrouwen als je wel meteen een auto mag uitzoeken. Maar mag het niet, tja - dan zegt dat niet gek veel!

Ook het fenomeen van poolauto's die eerst naar de nieuwe medewerkers gaan komt geregeld voor. Vaak staat er ergens in kleine lettertjes dat het zo werkt en dat je een dergelijke pool auto niet zomaar mag weigeren.

Dat gezegd hebbende. De werkgever heeft er ook alle belang bij dat jij je prettig voelt bij de nieuwe baan. Ook tijdens het reizen.... Dus ga het gesprek aan. Gewoon open en eerlijk. Niet meteen met dreigementen en ook niet verongelijkt. Geef aan dat je dit niet had verwacht en dat het voor jou erg vervelend is, zeker in combinatie met de lange reistijd.... Vaak is er veel mogelijk. En blijven ze lastig doen... tja. Proeftijd geldt uiteindelijk twee kanten op - je kunt altijd nog van de baan afzien!! Maar ja, dan moet je wel op zoek naar wat anders...
downtime schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:38:
[...]

Klopt. Dit is standaard in ieder lease contract bij mijn weten. Immers ben jij dan niet degene die het lease contract openbreekt - dat is de werkgever.

[ Voor 19% gewijzigd door kazz1980 op 18-03-2018 22:57 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

HerZon schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:11:
[...]

Onzin, op mijn allereerste werkdag (bij nieuwe werkgever) heb ik mijn gloednieuwe lease auto opgehaald. 2,5 maanden voordat ik bij de werkgever aan het werk ging had ik hem reeds uitgezocht.
Aanzienlijk risico wat werkgever neemt. Afgezien van het gegeven dat een beetje leuke leasebak al 6 maanden of langer levertijd heeft. Of het moet een voorraad auto zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wim-Bart schreef op maandag 19 maart 2018 @ 00:20:
[...]

Aanzienlijk risico wat werkgever neemt. Afgezien van het gegeven dat een beetje leuke leasebak al 6 maanden of langer levertijd heeft. Of het moet een voorraad auto zijn.
Dat geldt niet als de dealer productie plaatsen heeft gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:15
HerZon schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:11:
[...]

Hoe kan je een gloednieuwe lease auto op de eerste werkdag krijgen? Zal dan wel een voorraad auto zijn, aangezien mijn lease auto een levertijd heeft van drie maanden. Een voorloop auto vind ik prima, want het is dezelfde klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Landon schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:11:
[...]

Hoe kan je een gloednieuwe lease auto op de eerste werkdag krijgen? Zal dan wel een voorraad auto zijn, aangezien mijn lease auto een levertijd heeft van drie maanden. Een voorloop auto vind ik prima, want het is dezelfde klasse.
Dat zegt ie letterlijk in het stuk dat je quote. Hij heeft 'm 2,5 maand ervoor uitgezocht, is op de dag van beginnen geleverd.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hier idem hoor.
2 dagen voor ik in dienst kwam kreeg ik bericht dat mijn nieuwe auto al geleverd was. Wilde nog voor 1-1-16 de auto hebben ivm fiscale wijzigingen.

Gloednieuw, zelf samengesteld en reed hem al 1 dag voor ik officieel in dienst was. En dat is niet bij een klein bedrijf hoor.

Maar @ratereducer : Hoe verloopt de communicatie nu dan? Via wagenpark? HR? Direct leidinggevende? Ik begrijp dat het vervelend is. Wat voor de een onbelnagrijk is, is voor een ander wel van waarde. en afspraak is afspraak. Kaart het aan bij je manager en peil zijn reactie. Verder is het aan jou hoever je dit wil laten 'escaleren'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Dat is een slecht begin, een werkgever die zijn afspraken vanaf dag 1 dus al niet nakomt. Hoe graag willen ze je daar eigenlijk hebben? Hou er wel even rekening mee, dat jouw reactie op deze "eenzijdige wijziging" gaat bepalen hoe ze de komende jaren met jou omgaan. Als je nu vrij simpel over je heen laat lopen, dan zullen ze het de volgende keer zeker weer proberen (vorige keer slikte je het ook, dus misschien deze keer wel weer).

Voor mij zou het een deal-breaker zijn, tenzij je bijvoorbeeld na afloop van je proeftijd wel de beloofde nieuwe lease-auto gaat krijgen. Zijn ze dat niet van plan, dan kun je ten minste gaan proberen om voor over 2 maandjes een verrassing voor ze te regelen: een brief over opzeggen in de proeftijd om precies te zijn. Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoe snel je iets anders kunt vinden. Je weet nu al precies wanneer je beschikbaar bent en dat kan dus vrij snel zijn. Ze zitten overal om goede IT-ers te springen, dus snel kunnen beginnen kan erg in je voordeel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is niet fijn natuurlijk. maar wij kennen de details niet. Zoals gezegd, bij mij stond mijn nieuwe auto klaar voor ik begon. Nu is er hier een operationeel directeur vorig jaar begonnen en die heeft zijn 5 serie die hij bij zijn oude werkgever reed in moeten ruilen voor een oude Qashqai. Deze heeft hij gewoon gereden gedurende maand of 8 denk ongeveer (mooperend over de auto, niet over ons als werkgever, da's ook een verschil he). Vorige week is zijn nieuwe 4 serie geleverd.

Zelf heb ik ooit ook wel eens een huurauto ingeleverd voor een 15 jaar oude Mercedes. Was een klein bedrijf scheelde kosten en na tijdelijk contract mocht ik gewoon een nieuwe auto uitkiezen.

Wat ik ermee wil zeggen is dat het soms niet vanuit 'werknemertje' pesten voortkomt, maar uit simpel bedrijfsbelang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:48
Wat @readytoflow zegt: vaak mag je pas een nieuwe auto kiezen als je een vast contract hebt / je proeftijd is verlopen. Dit staat dan wel in je contract. Ik heb een jaar lang in een kale huurgolf gereden voor ik m'n eigen auto kon kiezen bijvoorbeeld. Werd wel netjes de vrijdag voor ik maandag begon voor m'n huis uitgeladen overigens, voelde wel beter dan door je vriendin naar je werk gebracht moeten worden terwijl er niets geregeld is.

Dus tjah; slecht gecommuniceerd, maar misschien niet per se slecht geregeld?

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
@ratereducer Hoe groot is het bedrijf? Bij een klein bedrijf zonder wagenparkbeheerder is het denk ik gewoon een miscommunicatie. Ik ga ervan uit dat je poolauto tijdens je proefperiode loopt en daarna mag je een auto bestellen. Bij een groot bedrijf zou ik wagenparkbeheerder bellen en kijken wat er mogelijk is.

Een vriend van mij werkt bij een klein bedrijfje (25 man) en hij had als afspraak dat hij een gezinsauto mocht leasen (hij rijdt als accountmanager het hele land door). Hij verkocht zijn gezinsauto en zijn directe collega ging/moest weg en die had net een nieuwe citroen c3, dus werkgever heeft hem toch verzocht om deze te gaan rijden en hij heeft daar financiele compensatie voor gekregen. Hij was er niet heel blij mee, omdat hij nu toch een gezinsauto moet kopen voor erbij en hij rijdt zijn leaseauto nu niet prive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-05 23:40
Als wagenparkbeheerder kan ik je vertellen dat dit wel vaker voorkomt. Toezeggingen die volgens de regels niet nageleefd kunnen worden.

Probleem is vaak echter dat de gebruiker denkt dat er dingen 'beloofd' zijn, terwijl hij vervolgens in het contract het tegendeel heeft ondertekend. Grote kans dat in jou contract is verwezen naar een autoregeling en dat er in deze autoregeling staat uitgelegd dat een pool-auto (her inzet) toegedeeld kan worden, of deze nou hoger, lager of precies jou budget is.

Het is overigens echt niet vreemd dat er een huurauto of pool-auto word ingezet voor een bepaalde periode. Als het bedrijf een auto voor jou besteld zit dit bedrijf er vaak meerdere jaren aan vast. Als jij dan in je proeftijd opzegt zit het bedrijf te kijken met de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Onzin.

Als je met elkaar gewoon overeen bent gekomen dat er een leaseauto mag worden uitgezocht, dan wil je niet in een poolwagen moeten rijden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AlxRoelofs schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:52:
Als wagenparkbeheerder kan ik je vertellen dat dit wel vaker voorkomt. Toezeggingen die volgens de regels niet nageleefd kunnen worden.

Probleem is vaak echter dat de gebruiker denkt dat er dingen 'beloofd' zijn, terwijl hij vervolgens in het contract het tegendeel heeft ondertekend. Grote kans dat in jou contract is verwezen naar een autoregeling en dat er in deze autoregeling staat uitgelegd dat een pool-auto (her inzet) toegedeeld kan worden, of deze nou hoger, lager of precies jou budget is.

Het is overigens echt niet vreemd dat er een huurauto of pool-auto word ingezet voor een bepaalde periode. Als het bedrijf een auto voor jou besteld zit dit bedrijf er vaak meerdere jaren aan vast. Als jij dan in je proeftijd opzegt zit het bedrijf te kijken met de auto.
Dat doet niet ter zake, zolang er in de individuele overeenkomst met de TS een nieuwe leaseauto uit categorie X beloofd is. Als er staat "een lease-auto conform de autoregeling", dan zou dat inderdaad kunnen betekenen dat je bijvoorbeeld tijdelijk een short-lease krijgt of een auto waarvan het contract nog niet verlopen is maar de berijder vertrokken is. We hebben hier ook een standaard auto-regeling, maar de werknemers die veel waarde aan hun auto hechten hebben individuele afspraken op papier, gewoon in hun arbeidsovereenkomst. Dan hebben ze daar het standaardregeltje over de auto-regeling gewoon vervangen door andere voorwaarden. En zo kan het dus voorkomen dat er een gloednieuwe auto besteld wordt uit een wat hogere categorie, terwijl er gewoon een auto stilstaat die nog 1,5 jaar mee moet. Die is dan dus voor de volgende lease-rijder zonder individuele afspraken. En natuurlijk wordt daar weleens over onderhandeld, maar dat doe je normaal gesproken vooraf en niet pas als de situatie een feit geworden is.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-03-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Jeroenneman schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:56:
[...]

Onzin.

Als je met elkaar gewoon overeen bent gekomen dat er een leaseauto mag worden uitgezocht, dan wil je niet in een poolwagen moeten rijden.
Niks onzin. Bij zowel Raet, Getronics (nu KPN), en Ordina was daar geen ontkomen aan. Daar was het gewoon eerst door proeftijd heen en dan kon er besteld worden. Op het moment dat ze personeel nodig hebben passen ze er soms een mouw aan, maar het was altijd: Voorlopig auto.. Bestellen.. Leaseauto in die volgorde. Tijdelijke contracten moesten tijd in beschikbare poel-auto rijden. En ik herinner me dat tijdens economisch mindere jaren je zelfs na afloop van je lease contract verplichte keuze had uit wat er nog op de parkeerplaats stond.

Overigens neem ik zelf bewust auto's van ex collega's over, dat is altijd luxe rijden met extra opties zonder bijbetalen. En op het moment een auto die 20km op teller had, jaar had stilgestaan bij lease en nu nog 4,5 jaar 14% bijtelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Wim-Bart schreef op maandag 19 maart 2018 @ 14:28:
[...]

Niks onzin. Bij zowel Raet, Getronics (nu KPN), en Ordina was daar geen ontkomen aan. Daar was het gewoon eerst door proeftijd heen en dan kon er besteld worden. Op het moment dat ze personeel nodig hebben passen ze er soms een mouw aan, maar het was altijd: Voorlopig auto.. Bestellen.. Leaseauto in die volgorde. Tijdelijke contracten moesten tijd in beschikbare poel-auto rijden. En ik herinner me dat tijdens economisch mindere jaren je zelfs na afloop van je lease contract verplichte keuze had uit wat er nog op de parkeerplaats stond.

Overigens neem ik zelf bewust auto's van ex collega's over, dat is altijd luxe rijden met extra opties zonder bijbetalen. En op het moment een auto die 20km op teller had, jaar had stilgestaan bij lease en nu nog 4,5 jaar 14% bijtelling.
Maar dan zullen die bedrijven die jij noemt toch hopelijk niet zo stom zijn om die dingen wel te beloven aan een nieuwe medewerker? Want ik zou snel weer weg willen bij een werkgever die gouden bergen beloofd, maar al op de eerste werkdag verzaakt te leveren.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:16
[...]

De eigen bijdrage kan ook een vergoeding zijn voor het privé gebruik van de auto.
Bij ons is dat ongeveer 90 euro en staat los van een eventuele overschrijding van het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratereducer
Even een kort antwoord op alle vragen:

Proeftijd: is al voorbij, heb in mijn proeftijd een huurauto gehad, in de veronderstelling dat ik na de proeftijd kon gaan bestellen. Echter pas tijdens het einde proeftijdgesprek gehoord dat het toch een pool-auto wordt.

Bedrijf: gaat om 400-500 medewerkers, dus niet echt klein voor een IT club.

Manager/wagenparkbeheerder: de wagenparkbeheerder heb ik niet gesproken, al deze informatie is afkomstig van mijn manager, bij dezelfde manager aangegeven dat ik niet akkoord was met de pool-auto, het zou nog een overweging zijn als de pool-auto van dezelfde klasse was als mijn leasebudget, maar deze is dermate minder/kleiner dat het prive((gebruik hem ook voor vakanties etc.)) geen optie is. Het antwoord van de werkgever blijft: er is op dit moment geen andere optie en de auto is voor je gereserveerd.

Het aparte van het verhaal, ik kreeg +- 1 maand voor ik in dienst kwam een mail van de leasemaatschappij dat ik mijn nieuwe auto mocht bestellen, met instructies hoe en wat. Toen ik het toen ging proberen liep ik vast bij het daadwerkelijk indienen van de auto. Tot dat ik er tijdens mijn eerste werkdag achter kwam dat dit door mijn werkgever was geblokkeerd(opzich geen probleem, snap dat het pas na mijn proeftijd mocht en dat dit een foutje was in de communicatie tussen werkgever en leasemaatschappij). Op de eerste werkdag is dus ook nog door dezelfde manager aangegeven dat het na mijn proeftijd ok was om te bestellen. Tot dat mijn proeftijd was afgelopen, en tijdens het eindgesprek toch terug werd gekomen op deze beslissing.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ratereducer schreef op maandag 19 maart 2018 @ 16:45:
Even een kort antwoord op alle vragen:

Proeftijd: is al voorbij, heb in mijn proeftijd een huurauto gehad, in de veronderstelling dat ik na de proeftijd kon gaan bestellen. Echter pas tijdens het einde proeftijdgesprek gehoord dat het toch een pool-auto wordt.

Bedrijf: gaat om 400-500 medewerkers, dus niet echt klein voor een IT club.

Manager/wagenparkbeheerder: de wagenparkbeheerder heb ik niet gesproken, al deze informatie is afkomstig van mijn manager, bij dezelfde manager aangegeven dat ik niet akkoord was met de pool-auto, het zou nog een overweging zijn als de pool-auto van dezelfde klasse was als mijn leasebudget, maar deze is dermate minder/kleiner dat het prive((gebruik hem ook voor vakanties etc.)) geen optie is. Het antwoord van de werkgever blijft: er is op dit moment geen andere optie en de auto is voor je gereserveerd.

Het aparte van het verhaal, ik kreeg +- 1 maand voor ik in dienst kwam een mail van de leasemaatschappij dat ik mijn nieuwe auto mocht bestellen, met instructies hoe en wat. Toen ik het toen ging proberen liep ik vast bij het daadwerkelijk indienen van de auto. Tot dat ik er tijdens mijn eerste werkdag achter kwam dat dit door mijn werkgever was geblokkeerd(opzich geen probleem, snap dat het pas na mijn proeftijd mocht en dat dit een foutje was in de communicatie tussen werkgever en leasemaatschappij). Op de eerste werkdag is dus ook nog door dezelfde manager aangegeven dat het na mijn proeftijd ok was om te bestellen. Tot dat mijn proeftijd was afgelopen, en tijdens het eindgesprek toch terug werd gekomen op deze beslissing.
Kortom: Je bent erin geluisd. Misschien tijd om een advocaat in te schakelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Wat een enorme lul van een manager. Tijdens je proeftijd nog zout houden, en je daarna afschepen.

Was dit ook degene met wie je het sollicitatie gesprek hebt gevoerd? Anders zou ik escaleren naar diegene of naar HR dat er afspraken zijn gemaakt die niet worden nagekomen. En alvast op zoek naar een andere baan, want bij dit soort bedrijven wil je niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Julilie hebben waarschijnlijk ook 40 uur werk afgesproken. Als jij nu zegt dat wordt toch 32 dan pikt de werkgever dat toch ook niet? Afspraak = afspraak, toch? Ik zou nog een keer met mijn manager in gesprek gaan en als dat niet tot gewenste uitkomst leidt, met zijn manager.

Misschien heb ik er iets overheen gelezen, maar heb je op papier dat je een nieuwe mocht bestellen (expliciet, niet die inloggegevens)?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Tijd voor een andere werkgever, klinkt als een onbetrouwbare werkgever, nu is het lease auto, einde van het jaar toch geen bonus, et cetera.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Inderdaad. Als ze niet iets heel bijzonders te bieden hebben, is het nu tijd om verder te zoeken naar een betere werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:39
Als ze hun beloften niet na komen is het zeker tijd om eens rond te kijken.

Maar omdat je door je proeftijd heen bent zou ik vooral meer mijn tijd ervoor nemen.
Zoek goed uit wat de positieve punten zijn van deze werkgever en de negatieve punten. Dan kijk je vaak met andere ogen naar een bedrijf.

Neem deze punten mee op je zoektocht zodat je niet weer een foute werkgever gaat werken.

Omdat er geen haast meer is om een ander baan te vinden (je hebt er eentje, kan je nu je droombaan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLie-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:36
Hoewel ik begrijp dat het een domper/tegenvaller kan zijn om niet helemaal in je naar wens geconfigureerde auto te rijden, begrijp ik niet helemaal waar TS zich zo druk over maakt (en al helemaal niet waar de reacties vandaan komen om direct maar weer op te stappen omdat de werkgever onbetrouwbaar is, etc.). Vraag jezelf af of je bij je werkgever te boek wilt staan als de zeurende medewerker die niet direct 'zijn' eigen geconfigureerde auto kan rijden.

Even relativeren; de auto die is toegewezen is, is 5 jaar oud en dus bijna einde looptijd. TS zal voor relatief korte tijd in deze auto moeten rijden en kan dan alsnog zijn gewenste auto uitkiezen. Daarnaast is het een kleinere en dus veel goedkopere auto gedurende de eerste periode.
Daarnaast durf ik te beweren dat de situatie zo zal zijn als door @AlxRoelofs wordt geschetst en de werkgever dus niets anders doet dan hetgeen er op papier staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

BiLLie- schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:51:
[...]

Daarnaast durf ik te beweren dat de situatie zo zal zijn als door @AlxRoelofs wordt geschetst en de werkgever dus niets anders doet dan hetgeen er op papier staat.
Waar baseer je dat dan op? Ik heb van de TS juist begrepen dat er overeengekomen is dat hij een nieuwe leaseauto uit categorie X zou krijgen. Daar is later nog aan toegevoegd dat hij tijdens zijn proeftijd een tijdelijke auto kreeg en daarna mocht bestellen, maar dat werkgever toen wederom van gedachte was veranderd.

Natuurlijk kan het zijn dat de TS iets anders heeft ondertekend dan de eerder gemaakte afspraken. In dat geval is het hele topic niet echt relevant meer.

Je wil zeker niet bij de werkgever te boek staan als "de medewerker die over zich heen laat lopen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:28:
[...]

Waar baseer je dat dan op? Ik heb van de TS juist begrepen dat er overeengekomen is dat hij een nieuwe leaseauto uit categorie X zou krijgen. Daar is later nog aan toegevoegd dat hij tijdens zijn proeftijd een tijdelijke auto kreeg en daarna mocht bestellen, maar dat werkgever toen wederom van gedachte was veranderd.

Natuurlijk kan het zijn dat de TS iets anders heeft ondertekend dan de eerder gemaakte afspraken. In dat geval is het hele topic niet echt relevant meer.

Je wil zeker niet bij de werkgever te boek staan als "de medewerker die over zich heen laat lopen".
Dat baseer ik op het feit dat dit bij het gros van alle bedrijven zo gaat. Zeker gezien het over een redelijk bedrijf gaat (400+ medewerkers) verwacht ik dat dit hier niet afwijkend zal zijn. In arbeidsovereenkomsten staat in de regel onder het artikel mobiliteit of terbeschikkingstelling iets in de trant van;

"Werkgever stelt aan werknemer een leaseauto ter beschikking overeenkomstig de bepalingen van
het leasehandboek"

In het leasehandboek zal dan iets staan onder het kopje poolauto / voorraadauto of iets dergelijks. Dat deze zal worden ingezet en pas als de pool leeg is, kan er een nieuwe auto worden gekozen.

Dat er bij de gesprekken met TS is gesproken over een nieuwe auto uitkiezen geloof ik graag, dat zal alleen niet zwart op wit staan neem ik aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:49
Hoewel ik begrijp dat het een domper/tegenvaller kan zijn om niet helemaal in je naar wens geconfigureerde auto te rijden, begrijp ik niet helemaal waar TS zich zo druk over maakt (en al helemaal niet waar de reacties vandaan komen om direct maar weer op te stappen omdat de werkgever onbetrouwbaar is, etc.). Vraag jezelf af of je bij je werkgever te boek wilt staan als de zeurende medewerker die niet direct 'zijn' eigen geconfigureerde auto kan rijden.

Even relativeren; de auto die is toegewezen is, is 5 jaar oud en dus bijna einde looptijd. TS zal voor relatief korte tijd in deze auto moeten rijden en kan dan alsnog zijn gewenste auto uitkiezen. Daarnaast is het een kleinere en dus veel goedkopere auto gedurende de eerste periode.
Waar het naast afspraak=afspraak om gaat is dat als je zoveel tijd in een auto moet zitten, je toch ook wel een beetje een goede auto wil hebben.
Ook deels voor je eigen gezondheid (iets met houding etc, niet elke auto zit en rijd hetzelfde) en je veiligheid (nieuwere auto's zijn gewoon veiliger).

En dat is helemaal zuur als je van een veel betere auto afkomt.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

F_J_K schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 22:48:
De leaseauto is onderdeel vd secundaire arbeidsvoorwaarden. Zou je ook zo reageren als een deel van het salaris toch ander blijkt dat beloofd en overeengekomen? ;) En je betaalt via de eigen bijdrage gewoon voor de nieuwwaarde van de leaseauto... (edit: toch?)
Bijna goed ;)
Je bedoelt de bijtelling, die gaat over de nieuwwaarde inderdaad.

Eigen bijdrage heb je alleen als je een duurdere auto rijdt dan je zou mogen. Die eigen bijdrage is weer aftrekbaar van de bijtelling, dus netto kost dat niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BiLLie- schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 10:50:
[...]

Dat baseer ik op het feit dat dit bij het gros van alle bedrijven zo gaat. Zeker gezien het over een redelijk bedrijf gaat (400+ medewerkers) verwacht ik dat dit hier niet afwijkend zal zijn. In arbeidsovereenkomsten staat in de regel onder het artikel mobiliteit of terbeschikkingstelling iets in de trant van;

"Werkgever stelt aan werknemer een leaseauto ter beschikking overeenkomstig de bepalingen van
het leasehandboek"

In het leasehandboek zal dan iets staan onder het kopje poolauto / voorraadauto of iets dergelijks. Dat deze zal worden ingezet en pas als de pool leeg is, kan er een nieuwe auto worden gekozen.

Dat er bij de gesprekken met TS is gesproken over een nieuwe auto uitkiezen geloof ik graag, dat zal alleen niet zwart op wit staan neem ik aan
Dat is inderdaad het standaardregeltje wat er vaak in staat. Maar even afhankelijk van hoe graag een werkgever je wil hebben, kan daar op individuele basis gewoon van afgeweken worden. Ik ben vrijwel tegelijk met een andere collega begonnen (heb zelf geen lease-auto, want geen rijbewijs) en die had dus bijvoorbeeld afwijkende afspraken over de lease-auto. Hij hecht gewoon veel waarde aan zijn auto en ze wilden hem blijkbaar graag genoeg hebben om daar afwijkende afspraken over te maken. Hij is niet gebonden aan de standaard leaseregeling en heeft na zijn voorloper dus gewoon een nieuwe auto gekregen die binnen de normale leaseregeling niet zou passen. Onderdeel van de afspraken is wel, dat hij de auto meeneemt (of de meerkosten voor de rest van de looptijd op zich neemt) als hij vertrekt. Dat dan weer wel.

TS zal alleen even moeten checken of hij toch niet andere afspraken gemaakt heeft dan hij nu denkt. Maar de enige die daar duidelijkheid over kan geven is de TS. Tot die tijd ga ik uit van wat de TS aan informatie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

Tommie12 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:58:
Ik rij nu ongevraagd met een auto in een hogere cat, en dat kost me va 50€ extra per maand, maar het is slechts voor een jaar.
Slechte werkgever, als je op hun verzoek (ongevraagd) een andere categorie rijdt dan moeten ze een eventuele eigen bijdrage op nihil stellen en eventueel extra te betalen bijtelling vergoeden.

Je doet ze een gunst, die hoeft je zelf geen geld te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kr4t0s
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 13:50
5183 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:07:
[...]

Slechte werkgever, als je op hun verzoek (ongevraagd) een andere categorie rijdt dan moeten ze een eventuele eigen bijdrage op nihil stellen en eventueel extra te betalen bijtelling vergoeden.

Je doet ze een gunst, die hoeft je zelf geen geld te kosten.
Klopt doen ze bij ons wel. Dat is meestal goedkoper voor de werkgever dan auto eerder terugsturen naar de lease maatschappij.
Maar het blijft altijd lastig, voor zowel werkgever als werknemer, hier ook een collega had net 2 weken nieuwe SuperB toen hij weg ging. Dus kun je als bedrijf hopen dat hij die auto meeneemt. Anders moet je deze terug sturen wat veel kost of iemand anders in de maag splitsen voor de rest van lease termijn.

Maar als ik jou was even rustig blijven. Het bespreken en duidelijkheid vragen. Hoe lang moet je met deze pool auto? Als deze al 5 jaar is waarschijnlijk heel kort. Als die er over paar (2-3) maanden uit gaat kun je nieuwe nu bestellen voordat die geleverd is. Als je geen duidelijkheid krijgt dan wat harder erin gaan. Want heel netjes loopt het niet. Eventueel heb je nog recht op compensatie als je onder je lease bedrag moet rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door kr4t0s op 20-03-2018 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Er is geen vrijwillige eigen bijdrage, maar wel een hogere belasting (bijtelleing). Daar kan je niet aan ontsnappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommie12 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:33:
[...]

Er is geen vrijwillige eigen bijdrage, maar wel een hogere belasting (bijtelleing). Daar kan je niet aan ontsnappen
Compenseren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Waar TS zich druk over maakt? De werkgever liegt gewoon. Afspraken worden nu al niet nagekomen. Hoe zou je het vinden als er in plaats van xK op je rekening, er elke maand 500 euro minder op komt? Moet je je daar ook niet te druk over maken? Een auto is gewoon een arbeidsvoorwaarde, en telt voor mij net zo zwaar als salaris. Ze proberen TS nu met een goedkope bak af te schepen, hij verliest dus gewoon waarde aan zijn kant van de zaak. Dat is geen gezeur, maar gewoon valse voorwaarden scheppen tijdens de sollicitatieprocedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:16
5183 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:03:
[...]

Eigen bijdrage heb je alleen als je een duurdere auto rijdt dan je zou mogen. Die eigen bijdrage is weer aftrekbaar van de bijtelling, dus netto kost dat niet veel.
Bijna goed ;)
Eigen bijdrage kan ook een vergoeding voor privé gebruik zijn die niets te maken heeft met het wel of niet rijden van een duurdere auto. Bij ons is die ongeveer 90 euro en wordt inderdaad weer afgetrokken van de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Jeroenneman schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:10:
[...]

Waar TS zich druk over maakt? De werkgever liegt gewoon. Afspraken worden nu al niet nagekomen. Hoe zou je het vinden als er in plaats van xK op je rekening, er elke maand 500 euro minder op komt? Moet je je daar ook niet te druk over maken? Een auto is gewoon een arbeidsvoorwaarde, en telt voor mij net zo zwaar als salaris. Ze proberen TS nu met een goedkope bak af te schepen, hij verliest dus gewoon waarde aan zijn kant van de zaak. Dat is geen gezeur, maar gewoon valse voorwaarden scheppen tijdens de sollicitatieprocedure.
Zeker als je ziet waar TS de auto voor gebruikt (vakantie's etc).

Misselijke actie van deze werkgever. Ik snap ook niet waarom ze er onderuit proberen te komen aangezien het zelfs in contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jeroenneman schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 14:10:
[...]

Alles hangt af van de periode.
Sommige auto's heb je niet op 2-3 maand, en grote auto's huren op korte termijn kost schandalig veel.

Het is gewoon dom van de werkgever om iets te beloven, en het dan niet te geven, of te laat te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLie-
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:04:
[...]

TS zal alleen even moeten checken of hij toch niet andere afspraken gemaakt heeft dan hij nu denkt. Maar de enige die daar duidelijkheid over kan geven is de TS. Tot die tijd ga ik uit van wat de TS aan informatie geeft.
Dat inderdaad, ik moet bekennen dat ik het verhaal van TS te snel heb gelezen. TS geeft inderdaad aan op papier te hebben dat hij een nieuwe auto mag uitkiezen voor bedrag X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

5183

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:09:
[...]

Bijna goed ;)
Eigen bijdrage kan ook een vergoeding voor privé gebruik zijn die niets te maken heeft met het wel of niet rijden van een duurdere auto. Bij ons is die ongeveer 90 euro en wordt inderdaad weer afgetrokken van de bijtelling.
Kijk, die kende ik nog niet :) Nog nooit een werkgever gehad die dat deed. Maar als het afgetrokken wordt van de bijtelling doet het gelukkig niet zoveel voor de kosten.

Dank, weer wat geleerd O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 09:28
Werkgevers die hun afspraken niet nakomen da's vervelend.
Voor het weet worden er ook afspraken niet nagekomen over belangrijke dingen zoals toewijzen van projecten etc.

Sowieso blijft de vraag wat er op papier staat.

Als je in de IT werkt moet het redelijk makkelijk zijn om aan een andere baan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:14

LankHoar

Langharig tuig

@ratereducer heb je een beetje een fatsoenlijk financieel buffer, en zijn banen in jouw specialisatie goed te vinden? In dat geval zou ik per direct opzeggen en iets anders zoeken. Ik zou daar echt met een heel vieze smaak zitten werken, vooral richting de manager.

En natuurlijk even bij HR aankloppen en inlichten over deze zaak. Wie weet is dit niet gewoon voor de werkgever en ligt het echt aan de manager, dan is het altijd goed zoiets aan te kaarten.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-05 19:22
Heb je nog een update voor ons?

Is natuurlijk van de zotte dat ze je al in het begin van je contract proberen te bedotten. Ben benieuwd of je het goed weet op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:14
@ratereducer Hoe is dit nu afgelopen?
Pagina: 1